Millaisella työkalulla köli kiristetään?
Kölin kiristys
23
2886
Vastaukset
- aoakia
Hampailla! Jossa on hylsysarjan oikeankokoinen hylsy!
- keel bolt torque
Kölipulttien kiristykseen tarvittava vääntömomentti riippuu kölipultin koosta ja materiaalista, aluslevyn koosta ja varmaankin myös veneen tyypistä.
Eikka Antinoja suositteli minulle metrin vääntövartta ja voiman käyttöä S&S 6,6:n kölipulttien kiristämiseen, en saanut milläkään kireämmälle. Löysemmälle kyllä sain, joten kierteet eivät olleet jumissa.
Joitakin numeroarvoja näytti löytyvän netistä, kun uteliaisuuttani panin hakusanoiksi "keel bolt torque". Kiristyksen vääntömomentit koskevat rasvattuja kierteitä.
J-veneiden kölipulttien kieryden taulukko löytyi sailing.anarchyn foorumilta.
Esim. J-veneen 1” kölipultin kiristykseen suositeltiin 224 Nm (165.2 Ft/Lb)
http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=145970
S&S Swan 38 kölipulteille suositeltu kiristys M20-pulteille oli 150 Nm ja M24-pulteille 260 Nm.
Jos mutteri ei liiku kumpaankaan suuntaan, kierteet ovat jumissa.
http://www.classicswan.org/forum/post_thread.php?thread=160- tekni
Mometti tulee ruuvin materiaalin ja paksuuden mukaan. Aluslevy ruuvin ja veneen mukaan. Kiristysmomentit ovat ruuviliitosten taulukkoarvoja eikä "kölipultti" ole mikään erityistapaus.Periaate on, että ruuvi venytetään plastisen liikkumisen rajamaille, eli vähän alle.
- OnErityistapaus
tekni kirjoitti:
Mometti tulee ruuvin materiaalin ja paksuuden mukaan. Aluslevy ruuvin ja veneen mukaan. Kiristysmomentit ovat ruuviliitosten taulukkoarvoja eikä "kölipultti" ole mikään erityistapaus.Periaate on, että ruuvi venytetään plastisen liikkumisen rajamaille, eli vähän alle.
Olet täysin väärässä. Tuolla periaatteella vaihdat koko kölin useamman kerran veneen eliniän aikana, koska muuten et saa helpolla kölipultteja vaihdetua. Ja nehän on pakko vaihtaa jos noin kireälle laitetaan. Siksi kölipultteja EI todellakaan yleensä kiristetä yhtä kireälle kuin irtopultteja samoilla mitoilla ja materiaaleilla, ja niiden mitoitus on alemman kiristyksen mukainen. Veneen suunnittelija/valmistaja nimenomaan tietää mitoituksen ja siten tarvittavan kiristyksen, mikä riittää. Siis selvästi alemman kuin minkä pultit yhden kerran kestävät.
Useamman kerran jos saman pultin kiristää myötäämisen rajalle syntyy väsymismurtuma, siksi niin ei tule koskaan tehdä.
- momenttia vääntöön
Olisiko tämä sopiva momenttiväännin veneesi kölipulttien kiristykseen?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/765011/Momenttivaannin-1-max-4800Nm-3233mm - Joakim_
Hylsy väännin on tietysti oikea välinen. Veneen tai paremminkin pulttien koosta riippuu sitten millainen on riittävä. Useimpiin riittää ja vaaditaan 3/4" hylsy ja reilunpituinen varsi. Selvästi alle 30-jalan veneissä saattaa vielä pärjätä 1/2" työkaluilla.
Sopivia momentteja muttereille löytyy netistä. Huomaa, että kölipultit ovat usein haponkestävää, joka ei tyypillisesti ole yhtä lujaa kuin suurulujuuspultit. Siitäkin huolimatta ketjussa mainitus S&S Swanien kiristysmomentit kuulostavat varsin alhaisilta, vaikkapa tähän verrattuna: http://www.finaldrives.eu/PartsBoltTorque.htm
150 Nm on usein jo hiukan alle 30 jalan veneissä.- Kuinka usein ?
Kuinka usein pultteja pitäisi kiristellä ? Omalla veneellä on ikää 10v, enkä usko, että pultteja on koskaan kiristetty.
- 40 v. välein?
Kuinka usein ? kirjoitti:
Kuinka usein pultteja pitäisi kiristellä ? Omalla veneellä on ikää 10v, enkä usko, että pultteja on koskaan kiristetty.
V. 1970 valmustuneen veneen kölipulttien kireys tarkastettiin ensimmäisen kerran karilleajon jälkeen 2010. Olivat edelleen kireällä 40 vuoden jälkeen. (Kölipultittien alkuperäinen topcoat oli ehjä, josta päätellen niitä ei oltu aikaisemmin paljastettu).
