Lisävalojen kytkentä?

ohjeita?

Minkähänlainen on ohje tuollaisella can-väylällä olevaan autoon, jos laittaa lisäpitkät, niin ei varmaan voi herätevirtaa, noin vaan ottaa valoilta, vaan tarvii olla joku ohjausrele tuohon tarkoitukseen vai miten?

28

19413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auto sähkö as

      Otat virran suoraan kaukovalojen johdoista ns rosvoliittimillä. Et tarvitse mitään relettä. Hyvin toimii, eikä herjaa tietokoneet sun muut. Jos kytkentä on sulle vierasta ja pelottavaa, niin asenna pelkät lamput vaan, sillä ulkonäön takiahan lisiksiä meinaat.

      • sitroen.

        Ei missään nimessä rosvoliittimillä!
        Mieluummin vaikka reed -releellä, vaikka juottamalla tehty liitoskin on yhtä hyvä. Rosvoliitin saattaa tuhota virransyötön ja ainakin tekee vesivuodon johtimeen ja edelleen syöpymää ja tehonmenetystä sekä mahdollisen katkoksen.

        Rele tarvitaan sekä paksut johtimet sulakkeineen.
        Jos osaat laskea, niin mittaa lampulle tuleva jännite. Laske uusi jännite paksummalla johdolla. Korota jännitteitten suhde potenssiin 3,8 niin saat valotehon muutoksen.
        Kuitenkin sinun silmäsi näkee valotehon muutoksen logaritmisen asteikon mukaan, joten näkyvyyden muutos ei ole niin suuri kuin valotehon muutos.
        Laske jos osaat ja/tai haluat perehtyä asiaan syvällisemmin.
        Joka tapauksessa rele ja paksut johtimet ovat välttämättömät jos haluat muutakin kuin ulkonäköä.


      • sitroen. kirjoitti:

        Ei missään nimessä rosvoliittimillä!
        Mieluummin vaikka reed -releellä, vaikka juottamalla tehty liitoskin on yhtä hyvä. Rosvoliitin saattaa tuhota virransyötön ja ainakin tekee vesivuodon johtimeen ja edelleen syöpymää ja tehonmenetystä sekä mahdollisen katkoksen.

        Rele tarvitaan sekä paksut johtimet sulakkeineen.
        Jos osaat laskea, niin mittaa lampulle tuleva jännite. Laske uusi jännite paksummalla johdolla. Korota jännitteitten suhde potenssiin 3,8 niin saat valotehon muutoksen.
        Kuitenkin sinun silmäsi näkee valotehon muutoksen logaritmisen asteikon mukaan, joten näkyvyyden muutos ei ole niin suuri kuin valotehon muutos.
        Laske jos osaat ja/tai haluat perehtyä asiaan syvällisemmin.
        Joka tapauksessa rele ja paksut johtimet ovat välttämättömät jos haluat muutakin kuin ulkonäköä.

        Virran puolesta riittää 1,5 mm2, mutta 2,5 mm2 on vielä helppo kytkeä.
        Jännitehäviöero on mitätön lyhyillä johtimilla.

        Releen kela ottaa n iin vähän virtaa, että on sama, millä johtimilla ja millä
        liittimillä sen tekee, ei vaikuta mitään valotehoon.


      • jjussi

        Älä vaan ota suoraan omilta pitkiltä lisävaloille siellä sulaa auton omat johtosarjat ja vikavalot syttyy otat vaan herätys virran isävalo releelle


    • Ota päävirta normaalisti releellä akulta, väliin sulake, ja releen kelan kytket
      rinnan toisen kaukovalon lampun kanssa. Se kelan ottama muutama virta ei sotke mitään. Noin menetellen et tarvitse arvailla, kummalla puolella ohjauskytkimet
      ovat, miinus vai plus.

    • stilomies-2

      juuri missään autossa ei can-väylä tarkkaile puoli- eikä kaukovaloja. Niiden ottama virta on sen verran reipas, etteivät autotehtaat ala niiden virtoja tarkkailla. Kuskin silmä näet kertoo aika pian jos valo ei pala. Ota herätevirta relelle suoraan jommankumman lanpun johdosta. Jos haluat heinostella osta välirele missä on diodi piikkivirran poistoon, muista se kuitenkin kytkeä oikein päin.

      • miten on

        Eipä toimi ottamalla ryöstämällä herätevirta suoraan auton valoista vaan palaa pitkät noin 10sek ja sitten pimenee ja tuo kytkentä on ihan releen ja valojen mukana tuleen ohjeen mukaan tehty ja epäilen nyt tuon can-väylän tarvitsevan jonkin muun ratkaisun


    • se siitä joo....

