Alanvaihto(ko)?

kolalaku

Hei! Nyt tarvitsisin mielipiteitä kipeästi...

Olen kaupalliselle alalle kouluttautunut henkilö (KTM).
Tällä hetkellä tuntuu, että järkevän minulle sopivan työn saaminen on utopiaa tässä työllisyystilanteessa.
Haluaisin pysyä Pohjois-Suomessa, ja työn perässä Etelä Suomeen muuttaminen ei houkuttele.
Alan vaihto on ollut mielessä jo muutaman vuoden, sillä en jaksa ainaista painostavaa tulostavoitteisuutta, ja ajatusta, että raha ja myynti on koko elämä.
En myöskään enää koe arvokkaaksi business is everything -asennetta, johon joskus muinoin uskoin.
Haluaisin työskennellä ihmisläheisemmällä alalla, jossa olisi edes jotain pehmeitä arvoja vielä olemassa.

Arvostan työssäni monipuolisuutta, vaihtelevia työtehtäviä, itsenäisyyttä ja sellaista palkkaa, jolla tulee toimeen kohtuullisen hyvin.
Pitkään olen jo tehnyt kaupallisia töitä normi 8-16 meiningillä, mutta se ei palkitse. En jaksa istua toimistossa tietokonetta tuijottamassa, myymässä, asiakaspalvelemassa, asiakirjoja näpyttelemässä jne.

Yrittäjyyttä olen harkinnut yhdeksi vaihtoehdoksi, mutta tuntuu, että en tällaisella ns. yleistutkinnolla osaa mitään tarpeeksi hyvin. Minulla on siis paperit, mutta ei niin sanottua täsmäosaamista, Ja ei, en ole laskentatoimen osaaja, enkä koskaan voisikaan olla – niissä hommissa töitä varmasti riittäisi. En myöskään ole myynnillinen ihminen. Markkinoinnin suunnittelu, HR -tehtävät ja henkilöstön kouluttaminen ovat minun juttuni, mutta nuorena ja kokemattomana niihin hommiin ei vain pääse. Aina löytyy joku vanhempi ja kokeneempi, joka kiilaa ohitseni.

Olen ajatellut tosissani vaihtaa sellaiselle alalle, jossa koulutus toisi jonkin OIKEAN OSAAMISEN johonkin tiettyyn / tiettyihin työtehtäviin. Samalla olisi vain plussaa, jos voisin hyödyntää jo olemassa olevaa kaupallisen alan osaamistani. Erityisenä haaveena olisi joskus työskennellä ja asua ulkomailla.

Mitä suosittelisitte? Olen harkinnut seuraavia ammatteja: sairaanhoitaja, fysioterapeutti, puheterapeutti, psykologi, luokanopettaja, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja oikeustieteen maisteri. Oikeustiede kiinnostaa, mutta pelkään, että se on sitä samaa tietokoneen ja papereiden tuijotusta, jota en arvosta.

Opettajuutta olen miettinyt kovasti, erityisesti suomen kielen ja kirjallisuuden alueella. ONKO OPETTAJILLE NYKYÄÄN TÖITÄ? Millainen on perus luokanopettajan työtilanne? Millainen on äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan työtilanne? Onko siihen etua, jos on myös korkeakoulututkinto kaupalliselta alalta? (Esim. voiko työllistyä paremmin ammatti- ja ammattikorkeakouluihin?)

Sitten sairaanhoitaja ja fysioterapeutti: onko töitä? Oma heikkouteni taitaa olla heikko selkä…kannaattaako edes miettiä näitä vaihtoehtoja silloin?
Sitten puheterapeutti ja psykologi: onko töitä? Missä ja millaisia? Puheterapian pääsykokeissa olen käynyt pyörähtämässä joskus vuonna kivi, ja mielenkiintoiselta vaikutti.
Mikäli päädyn alan vaihtoon, se saa todellakin olla viimeiseni, joten siksi niin kauhea mietintä ja stressi päällä 

0

574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
        Ikävä
        111
        5077
      2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
        Ikävä
        49
        3322
      3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
        Ikävä
        85
        3069
      4. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
        Ikävä
        38
        2298
      5. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
        Ikävä
        81
        1797
      6. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
        Ikävä
        41
        1550
      7. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
        Perussuomalaiset
        121
        1474
      8. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
        Maailman menoa
        119
        1149
      9. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
        Ähtäri
        16
        1109
      10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
        Ikävä
        43
        1077
      Aihe