Kivijärven leirit

Leiriläinen

Tulevana kesänä pidetään taas kesäleirejä heti lapinlähetyksen jälkeen Kivijärvellä itärajan tutumassa. Viimeaikoina olen saanut kuulla monestakin paikasta että leiritouhu on mennyt sellaiseen suuntaan jossa lapsille opetetaan paljon kristilisyyden asioita ja vähemmän sitten keskitytään yhdessä tekemiseen ja kokemiseen. Kristllisyyden asioilla tarkoitetaan käytännössä luennoilla istumisia ja hartaustilaisuuksia. Näen tässä ongelmaksi sen että lapset eivät halua osallistua enään niin halukkaasti leirille ja täten jäävät helposti sivuun yhteisistä asioista.

Aikanaan kun olen itse osallistunut leireille toiminta oli moninaista. Leireillä pelattiin, leikitttiin ja hiukan leikkimielisesti kilpailtiinkin leiriolympialaisissa. Kaikilla oli kivaa ja toiminta ei pahentanut ketään. Nyt näyttää että kaikista näistä on tullut kiellettyä ja kun provosoinnin makuun on päästy niin tuntuu melkein että hymyileminen ja riemuitseminekin on kiellettyä. Ikävimpiä uutisia ovat olleet sellaiset joissa tytöille on sallittu/kehoitettu pukemaan hameita luento/hartaustilaisuuksiin tai se että on sallittu leiriläisten jääminen pois ohjelmista omantunnon asiana. Tällaiset ylilyönnit ovat omiaan lisäämään eripuraa leireille. Tulee mieleen haluaako omia lapsiaan enää laisinkaan lähetää leirille.

Merkittävin muutos mitä itse leireillä ollessani on tapahtunut on että nykyään leirejä vetää Esikoislestadiolaisen herätysliikkeen sananpalvelijat. Paljon nuoria, kokemattomia ja arkoja miehiä. Aikaisemmin leirejä veti pääasiallisessti maallikot ja yksi sananpalvelija.

33

3812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaho näi se mennee

      Kuinka vain vaikeammaksi tulee. Sama temppu tehtiin nuoren leirien kanssa Suomessa jo ajat sitten.

      • teu,

        " KAHO NÄIN SE MENNEE. "


        Kun mainitsit tuoossa , että se oli suomessa tehty ja kokeitu , nyt on niin että
        tämä on juuri suomessa tapahtuvaa . ei kä missään ulkomailla , haloo..


      • tiedoksi vain
        teu, kirjoitti:

        " KAHO NÄIN SE MENNEE. "


        Kun mainitsit tuoossa , että se oli suomessa tehty ja kokeitu , nyt on niin että
        tämä on juuri suomessa tapahtuvaa . ei kä missään ulkomailla , haloo..

        Tarkoituksella en sanonut paikkakuntaa, jossa tämä tapahtui jo kymmenisen vuotta sitten. Kivijärvestä en tielä millä puolella Suomen rajaa tuo paikkakunta on.


      • teu,
        tiedoksi vain kirjoitti:

        Tarkoituksella en sanonut paikkakuntaa, jossa tämä tapahtui jo kymmenisen vuotta sitten. Kivijärvestä en tielä millä puolella Suomen rajaa tuo paikkakunta on.

        Olin -70 luvulla Ky´min oy ,palveluksessa -74 he tarjosi järvi tontteja sieltä
        se paikka oli Keskisumessa , Kyyjärven luona (KIVIJÄRVI) Toinenkin on
        Taavetissa lähellä . kummassa , kävitte : tämä taavetin paikka on melko lällä
        UKKO-PEKAN asuntoa , silloin ennen sotaa , siellä' on Kivijärvi joka on noi
        aika lähellä' Moottori motellia . Se on Kouvvola -Lappeenranta Tien tuntumassa .


