Saunan ja kosteiden tilojen lattian uudistaminen ?

Rappar

Olisi tarkoitus aloittaa v75 rakennetun yksikerroksisen omakotitalon lattiaremontti saunassa, pesuhuoneessa ja vessassa. Tarkoitus olisi asentaa samalla vesikiertoinen lattialämmitys noihin tiloihin.
Talo on puurunkoinen maanvaraisella lattiarakenteella, eli lattivalun alla on sora.
Olen miettinyt että urittaisinko laatan ja asentaisin siihen lämmitysputket vai piikkaisin kaikki lattiat auki, lattaisin uudet eristeet ja lattialämmitysputket sekä uus valu. Luulen että hintaluokka sama näillä projekteilla, tekeepä sen miten tahtoo.

Kuinka paksu valun ja eristeen tulisi olla?
Mikä on valun kuivumisaika, pitääkö muuttaa kesäksi poijes ?
Mitä eristettä kannattaisi käytää ? Joku sanoo että styroksi, toinen finnfoam ja kolmas kehuu jotain uutta funktisol eristettä...hintaero on huima.

Kertokaapa kokeneemmat miten tekisitte? Nyt remontoidaan omaa ei myyntiin tarkoitettua :)

8

346

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiääliö

Jos haluat vesikiertoisen, niin piikkaa pois ja eristä finfomilla.

Miksi haluat vesikiertoisen? Onko talossa vesipatterit tms. lämmitys.

Kokonaistaloudellisesti ajateltuna ohut sähköinen saneerauslämpökaapeli tulee pitkälläkin aikavälillä tarkasteltuna halvimmaksi. Koskaan et säästä energiakuluissa purkutyön ja uuden valun kustannuksia.

• Kokeneempi neuvoo..

Kokeneempi neuvoo että paras ois kun hankitte suunittelijan ja rakennusluvat. Kysymykset on semmosia että ihan omin voimin ei kannattaisi vielä alkaa.

Pitäisi tietää lattian rakenne että voisi sanoa. Jos on tuplalaatta eikä alimmaista pureta ei tarvi fuktisoleja ja ei kannata rikkoa kumpaakaan laattaa ellei ole erityistä syytä. Lattialämmityksen voi tehdä myös vanhna päälle suoraan.
      Kuivumisajat riippuu valun kerrosvahvuuksista ja käytetyistä aineista. Ajat on muutamasta päivästä viikkoihin jopa kuukausiin.
      Finnfoamista ei ole hyötyä jos eriste ei kastu ja jos kastuu pitää miettiä onko vedestä muuta haittaa.

• Rappar

Talossa on jo vesikiertoinen patterilämmitys myös noissa tiloissa jonne olen suunnitellut tuota lattiremonttia. Lämmitystapa on puulämmitys jolla lämmitetään 4m3 vesivaraajaa, täten edullisin lämmitystapa minulle on vesikiertoinen lämmitys myös noissa remontoitavissa tiloissa.

Tuplalaattaa ei ole, tätä on tutkittu jo sen verran, maanvarainen perustus.

Rakennusluvat ? Eli jos remontoin olemassa olevan pesuhuoneeni, mitä rakennuslupia minä siihen haen?

• kokeneempi neuvoo

Toiminpide tai rakennus. Riippuen mitä kaikkea remontin yhteydessä muutetaan.

• A1 timpuri

Et hae mitään lupia,höpö höpöä koko lupa höpinä.
      Jos pakko laittaa vesikiertoinen lämmitys.Tee roilokoneella urat lattiaan.
      (sähköasennuksissa käytetään tällaista konetta)
      Sitten putket lattiaan tasoitus,vesierietys ja laatoitus.Eikä maksa paljon.

• Luvalla sanoen

Kokeneempi neuvoo,on ihan sekaisin.Ei lattialämmityksen tekoon mitään lupia tarvitse.
      Koeponnistuksen tulokset vaan mappiin talteen.Jos myöhemmin tarvitsee.

• Kokeneempi neuvoo

Ei tarvita lupia lattialämmitysten tekoon mutta hyvin usein pesutilaremonttien yhteydessä siirretään vesipisteitä,puretaan seiniä,rakennetaan uusia,suoritetaan sähkö töitä ja vedellään putkia. Tapauksesta riippuen osa on luvanvaraisia juttuja.

Suurin ongelmakysymys maanvaraisiissa laatoissa on maakosteuden siirtyminen eri muodoissaan..Varsinkin jos rakenteen toimintatapaa muutetaan. Jos niitä ei selvitetä ja hoideta kunnolla on vaara että remonttia tehdään taas jonkin ajan kuluttua uudelleen.
        Nettihorinoiden perusteella on paha kertoa miten tulee hyvä. Hyvään vaaditaan vastuullista ammattitaitoa ja sitä ei löydy suomi24.stä eikä veijo esson baarista.....

• Rappar

Jep jep, ei sitä vastuullisuutta ja ammattitaitoa löydy aina ammattilaisiltakaan, tästä on jo omaakin kokemusta. Monasti asiasta maksetaan tuplahinta asian pyörittelijöille ja aikataulut paukkuu.
      Homma etenee kuitenkin tässätapauksessa niin, että suunnitellaan itse ja toteutetaan itse.
      Lattiat puretaan, tarkastetaan ja korjataan mahdolliset vauriot, laitetaan uudet eristeet, raudoitus vesiputket ja päälle uusi petoni.
      Petonin tasoituksessa/liippauksessa käytän asiansa osaavaa lattiamiestä. (muutoin kaikki tehdään itse )
      Sitten annetaan kuivua n.1,5 - 2 kk (kesä) jonka jälkeen pinnoitus. (hionnat, vesieristeet, laatoitukset jne.)

Tulimpahan nyt kysyneeksi täältäkin...kiitos kommenteista!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      32
      2098
    2. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      46
      1715
    3. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      112
      1476
    4. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      104
      1226
    5. Ootko A-nainen vielä vihainen?

Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja
      Ikävä
      104
      1024
    6. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      76
      978
    7. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      59
      855
    8. Teit yllättävän siirron

Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,
      Ikävä
      34
      842
    9. Laita nyt se viesti

Tiedän että haluat tavata. Kirjoitat, pyyhit, kirjoitat... Lähetä se viesti 😗
      Ikävä
      52
      789
    10. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      101
      743
    Aihe