Hei! Nyt tarvitsisin mielipiteitä kipeästi...
Olen kaupalliselle alalle kouluttautunut henkilö (KTM).
Tällä hetkellä tuntuu, että järkevän minulle sopivan työn saaminen on utopiaa tässä työllisyystilanteessa.
Haluaisin pysyä Pohjois-Suomessa, ja työn perässä Etelä Suomeen muuttaminen ei houkuttele.
Alan vaihto on ollut mielessä jo muutaman vuoden, sillä en jaksa ainaista painostavaa tulostavoitteisuutta, ja ajatusta, että raha ja myynti on koko elämä.
En myöskään enää koe arvokkaaksi business is everything -asennetta, johon joskus muinoin uskoin.
Haluaisin työskennellä ihmisläheisemmällä alalla, jossa olisi edes jotain pehmeitä arvoja vielä olemassa.
Arvostan työssäni monipuolisuutta, vaihtelevia työtehtäviä, itsenäisyyttä ja sellaista palkkaa, jolla tulee toimeen kohtuullisen hyvin.
Pitkään olen jo tehnyt kaupallisia töitä normi 8-16 meiningillä, mutta se ei palkitse. En jaksa istua toimistossa tietokonetta tuijottamassa, myymässä, asiakaspalvelemassa, asiakirjoja näpyttelemässä jne.
Yrittäjyyttä olen harkinnut yhdeksi vaihtoehdoksi, mutta tuntuu, että en tällaisella ns. yleistutkinnolla osaa mitään tarpeeksi hyvin. Minulla on siis paperit, mutta ei niin sanottua täsmäosaamista, Ja ei, en ole laskentatoimen osaaja, enkä koskaan voisikaan olla – niissä hommissa töitä varmasti riittäisi. En myöskään ole myynnillinen ihminen. Markkinoinnin suunnittelu, HR -tehtävät ja henkilöstön kouluttaminen ovat minun juttuni, mutta nuorena ja kokemattomana niihin hommiin ei vain pääse. Aina löytyy joku vanhempi ja kokeneempi, joka kiilaa ohitseni.
Olen ajatellut tosissani vaihtaa sellaiselle alalle, jossa koulutus toisi jonkin OIKEAN OSAAMISEN johonkin tiettyyn / tiettyihin työtehtäviin. Samalla olisi vain plussaa, jos voisin hyödyntää jo olemassa olevaa kaupallisen alan osaamistani. Erityisenä haaveena olisi joskus työskennellä ja asua ulkomailla.
Mitä suosittelisitte? Olen harkinnut seuraavia ammatteja: sairaanhoitaja, fysioterapeutti, puheterapeutti, psykologi, luokanopettaja, äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja oikeustieteen maisteri. Oikeustiede kiinnostaa, mutta pelkään, että se on sitä samaa tietokoneen ja papereiden tuijotusta, jota en arvosta.
Opettajuutta olen miettinyt kovasti, erityisesti suomen kielen ja kirjallisuuden alueella. ONKO OPETTAJILLE NYKYÄÄN TÖITÄ? Millainen on perus luokanopettajan työtilanne? Millainen on äidinkielen ja kirjallisuuden opettajan työtilanne? Onko siihen etua, jos on myös korkeakoulututkinto kaupalliselta alalta? (Esim. voiko työllistyä paremmin ammatti- ja ammattikorkeakouluihin?)
Sitten sairaanhoitaja ja fysioterapeutti: onko töitä? Oma heikkouteni taitaa olla heikko selkä…kannaattaako edes miettiä näitä vaihtoehtoja silloin?
Sitten puheterapeutti ja psykologi: onko töitä? Missä ja millaisia? Puheterapian pääsykokeissa olen käynyt pyörähtämässä joskus vuonna kivi, ja mielenkiintoiselta vaikutti.
Mikäli päädyn alan vaihtoon, se saa todellakin olla viimeiseni, joten siksi niin kauhea mietintä ja stressi päällä
Alanvaihto(ko)?
kolalaku
0
607
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset11710765Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen
"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1739042Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti1096166Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä
On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..445312Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueita
sillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi1225256Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueita
näin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään774455Enää viisi yötä Sannan kirjaan
Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut684306Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntä
Kriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi1014176Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessään
mutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät513771Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään
voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa213708