      • Simo Hurtta
        teu, kirjoitti:

        Olin -70 luvulla Ky´min oy ,palveluksessa -74 he tarjosi järvi tontteja sieltä
        se paikka oli Keskisumessa , Kyyjärven luona (KIVIJÄRVI) Toinenkin on
        Taavetissa lähellä . kummassa , kävitte : tämä taavetin paikka on melko lällä
        UKKO-PEKAN asuntoa , silloin ennen sotaa , siellä' on Kivijärvi joka on noi
        aika lähellä' Moottori motellia . Se on Kouvvola -Lappeenranta Tien tuntumassa .

        Tämä kyseinen Kivijärvi löytyy Koitereen takaa Itä-Suomesta.


    • Asiat kohdalleen

      Aikaisemmin leirejä veti pääasiallisessti maallikot ja yksi sananpalvelija. Lainaus

      Jos tässä tapauksessa sananpalvelija ei olekaan maallikko, niin onko maallikko nyt sitten kenties liberaali.

      Se onkin oikea suuntaus että sananpalvelijat pitävät ohjatut tilaisuudet, niin ei pääse suulaimmat liberaalit joukkoa johtamaan harhaan.

      Täytyy vain rukoilla ettei vihollinen saa sotkettua ja tallattua viheriöivää Herran peltopalasta.

      • poronpurema

        Meinaatko ettei sananpalvelija saata johtaa harhaan? Ajatus että kristitty johtaa joukon harhaan on suurta epäuskoa. Kirjoituksessasi ei kuulunut kutsuva ääni vaan poistyöntävä niinkuin se kuuluu silloin kun ihminen luottaa ihmiseen eikä Jumalansanaan. Halventavasti puhut "suulaasta liberaalista". Kun ihmisen ymmärrys kasvaa liikaa,puhe on silloin tuommoista.....tuo on uskovainen,tuo taas ei jne.


    • Teutori Mattila

      Kivijärven leireille on viime vuosina ollut niin paljon tulijoita, että paikan kantokyky on ollut koetuksella. Mutta on kieltämättä kauheata, jos tyttöjen on *sallittu* käyttää hametta hartaustilaisuuksissa!

      • Leiriläinen

        No tuo hame-asia on yksi esimerkki. Mutta se pitää pitää sisällään ajatuksen että näin toimii ainoat oikeat ja elävätuntoiset kristityt. Olisikos ideoita miten toimintaa saataisiin muutettua siihen suuntaan jolla tekeminen olisi paremmin edustettuna. Nyt seurakunta päättää kaikesta. Eli ohjelmasta, vetäjistä ja järjestyksestä. Jos asiaa alkaa tuomaan esille kokouksissa niin leimautumisen riski on suuri. Tässähän ei kuitenkaan ole kyse taivaaseen pääsemisestä tai pääsemättömyydestä


      • pekka100
        Leiriläinen kirjoitti:

        No tuo hame-asia on yksi esimerkki. Mutta se pitää pitää sisällään ajatuksen että näin toimii ainoat oikeat ja elävätuntoiset kristityt. Olisikos ideoita miten toimintaa saataisiin muutettua siihen suuntaan jolla tekeminen olisi paremmin edustettuna. Nyt seurakunta päättää kaikesta. Eli ohjelmasta, vetäjistä ja järjestyksestä. Jos asiaa alkaa tuomaan esille kokouksissa niin leimautumisen riski on suuri. Tässähän ei kuitenkaan ole kyse taivaaseen pääsemisestä tai pääsemättömyydestä

        täytyy sanoa että voi voi.
        mielestäni tällä palstalla on aivan turhaa jauhaa kristillisyytemme asioita ja vatvoa mikä on mun mielestä oikein tai väärin tai kuka opettaa ja mitä.
        Olisiko jotain pikkusen tärkeämpää aihetta, esimerkiksi, heitäppä kysymys itsellesi, olenko tullut uudestisyntyneeksi ja jos vastaat tähän että olen, niin tee toinen kysymys, kuinka kaikki tämä on tapahtunut, ja vielä kuinka tänään olen ajattelemassa kristillisyydestä ja sen toimintatavoista.
        Ajattelenko samalla tavalla kuin silloin kun sain armon uskoa veriruskeat syntini anteeksi saaduksi, aina lapsuudesta asti, tähänpäivään saakka.
        Itseviisaudesta on selvä esimerkki mihin se ihmisen mielen ja sydämmen ajaa.
        Nikodeemushan ei tiettävästi tullut koskaan käsittämään uutta syntymistä, Jeesuksen sanojen mukaan. Tämä on tärkein paikka hengellisessä mielessä tai ainakin itse pidän sen tärkeänä ja löydän selvät kokemukset elämästäni, sydämen ja mielen muutoksen. Olen hyvin kiitollinen eikä minun tarvitse alkaa valvoa muiden tekemisissä tai sanomisissa, haluan uskoa yksinkertaisesti mitä tässä kristillisyydessä saarnataan. Tee sinäkin samoin, saat olla hyvällä mielellä ja kannattaa unohtaa nämä foorumit, täältä ei saa kukaan mitään mikä auttaa taivaaseen. terveisin Pekka kaartoaho


    • Noista leireistä en tiedä. En ole koskaan ollut eikä silloin tainnut olla leirejä, kun meidän lapset olivat siinä iässä.

      Tuo leimautumisen pelko näyttäisi olevan suuressa roolissa. En halua ketään mollata, mutta se on tyypillinen piirre siellä, missä oletetaan täydellisen yksimielisyyden olevan hyve. Kun sitä ei saavuteta rakkauden kautta, niin koitetaan kepillä, jos keppi ei auta, niin toivotaan sellaisten häipyvän. Järjestelmä on armoton ja rakkaudeton, vaikka muuta puhutaan ja moni aidosti uskoo siihen.

      • Se on kuule tätä

        Leimautumisen pelko?

        Ei ei! Käytettiin säestys-soittimia, tytöillä ja pojilla oli hauskaa keskenään, ohjaajat olivat Jeesus- laisia (siis Kristuksessa uskon kautta vanhurskaita) ja nauttivat työstään. Sit tuli alan es.lest. yrittäjä tietyn henkisen tukikaartin kanssa kuvioon.

        Kaikki tämä on siis saman hengen tuotosta, joka kourissa esikoislestadiolaisuus tänään tarpoo, - polviaan myöten. Vai pitäisikö sanoa korviaan myöten.

        Tiukkaa lakihenkisyyttä tämä on, se pitäisi siirtää myös lapsille mahdollismaan varhaisessa vaiheessa. Siksi nämä järjestelyt on. No toiset tykkää tietenkin, eikä tarkoituklseni ole pilata kenenkään iloa. Tuskat tulevat lapsillekin vasta vähän myöhemmin aikuisina, jos nämä opit omaksuu sydämensä asenteiksi.


      • leiriläinen
        Se on kuule tätä kirjoitti:

        Leimautumisen pelko?

        Ei ei! Käytettiin säestys-soittimia, tytöillä ja pojilla oli hauskaa keskenään, ohjaajat olivat Jeesus- laisia (siis Kristuksessa uskon kautta vanhurskaita) ja nauttivat työstään. Sit tuli alan es.lest. yrittäjä tietyn henkisen tukikaartin kanssa kuvioon.

        Kaikki tämä on siis saman hengen tuotosta, joka kourissa esikoislestadiolaisuus tänään tarpoo, - polviaan myöten. Vai pitäisikö sanoa korviaan myöten.

        Tiukkaa lakihenkisyyttä tämä on, se pitäisi siirtää myös lapsille mahdollismaan varhaisessa vaiheessa. Siksi nämä järjestelyt on. No toiset tykkää tietenkin, eikä tarkoituklseni ole pilata kenenkään iloa. Tuskat tulevat lapsillekin vasta vähän myöhemmin aikuisina, jos nämä opit omaksuu sydämensä asenteiksi.

        Eli koet osaltasi tilanteen samanlaiseksi. Käytetään hetki porukassa tilanteen miettimiseen. Keskitytään tulevaan ja ei menneeseen. Katkerassa mielessä elää helposti kostomieli ja siinä ei tule kuin lisää haavoja. Siispä hyviä ideoita otetaan vastaan.


      • ex-leiriläinen
        leiriläinen kirjoitti:

        Eli koet osaltasi tilanteen samanlaiseksi. Käytetään hetki porukassa tilanteen miettimiseen. Keskitytään tulevaan ja ei menneeseen. Katkerassa mielessä elää helposti kostomieli ja siinä ei tule kuin lisää haavoja. Siispä hyviä ideoita otetaan vastaan.

        Ei muuta kuin uutta paikkaa etsimään ja vanhalla konseptilla ruvetaan pitämään leirejä, niin ompahan ainakin vaihtoehto kaikille


      • teu,
        ex-leiriläinen kirjoitti:

        Ei muuta kuin uutta paikkaa etsimään ja vanhalla konseptilla ruvetaan pitämään leirejä, niin ompahan ainakin vaihtoehto kaikille

        Vähän samaa olen ajatellut ..Silloin kun minä olin Leirillä . -54 se oli Mannerheim
        Lasten suojelu Leiri . Ei yhtään LESTAA vetämäsä . Meitä Es lestoi oli 2-3 koko
        poppoosta 137-8. .Edellisenä vuonna oli ollut isoveli , hän kun oli hyvä vestämään
        ja oli muutamalle veistänyt Kaarna veneen . ne oli niin onnistuneet , että ne oli kir -
        ja hyllyssä koristena , kun joku sitten tunsi nimen ja oli leirillä , kysyi kainosti onko
        minulla taitoja , sanoin että ei semmoisia kuin hänellä , mutta veistän jonkun ja
        sitten raaskimme mennä uittamaan , se kelpasi . Vaikka huomasin kyllä lievän
        nurkumielen . .

        Opin uimaan siellä ,,olin järvettömältä seududulta ,uima kouluni oli viisi aamua .
        Sitten Nais Johtajat tuli kysymään jaksanko soutaa toiseen Leiriin , Olin Tätini
        tykönä oppinut , ja matka oli ,n.4.5km. Matkaan lähti ne naiset 1 poika ja 1 tyttö
        ja minä meitä oli 5 henkeä . kun pääsimme siihen leiriin , Naiset teki Lettutaikinan
        ja paistoi sille poppoolle Letut . se oli n.40 isoa lettua . minä sain 2 kun piti sitten
        soutaa takasinkin . Illan suussa virisi tuuli , ja se avitti pikkusen matka .

        Kun saavutimme oman leirin rannan oli iltahartaus ja leiritulella oli partiojohtaja
        pitämmässä Iltahartautta . ja silmät kysyen suuntasi kohti , minä nykkäsin että
        kaikki hyvin . Hän oli myös Leirin Johtaja , ja kun iltahartaus oli pidetty hän
        tuli kysymään oli meillä nälkä , ei kova , saimme jotain pientä kuten teetä ..

        Lähdimme hänen kanssa Kauppaan n. toiseen suuntaan , ja ne jotka halusi sai
        lähteä matkaa n.3 km yhteen suuntaan. taskurahat oli pienet , ja pian ne kului
        ja kun saavuimme takaisin monilla oli jo karkit syöty , Leirin paikka oli Säkylän PJ
        Pyhäjärvi . Ei ole enää karttaa siinä mittäkaavassa että leiripaikan tyai Kaupan
        olisi löytänyt mutta , sen naapuri leirin , Eenokki ,,ja se kauppa Löytänne. .

        Huovin rinteen th : ennen oli se risteys josta käänsimme vas. Mannerheimin
        lasten suojelu leiriin ..
        Löysin kolmannen Kivijärven , se on Laitila - Hinnerjoki välillä ja se on
        Uuskaupunki -Harjavalta tien kokoinen tie 43.


      • ex-leiriläinen
        teu, kirjoitti:

        Vähän samaa olen ajatellut ..Silloin kun minä olin Leirillä . -54 se oli Mannerheim
        Lasten suojelu Leiri . Ei yhtään LESTAA vetämäsä . Meitä Es lestoi oli 2-3 koko
        poppoosta 137-8. .Edellisenä vuonna oli ollut isoveli , hän kun oli hyvä vestämään
        ja oli muutamalle veistänyt Kaarna veneen . ne oli niin onnistuneet , että ne oli kir -
        ja hyllyssä koristena , kun joku sitten tunsi nimen ja oli leirillä , kysyi kainosti onko
        minulla taitoja , sanoin että ei semmoisia kuin hänellä , mutta veistän jonkun ja
        sitten raaskimme mennä uittamaan , se kelpasi . Vaikka huomasin kyllä lievän
        nurkumielen . .

        Opin uimaan siellä ,,olin järvettömältä seududulta ,uima kouluni oli viisi aamua .
        Sitten Nais Johtajat tuli kysymään jaksanko soutaa toiseen Leiriin , Olin Tätini
        tykönä oppinut , ja matka oli ,n.4.5km. Matkaan lähti ne naiset 1 poika ja 1 tyttö
        ja minä meitä oli 5 henkeä . kun pääsimme siihen leiriin , Naiset teki Lettutaikinan
        ja paistoi sille poppoolle Letut . se oli n.40 isoa lettua . minä sain 2 kun piti sitten
        soutaa takasinkin . Illan suussa virisi tuuli , ja se avitti pikkusen matka .

        Kun saavutimme oman leirin rannan oli iltahartaus ja leiritulella oli partiojohtaja
        pitämmässä Iltahartautta . ja silmät kysyen suuntasi kohti , minä nykkäsin että
        kaikki hyvin . Hän oli myös Leirin Johtaja , ja kun iltahartaus oli pidetty hän
        tuli kysymään oli meillä nälkä , ei kova , saimme jotain pientä kuten teetä ..

        Lähdimme hänen kanssa Kauppaan n. toiseen suuntaan , ja ne jotka halusi sai
        lähteä matkaa n.3 km yhteen suuntaan. taskurahat oli pienet , ja pian ne kului
        ja kun saavuimme takaisin monilla oli jo karkit syöty , Leirin paikka oli Säkylän PJ
        Pyhäjärvi . Ei ole enää karttaa siinä mittäkaavassa että leiripaikan tyai Kaupan
        olisi löytänyt mutta , sen naapuri leirin , Eenokki ,,ja se kauppa Löytänne. .

        Huovin rinteen th : ennen oli se risteys josta käänsimme vas. Mannerheimin
        lasten suojelu leiriin ..
        Löysin kolmannen Kivijärven , se on Laitila - Hinnerjoki välillä ja se on
        Uuskaupunki -Harjavalta tien kokoinen tie 43.

        Taitthaa teulla olla nyt vähä pullat ja vellit sekasin


      • teu,
        ex-leiriläinen kirjoitti:

        Taitthaa teulla olla nyt vähä pullat ja vellit sekasin

        Jos luit selkeesti , kerroin ihan eri leiristä , ja siksi että niitä on muitakin kuin
        kivijärviä , joita on suomessa n.5 kpl .
        Leiristä kerroin sen tähden , että jos on ahdasta sitä voi mennä muihinkin leireihin

        Sitten jos olisi kyse Rippikoulu leiristä paras on Lohjalla V..
        ei tartte olla välttämättä Es/Lesta , mutta saá olla .


      • wikiarvi
        teu, kirjoitti:

        Jos luit selkeesti , kerroin ihan eri leiristä , ja siksi että niitä on muitakin kuin
        kivijärviä , joita on suomessa n.5 kpl .
        Leiristä kerroin sen tähden , että jos on ahdasta sitä voi mennä muihinkin leireihin

        Sitten jos olisi kyse Rippikoulu leiristä paras on Lohjalla V..
        ei tartte olla välttämättä Es/Lesta , mutta saá olla .

        Ken itsensä ylen viisaaksi ylentää, se alennetaan netistä löytyvään faktatietoon pohjautuen. Laske teu Kivijärvet tuolta:
        http://www.jarviwiki.fi/wiki/Kivijärvi


      • YxiMieli

        Yksimielisyys on hyve. Siihenhän meitä Raamattukin kehoittaa Paavalin sanoilla! Mitä pahaa siinä on ja eikö siihen kannata kaikkien pyrkiä? Se vastakohtahan on epäsopu hedelmineen. Siitä meitä Herra varjelkoon.


    • Jotain tietävä

      Täyttä puppua suurin osa. Ehkä jotain kertoo sekin että leireille ei enää voida ottaa kaikkia halukkaita mukaan vaan täytyy rajoittaa esim. että vain tietyiltä paikkakunnilta.

      Sehän on tietenkin täysin oma asia haluaako omia lapsia lähettää sinne. Mutta kuten kirjoitat, lapset jäisivät niin paljosta paitsi että tuskin yksikään osallistunut lapsi itse tekee sellaista päätöstä.

      Leirien vetäjät ovat tosiaan sananpalvelijoita, kokematon ja arka ei kyllä kuvaa yhtäkään tietämistäni vetäjistä. Sanoisin että vetäjät ovat täysi vastakohta tuolle kuvaukselle. Nuoruus (suhteellisen) kai on ihan hyväksi lasten leireille.

      • teu,

        Tuolla oli 30 huoneinen rakennue joista 4 keitttiötä uimaan 500. päästrä ,
        hinta ,alle 100'000 e , miltä tuntuu .


      • teu.
        teu, kirjoitti:

        Tuolla oli 30 huoneinen rakennue joista 4 keitttiötä uimaan 500. päästrä ,
        hinta ,alle 100'000 e , miltä tuntuu .

        Sanoisin vastyaan , saille joka sanoi ett'ä pitää karsia muita , ei teillä ole tajuakaan
        siitä mikä olisi ka -määritys ETTÄ JOKU PAIKKAKUNTA SAISI PAREMMAT PINNAT
        KUIN TOINEN ,,OTETAAN HUOMIOON LASKUKONE EI SEKÄÄN EROTA MITÄÄN
        PAIKKAKUNNAN MUKAAN Tarkoitan tällä sitä , että jos Seuroissa on yksi uhrilipas
        ja sen rahat jaetaan tuollaperusteella aina on kateellisia , tämän lippaan tuoton voi
        laskea tiettyjen tarpeitten mukaan ,siihen käy laskukone ..

        Muttei se käy siihen että aletaan suosia joitain paikkakuntria , eli toinen jako pitää
        olla , attä saavutetaan paras mahdollinen tulos ,, ainostaan yhden erotuksen sallin
        ja se olisi se paikkakunta mikä /missä se kivijärvi sijaitsee .
        Mutta kun olen saanut terveisiä eri paikkakunnilta ,,koskaan ei ole tullut kivijärveltä
        terveisiä . ei koskaan ,että siinä mielesdsä se ei ole iso paikka .
        Jonkin lainen Kriteeri pitää olla , voisiko se lähteä Köyhimmistä liikkeelle ,no
        asia ei minulle mitään kuulu Toteampavaan että jos mahdollista annan hiiliä
        lisää koska niitä saa jos ei ole kaikinpuolin rehelinen . .


      • 8*3
        teu. kirjoitti:

        Sanoisin vastyaan , saille joka sanoi ett'ä pitää karsia muita , ei teillä ole tajuakaan
        siitä mikä olisi ka -määritys ETTÄ JOKU PAIKKAKUNTA SAISI PAREMMAT PINNAT
        KUIN TOINEN ,,OTETAAN HUOMIOON LASKUKONE EI SEKÄÄN EROTA MITÄÄN
        PAIKKAKUNNAN MUKAAN Tarkoitan tällä sitä , että jos Seuroissa on yksi uhrilipas
        ja sen rahat jaetaan tuollaperusteella aina on kateellisia , tämän lippaan tuoton voi
        laskea tiettyjen tarpeitten mukaan ,siihen käy laskukone ..

        Muttei se käy siihen että aletaan suosia joitain paikkakuntria , eli toinen jako pitää
        olla , attä saavutetaan paras mahdollinen tulos ,, ainostaan yhden erotuksen sallin
        ja se olisi se paikkakunta mikä /missä se kivijärvi sijaitsee .
        Mutta kun olen saanut terveisiä eri paikkakunnilta ,,koskaan ei ole tullut kivijärveltä
        terveisiä . ei koskaan ,että siinä mielesdsä se ei ole iso paikka .
        Jonkin lainen Kriteeri pitää olla , voisiko se lähteä Köyhimmistä liikkeelle ,no
        asia ei minulle mitään kuulu Toteampavaan että jos mahdollista annan hiiliä
        lisää koska niitä saa jos ei ole kaikinpuolin rehelinen . .

        Olisko liikaa vaadittu, että Teu opettelisi kirjoittamaan. Ei noita sepustuksia jaksa lukea.
        Vai auttaisiko uusi näppäimistö?


      • teu.
        8*3 kirjoitti:

        Olisko liikaa vaadittu, että Teu opettelisi kirjoittamaan. Ei noita sepustuksia jaksa lukea.
        Vai auttaisiko uusi näppäimistö?

        "8*3" Jos löydän tilavamman näppä'imidstön siis sormille isompi tila , niin kyllä.
        ei vain ole löytynyt , eikä tämä ole kuin 7 kk. vanha A= on kokonaan kulunut ,
        e =pieni lulma näkyvissä ,s kulunut puoliksi o on kulunut 1-3. ,t = puolet pois
        kyllä menen hakeemaan kun ehdin UUDEN näppäimiströn ..


      • Teuvota
        teu. kirjoitti:

        "8*3" Jos löydän tilavamman näppä'imidstön siis sormille isompi tila , niin kyllä.
        ei vain ole löytynyt , eikä tämä ole kuin 7 kk. vanha A= on kokonaan kulunut ,
        e =pieni lulma näkyvissä ,s kulunut puoliksi o on kulunut 1-3. ,t = puolet pois
        kyllä menen hakeemaan kun ehdin UUDEN näppäimiströn ..

        "8*3" Jos löydän tilavamman näppä'imidstön siis sormille isompi tila , niin kyllä.
        ei vain ole löytynyt , eikä tämä ole kuin 7 kk. vanha A= on kokonaan kulunut ,
        e =pieni lulma näkyvissä ,s kulunut puoliksi o on kulunut 1-3. ,t = puolet pois
        kyllä menen hakeemaan kun ehdin UUDEN näppäimiströn ..

        Hae myös suomenkielen oppikirja! Näppäimistön koolla ei ole osaa eikä arpaa surkean kirjoitustaitosi kanssa! Olettaisisin ikäisesi kirjoittajan osaavan edes alkeellisen suomenkielen ilmaisutaidon? Siulle se on mahdoton!


      • Sim.sons
        teu. kirjoitti:

        "8*3" Jos löydän tilavamman näppä'imidstön siis sormille isompi tila , niin kyllä.
        ei vain ole löytynyt , eikä tämä ole kuin 7 kk. vanha A= on kokonaan kulunut ,
        e =pieni lulma näkyvissä ,s kulunut puoliksi o on kulunut 1-3. ,t = puolet pois
        kyllä menen hakeemaan kun ehdin UUDEN näppäimiströn ..

        Suosittelen samaa tapaa kuin vanha Raattamaa aikanaan käytti. Vanhan Raattamaan näkökyvyn heiketessä hän antoi kirjoitus tehtävän nuorehkolle vaimolleen jolta kirjoittaminen kävi sutjakkaasti.
        Näin voisi myöskin arvoisa Teutatenus tehdä, koska tiedämme jo entuudestaan vaimon kirjoitus- ja ilmaisutaidon lahjakkuudenerään nimimerkin takaa.


    • järki käteen

      Tuollaiset aivopesu- ja lapsen mielenmyrkytysleirit tulisi heti lopettaa. Alasten saatava elää lapsuus ilman helvetillä pelottelua. Oikein/väärintekemisen opetus ok.

      • teu.

        Ei minusta leirit ole mitään pesupaikkoja ,siellä on leikki päällimmäisenä
        jos siellä on iltahartaus ,se on hyvä , sillä tiedän että meikäläiset ovat
        laiminlyöneet kodeissa lähes kaiken uskonnollisuuden valitan ..

        On aika julmaa huomata , että kun menee kirkon uskovaiselle kylään
        siellä rukoillaan tarpeen tullen ,ja se käy heiltä kuin luomisen työ
        tälläistä nyt ensin , kaikkien tulee oppia jossakin ..


      • teu,

        Mutta tuollaiset lasten luokitukset "( Alasten ") saatava elää lapsuus , niin mistä
        sinä tiedät mikä on oikea lapsus , olen ymmärtänyt että teillä tiukkaa ja köyhää
        Minä muisten päässeeni Lasten kesäleiriin Mannerheimin Liiton ja se oli niin
        ilmasn LLL:n ukkoja , Ja kuitenkin Ruokarukoukset siell'äkin luettin , sekä ilta
        HARTAUS, kaikki sai hyvät unet , ei jokapaikkaan pidä'kkään tuputtaa LIIKAA
        USKOA. .

        Miten lapselle sanotaan tulijärvi asiat niin, että se ei tukahduta mitään ,mitä on
        asian ilmoitus tältä puolelta , meillä ei koskaan puhuttu hel ve ti stä,, koska SE
        LASKETTIIN KIROSANAKSI. Toisekseen peleottelua ei missään nimessä koska
        sen opetus olisi ollut väärin . Kyllä muistan jo kymppi vuotiaana rumia sanoja
        puhutun Ruksalla ,, saarnojen yhteydessä , koska LLL:n saarnat oli alkuperäisiä
        Ja hän oli ne kirjoittanut Sarkastinen pilke silmässä ..


      • Ludvig
        teu, kirjoitti:

        Mutta tuollaiset lasten luokitukset "( Alasten ") saatava elää lapsuus , niin mistä
        sinä tiedät mikä on oikea lapsus , olen ymmärtänyt että teillä tiukkaa ja köyhää
        Minä muisten päässeeni Lasten kesäleiriin Mannerheimin Liiton ja se oli niin
        ilmasn LLL:n ukkoja , Ja kuitenkin Ruokarukoukset siell'äkin luettin , sekä ilta
        HARTAUS, kaikki sai hyvät unet , ei jokapaikkaan pidä'kkään tuputtaa LIIKAA
        USKOA. .

        Miten lapselle sanotaan tulijärvi asiat niin, että se ei tukahduta mitään ,mitä on
        asian ilmoitus tältä puolelta , meillä ei koskaan puhuttu hel ve ti stä,, koska SE
        LASKETTIIN KIROSANAKSI. Toisekseen peleottelua ei missään nimessä koska
        sen opetus olisi ollut väärin . Kyllä muistan jo kymppi vuotiaana rumia sanoja
        puhutun Ruksalla ,, saarnojen yhteydessä , koska LLL:n saarnat oli alkuperäisiä
        Ja hän oli ne kirjoittanut Sarkastinen pilke silmässä ..

        Miksi lapsi kysyy äidiltään: Miksi seuroissa kiroillaan?


    • Anonyymi

      Olisi mukava kuulla silloin 10 vuotta sitten Kivijärven leirillä olleiden ajatuksia?

      Ihan kaikesta asiaan liittyvästä. Vilpittömin mielin kyselen ja samoin mielin toivon vastattavan!

    • Anonyymi

      No jo on taas naukuminen..Lapset ja nuoret tykkää leireistä, olkoon hameet päällä mitä ihmettä se haittaa?? Joka asiasta pitää narista..

    • Anonyymi

      No on siellä kaikenlaista ohjelmaa, ei lapset siellä istu ja kuuntele kokoaikaa. Ei kai sinne tarvii mennä jos noin hankala olo on!

    Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      117
      2625
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      255
      1148
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1094
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1054
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      930
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      923
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      896
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      832
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      799
    Aihe