- venekohtainen ohje
Olisiko sopivin kiristysmomentti silti se, mitä kunkin veneen valmistaja suosittelee? Ehkä Olin Stephensillä on ollut perustelunsa S&S Swanien kölipulttien kireyteen.
Tässä sitaatti Baltic Yachtsin ohjeesta.
"If you have a fixed keel, the keel bolts should be greased and tightened as follows: Bolt M39 to 857 newton meter. Bolt M30 to 648 newton meter. Bolt M20 to 427 newton meter."
http://www.balticyachts.fi/General/40_Tips_for_the_keen_yacht_owner.pdf
- Sergei Newton
Kopauttelet mutteria vasaralla, kuulet kyllä onko tiukalla vai ei. Jos et usko niin löysää yksi muteri ja vertaile!
150 Nm vetää kyllä ihan normi räikällä kuka vaan jos on tosissaan.- Kokeiltu on.
Varmaankin vetää, elleivät mutterit ole hankalassa paikassa niinkuin usein on. Pilssi voi olla syvä ja kapea, vääntötilaa kovin niukasti. Tavallisilla veneilijän työkaluilla ei ainakaan helppoa.
- Sergei Newton
Kokeiltu on. kirjoitti:
Varmaankin vetää, elleivät mutterit ole hankalassa paikassa niinkuin usein on. Pilssi voi olla syvä ja kapea, vääntötilaa kovin niukasti. Tavallisilla veneilijän työkaluilla ei ainakaan helppoa.
Enhän minä sille mitään voi jos sulla ei ole työkaluja. Jatkovarsia saa kaupasta! Mene vaikka tuonne niin tuskin jää siitä kiinni ettei saa väännettyä! http://www.heyco.fi/hylsytyokalut.html?dir=desc&limit=8&order=name/&p=1
Ei kai kukaan mene sinne pilssiin mahalleen pelkästään bilteman räikän ja hylsyn kanssa jos jotain pitää oikeasti kiristää! Ja eihän tuo nyt kai olekaan "tavallisen" veneilijän päivittäistä hommaa?
Jos ei ole työkaluja niin esim. ko. kiristäminen/kireyden tarkistaminen pitää sitten varmaan jättää semmoiselle henkilölle jolla tarvittavat kalut on! - näin on, Sergei
Sergei Newton kirjoitti:
Enhän minä sille mitään voi jos sulla ei ole työkaluja. Jatkovarsia saa kaupasta! Mene vaikka tuonne niin tuskin jää siitä kiinni ettei saa väännettyä! http://www.heyco.fi/hylsytyokalut.html?dir=desc&limit=8&order=name/&p=1
Ei kai kukaan mene sinne pilssiin mahalleen pelkästään bilteman räikän ja hylsyn kanssa jos jotain pitää oikeasti kiristää! Ja eihän tuo nyt kai olekaan "tavallisen" veneilijän päivittäistä hommaa?
Jos ei ole työkaluja niin esim. ko. kiristäminen/kireyden tarkistaminen pitää sitten varmaan jättää semmoiselle henkilölle jolla tarvittavat kalut on!Juuri tuota ´kokeiltu on´-viestilläni tarkoitin, kunnolliset työkalut tarvitaan! Veneestä riippuen voidaan myös tarvita vähän purkutöitä ennenkuin jokaiseen kölipulttiin pääsee käsiksi. Pelkän uteliaisuuden vuoksi ei hommaan kannata ryhtyä.
- Sergei ; )
näin on, Sergei kirjoitti:
Juuri tuota ´kokeiltu on´-viestilläni tarkoitin, kunnolliset työkalut tarvitaan! Veneestä riippuen voidaan myös tarvita vähän purkutöitä ennenkuin jokaiseen kölipulttiin pääsee käsiksi. Pelkän uteliaisuuden vuoksi ei hommaan kannata ryhtyä.
Sorry, en hoksannut mitä tarkoitit.
Mutta joo useinhan siinä joutuu esim. pöydän purkamaan että saa turkkilevyn pois että pääsee kaikkiin pultteihin käsiksi, toisissa veneissä sitten jotain muuta, riippuu kalusteista.
Samaa mieltä ettei huvikseen kannata ryhtyä. Kivilleajonjälkeen tai jos muuten on vuotoja "kölintienoilla" tms. Entäs, kun kölipulteista pilssissä näkyy vain topcoatissa olevat kyhmyt? Onko ne jo alunperin veistämöllä pistetty piiloon vai onko joku myöhemmin "korjaillut" venettä? Ja mistä voi tietää, mitä pulteille kuuluu? Jos sitten nakertaa tuon topcoatin pois, alkaako pilssivesi imeytyä kuituihin?
