Lisävalojen kytkentä?

ohjeita?

Minkähänlainen on ohje tuollaisella can-väylällä olevaan autoon, jos laittaa lisäpitkät, niin ei varmaan voi herätevirtaa, noin vaan ottaa valoilta, vaan tarvii olla joku ohjausrele tuohon tarkoitukseen vai miten?

28

16559

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auto sähkö as

      Otat virran suoraan kaukovalojen johdoista ns rosvoliittimillä. Et tarvitse mitään relettä. Hyvin toimii, eikä herjaa tietokoneet sun muut. Jos kytkentä on sulle vierasta ja pelottavaa, niin asenna pelkät lamput vaan, sillä ulkonäön takiahan lisiksiä meinaat.

      • sitroen.

        Ei missään nimessä rosvoliittimillä!
        Mieluummin vaikka reed -releellä, vaikka juottamalla tehty liitoskin on yhtä hyvä. Rosvoliitin saattaa tuhota virransyötön ja ainakin tekee vesivuodon johtimeen ja edelleen syöpymää ja tehonmenetystä sekä mahdollisen katkoksen.

        Rele tarvitaan sekä paksut johtimet sulakkeineen.
        Jos osaat laskea, niin mittaa lampulle tuleva jännite. Laske uusi jännite paksummalla johdolla. Korota jännitteitten suhde potenssiin 3,8 niin saat valotehon muutoksen.
        Kuitenkin sinun silmäsi näkee valotehon muutoksen logaritmisen asteikon mukaan, joten näkyvyyden muutos ei ole niin suuri kuin valotehon muutos.
        Laske jos osaat ja/tai haluat perehtyä asiaan syvällisemmin.
        Joka tapauksessa rele ja paksut johtimet ovat välttämättömät jos haluat muutakin kuin ulkonäköä.


      • sitroen. kirjoitti:

        Ei missään nimessä rosvoliittimillä!
        Mieluummin vaikka reed -releellä, vaikka juottamalla tehty liitoskin on yhtä hyvä. Rosvoliitin saattaa tuhota virransyötön ja ainakin tekee vesivuodon johtimeen ja edelleen syöpymää ja tehonmenetystä sekä mahdollisen katkoksen.

        Rele tarvitaan sekä paksut johtimet sulakkeineen.
        Jos osaat laskea, niin mittaa lampulle tuleva jännite. Laske uusi jännite paksummalla johdolla. Korota jännitteitten suhde potenssiin 3,8 niin saat valotehon muutoksen.
        Kuitenkin sinun silmäsi näkee valotehon muutoksen logaritmisen asteikon mukaan, joten näkyvyyden muutos ei ole niin suuri kuin valotehon muutos.
        Laske jos osaat ja/tai haluat perehtyä asiaan syvällisemmin.
        Joka tapauksessa rele ja paksut johtimet ovat välttämättömät jos haluat muutakin kuin ulkonäköä.

        Virran puolesta riittää 1,5 mm2, mutta 2,5 mm2 on vielä helppo kytkeä.
        Jännitehäviöero on mitätön lyhyillä johtimilla.

        Releen kela ottaa n iin vähän virtaa, että on sama, millä johtimilla ja millä
        liittimillä sen tekee, ei vaikuta mitään valotehoon.


      • jjussi

        Älä vaan ota suoraan omilta pitkiltä lisävaloille siellä sulaa auton omat johtosarjat ja vikavalot syttyy otat vaan herätys virran isävalo releelle


    • Täpinä

      Ota päävirta normaalisti releellä akulta, väliin sulake, ja releen kelan kytket
      rinnan toisen kaukovalon lampun kanssa. Se kelan ottama muutama virta ei sotke mitään. Noin menetellen et tarvitse arvailla, kummalla puolella ohjauskytkimet
      ovat, miinus vai plus.

    • stilomies-2

      juuri missään autossa ei can-väylä tarkkaile puoli- eikä kaukovaloja. Niiden ottama virta on sen verran reipas, etteivät autotehtaat ala niiden virtoja tarkkailla. Kuskin silmä näet kertoo aika pian jos valo ei pala. Ota herätevirta relelle suoraan jommankumman lanpun johdosta. Jos haluat heinostella osta välirele missä on diodi piikkivirran poistoon, muista se kuitenkin kytkeä oikein päin.

