asumisjärjestelyt

apua tarvitseva

Ongelmana kaksoset, jotka täyttävät piakkoin 15 vuotta. Toinen lapsista haluaisi muuttaa isänsä luokse. Hyvin riitaisa avioero takana (Erosta jo puolitoista vuotta, mutta sama meininki jatkuu). Isä alkoholisoitunut, mutta lastensuojelulle uskottelee muuta(ja lastensuojelu uskoo). Lähestymiskielto on hankittu, koska lähettelee huoritteluviestejä ja soittelee myös keskellä yötä sekä uhkailee väkivallalla. Onko mitään mahdollisuuksia estää toista lapsista muuttamasta isänsä luo? Isä myös yrittää istuttaa lapsen päähän samoja mielikuvia kuin mitä hänellä on, (poika käyttää jo äidistään sanaa huora).Lapset ovat muutoin saaneet käydä isällään halutusti ja sovittu jokatoisesta isä-viikonlopusta. En löytänyt Finlexistä kohtaa, josta selviäisi tämä asia. Selvää on, ettei ihan ole lapsen edun mukaista.

9

203

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikanäyttää

Miten isällä menee, kun sinne muuttaa 15-vuotias lapsi, selviää sitten vasta. Kyllä mies saattaa olla "hankala, mahdoton" ja jopa alkoholisoitunut juuri siksi, että lapset on viety häneltä. Sanot pojalle että kokeilu jatkuu niin kauan kun poika osaa käyttäytyä äitiään kohtaan siivosti. Jos huorittelu tms. jatkuu, niin ehdottomasti haette perheenä (yhdessä!) apua kasvatusneuvolasta tai lastensuojelusta.
      Noin iso lapsi pärjää jo aika hyvin tilanteessa kuin tilanteessa. Jos koulunkäynti kärsii tai tulee vakavia ongelmia esim. alkoholin tai nuorisorikollisuuden muodossa, sitten taas uusi harkinta (sijaiskoti ehkä jopa).

• saamuuttaa

Onko poikanne uskoteltu ajattelemaan että sinä aiheutit eron? Näinkin päin voi käydä (siis isä valehtelee lapselle) Tuon ikäisellä on monta hyvää syytä haluta muuttaa isälleen, esim jos siellä on vähemmän sääntöjä kuin mitä sinun tykönä asuttaessa.

Minulla on vanhemmat olleet aina yhdessä, mutta ystävälläni oli eronneet. Hän oli aina välillä isällään ja sillon sai olla yömyöhään pihalla ja kun oli äidillään niin oli samanlaiset kotiintuloajat kuin minulla. Eipä ole ihme että ystäväni olisi halunnut kokoajan muuttaa isänsä tykö asumaan. 15-v saa kyllä jo itse päättää missä asuu. Jos hän isälleen haluaa muuttaa, niin sinun on tehtävä sitten ls ilmoitus alkoholisti isästä joka ei pysty poikaansa kasvattamaan.

Nämä on kyllä vaikeita asioita :/

• Iivarilla on sukka
        saamuuttaa kirjoitti:

Onko poikanne uskoteltu ajattelemaan että sinä aiheutit eron? Näinkin päin voi käydä (siis isä valehtelee lapselle) Tuon ikäisellä on monta hyvää syytä haluta muuttaa isälleen, esim jos siellä on vähemmän sääntöjä kuin mitä sinun tykönä asuttaessa.

Minulla on vanhemmat olleet aina yhdessä, mutta ystävälläni oli eronneet. Hän oli aina välillä isällään ja sillon sai olla yömyöhään pihalla ja kun oli äidillään niin oli samanlaiset kotiintuloajat kuin minulla. Eipä ole ihme että ystäväni olisi halunnut kokoajan muuttaa isänsä tykö asumaan. 15-v saa kyllä jo itse päättää missä asuu. Jos hän isälleen haluaa muuttaa, niin sinun on tehtävä sitten ls ilmoitus alkoholisti isästä joka ei pysty poikaansa kasvattamaan.

Nämä on kyllä vaikeita asioita :/

Kylläpä istuu tiukassa tuo uskomus siitä ettäkö 15v saisi itse päättää asuinpaikkansa. Kun ei se vaan mene niin, uskokaa nyt vaikka huviksenne jo. 15v on alaikäinen ja alaikäinen ei todellakaan päätä itse asuinpaikastaan, hänen toivomuksensa voidaan ottaa huomioon mutta päätöstä hän ei tee. Koska, juuri niin kuin sinäkin totesit, lapsihan haluaa asua siellä missä ei ole sääntöjä ja vanhempi jopa lahjoo lasta luokseen. Mutta koska alaikäinen ei näitä päätöksiä ole kypsä tekemään, hän ei voi päättää että hei,muutanpa nyt isille kun siellä saan olla yöllä myöhään ulkona ja kesäksi palaan taas äidille kun äiskä ostaa lomalla aina herkkuja joka ilta. Ja sitten syksyllä taas iskälle kun kouludiskot alkaa ja niissä on kiva olla myöhään. Ei se ihan niin mene. Huoltajat päättävät lapsen asuinpaikan. Mikäli siitä ei päästä yhteisymmärrykseen, asia ratkaistaan oikeudessa. Ja uskaltaisin epäillä että alkoholisoitunut, väkivallalla uhkaileva lähestymiskiellonkin saanut iskä ei ole kovin vahvoilla oikeudessa. Halusi se lapsi sitten mitä tahansa.

• dklgwthrgtjgjä

"Miten isällä menee, kun sinne muuttaa 15-vuotias lapsi, selviää sitten vasta. Kyllä mies saattaa olla "hankala, mahdoton" ja jopa alkoholisoitunut juuri siksi, että lapset on viety häneltä"

No niin justiin. Laitetaan se mukula asumaan juopon kanssa, sittenpä nähdään miten siinä käy. Ja eihän se kusipäinen käytös, väkivallalla uhkailuineen ja holtiton viinankäyttökään tietenkään ole miesparan omaa syytä, hänellä nyt on vain paha mieli kun lapset on häneltä viety. Mitään syytä ei tietenkään hänestä itsestään löydy ei...

• loppo1
        dklgwthrgtjgjä kirjoitti:

"Miten isällä menee, kun sinne muuttaa 15-vuotias lapsi, selviää sitten vasta. Kyllä mies saattaa olla "hankala, mahdoton" ja jopa alkoholisoitunut juuri siksi, että lapset on viety häneltä"

No niin justiin. Laitetaan se mukula asumaan juopon kanssa, sittenpä nähdään miten siinä käy. Ja eihän se kusipäinen käytös, väkivallalla uhkailuineen ja holtiton viinankäyttökään tietenkään ole miesparan omaa syytä, hänellä nyt on vain paha mieli kun lapset on häneltä viety. Mitään syytä ei tietenkään hänestä itsestään löydy ei...

Äitihän se on itse täydellisyys.....etsimään vikoja muista. Peiliin katsominen helpottaa jo kummasti sitä tosiasiaa, että on varmaan minussakin ihme kyllä jotain vikaa..syytön heittäkööt ensimmäisen kiven.

• höpöhpö
        loppo1 kirjoitti:

Äitihän se on itse täydellisyys.....etsimään vikoja muista. Peiliin katsominen helpottaa jo kummasti sitä tosiasiaa, että on varmaan minussakin ihme kyllä jotain vikaa..syytön heittäkööt ensimmäisen kiven.

Kukaan ei ole syyllinen toisen alkoholinkäyttöön eikä stalkkaamiseen tms. Ei vaikka mitä toinen tekisi, niin se ei terveellä ihmisellä johda alkoholismiin/päihteidenkäyttöön tms. Se mitä tässä jutussa on taustalla en tiedä ja siihen on vaikea kantaa ottaa, mutta sen nyt tietää lapsikin että omista teoistaan ei voi syyttää kuin itseään! Sinä ilmeisemmin olet niitä jotka syyttää muista ja vinkuu sen perään että kattokkaa peiliin :D

• Arggggh!!
        loppo1 kirjoitti:

No onko se äidin syy että isukki ryyppää ja häiriköi siihen malliin että pitää lähestymiskieltokin hommata? Ettet nyt vaan itse olisi saman lajityypin edustajia? Mikään ei raivostuta enempää kun aikuiset miehet, jotka heittäytyvät täysin syyntakeettomiksi. Juu, ero tuli kun minä vähän dokasin ja sitten se akka otti ja vei lapset. Sitten minä dokasin vähän lisää kun tottahan siitä paha mieli tulee kun lapset viedään ja soitinhan mä sille eukollekin yöllä ja uhkasin tappaa. Kuus kertaa. Yhen yön aikana. Mut en mä sitä silleen tarkottanu, mulla nyt vaan oli paha mieli kun multa vietiin lapset ja se akka on siihen syyllinen ja kyllä mä nyt siis olen tässä taas ihan uhri. Viime viikollakin ootin että voisko lapset tulla kylään, mut ei ne tullut ja sit mä soitin taas sille akalle kun join eka vähän viinaa ja taas mua syyteltiin, vaikka mulla on vaan paha olla kun lapset vietiin. Siks meni duuni ja kohta kämppäkin,mut hei, mulla on vaikeeta! Syytön heittäköön ekan kiven vaan!

• ehotus
        dklgwthrgtjgjä kirjoitti:

Mitäpä jos pannaan lastensuojelu tyekemään olosuhdeselvityksen "lähihuoltajuuden vaihtumisen edellytyksistä"? Jos nyt kerran tämän palstan historiassa sossut tekisivät ammattitaitoista, puolueetonta työtä. Vastuu tavallaan siirtyy pois äidiltä, jos lastenvalvojan mielestä poika voi muuttaa isälle.

• .....

Silloin kun 15-vuotias huorittelee äitiään kyseessä on aina lastensuojelulle kuuluva asia. Tajuaahan tuon hölmömpikin, ettei tuollainen käytös vanhempaansa kohtaan ole normaalia. Kasvatushomma on kussut jo aika päiviä sitten ja apua todella tarvitaan. Ehkä lapsi käyttäytyy äitiään kohtaan rumasti vain ja ainoastaan siksi, että luulee näin saavansa lähtöpassit isänsä luokse?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      20
      11398
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      46
      3954
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      113
      3140
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      133
      2447
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      92
      2155
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      199
      1799
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      307
      1069
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      18
      855
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      785
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      729
    Aihe