Ja kyseessä siis ei ole oma vene - onpahan vain tuollainenkin konstruktio nähty.- Keelman
Mökkilyhty kirjoitti:
Entäs, kun kölipulteista pilssissä näkyy vain topcoatissa olevat kyhmyt? Onko ne jo alunperin veistämöllä pistetty piiloon vai onko joku myöhemmin "korjaillut" venettä? Ja mistä voi tietää, mitä pulteille kuuluu? Jos sitten nakertaa tuon topcoatin pois, alkaako pilssivesi imeytyä kuituihin?
Ja kyseessä siis ei ole oma vene - onpahan vain tuollainenkin konstruktio nähty.Minulla on Brittiläinen 45 vuotias vene, jonka kölipultit ovat paksun laminaattikerroksen alla.
Tiedän että ne ovat veistämön jäljiltä koska olen toinen omistaja, sekä erittäin kiinnostunut veneen tekniikasta, siksi kysyin myyjältä tuosta oudosta rakenteesta.
Tässä veneessä on n. 40 cm korkea kölitasku ja kun porasin pilssin pohjasta reijän lyijyyn maadoitustappia varten, niin se lyijy tuli 10 cm syvyydeltä vastaan.
Se pilssi siinä kölin kohdalla on n. 12cm syvä ja tasapohjainen. Ne pulttien päät näkyvät siellä pieninä kohoumina. - Tyrnäväntorpedo
Keelman kirjoitti:
Minulla on Brittiläinen 45 vuotias vene, jonka kölipultit ovat paksun laminaattikerroksen alla.
Tiedän että ne ovat veistämön jäljiltä koska olen toinen omistaja, sekä erittäin kiinnostunut veneen tekniikasta, siksi kysyin myyjältä tuosta oudosta rakenteesta.
Tässä veneessä on n. 40 cm korkea kölitasku ja kun porasin pilssin pohjasta reijän lyijyyn maadoitustappia varten, niin se lyijy tuli 10 cm syvyydeltä vastaan.
Se pilssi siinä kölin kohdalla on n. 12cm syvä ja tasapohjainen. Ne pulttien päät näkyvät siellä pieninä kohoumina.Oletko varma ettei mutterit ole toisessa päässä?
- Keelman
Tyrnäväntorpedo kirjoitti:
Oletko varma ettei mutterit ole toisessa päässä?
Nyt en ymmärrä? Olen tässä vuosien saatossa kolunnut sen veneen joka sopukan ja purkanut ja koonnut lähes kaiken mikä lähtee irti ja osan siitäkin mikä on leivottu kiinni.
Lähes kymmenen vuotta sitten kysyin eräältä tunnetulta venekorjaajalta siitä kölistä, mutta en saanut mitään sellaista vastausta, mitä en ollut jo itsekin sevittänyt.
Missä ne mutterit voisivat siellä toisessa päässä olla?
- köliremppa?
Pelkkä kölipulttien kiristys ei aina riitä, tuskin ainakaan tällaisessa tapauksessa:
http://s565.photobucket.com/user/tommays/media/J120keel.jpg.html
Köli voi toisinaan olla aika tiukasti kiinni, vaikka kölipulttien mutterit on irroitettu:
http://www.youtube.com/watch?v=dpP63VGwMSE
tässä vielä tiukemmassa:
http://www.youtube.com/watch?v=Iy_6nmxCGko- Kiiviporalla
Olihan videossa melko rankannäköistä kölin irroitusta. Huh. Kumma kun ei kiviporalla.
- Entäjoskuitenkin
Mitäpä tehdään, jos kölipultti katkeaa
- NoSilloin
Se vaihdetaan.
- Bulttipois
Työkalun koko riippuu myös käytettävistä tiloista. 1" hylsyllä ja momenttiavaimella saa tarjottua paremmin voimaa ahtaissa paikkoissa. Syvä pilssi ja jatkovarsi vaikeuttavat lisää. Hylsyn tulee olla laadukas. Kannatta vuokrata tai lainata kunnon tarkistettu ja kalibroitu momenttiavain (=Stahlville, Bacho). Kunnollisen tuntee siitä, ettei jaksa kantaa yhdellä käden otteella montaa sataa metriä. Varsi on silloin lähes metrin ja on n. 30 mm.
Laminaatin murtolujuus sanelee maksimi momentin. Uudessa veneessä se on enemmän. Vanhaan veneen pultteihin en vetäsi 150 Nm enempää, koska kuitu alkaa murtumaan vaikka pultti kestää paljon enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä802799Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2931610Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461517- 871361
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4011339Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3961273Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381017Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2979Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329854Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254832