      • miten on

        Eipä toimi ottamalla ryöstämällä herätevirta suoraan auton valoista vaan palaa pitkät noin 10sek ja sitten pimenee ja tuo kytkentä on ihan releen ja valojen mukana tuleen ohjeen mukaan tehty ja epäilen nyt tuon can-väylän tarvitsevan jonkin muun ratkaisun


    • se siitä joo....

      """"""" jos laittaa lisäpitkät, niin ei varmaan voi herätevirtaa, noin vaan ottaa valoilta, vaan tarvii olla joku ohjausrele tuohon tarkoitukseen vai miten?""""""""

      Huomaako aloittaja mitään ristiriitaa ylläolevassa?

    • mokka4wd

      laitoin lisäpitkät opel mokkaan jossa on automaattiset xenon valot, lisävalot ja johtosarjan can väylään ostin nettiosa.comista. otin ohjausvirran pitkien sulakkeelta valot kyllä syttyvät kun laittaa pitkät päälle muttei ne sammu kun vaihtaa lyhyille, tietäääkö kukaan miten ne sais toimimaan

    • zxsddcxf

      Joo, otit väärästä kohdasta virran, ota siitä piuhasta mikä lähtee/tulee pitkille valoille, vaikka sieltä lampun kannan tuntumasta. Se mistä sähköt otit on aina virroissa kun valot päällä.

    • mokka4wd

      valojen pistokkeesta ei yhdestäkään johdosta katkea virta kun vaihtaa lyhkäsille, käytin opelin sitä myyvässä ja huoltavassa liikkeessä ei ne sielläkään tienny miten saa toimimaan! pitää vissiin vaihtaa merkkiä että saa valoa pimeälle tielle

      • pakkohansenonkatketa

        Ota se virta sieltä lampun kannalta, kyllä sieltä on virta katkettava jos lamppukin sammuu.


      • eiolepakko
        pakkohansenonkatketa kirjoitti:

        Ota se virta sieltä lampun kannalta, kyllä sieltä on virta katkettava jos lamppukin sammuu.

        Jos autossa on kaksoiszenonit, eli sama polttimo pitkille ja lyhyille, ja eri kuvio on toteutettu liikkuvalla peilillä, niin ei ole.


      • Ketjussa aikaisemmin 6.3.2014 vastasin kysymykseesi. Kytke se kaukovalojen lisäreleen kela toisen kaukovalojen lampun kantaan rinnan. Eli toinen kelan johto toiseen napaan ja toinen kelan johto saman lampun toiseen napaa.

        Kyllä se virta katkeaa sieltä lampun kansasta valojen ollessa pois. Sen sijaan jännite menee lampun läpi, eli molemmissa navoissa on 12 V, sillä virtakytkin on vasta lampun jälkeen ennen maata eli miinusta.
        Japanilaisissa autoissa ko. kytkentä on ollut jo vuosikymmenen. Estää lampun kantojen hapettumisen tehokkaasti, sillä vuotovirta ei kulje valojen ollessa sammuksissa. Tasavirralla "sähkö" ei kulje plussasta miinukseen, vaan elektronien suunta on miinuksesta plussaan.


    • mokka4wd

      no ei vaan katkea, autossa bi xenon valot

    • käviskö_näin

      Vedä uudet piuhat suoraan ( akku) ja laita releelle katkaisia. rleleen katkaisin johto ottamaan suoraan auton oman katkaisimen johdosta(ryöstö). releenohjaus katkaisia vain kytkee Releen ohjausken pois/päälle. muuten syttyy aina lisä valot aina kun kytkee alkuperäiset valot päälle.

      toisen releen voi laittaa (peiliksi) estämään virran(/ohjausen) menon tarvitaessa auton omaan ohjaus yksikköön, jolloin auton valot ei saa käskyä muuttaa valo asetusta. ja peilausrele saa virran ensimmäisen releen ohjaus katkaimesta ja siihen voi laittaa vielä lisäkataisimen jos haluaa kaikki valot palavan kerralla(lisävalot auton omat).

      • onpas.näppärää

        Toihan on tosi näppärä kytkentä, siis pari katkaisiaa ja relettä joista toinen on peilausrele, hmm.
        Kuitenkin jäi askarruttamaan mistä sen akun löytää, onko jossain - akku, onko ne jotenkin merkattu kumpi on akku.


      • käviskö_näin

        Akun plus napaa tarkoitin. miinuksen saakin jo rungosta :)


      • ei.löytyny.relettä
        käviskö_näin kirjoitti:

        Akun plus napaa tarkoitin. miinuksen saakin jo rungosta :)

        Tuota peilausrelettä etsin netistä, huonolla menestyksellä tosin. :D


      • käviskö_näin

        peilaus rele on ihan sama rele kun toinen, mutta se peilaa toisen releen


      • käviskö_näin

      • näinhän.se.kävisi

      • viisastelu_pois

        LUE koko keskustelu aiheesta, älä vain viimisiä kommentteja!


