Haulikon lainaaminen

Kysyjäääääääj

"Haulikon voi lainata henkilölle, jolla on lupa haulikkoon, kivääriin tai yhdistelmäaseeseen". (finlex)

En löytänyt Finlexistä kohtaa, jossa oltaisiin sanottu mitään, että lainatun haulikon tulee olla toimintatavaltaan samanlainen, samaa kalibeeria tms... Pitääkö siis paikkansa, että jos minulla on hallussapitolupa .36- kaliiperin yksipiippuiseen haulikkoon, niin käytännössä saan lainata 4- kaliiperista puoliautomaattia??? Metsästäähän Suomessa tosin ei saa käytännössä kuin .20cal ja .10cal väliseltä olevilla haulikoilla. (paitsi esim. pyy jotkut muut pienet eläimet.)

9

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • porakone kookoo

      Haulikko on hyvä rakentaa itse.

      a) keksijän intoa
      b) jeesus teippii
      c) ilotulitteita
      d) merkinanto pistooli
      e) henkivakuutus
      f) veemäinen luonne

    • Lystiä

      Jos laki sanoo kuten kirjoitit niin lainaat vaan. Ei siis näköjään vaadita muuta kuin haulikko vaihdetaan haulikkoon.

    • kaikki ne paukahtaa

      Haulikko on haulikko, se on samanlainen pössykkä, sylkee se miten monta grammia hauleja piipusta. .410 sylkäsee sellasen 17 grammia ja joku maaknumi sitten noin 50 grammia.

    • laikisanoo

      Asia on niin kuin laissa lukee: "haulikon voi lainata haulikon luvan omaava." Koska toimintatavasta ei ole määritelmää, niin siitä ei tarvitse välittää.
      Sama juttu on kiväärin kanssa. Kiväärin voi lainata kiväärin luvallla vaikka kivääritkin on luokiteltu useaan luokkaan.

    • Kollaakestää

      Ei pidä paikkaansa edellinen jos sulla on lupa hirvikivääriin et saa lainata pikakivääriä etkä konekivääriä.

      • mitähän sanoo

        Oletkos muuten ihan varma, ettei saa? En jaksa nyt kaivaa lakitekstiä tarkemmin, että mten siellä asia ilmaistaan. Onko siellä mahdollisesti erikseen mainintaa erva aseista?


    • Kollaakestää

      Jos jotain kirjoitan sen myös tiedän!!

    • Jori 18v

      Voinko vaihtaa omistamani ja luvallisen Feinkenbergerbaum kilpapienoiskiväärini naapurin ooppeeliin.Ampuminen ei enää mua kiinnosta. Kohta on mansikka-aika ja räksien ammunta kiinnostaa naapuria. Ajokortti löytyy molemmilta.
      Pitääkö vaihto ilmoittaa jonnekin, käykö sähköpostilla?

    • oiu

      Mee töihin Jori ja tule pois sieltä Äitisi hameen alta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 107
      2052
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      55
      1924
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1885
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1667
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1588
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1388
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1330
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1316
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1311
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1252
    Aihe