Voisikohan masennusta...

iliarawr

....oppia rakastamaan..?
Itselläni on masennusta ollut 7-8 vuotta jo.. Yhdessä vaiheessa sitä koitettiin hoitaa mut päätin leikkiä "tervettä" ettei sielläkään enää tarvinnut käydä ja lopetin lääkkeet.. Ja nyt taas vaihteeks oon tosi huonossa jamassa..
Siten tässä rupesin miettimään niinkin hullua asiaa ku et voiskohan masennusta oppia rakastamaan niin ettei siitä enää tahtois luopua lainkaan..
Elämän halua ei oo, en jaksa enää mitään vaikka on pakko. Työssäharjottelussa käyn pakosta, mut enhän minä täällä mitään tee..

8

104

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+9

No, itselläni on niin etten tunnista enää masennusta vaan se on pikemminkin osa ajattelumaailmaani.

• elämään voi oppia

Minusta masennuksen koukutus on juuri tuossa, että siitä tulee "ystävä" tai osa elämää. Minä olen sairastanut masennusta vaihtelevalla intensiteetillä n. 5 -v pikkulapsesta (ei sitä tuolloin vaan osattu tunnistaa) reilusti yli kolmekymppiseksi, joten kokemusta aiheesta on. Tunnistan elämänhaluttomuutesi aloittaja, vähän liiankin hyvin.

Kävin läpi n. seitsemän vuoden toipumisen lääkkeineen ja terapioineen. Eihän se helppoa (eikä halpaa, kiitos Kela) ollut, mutta nyt kun katson taaksepäin 36-vuotiaana elämääni ennen hoitoa ja sen jälkeen, en voi kuin olla olosuhteille kiitollinen siitä, etten synkimmillä hetkillä saanut toteutettua itsetuhoisia ajatuksiani.

Minun tapauksessani masennuksesta ulos kipuaminen oli mahdollista todella kovalla sisäisellä työllä, siis tarkoituksellisella ajatusmaailman muokkaamisella, tässä terapeuttini apu oli suunnaton. Ilman motivaatiota ei voi tietenkään toipua, mutta itselläni kävi niin , että löysin todellisen sisäisen motivaation jo käytyäni terapiassa pari vuotta ( kävin 6v) ja nyt olen reilun vuoden pärjäillyt mukavasti ilman lääkkeitä ja terapiaa ja tiedän mistä saan avun, jos masennus yrittää minua uudelleen ottaa omakseen.

Toivon sinulle aloittaja ja kaikille masennuksen kanssa eläville parempaa huomista. Toivon, myös ettet opi rakastamaan masennusat, se ei tarjoa vastarakkautta.

Puhun toki vain omasta kokemuksestani, enkä tahdo yleistää. Tunnistan sen, ettei oma tarinani ole totuus, mutta toivon, että tämä ylipitkä sepustukseni voisi antaa jollekin kimmokkeen hautua sellaiseen hoidon ja avun piiriin, joka autaisi löytämään elämänhalun.

• tapsaXX

"Kävin läpi n. seitsemän vuoden toipumisen lääkkeineen ja terapioineen. Eihän se helppoa (eikä halpaa, kiitos Kela) ollut, mutta nyt kun katson taaksepäin 36-vuotiaana elämääni ennen hoitoa ja sen jälkeen, "

Psykoanalyyttiset yksilöterapiat ovat tehottomia ja kalliita, kun katson asiaa näin 37-vuotiaana sairastettuani masennusta 12-vuotiaasta asti. Itse kävin kyseisessä psykoterapiassa 13 vuoden ajan, siis yli vuosikymmenen! En suosittele kenellekään näitä hoitoja. Siellä pikemminkin ajan myötä oireet pahenevat kuin helpottuvat. Tämä on siis oma kokemukseni. Jos on masokisti, tyhmä ja vielä rikkaat vanhemmat maksavat kaiken, silloin asia on eri.

"en voi kuin olla olosuhteille kiitollinen siitä, etten synkimmillä hetkillä saanut toteutettua itsetuhoisia ajatuksiani. "

Harmi etten armeijassa ymmärtänyt ampua itseäni, sillä sen jälkeiset 17 vuotta ovat olleet pelkkää kärsimystä, synkyyttä ja sosiaalista epäonnistumista. Työelämässä en ole ollut 6 viimeiseen vuoteen.

" tässä terapeuttini apu oli suunnaton. Ilman motivaatiota ei voi tietenkään toipua, mutta itselläni kävi niin , että löysin todellisen sisäisen motivaation jo käytyäni terapiassa pari vuotta ( kävin 6v)"

Itse asiassa suosittelen ryhmäterapiaa, joka yhden lääkärinkin mukaan on paljon parempi kuin tuollainen ikuisuuksien rahastatettavana oleminen. Ryhmäterapiat kestävät ennalta määrätyn ajan, esim. 3,5. PSykoanalyyttiset yksilötuokiot voi kestää mitä tahansa, ellei niitä itse kykene laittamaan katki.

" ja nyt olen reilun vuoden pärjäillyt mukavasti ilman lääkkeitä ja terapiaa ja tiedän mistä saan avun, jos masennus yrittää minua uudelleen ottaa omakseen."

Olen kateellinen. Ilmeisesti msennuksesi ei pahinta laatua?

"Toivon sinulle aloittaja ja kaikille masennuksen kanssa eläville parempaa huomista."

Joskus vaan tuntuu, ettei parempaa huomista tule, vaikka itsekin sellaista olen toivonut jo 25 vuotta.

" Toivon, myös ettet opi rakastamaan masennusat, se ei tarjoa vastarakkautta."

Niin, kannattaa pyrkiä ainakin ihmisten ilmoille, vaikkei se tietenkään masennusta poista.

• 13+3

Kauanko olet ollut ilman mitään "lääkkeitä"?`7-8 vuotta aineissa, oletan, että "masennuslääkkeillä", on kyllä todella kova pommi kenen tahansa aivoille. Olethan tietoinen, että em. aineet vahingoittavat aivoja ja voivat johtaa kroonistuneeseen tunteettomuuteen, joka taasen pitää kenet vaan masentuneena pahimmassa tapauksessa hautaan asti.

• iliarawr

Käytin niitä lääkkeitä ehkä max 2kk. Joten lähen kaiken tän ajan oon ollu ilman. Tosin syön vahvoja särkylääkkeitä joista osa vetää pään sekasi mukavasti... >.>

• Lääkitys demonisoitu

Vaikuttavat toki vahvasti aivojen toimintaan, niin niiden kuuluukin. Itse käytin fluoksetiinihydrokloridia sisältävää ilmeisesti aika "vanhanaikaista" masennuslääkettä, vieläpä alkuun todella isolla annostuksella ja se sopi minulle. Ilmeisesti uudemman polven masennuslääkkeillä on ollut huomattavasti vaikeampia sivuoireita, näin ystäväni ovat ainakin kertoneet.

En ole tullut tunteettomaksi hoidon vuoksi, enkä hoidon jälkeen, joten ei tuo taida ihan koko totuus olla, mitä mainitsit. Nimenomaan olen saanut koko tunteiden kirjon takaisin.

Masennuslääkkeeitä ilmeisesti määrätään joissain paikoin ns. löysällä kädellä, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että osa meistä on oikeasti sen lääkehoidon tarpeessa. Siis elämän ja kuoleman kysymys, ei kuvaannollisesti, vaan kirjaimellisesti.

Väitän, että on parempi syödä pitkään lääkettä ja saada mahdollisuus osittaiseen, tai täyteen toipumiseen, kuin jättää lääkehoito kokonaan kokeilematta ja mahdollisesti syrjäytyä lopullisesti,menettää kokonaan työkyky, päätyä itsemurhaan jne..

Ei mulla tähän muuta.

• 13+3
        Lääkitys demonisoitu kirjoitti:

Vaikuttavat toki vahvasti aivojen toimintaan, niin niiden kuuluukin. Itse käytin fluoksetiinihydrokloridia sisältävää ilmeisesti aika "vanhanaikaista" masennuslääkettä, vieläpä alkuun todella isolla annostuksella ja se sopi minulle. Ilmeisesti uudemman polven masennuslääkkeillä on ollut huomattavasti vaikeampia sivuoireita, näin ystäväni ovat ainakin kertoneet.

En ole tullut tunteettomaksi hoidon vuoksi, enkä hoidon jälkeen, joten ei tuo taida ihan koko totuus olla, mitä mainitsit. Nimenomaan olen saanut koko tunteiden kirjon takaisin.

Masennuslääkkeeitä ilmeisesti määrätään joissain paikoin ns. löysällä kädellä, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että osa meistä on oikeasti sen lääkehoidon tarpeessa. Siis elämän ja kuoleman kysymys, ei kuvaannollisesti, vaan kirjaimellisesti.

Väitän, että on parempi syödä pitkään lääkettä ja saada mahdollisuus osittaiseen, tai täyteen toipumiseen, kuin jättää lääkehoito kokonaan kokeilematta ja mahdollisesti syrjäytyä lopullisesti,menettää kokonaan työkyky, päätyä itsemurhaan jne..

Ei mulla tähän muuta.

Lukuisat ihmiset ovat menettäneet työkykynsä, syrjäytyneet ja päätyneet jopa itsemurhiin lääkevammojensa johdosta. Heistä osa on ainoastaan kokeillut lääkettä.

Fluoksetiini, jota olet käyttänyt on niin sanottu 2. polven masennuslääke, SSRI. Se on laajassa käytössä edelleen eli ei kuulu "vanhanaikaisiin" trisyklisiin.

• sinnepäin

Jos nyt ei ihan rakastamaan, mutta voi kai alkaa hyväksymään, että se on osa elämää ja oma taakkani. Toisella kulkijalla voi olla sitten toinen rasite. On heinoa hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      29
      3245
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      23
      1528
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe