Sienien kuivaaminen

Hanna

Kuivaamista suositellaan säilöntämentelmäksi lähes kaikille sienille, ja varmasti se onkin hyvä menetelmä.

Keskusteluissa on mainittu sähköuuni, leivinuuni, jääkaapin päällinen, sauna, huonelämpö, kuivaaja jne. Ja varmasti niitä on muitakin tapoja olemassa. Mutta mikä on paras tapa kuivata sienet?

Katselin kaupoista joitakin sienikuivuria mutta lähes 100 €:n hinta huimaa. Onko kenelläkään kokemusta kuivureista, kannattaako sellainen hankkia vai onko kotikonstit parempia?

7

9201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mielipide

Itse en henkilökohtaisesti pidä kuivureista, ehkä mulla on vanha malli ja nykyään ovat parempia. Käytän kuivuria ainoastaan yrtteihin, sienet kestää varmaan 10h ja sinne mahtuu niin vähän.
      Tässä vielä pieni vinkki, jos sellainen mahdollisuus on. Minulla on mökillä puuhella, olen rakentanut sen päälle viritelmän, puusta kehikko ja niiteillä verkko pohjaksi, ripustanut sen niin ylös, että pystyn hyvin kokkaamaan, sinne mahtuu yli ämpärillinen tavaraa kuivumaan ja siinä sitten syysiltoina aina muutaman puun lykkään pesään, kuivuu. Ai niin, verkon pitää olla tiheä, muuten putoilevat hellalle tai sitten pyyheliina (ohut) alle. Kaupungissa kuivaan ensin uunissa suurimmat kosteudet pois ja luukku kokonaan auki, sitten levittelen talouspaperille.

• paras

Jos vain omistat sellaisen. Tee verkosta (pienisilmäinen) hyllyt. Mulla mahtuu kerralla 20 litraa. Kuivaus pienimmällä teholla.

• lämpopuhallin

Voisko ajatella, että levystä, pahvista, tai vaikka pellistä tekis kaapin jossa sitten nuo verkot ja puhaltais lämmintä ilmaa auton sisätilan sähkölämmittimellä.
      Tuota en ole testannu, mutta noin tuli mieleen nyt.

Veljeni diplomi-insinööri rakensi marja/kasvikuivurin mustasta kattopellistä tarkoitaen käyttää aurinkoennergiaa lämpönä, mutta näin kosteana kesänä ja jopa syksyllä tuo juttu ei pelitä.

• Rahikaisella

No kaikkea on jo kokeiltu/aiemmat vastauksetkin.
      Pienen matkailuyrityksen eväsvoileiville riitti isoin Orakas-kuivuri, samoin ison perheen tarpeisiin. Kallis kestävä kertahankinta.
      Yhden sinkun vieraitteni kotikäyttöön olen puhtaiden kaupoista mm saatavien pahvilaatikoiden päälle virittänyt marjanpuhdistajat ja uuniritilät, pikkuruisille suppilovahveroille tms alle vielä se ohut liina tai talouspaperi. Tämä kattotuulettajan alle sekä auton jalkatilan lämpöpuhallin tuolille viereen miedommalle lämpimälle. Kuivia ovat 1-2 vrk, voi murentaa lasitölkkeihin pimeään kaappiin talvehtimaan. Isot sienet pitää fileveitsellä siivuttaa ohuiksi, herkkutatit esimerkiksi.
      Vielä on satoa metsissä, vaikka suurin osa näkyy jäävän sinne! Keräillään... t vesikko

• Mycos

Itse päädyin hankkimaan Orakkaan kalliista hankintahinnasta huolimatta (nyt 340 e), koska se on kestävä, hyötykasvikuivuriksi iso (huomioi että se vie toisaalta myös säilytystilaa), helppokäyttöinen, yksinkertainen jne.

Kuivaan syksyisin niin paljon kun ehdin lähimetsästä kerätä, nyt suppiloita tulee n. 5 kg/ilta (vajaa ämpärillinen), josta orakas vetää valtaosan. Orakkaassa lisäksi suppilovahveroita ei tarvi asetella sirosti erilleen, olen laittanut niitä n. 5 cm ilmaviksi kerroksiksi hyllyille (5 kpl), sitten kuivurin päälle ja pohjatasanteelle saa vielä. Suppilot eivät orakkaassa ikinä mustu, siinä kun saa säädettyä lämpötilan. Sieniähän ei ole tarkoitus paistaa mustiksi ja sitkaiksi. Tuolla tilan ylihyödynnykselläkään ei ole kertaakaan tullut yhtään pilallista kuivauserää. Kuivaan yön yli eli 8h ja ihan koppuroita ovat tuollakin ajalla. Vuosi sitten kuivasin siinä 3 vkon sesonkina n. 100 kg herkkutattia.

Kuivuristahan on lisäksi hyötyä jos keräilee luonnosta tai kasvattaa yrttejä, voi tehdä yrttiteet jne. Liki rajattomat hyödynnysmahdollisuudet. Kokeilunhaluisimmat kuivaavat kalaa, lihaa, jopa kananmunia.

Orakas vie sähköä 1100 w, eli aika paljon mutta kun miettii että kuivatut sienet eivät tämän jälkeen vaadi mitään kulua tuottavaa varastointia, niin todella edullista ja terveellistä ruokaa saa.

• Suppis

Tällainen kaappi olisi tarjolla (0€) Espoossa:
      http://www.megaone.com/peergunt/kuivuri/

Alinna 10€:n kuivuri jossa on pinta-alaa parille
      ämpärilliselle.. on sellainen veto ettei haittaa
      vaikka vähän ovat kasalla. Kuivuvat vuorokaudessa
      säkityskuntoon. Säkkiä pidän sitten vielä
      lämpöisessä jonkun aikaa.

• Jaakko

Laitoin eilen illalla 3kg lampaankääpää 5mm viipaleiksi leikattuna leivinpaperille uuniin, uuni 75 asteeseen, luukku täysin auki ja 10€ pöytätuuletin tuolille puhaltamaan luukusta sisään. Herätessäni oli ilo löytää täysin valmiiksi kuivatut sienet uunista. Laitoin juuri toiset 3kg sisään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      195
      6798
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      159
      1996
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      55
      1208
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      48
      1074
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      99
      1035
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      957
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      934
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      899
    Aihe