Ruokavalio kysymys!

Delta

Hei, aion kokeilla nivelkipuuni (nivelrikko) viljatonta/gluteenitonta ruokavaliota että auttaisiko se. Kysymys kuuluukin että onko se tässä tapauksessa oleellista että ruokavalio on kokonaan viljaton vaiko vain gluteeniton? Kannattaako kaura pitää vai poistaa sekin? Kokemuksia miten te muut olette hanskanneet asian.
Itselle ei tuota ongelmia kokonaan viljaton paitsi kauran osalta (aamupuuro).

6

498

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reaktiivinen rouva

Mulla on reaktiivinen niveltulehdus ja toisessa polvessa nivelrikko. Reumalääkärini ehdotti kokeilemaan lihatonta ruokavaliota ja jättämään vaaleat leivät pois. Aamuisesta kaurapuurosta en luopunut. Vippasin myös potaatit mäkeen ja sen verran armahdin itseäni, jotta kalaa syön.

Ja niin vaan kävi, jotta tuon ruokakokeilun myötä sain lopettaa kortisonin ja sytostaattien syömisen, tulehdusarvot on pysyneet aisoissa ja nivelrikko ei kipuile enää kuin harvoin. Olen jatkanut tätä 3 vuotta ja tilanne on pysynyt hyvänä. Jotta gluteenia tulee tietty aamupuurosta ja joskus parista näkkäristä, mutta tällä systeemillä sain itseni parempaan kuntoon kuin koskaan sairastumiseni jälkeen.

• kokeile.

Jätä ensin kaikki ja kokeile myöhemmin ottaa esim. kaura ruokavalioon.

muista vitamiinit

C
      D
      B
      magnesium

• Delta

Jos olis rautainen tahto, niin olis hyödyllisintä todellakin jättää ensin KAIKKI- siis ruoka kokonaan pois.Siis sellainen venäjän dieetti missä juodaan vain vettä pari kolme viikkoa.Sitten lisäilisi pikkuhiljaa siihen ruoka-aineita. Mutta en taida jaksaa lähteä ihan niin rajulle kuurille. Kokeilen vaikka ensi maanantaista jättää kaikki viljat ja punaisen lihan pois....

Mistä sen tietää onko reaktiivinen tuo niveltulehdus vaiko normi nivelrikko?
        Mulla on vain yksi sormi- pikkurillin kärki vääntynyt ja pateilla, mutta muissakin on jo muutoksia...Taidan olla sellainen moninivelrikkoinen.toinen solisluun pää on esim putsattu,olkapäät, selässä on ja myös polvet,lonkat ja varpaat kipuilee.Oikeastaan ei taida olla niveltä jossa ei olisi ollut kipua joskus..

Tulevaisuus pelottaa.Olen alle viiskyt vielä.

• merkitön

Minulle näyttäisi tulevan kaurasta (gluteeniton) lieviä oireita. Kaura oli ruokavaliossa alkuun, enkä itseasiassa huomannut mitään kunnes aloin syömään enemmälti leivässä. Maitotuotteet olen jättänyt myös pois kokonaan. Ruokavalion tukena käytän kalaöljyä ja D-vitamiinia. Minulla nivelrikon ohella tai seurauksena jokin hermojuttu toisessa silmässä, siten että silmää ei saa auki yöllä ja se reagoi herkemmin kuin nivelet.
      Ruokavaliomuutoksen vaikutus oli havaittavissa melko nopeasti, tosin vieroitusoireet olivat päälimmäisenä ensialkuun ja se oli todella yllättävää, että voisi olla jotain riippuvuutta gluteeniin.
      Nivelissä ei ole enää kosketusarkuutta, ei kipuilua, eikä jäykkyyttä, mutta patit lienevät jäädäkseen tai kenties ihan vähän pienentymistä.

• böö

Minulla keliakia jonka takia gluteenittomalla dieetillä on tullut oltua jo 20 vuotta, siitä huolimatta nivelrikot mol.lonkissa, olkapäässä ja ranteessa, eipä ole dieetti ainakaan noita estänyt...
      Kauraa syön joskus missä sitä puhtaana on, kaurapuuroa en syö ollenkaan kun glut. kaurahiutaleet on niin kalliita enkä tykkääkään.
      voihan noit dieettejä kokeilla, auttaa yksilöllisesti.

• merkitön

Näin oletan, että koska nivelrikkoa hoidetaan tulehduskipulääkkeillä ja jos ruokavaliolla pystyy hillitsemään elimistön tulehdustilaa, se vaikutus tulee sitä kautta, mutta pelkästään gluteeniton tuskin riittää, vaan lisäksi joutuu jättämään maitotuotteet tai lihan plus erinäisen ryhmän muita ruoka-aineita. Ja sittenkään ei välttämättä tehoa. Suomesta ei taida löytyä yhtäkään verrokkiryhmää, joilla ruokavalion koostumus olisi muusta syystä lähellekään tähän sopiva, eikä taida olla sen paremmin maailmallakaan, jos ei sitten jossakin Afrikassa tai muualla hieman eksoottisimpien ruokakulttuurien parissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4716
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3125
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2338
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe