Perhepäivähoitajan palkka ja muuta

kyselijä

Täällä ja monilla muillakin palstoilla on käyty keskustelua pph palkasta, mutta ne mitä minä löysin googlen kautta oli jo joitakin vuosia vanhoja joten aloitanpa nyt uuden ketjun.

Onko kunnalla tähän joku erityinen laskukaava, eli yhdestä lapsesta saa tietyn määrän aina lisää. Jos pidän oman lapseni yhtenä niin saanko hänestä vain sen kotihoitontuen? Entä sitten kun hän on yli 3vuotias?

Ammatiltani olen lähihoitaja ja töitä olen alalla tehnyt useamman vuoden. Nyt olen hoitovapaalla ja lopetan hoitovapaan tämän vuoden lopussa jolloin lapseni on kahden vanha. Olen ajatellut että voisin ryhtyä joksikin vuosiksi perhepäivähoitajaksi, mutta netistä kun selaisi tosiaan näitä keskusteluja niin eipä se näytä kovin kannattaa olevan.

Eli nyt haluaisin kuulla oikeita kokemuksia ja realistista tietoa että kuinka paljon esim. neljästä lapsesta maksetaan (yksi lapsi oma) Mitenkä sitten lasten ruokakustannukset, maksanko ne omasta palkastani? Onko pph ryhtyminen oikeasti kannattavaa?

Ja onko asunnosta jotain erityisiä vaatimuksia? Me asumme kolmiossa. Kaikki mahdollinen tieto olisi hyväksi.

12

2080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pph:na 20v

      Kunnallisen pph:n palkka määräytyy varattujen paikkojen mukaan. Yhden paikan hinta on n. 400€/kk/kokopäivähoito. Hoitajalta voidaan varata yhteensä neljä paikkaa. Oma alle kouluikäinen lapsi vähentää varattavien paikkojen määrää, jolloin sinulta voisi varata kolme paikkaa. Palkkaan voi kuulua myös erilaisia työn vaativuuteen perustuvia tai henkilökohtaisia lisiä.

      Joissakin kunnissa oman lapsen saa palkallisena omaan ryhmään, jolloin omasta lapsesta maksetaan myös päivähoitomaksua. Alle kolmivuotiaasta saa kotihoidontukea, jos lapsi ei ole palkallisena omassa ryhmässä. Yli kolmivuotiaasta tukea ei saa.

      Kulukorvausta maksetaan kokopäivähoidossa 5.05€/lapsi/pv, korvaus kattaa ruoan ja normaalista hoitotyöstä aiheutuvat kulut. Isommat tarvikkeet kuten rattaat yleensä saa lainaksi kunnalta.

      Asunnon suhteen vaatimuksena on riittävästi tilaa, tila on soveltuva = turvallinen lapsille. Asunto arvioidaan ennen palkkaamista.

      Se onko työ kannattavaa, riippu paljon siitä mitä pitää kannattavana.

      • ap...

        Kiitos vastauksesta. Sain siitä vastaukset kaikkiin kysymyksiini


    • mahd pph

      Hei, itse olen myös miettinyt vaihtoehtoa ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Olen parikymppinen lähihoitaja joten mahdollisuus ryhtyä pph:ksi olisi.

      Miten paljon te yksityiset pph:t olette saaneet palkkaa bruttona?
      Kuinka isot tilat teillä on lapsille käytössä ja onko jotain minimi neliömäärää asunnossa jos meinaa ryhtyä pph:ksi?
      Saako avustusta jostain lelujen/tarvikkeiden hankintaan tai kodin turvallisuuteen liittyen tarvikkeita?
      Olen myös miettinyt sitä, kuinka montaa lasta haluaisin hoitaa, koska ei neljän lapsen hoitamisesta ole kokemusta mutta onko esim. kahden lapsen hoitaminen kannattavaa? (paljonko palkkaa saisi)

      Itseä ei oikein tuo päiväkodin hälinä ja kaaos kiinnostaisi, joten mieluusti hoitaisin muiden lapsia kotonani :)

      • mahd pph

        Eikö kukaan vastaa tähän? :/ olisi kiva tietää, itsellä ei ole lapsia...


