Perinnöstä luopuminen - meneekö lopulta serkuilleni?

Serkku

Kuis tää nyt menee?

Jos äitini luopuu vaarin perinnöstä ja myös minä luovun perinnöstä ja vielä tätinikin luopuu perinnöstä? Meneekö perintö lopulta serkuilleni?

Tilanne:
- Vaarini kuoli joulukuussa.
- Mummoni on kuollut jo aiemmin ja hänen pesänsä on jaettu/lopetettu.
- Vaarillani ja mummollani on kaksi tytärtä - minun äiti ja tätini.
- Minulla ei ole sisaruksia. Olen naimisissa, mutta meillä ei ole lapsia.
- Tädilläni on kaksi aikuista lasta - ovat siis serkkujani. Molemmat naimisissa.
- Vaarini omisti kaksi asuntoa, joissa serkkuni perheineen ovat asuneet.
- Muuta omaisuutta ei vaarilla paljoa ollut, joten sillä ei ole merkitystä.
- Testamenttia ei ole.

Äitini ja isäni ovat hyvin toimeen tulevia ja eivät tarvitse rahaa. Mieheni peri melkoisen omaisuuden, joten meilläkin on taloudellisesti asiat hyvin.

Äitini on suunnitellut luopuvansa perinnöstä, joten olen saamassa toisen asunnon.

Jos minäkin luovun perinnöstä ja jos tätinikin luopuu perinnöstä, niin meneekö asunnot / perintö serkuilleni ja he saavat näin asunnot omikseen maksamalla vain perintöverot. Muut eivät ymmärtääkseni perintöveroja joudu maksamaan. Eihän tässä synny mitään lahjoitusta/lahjaveroa?

Ileisesti perinnöstä luopuminen tulee ilmoittaa viimeistään perunkirjoituksessa. Mitään pesästä emme ole vielä jakaneet. Emme edes lusikoita.

7

269

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tarpeeksi rahaa?

Perinnöstä luopunutta käsitellään ikään kuin hän olisi kuollut. Jos äiti, täti ja sinä luovutte perinnöstä, eipä tuossa enää jää muita perillisiä kuin mainitut tädin lapset. Serkut siis saavat asunnot maksamalla vain perintöveron.

Voi kunpa minullakin olisi tuollaisia serkkuja kuin sinä, joilta on rahaa niin paljon, että voivat lahjoitella köyhemmille asuntojaan.

• Juuri näin, kuten myös "metsään meni" on toista kommentoijaa korjannut.

>>Perinnöstä luopunutta käsitellään ikään kuin hän olisi kuollut.

• ap - riittävästi..

Kiitos vastauksista. Oli siis kuten ajattelin.

Eipä nuo minun asuntoja ole, vaan vaarini. Pienemmissä kaupungeissa asunnot ovat myös edullisempia kuin pääkaupunkiseudulla.

Tätini ja serkkuni hoitivat vaariani viime vuosina ja huolehtivat hänen asioistaan. Minä ja äitini asumme toisella paikkakunnalla, joten meille se ei ollut mahdollista. Vaari varmaan olisi halunnut, että serkkuni voivat jatkossakin asua noissa asunnoissa, mutta ei ollut tehnyt testamenttia. Ei ilmeisesti halunnut ratkaista asiaa niin, vaan luotti siihen, että sovimme asioista tavalla tai toisella.

Emme mekään nyt rahassa kylve, mutta erityisesti tässä tilanteessa ei oikein tunnu oikeudenmukaiselta ottaa näistä asunnoista toista, kun toisilla on niille oikea tarve.

• hienosti tehty!
        ap - riittävästi.. kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Oli siis kuten ajattelin.

Eipä nuo minun asuntoja ole, vaan vaarini. Pienemmissä kaupungeissa asunnot ovat myös edullisempia kuin pääkaupunkiseudulla.

Tätini ja serkkuni hoitivat vaariani viime vuosina ja huolehtivat hänen asioistaan. Minä ja äitini asumme toisella paikkakunnalla, joten meille se ei ollut mahdollista. Vaari varmaan olisi halunnut, että serkkuni voivat jatkossakin asua noissa asunnoissa, mutta ei ollut tehnyt testamenttia. Ei ilmeisesti halunnut ratkaista asiaa niin, vaan luotti siihen, että sovimme asioista tavalla tai toisella.

Emme mekään nyt rahassa kylve, mutta erityisesti tässä tilanteessa ei oikein tunnu oikeudenmukaiselta ottaa näistä asunnoista toista, kun toisilla on niille oikea tarve.

Oletpa, aloittaja, harvinainen poikkeus tällä palstalla! Yleensä kun saa lukea mitä katkerimmista riidoista, kaunoista, kähminnöistä ja epäluuloista kanssaperillisiä kohtaan. Vaarisi pilven reunalla on varmasti ilahtunut ja kiitollisuuteen on syytä serkuillasikin.

• Kissalle ennen

Serkut eivät peri ,jos ei ole lähempiä sukulaisia,menee perinnöstä luopuminen valtiolle.
      Testamenttaa vaikka naapurinkissoille ennenkuin menisi valtiolle.
      Eikä ns. toissijaiset peri jos olet saanut tstamentilla koko omaisuuden itsellesi,silloin he jäävät ilman ja sinä voit tehdä omaisuudellasi mitä haluat.

• metsään meni

***Serkut eivät peri ,jos ei ole lähempiä sukulaisia,menee perinnöstä luopuminen valtiolle.***

Höpsistä. Tässähän on kyse vaarin pesästä ja perillisistä, ja ap:n serkut ovat vaarin lapsenlapsia ja vaarin rintaperillisiä, jos heidän äitinsä - ap:n täti ja vaarin tytär - luopuu perinnöstään.

Eihän tässä ap:n pesää olla jakamassa, ihan elossa tuntuu vielä olevan. Siihen ap:n serkuilla ei sitten olisi osaa eikä arpaa.

• Ihme sontaa

Joo, on iskostunut tämänkin ääliön päähän vanha tuttu hokema "serkut eivät peri".

Vaan voisi yrittää edes vähän ymmärtää mistä asiassa on kysymys ennen kuin alkaa höpistä älyttömyyksiä.

Aloittajan serkut eivät ole perimässä aloittajaa, eli serkkuaan, vaan oman isoisänsä! Sehän totta kai on täysin mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      78
      3037
    2. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1271
    3. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      161
      1157
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1020
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      951
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      309
      925
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      43
      819
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      124
      815
    9. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      78
      805
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      91
      783
    Aihe