Elikkäs onko jollakulla kokemuksia chilien kuivatuksesta. Miten kuivatatte, missä ym. Entä onko muita hyviä vinkkejä säilöntään? Minulla on noin kymmentä eri lajiketta, joten olisi kiva myös käyttää niitä jotenkin.
Chilien säilöntä
1
2128
Vastaukset
- tarhuri
Tässä pari ohjetta,jotka olen jostain aikoinaan löytänyt:
Chili-tahna(vihreistä tai punaisista)
Huuhdellut paprikat (siemenineen) keitetään vedessä noin 10 min.
Siivilöidään ja soseutetaan tehosekoittimella. Joukkoon lisätään hieman oliivi- tai rypsiöljyä.
Purkitetaan Piltti-purkkeihin ja pinnalle loraus vielä öljyä. Tämä seos sopii pöytämausteeksi tai tulisia patoja varten.Tukka nousee pystyyn, mutta maku pehmenee öljyssä "kypsäksi". 80 chilistä tulee noin 2,5 purkillista (pienempi koko) ja se riittää useammaksi vuodeksi ja säilyy hyvin. Käsitellessäsi chilejä, varo koskettamasta sormillasi silmien aluetta, sillä niin vahvaa se on herkälle iho(aluee)lle.
Chilien hapattaminen(ohje Kiinasta)
Chilit sentin viipaleiksi, purkkiin ja päälle vettäjohon on liuotettu suolaa(ehkä n.10%), mahdollisesti maitohappobakteereita tavalla tai toisella ja tilkka vodkaa. Purkki noin 20 asteeseen ja maitohappokäyminen alkaa pian. Hapattamista jatketaan noin viikko ja sitten purkki viedään viileään jälkikypsymään. Chilien on luonnollisesti pysyttävä veden peittäminä koko ajan. Parhaimmillaan chilit ovat ehkä vasta vuoden päästä: upean makuisia, pehmenneitä ja syvän värisiä. Herkullisinta on ehkä syntynyt liemi!
Säilytyspaikaksi on paras jääkaappi tai tietenkin mieluummin kellari. Purkkina on ylivoimainen suuri lasipurkki. Käymisen aloittamiseen toimii hyvin esim. hapankaalin "mehu".Jos pinnalle ilmestyy valkoista ainetta,homeen kaltaista,siitä ei ole suuremmin haittaa ja sen saa häviämään lorauttamalla joukkoon alkoholia.
Siitä kuivaamisesta,riippuu kuinka isoja chilisi ovat,mutta luulisin onnistuvan joko uunissa alle 50 asteessa(luukku hieman raollaan) tai jonkin lämmönlähteen päällä(meillä ritiläkaappi jääkaappi pakastinkaappiyhdistelmän päällä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi812080En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k211955- 361569
- 321517
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2121438Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361329- 291206
- 931097
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä20946Aivottomat
Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie23857