    • raja.na

      Ihan vaan vinkkinä, raha ei ratkaise kun olet pph. OMAN lapsen hyvinvointi kertaantuu, kun ei tarvitse raahata pimeällä edestakaisin päiväkotiin ja mennä kituuttamaan huonolla palkalla ja maksaa bussit/autot/pkmaksut jne.
      Ja lapsi muistaa kivana ajan kun äiti oli kotona!
      Ruokajuttu on helppo, otatte kunnan ruokalistan käyttöön, ei tartte pähkäillä mitä tehdään, on kuudeksi viikoksi lista valmis!
      Ja oman lapsen rakkaat/kalliit lelut pidätte kaapissa sen aikaa kun on hoitolapset, niin ei rikkoonnu.
      Tykkäsin olla kotona ja hoitaa pieniä.

      • minun valintani

        Perhepäivähoitajaksi voi ryhtyä vaikka ei omia lapsia olisikaan.

        Itse en tykännyt pitää hoitolapsia silloin kun omat olivat pieniä. Se on omille lapsille todella stressaavaa. Omat rakkaat lelut voi laittaa pois hoitolasten ulottuvilta, mutta kun se oman äidin jakaminen ei aina olekaan niin helppoa vaihtuvien vieraiden lasten kanssa.

        Palasin pph:n työhön kun omat olivat jo isoja, nuorinkin 9 vuotias.
        Tämä on minun työtäni ja perhe on erikseen. Hyvin on mennyt eikä ole tarvinut potea jatkuvaa huonoa omaatuntoa omien lasten vuoksi.

        Mutta jokainen tavallaan.


      • raja.na
        minun valintani kirjoitti:

        Perhepäivähoitajaksi voi ryhtyä vaikka ei omia lapsia olisikaan.

        Itse en tykännyt pitää hoitolapsia silloin kun omat olivat pieniä. Se on omille lapsille todella stressaavaa. Omat rakkaat lelut voi laittaa pois hoitolasten ulottuvilta, mutta kun se oman äidin jakaminen ei aina olekaan niin helppoa vaihtuvien vieraiden lasten kanssa.

        Palasin pph:n työhön kun omat olivat jo isoja, nuorinkin 9 vuotias.
        Tämä on minun työtäni ja perhe on erikseen. Hyvin on mennyt eikä ole tarvinut potea jatkuvaa huonoa omaatuntoa omien lasten vuoksi.

        Mutta jokainen tavallaan.

        ei mulla ollut tuollaista kokemusta, oli ihan ok.


    • Mahd.pph,

      Hei, itse olen myös miettinyt vaihtoehtoa ryhtyä yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Olen parikymppinen lähihoitaja joten mahdollisuus ryhtyä pph:ksi olisi.

      Miten paljon te yksityiset pph:t olette saaneet palkkaa bruttona?
      Kuinka isot tilat teillä on lapsille käytössä ja onko jotain minimi neliömäärää asunnossa jos meinaa ryhtyä pph:ksi?
      Saako avustusta jostain lelujen/tarvikkeiden hankintaan tai kodin turvallisuuteen liittyen tarvikkeita?
      Olen myös miettinyt sitä, kuinka montaa lasta haluaisin hoitaa, koska ei neljän lapsen hoitamisesta ole kokemusta mutta onko esim. kahden lapsen hoitaminen kannattavaa? (paljonko palkkaa saisi)

      Itseä ei oikein tuo päiväkodin hälinä ja kaaos kiinnostaisi, joten mieluusti hoitaisin muiden lapsia kotonani :)

    • halukas5

      Hei, voiko yksiössä ryhtyä yksityiseksi pph:ksi?

      • liian pieni

        Voitko yksiössä järjestää useammalle lapselle leikki- ja nukkumistilan?
        Haluatko antaa koko asuntosi lasten käyttöön?

        Ei yksiössä tilat riitä.


    • etsivä löytää

      http://www.hoitopaikka.net/Sivut.aspx/480

      Tältä sivulta löytyy paljon tietoa yksityisenä pphna toimimisesta ja aloittamisesta.

      http://ypph.lohja.fi/

      Täältä löytyy kohta: HOITOMAKSU SUOSITUS 2014.
      Sieltä löytyy suuntaa antavia tietoja yksityisten pph:ijen mahdollisesta palkasta pääkaupunki seudulla. Muualla suomessa hinnat voi olla alempia.

    • kaijamaija

      jos menee lasten kotiin hoitamaan yksityisesti , mikä palkka? 1700...?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5674
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1987
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      13
      1295
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe