"Haulikon voi lainata henkilölle, jolla on lupa haulikkoon, kivääriin tai yhdistelmäaseeseen". (finlex)
En löytänyt Finlexistä kohtaa, jossa oltaisiin sanottu mitään, että lainatun haulikon tulee olla toimintatavaltaan samanlainen, samaa kalibeeria tms... Pitääkö siis paikkansa, että jos minulla on hallussapitolupa .36- kaliiperin yksipiippuiseen haulikkoon, niin käytännössä saan lainata 4- kaliiperista puoliautomaattia??? Metsästäähän Suomessa tosin ei saa käytännössä kuin .20cal ja .10cal väliseltä olevilla haulikoilla. (paitsi esim. pyy jotkut muut pienet eläimet.)
Haulikon lainaaminen
9
258
Vastaukset
- porakone kookoo
Haulikko on hyvä rakentaa itse.
a) keksijän intoa
b) jeesus teippii
c) ilotulitteita
d) merkinanto pistooli
e) henkivakuutus
f) veemäinen luonne - Lystiä
Jos laki sanoo kuten kirjoitit niin lainaat vaan. Ei siis näköjään vaadita muuta kuin haulikko vaihdetaan haulikkoon.
- kaikki ne paukahtaa
Haulikko on haulikko, se on samanlainen pössykkä, sylkee se miten monta grammia hauleja piipusta. .410 sylkäsee sellasen 17 grammia ja joku maaknumi sitten noin 50 grammia.
- laikisanoo
Asia on niin kuin laissa lukee: "haulikon voi lainata haulikon luvan omaava." Koska toimintatavasta ei ole määritelmää, niin siitä ei tarvitse välittää.
Sama juttu on kiväärin kanssa. Kiväärin voi lainata kiväärin luvallla vaikka kivääritkin on luokiteltu useaan luokkaan. - Kollaakestää
Ei pidä paikkaansa edellinen jos sulla on lupa hirvikivääriin et saa lainata pikakivääriä etkä konekivääriä.
- mitähän sanoo
Oletkos muuten ihan varma, ettei saa? En jaksa nyt kaivaa lakitekstiä tarkemmin, että mten siellä asia ilmaistaan. Onko siellä mahdollisesti erikseen mainintaa erva aseista?
- Kollaakestää
Jos jotain kirjoitan sen myös tiedän!!
- Jori 18v
Voinko vaihtaa omistamani ja luvallisen Feinkenbergerbaum kilpapienoiskiväärini naapurin ooppeeliin.Ampuminen ei enää mua kiinnosta. Kohta on mansikka-aika ja räksien ammunta kiinnostaa naapuria. Ajokortti löytyy molemmilta.
Pitääkö vaihto ilmoittaa jonnekin, käykö sähköpostilla? - oiu
Mee töihin Jori ja tule pois sieltä Äitisi hameen alta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.958176- 1743792
- 533299
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2552551- 482185
- 422035
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.
Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?291980- 481912
- 601788
- 191783