      """"""" jos laittaa lisäpitkät, niin ei varmaan voi herätevirtaa, noin vaan ottaa valoilta, vaan tarvii olla joku ohjausrele tuohon tarkoitukseen vai miten?""""""""

      Huomaako aloittaja mitään ristiriitaa ylläolevassa?

    • mokka4wd

      laitoin lisäpitkät opel mokkaan jossa on automaattiset xenon valot, lisävalot ja johtosarjan can väylään ostin nettiosa.comista. otin ohjausvirran pitkien sulakkeelta valot kyllä syttyvät kun laittaa pitkät päälle muttei ne sammu kun vaihtaa lyhyille, tietäääkö kukaan miten ne sais toimimaan

    • zxsddcxf

      Joo, otit väärästä kohdasta virran, ota siitä piuhasta mikä lähtee/tulee pitkille valoille, vaikka sieltä lampun kannan tuntumasta. Se mistä sähköt otit on aina virroissa kun valot päällä.

    • mokka4wd

      valojen pistokkeesta ei yhdestäkään johdosta katkea virta kun vaihtaa lyhkäsille, käytin opelin sitä myyvässä ja huoltavassa liikkeessä ei ne sielläkään tienny miten saa toimimaan! pitää vissiin vaihtaa merkkiä että saa valoa pimeälle tielle

      • pakkohansenonkatketa

        Ota se virta sieltä lampun kannalta, kyllä sieltä on virta katkettava jos lamppukin sammuu.


      • eiolepakko
        pakkohansenonkatketa kirjoitti:

        Ota se virta sieltä lampun kannalta, kyllä sieltä on virta katkettava jos lamppukin sammuu.

        Jos autossa on kaksoiszenonit, eli sama polttimo pitkille ja lyhyille, ja eri kuvio on toteutettu liikkuvalla peilillä, niin ei ole.


      • Ketjussa aikaisemmin 6.3.2014 vastasin kysymykseesi. Kytke se kaukovalojen lisäreleen kela toisen kaukovalojen lampun kantaan rinnan. Eli toinen kelan johto toiseen napaan ja toinen kelan johto saman lampun toiseen napaa.

        Kyllä se virta katkeaa sieltä lampun kansasta valojen ollessa pois. Sen sijaan jännite menee lampun läpi, eli molemmissa navoissa on 12 V, sillä virtakytkin on vasta lampun jälkeen ennen maata eli miinusta.
        Japanilaisissa autoissa ko. kytkentä on ollut jo vuosikymmenen. Estää lampun kantojen hapettumisen tehokkaasti, sillä vuotovirta ei kulje valojen ollessa sammuksissa. Tasavirralla "sähkö" ei kulje plussasta miinukseen, vaan elektronien suunta on miinuksesta plussaan.


    • mokka4wd

      no ei vaan katkea, autossa bi xenon valot

    • käviskö_näin

      Vedä uudet piuhat suoraan ( akku) ja laita releelle katkaisia. rleleen katkaisin johto ottamaan suoraan auton oman katkaisimen johdosta(ryöstö). releenohjaus katkaisia vain kytkee Releen ohjausken pois/päälle. muuten syttyy aina lisä valot aina kun kytkee alkuperäiset valot päälle.

      toisen releen voi laittaa (peiliksi) estämään virran(/ohjausen) menon tarvitaessa auton omaan ohjaus yksikköön, jolloin auton valot ei saa käskyä muuttaa valo asetusta. ja peilausrele saa virran ensimmäisen releen ohjaus katkaimesta ja siihen voi laittaa vielä lisäkataisimen jos haluaa kaikki valot palavan kerralla(lisävalot auton omat).

      • onpas.näppärää

        Toihan on tosi näppärä kytkentä, siis pari katkaisiaa ja relettä joista toinen on peilausrele, hmm.
        Kuitenkin jäi askarruttamaan mistä sen akun löytää, onko jossain - akku, onko ne jotenkin merkattu kumpi on akku.


      • käviskö_näin

        Akun plus napaa tarkoitin. miinuksen saakin jo rungosta :)


      • ei.löytyny.relettä
        käviskö_näin kirjoitti:

        Akun plus napaa tarkoitin. miinuksen saakin jo rungosta :)

        Tuota peilausrelettä etsin netistä, huonolla menestyksellä tosin. :D


      • käviskö_näin

        peilaus rele on ihan sama rele kun toinen, mutta se peilaa toisen releen


      • käviskö_näin
        ei.löytyny.relettä kirjoitti:

        Tuota peilausrelettä etsin netistä, huonolla menestyksellä tosin. :D

        kaksi tämmöistä, valmiina on sulake.
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/481978/Kytkentarele-12V-sulakeHella


      • näinhän.se.kävisi

      • viisastelu_pois

        LUE koko keskustelu aiheesta, älä vain viimisiä kommentteja!


      • hyvin.huvittavaa
        viisastelu_pois kirjoitti:

        LUE koko keskustelu aiheesta, älä vain viimisiä kommentteja!

        Eipä tuolla ollut mitään sen ihmeempää, tosin hyvin huvittavaa ainoastaan, peilausrelettä ynnä muuta,,,,,,hyvin huvittavaa.


      • Entäs, kun auton omaan valokatkaisimeen ei tule eikä siitä lähde yhtään johtoa, jossa olisi 12 voltin jännite missään tilanteessa?

        Kuljettaja kääntään valonvaihtokytkimen kaukovaloasentoon ajamaan lähtiessään. Tämän seurauksena valonvaihtokatkaisimesta lähtee bittisarja väylälle, ja valoja ohjaavat kontrollerit rekisteröivät sen, samoin kuin kojetaulun ohjainlaite, joka kytkee kojetaulun LED näyttössä olevan valoautomatiikan symbolin. Sen jälkeen valot kääntyvät eri tietokoneiden antamien komentojen perusteella ajonopeudesta, yleisvalaistuksesta, vastaantulijoista, edellä ajavista ja ohjauksen kääntökulmista riippuen.

        Auton nokalla valaisimen puolelta löytyy xenonpolttimolle pakkovaloilla aina auton käydessä syötettävä täysi teho, minkä lisäksi eri suuntiin kieppuvia valoja ohjaava tietokone odottelee väylältä saapuvia komentoja ohjata valojen kääntömoottoreita automatiikan pyytämiin asentoihin.

        Ei sitä relettä suoraan väylälle voi kytkeä, ja muualla ei tietoa auton omista kaukovaloista ole olemassakaan.

        Tähän kysymykseen vastaus on CAN-M8 High Beam lisävalokontrolleri ohjaamon CAN-väylälle, ja siitä eteenpäin työ on normaalia merkkihuollonkin ymmärtämää lisävaloasennusta.


    • Varajeesus

      Mistä johtuu?? Can-väylällä toimivat valot. Lisävalot kytketty can-väylä releellä joka on varustettu tupla valoille. Auto sammuksissa toimii moitteettomasta, käynnissä räpsyttäen lakkaa yhtäkkiä toimimasta. Heräte otettu lampun kannasta pitkien johdosta 12v. Mutta kun lyö herätteen releeseen kiinni niin volttimäärä tipahtaa 6v? Xenon lisäpitkät kyseessä. Tiputtaako ohjainlaite 12v ---> 6v kun huomaa ettei tarvi enempää ja pienen jännitteen johdosta ei saa xenonien sytyttimiä syttymään :/ Täh? Hä? Apua?

    • 33536346

      https://youtu.be/HRcq3OyRvXE

      Siinä suomenkielinen ohjeistus uuden auton lisävalojen asennukseen. Tarvii erikoisreleen ja Hall-anturin ottaman herätteen. Hintaa tulee sen 200e ylimääräistä.

    • Tuo lisävalojen asennus 2015 Skodaan on vielä yksinkertainen tapaus, jossa heräte on edelleen saatavissa bi-xenon valaisimelta, joka vaihtaa toimintamoodia lähi- ja kaukovalon välillä.

      Kaikissa uusissa autoissa ei enää pääse noin helpolla, koska tuossa yllä kuvatun Opel Mokkan tapaan joissain erityisesti älyvaloilla varustetuissa autoissa ei kerta kaikkiaan ole olemassa sellaista lankaa, josta voisi ottaa 12 voltin ohjauksen lisävaloreleelle.

      Syy on auton täysin väyläohjattu rakenne, jossa komennot ajovaloille kulkevat väyläkomentoina, joiden perusteella valokuviota säädetään tarpeen mukaan ylös, alas ja sivuille.

      Näihin kokonaan väyläohjattuihin autoihinkin saa lisävalot, mutta releen ohjaukseen tarvitaan lisäkontrolleri ohjaamon CAN-väylälle seuraamaan kojetaulun sinisen kaukovalon merkkivalon syttymistä ja kytkemään ylimääräisen 12 voltin signaalin lisävaloreleelle silloin kun auton käskee kaukovalot päälle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe