Onko valehtelu rikos?

en voi uskoa!

Mitä laki sanoo? Saako valehdella? Sain potkut ja nyt naistoimitusjohtaja heittää ihan uskomatonta legendaa väitetyistä sanomisistani.

Asialla ei sinällään ole enää väliä, työsuhde on päättynyt, mutta ärsyttää se valheiden määrä, mitä nainen väittää minun sanoneen!

Asiassa ei kuitenkaan liene mitään laitonta?

14

4804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kunnian päälle

      Guuglaa kunnianloukkaus.

      • en voi uskoa!

        Ihan noin vakavasta asiasta ei ole kyse. Kunhan vain viime viikkoisia sanomisiani on nyt muotoiltu uuteen kuosiin. Olen kuulemma sanonut asioita, joita en oikeasti ole sanonut. Eli sanomisistani valehdellaan. Mutta ei tässä kunnianloukkauksesta ole kyse.


    • 43545423

      Saa valehdella, laki ei sitä kiellä.

      Rangaistavaa on valehdella tietyissä tilanteissa ja tietyillä tavoilla. Esimerkkinä mainittakoon valehteleminen todistajana oikeudessa tai velallisena pimittäessään varoja, jotta ei joutuisi antamaan niitä velkojille. Siis olosuhteet ja päämäärät ratkaisevat rangaistavuuden.

      Kunnianloukkauskin se tietysti voi olla joissain tilanteissa. Mutta jos nuo ex-pomosi sinusta kertovat valheelliset jutut eivät aiheuta sinuun kohdistuvaa halveksuntaa niin sinä et ole senkään rikoksen uhri.

      • näin kävi

        "Saa valehdella, laki ei sitä kiellä."

        Näin olen itsekin kuvitellut sen olevan.

        Mielenkiintoinen tilanteeni meni näin:

        Olin harjoittelijana yrityksessä X. Minulta kysyttiin olisinko kiinnostunut jäämään töihin ja valmis tekemään työsopimuksen. Palkasta ei ole vielä tietoa, sanoi työantaja. Sanoin olevani kiinnostunut, "mutta haluan miettiä asiaa". Työnantaja kysyi olenko saanut työtarjouksen jostain muualta? Sanoin, että olen saanut alustavan työtarjouksen toisesta paikasta. Sanoin miettiväni yrityksen X työtarjousta viikonlopun yli.

        Seuraavana aamuna minut kutsuttiin puhutteluun ja työantaja eli yritys X sanoi haluavansa päättää työsuhteeni heti. Ei ole kuulemma järkeä pitää minua harjoittelijana, kun en ole jäämässä heille töihin. Tämä tuli yllätyksenä, kun minulla piti olla vielä yksi päivä aikaa miettiä vastaustani heidän tekemäänsä työtarjoukseen!!! Olin täysin ihmeissäni mitä tapahtuu! En missään vaiheessa ollut sanonut, etten olisi jäämässä töihin tähän yritykseen X.

        He tulkitsivan edellisenä päivänä sanomaani eli että olen saanut alustavan työtarjouksen jostain muualta niin, että olisin jo päättänyt mennä sinne töihin. Näin en kuitenkaan koskaan sanonut, eikä asia ole niin, joten sen väittäminen on valehtelua!

        Toinen vale on potkut antaneen yrityksen X väite: "Kerroit että tulit meille vain nähdäksesi millaista työ XXXXXX on..."

        - Tämä on täysi vale tai täysi väärinkäsitys. En milloinkaan sanonut noin.

        Kolmas vale on: "Kerroit että ehkä sinua työ XXXXXXXX voisi muutaman vuoden päästä kiinnostaakin".

        - Sanoin, että olen oikeasti hakeutumassa alalle. En ymmärrä mistä joku keksii siihen aikamääreen, jota en koskaan ole sanonut. Jos sanon olevani hakeutumassa alalle, niin ei siitä voi päätellä onko aikahaarukkani viikko, kuukausi vai kaksi vuotta, jos en asiasta erikseen mitään sano. Nyt yritys X haluasi luoda vähän omaa totuuttaa asiasta. Ärsyttävää.

        Tästa tullaan siihen mielenkiintoiseen asiaan, että jotkut ihmiset selvästikin (tarkoituksella tai tarkoituksettomasti) muuttavat kuulemaansa. Joku voisi väittää tätä saivarteluksi, mutta siitähän ei ole kyse.

        Jos vaikkapa sanon, että minulla on mahdollinen työpaikka tiedossa, niin ei se tarkoita, että minulla on työpaikka tiedossa. Minulla on MAHDOLLINEN työpaikka tiedossa. Ja se on eri asia kuin se, että minulla olisi työpaikka tiedossa.

        Eli tällaisia varmuusasteeseen liittyviä sanoja ihminen unohtaa tai muuttaa mielessään hyvin helposti. Viime viikolla suullisesti sanottu on tällä viikolla saatu jo näyttäämään kovin erilaiselta asialta. Sinänsä mielenkiintoista. Eikä tarvitse unohtaa kuin muutama "ei" -sana sekä sana "mahdollisesti" ja keksiä oma aikamääre sekaan, niin johan sanomani on muuttunut ihan uudeksi tarinaksi, joka on valetta. Kuka enää todistaa, mitä viime viikolla kukin on OIKEASTI sanonut?

        Ei mikään ihme, että pankit, vakuutusyhtiöt ja pankkiriliikkeet nauhoittavat asiakaspuhelut. Eihän siitä tulisi mitään, jos asiakas alkaisi luoda omaa legendaa siitä, miten viime viikkoinen 500:n Nokian osakkeen myynti olikin muka 500:n Cargotecin osakkeen ostotoimeksianto.


      • SuomiKupla

        Esim. Kinnulan kunnanjohtaja Pekka Kanevio valehtelee 99% saadakseen mitä haluaa., mm palkankorotuksen Aluehallintoviaston mielestä korkein kunnan virkamies saa valehdella vaikka 100% näyttö asiasta on. Myös pöytäkirjoihin saa laittaa nimet ja päivämäärät miten haluaa.

        Suomessa ollaan:) Varsinkin virainhaltiat saavat valehdella ilman pelkoa sanktioista. Siksi suomessa maailman eniten korruptiota, kansa vain kuvittelee asuvansa sivistysvaltiossa.


    • en voi uskoa!

      "Sain potkut ja nyt naistoimitusjohtaja heittää ihan uskomatonta legendaa väitetyistä sanomisistani."

      Ei siis julkisesti, vaan ainoastaan minulle lähettämissään viesteissä. Tämä ei ole julkista loanheittoa vaan kahden ihmisen välistä.

      • unohda

        Jos noin on, ei siitä rikosta saa väännettyä millään. Unohda koko juttu.


    • Anonyymi

      Facebookissakin valehtelu kasvaa jos on ollut nettikiusaajana kauan 2015 lähtien itsessään nettikiusaaminen on rikos mutta sitten valehtelu on ihan omaa luokkaansa varmaan laki ei pysty näitä kahta erottamaan toisistaan joissa voi olla epäilyjä kannattaa muistaa ettei sekoita faktaa fiktioihin että kannattaa olla reilu toiselle ihmiselle ettei kerro perättömiä. Kannattaa muistaa tämä

    • Anonyymi

      Periaatteessa Suomessa saa valehdella syyllistymättä rikokseen. Mitä valehtelemisesta seuraa riippuu siitä, kenelle valehtelee. Mies valehtelee vaimolle olleensa työmatkalla, vaikka oli toisen naisen luona. Hän jää valheesta kiinni ja vaimo ottaa eron.
      Todistaja valehtelee kuulustelussa poliisille ja myöhemmin oikeudelle. Jää siitä kiinni, jolloin hän syyllistyy rikokseen ja tuomitaan sakkoon tai vankeuteen.
      Ulosotossa oleva valehtelee ulosottomenettelyssä, syyllistyy silloin rikokseen.
      Ihminen voi myös valehdella kirjallisesti valmistamalla väärän asiakirjan, jolloin hän voi syyllistyä väärennykseen, tai petokseen.
      Valehteleminen voi olla myös kunnian loukkaamista, tai yksityiselämää loukkaavaa tiedon levittämistä.

    • Anonyymi

      NWO: säännöt menevät vaihtoon helposti.

    • Anonyymi

      Valehtelusta sen verran, esim, jari aarnio jutussa hänen alaisensa on kertoillut ristiriitaisia kertomuksia jotka vastakkaisia , hän menetti uskottavuutensa.
      vertailun vuoksi, eräässä toisessa jutussa kanssa epäiltyssä tehtiin poliisin toimesta pää todistaja ja hänen kertomuksensa oli niin lennokkaita ja koko ajan muuttuvia jopa mahdottomia. no häntä pidettii uskottavana ja syytön tuomittiin pitkään vapaus rangaistukseen.

      Miksi näin tehtiin ? vuosien perästä kävi muussa yhteydessä ilmi tämän todistelijan olleen poliisiin huume vasikka. kas näin sitä hommaa pyöritellään.

      • Anonyymi

        Joo suomessa pyörii se pieni piiri ja tekee tiliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo suomessa pyörii se pieni piiri ja tekee tiliä.

        Luupäisimmänkin puolustajan on kai vain uskottava tuo.
        Anal lube-tuoksuiset rauhanhäiritsijät korjaavat edelleen satoa.
        Vertaa tässä osiossa käyty kiristys sanavääntö keinottelu.
        Syyskuussa poliisipäälllikköä syytetään ihmiskaupasta. Pari viikkoa myöhemmin uusi kierros marjanpoikintayrittäjiä syytetään ihmiskaupasta lappilaisketjussa. Kolme viikkoa myöhemmin istuu 4 ukkoa taas marjanpoimintarikoksusta tutkintavankeudessa. Edellisen vuoden marjanpoimintarikoksien syytöksiä odotellaan vieläkin mutta uutta pukkaa. Ei tällaista sirkusta jaksa ymmärtää tavosmummo.


    • Anonyymi

      Harmaalla alueella vallitseva epäily /oletussuuntaus.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1649
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1421
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1119
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1081
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      981
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 5
      955
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      942
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    Aihe