Luokanopettajaksi aikuisena

eteenpäin

Hei!
Onko kellään käytännön kokemusta luokanopettajaksi opiskelemisesta aikuisena? Oletko asunut toisella paikkakunnalla opiskelusi aikana ja jos olet, niin miten opiskelut sujuivat/sujuvat?
Pystytkö suorittamaan normaalissa ajassa opintoja, vai kestikö/kestääkö opintojen suorittaminen pitempään?

4

2509

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ope4

      Onnistuu oikein hyvin aikuisenakin opiskelut. Itselläni ei ole lapsia ja asumme miehen kanssa molemmat samalla paikkakunnalla. Kannattaa valita jokin suuremmista yliopistoista jos haluat vauhdittaa opintojasi, pienissä yliopistoissa kursseja tarjotaan harvemmin, koska niiden suorittajia on vähemmän. Vanhempana opiskelijana on turha pelätä syrjään jäämistä, kasvatusalan opiskelijat ovat oikeasti aika mukavia ihmisiä ja ottavat hyvin porukkaan mukaan! Jos et vielä tänä vuonna hae opiskelemaan, niin suosittelen ainakin kasvatustieteen perusopintojen tekemistä avoimessa yliopistossa, niiden suorittaminen vauhdittaa jo melkoisesti valmistumista. Onnea hakuun!

      • eteenpäin

        Kiitos kannustavasta viestistäsi! Yliopistolta tiedustelin asiaa ja sain sellaisen vastauksen, että jos ei ole paikkakunnalle muuttamassa, niin saa unohtaa koko opiskelun.

        Odotan vielä vastausta henkilöltä, joka tietää tarkemmin kurssisisällöistä. Minulla ei ole opiskelujen suhteen mitään kiirettä, joten itseäni ei haittaa, vaikka opinnot kestäisivätkin pidempään, mutta yliopisto ei varmaan pidä tästä ajatuksesta...


      • voi olla hankalaa
        eteenpäin kirjoitti:

        Kiitos kannustavasta viestistäsi! Yliopistolta tiedustelin asiaa ja sain sellaisen vastauksen, että jos ei ole paikkakunnalle muuttamassa, niin saa unohtaa koko opiskelun.

        Odotan vielä vastausta henkilöltä, joka tietää tarkemmin kurssisisällöistä. Minulla ei ole opiskelujen suhteen mitään kiirettä, joten itseäni ei haittaa, vaikka opinnot kestäisivätkin pidempään, mutta yliopisto ei varmaan pidä tästä ajatuksesta...

        Maisteriksi ja siis luokanopettajaksi pitäisi nykyään valmistua 5 vuodessa. Luokanopettajaksi opiskelu kovin kaukaa yliopistopaikkakunnalta voi olla todella hankalaa opetusharjoitteluiden takia.


    • Käppänä75

      Minä olen opiskellut aikuisiällä ja okl:ssä on paljon aikuisopiskelijoita. Vanhimmat samoilla kursseilla oli noin 45-vuotiaita. Kolmekymppisiä ja päälle oli pilvin pimein. Kasvatustieteellisessä porukka on reipasta ja sosiaalista, joten yksin et jää. Tietysti aikuisopiskelijat blokkautuu yhteen, mutta nuortenkin kanssa yhteistyö kyllä sujuu!

      Meillä opiskeli myös opiskelijoita, jotka asuivat esim. 100-150 km:n päässä. Toki kulkemiseen meni aikaa ja rahaa, mutta esimerkiksi junassa saa hyvin tehtyä niitä loputtomia harjoitustöitä. Opinnot ovat kyllä läsnäoloa vaativia. Alussa erityisesti on paljon kursseja, joissa on pakko olla paikalla. Myöhempien opintojen suhteen pystyt itsekin vaikuttamaan läsnäolomääriin käyttämällä läsnäolopakkoa yhtenä valintakriteerinä opintojesi suuntautumisessa. Tiedän, että pitäisi lukea itseä kiinnostavia asioita, mutta realiteetitkin pitää ottaa huomioon.

      Sen verran vielä noista läsnäoloista, että yliopistohan alkaa vasta syyskuun alussa, joululoma on pitkä ja toukokuun alussa loppuu kurssit. Eli lukukaudet on lyhyitä. Sen lisäksi pystyt hiukan helpottamaan tilannetta valitsemalla/vaihtamalla ryhmiä niin, että kasaat läsnäoloja tietyille päiville. Tyyliin, jos sinulla on ma: äidinkielen harjoitukset ti: liikunta ja joku didaktiikka ja ke: kuvataide, niin vaihdat vaikka äikän harkat tiistaille tai keskiviikolle, jos silloin on joku muu ryhmä. En tiedä yleisesti, miten ryhmien vaihtamiseen suhtaudutaan, mutta ainakin Hämeenlinnassa (nyk. Tampereella) se oli ihan ok, jos oli perusteet.

      Hae nyt ihmeessä sinne. Varustaudu kulkemiseen, mutta ei se verrattavissa ole siihen, että joutuisit kulkemaan töihin vastaavaa matkaa 11kk vuodessa. Koulua todellakin on vain se 8-9kk vuodesta ja siinä tulee paljon päiviä, jolloin ei koululla tarvi käydä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4071
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3418
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2959
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2901
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2234
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2171
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1935
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1930
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1879
    Aihe