      • hyvin.huvittavaa
        viisastelu_pois kirjoitti:

        LUE koko keskustelu aiheesta, älä vain viimisiä kommentteja!

        Eipä tuolla ollut mitään sen ihmeempää, tosin hyvin huvittavaa ainoastaan, peilausrelettä ynnä muuta,,,,,,hyvin huvittavaa.


      • Entäs, kun auton omaan valokatkaisimeen ei tule eikä siitä lähde yhtään johtoa, jossa olisi 12 voltin jännite missään tilanteessa?

        Kuljettaja kääntään valonvaihtokytkimen kaukovaloasentoon ajamaan lähtiessään. Tämän seurauksena valonvaihtokatkaisimesta lähtee bittisarja väylälle, ja valoja ohjaavat kontrollerit rekisteröivät sen, samoin kuin kojetaulun ohjainlaite, joka kytkee kojetaulun LED näyttössä olevan valoautomatiikan symbolin. Sen jälkeen valot kääntyvät eri tietokoneiden antamien komentojen perusteella ajonopeudesta, yleisvalaistuksesta, vastaantulijoista, edellä ajavista ja ohjauksen kääntökulmista riippuen.

        Auton nokalla valaisimen puolelta löytyy xenonpolttimolle pakkovaloilla aina auton käydessä syötettävä täysi teho, minkä lisäksi eri suuntiin kieppuvia valoja ohjaava tietokone odottelee väylältä saapuvia komentoja ohjata valojen kääntömoottoreita automatiikan pyytämiin asentoihin.

        Ei sitä relettä suoraan väylälle voi kytkeä, ja muualla ei tietoa auton omista kaukovaloista ole olemassakaan.

        Tähän kysymykseen vastaus on CAN-M8 High Beam lisävalokontrolleri ohjaamon CAN-väylälle, ja siitä eteenpäin työ on normaalia merkkihuollonkin ymmärtämää lisävaloasennusta.


    • Varajeesus

      Mistä johtuu?? Can-väylällä toimivat valot. Lisävalot kytketty can-väylä releellä joka on varustettu tupla valoille. Auto sammuksissa toimii moitteettomasta, käynnissä räpsyttäen lakkaa yhtäkkiä toimimasta. Heräte otettu lampun kannasta pitkien johdosta 12v. Mutta kun lyö herätteen releeseen kiinni niin volttimäärä tipahtaa 6v? Xenon lisäpitkät kyseessä. Tiputtaako ohjainlaite 12v ---> 6v kun huomaa ettei tarvi enempää ja pienen jännitteen johdosta ei saa xenonien sytyttimiä syttymään :/ Täh? Hä? Apua?

    • 33536346

      https://youtu.be/HRcq3OyRvXE

      Siinä suomenkielinen ohjeistus uuden auton lisävalojen asennukseen. Tarvii erikoisreleen ja Hall-anturin ottaman herätteen. Hintaa tulee sen 200e ylimääräistä.

    • Tuo lisävalojen asennus 2015 Skodaan on vielä yksinkertainen tapaus, jossa heräte on edelleen saatavissa bi-xenon valaisimelta, joka vaihtaa toimintamoodia lähi- ja kaukovalon välillä.

      Kaikissa uusissa autoissa ei enää pääse noin helpolla, koska tuossa yllä kuvatun Opel Mokkan tapaan joissain erityisesti älyvaloilla varustetuissa autoissa ei kerta kaikkiaan ole olemassa sellaista lankaa, josta voisi ottaa 12 voltin ohjauksen lisävaloreleelle.

      Syy on auton täysin väyläohjattu rakenne, jossa komennot ajovaloille kulkevat väyläkomentoina, joiden perusteella valokuviota säädetään tarpeen mukaan ylös, alas ja sivuille.

      Näihin kokonaan väyläohjattuihin autoihinkin saa lisävalot, mutta releen ohjaukseen tarvitaan lisäkontrolleri ohjaamon CAN-väylälle seuraamaan kojetaulun sinisen kaukovalon merkkivalon syttymistä ja kytkemään ylimääräisen 12 voltin signaalin lisävaloreleelle silloin kun auton käskee kaukovalot päälle.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe