Tämmöisiä rane kytkentöjä aina välillä tulee töissä vastaan. Hienosti asennettu valaisin wc peilin päälle ja kytkennät suoritettu asiallisesti peilin takana. Nostin peilin pois ja mitä löytyikään.. Hyvä ettei ole henki mennyt keneltäkään. Valaisimen pr ja hanan välissä 230V
http://aijaa.com/tkQbwA
TeeSeItse ja säästä
27
824
Vastaukset
- Tmi sähkömiäs
Tarkennus: valaisimen pr maadoitusliuskan ja hanan välissä 230V
- 13+8
Tuohon keltaiseen johtoon ne amatööriasentajat usein haksahtaa.
- oliko noin
Onko ihan mitattu, tuo jännite hanan ja pr maadoitusliuskan välillä? Jospa se onkin vähemmän.
- keltainen kevi
No on ihme jos ei ole mitään sattunut, kun harmaa nolla ja keltainen vaihe on mennyt sekaisin. Varmaan moni rane on "nollanut" keltaiseen johtoon, kun se näyttää äkkiseltään keviltä, tosin saa kyllä aika tumpelo olla, jos ei osaa mitata ja varmistaa mikä on nolla ja mikä on vaihe.
- 10+
Vielä pahempi on tapaus kun kattorasiasta tulee sokeripalaan harmaa, ruskea ja keltainen johdin. Siihen sitten rane asentamaan plafondia...
- A1 sähkäri
Olen joutunut korjaamaan,katto kruunun kytkennän,joka oli juuri ha ru ke johdoilla.
Sukulaiseni,innokas tee se itse mies oli kytkenyt.
Vaimo halusi,että tarkistan,kun tee se itse mies ei ollut paikalla.
Keltainen oli otettu suoja maaksi.
Korjasin,ja kun tee se itse mies kehuskeli kytkentä taidollaan.Jouduin vähän kurssittamaan.Ettei tee samaa uudelleen.Näppejään ei osaa pitää erossa sähkötöistä. - Tottako?
Onkohan päätelmät Ranesta ihan oikein: jos kevin laittaa keltaiseen, ja keltainen on vaihejohdin, niin silloin valaisimen lamppuun menee nolla ja suojamaa.
Lamppu ei tietenkään syty, mutta kuoressa on jännite. Kyllä Ranekin tämän huomaisi, ja ainakin asiakas vaatisi korjaamaan. Ei voi jäädä piileväksi viaksi!
Vaikuttaa ei-ammattilasien keksimältä jutulta.- Tämänkin totuus?
A1:n esimerkissä on myös virhe: jos on kruunukytkentä, niin silloin johtimet ovat: 2 vaihejohdinta ja nolla.
Jos keltainen on toinen vaihejohdin, niin silloin valaisimessa palaa vain osa lampuista, ja kuoressa on jännite, kun toinenkin kytkin on kiinni. Tämäkin pitäsi huomata heti, kun asennus on tehty? - 1+2
No ei se rane mitään kruunuvalaisinta siihen kytke, vaan tavallista kattovalaisinta jossa on liittimet, N-PE-L
Joko valkeni? - Tämänkin totuus?
1+2 kirjoitti:
No ei se rane mitään kruunuvalaisinta siihen kytke, vaan tavallista kattovalaisinta jossa on liittimet, N-PE-L
Joko valkeni?Tämä on hauska palsta: asiaa ymmärtämättömät kirjoittelevat mitä sattuu, ja ottavat kantaa jonkun toisen sanomiseen muuttaen sen sisältöä:
A1, joka nimenomaan kertoo olevansa sähkäri kirjoitti:
"Olen joutunut korjaamaan,katto kruunun kytkennän..."
Mistä ihmeestä 1 2 tietää, että kirjoittajan kertoma ei olekaan totta? Ja jos kytkentä on niin kuin 1 2 väittää, ei valaisin toimi. Ja senhän huomaa heti. - Totta tämä
Tämänkin totuus? kirjoitti:
Tämä on hauska palsta: asiaa ymmärtämättömät kirjoittelevat mitä sattuu, ja ottavat kantaa jonkun toisen sanomiseen muuttaen sen sisältöä:
Mistä ihmeestä 1 2 tietää, että kirjoittajan kertoma ei olekaan totta? Ja jos kytkentä on niin kuin 1 2 väittää, ei valaisin toimi. Ja senhän huomaa heti.Todellinen esimerkki, eikä edes ollut Ranen aikaan saannoksia:
Anoppini oli ostanut paikallisesta osuuskaupasta silitysraudan johdon. Johdon toisessa päässä oli litteä kojetulppa ja toisessa päässä normaali schuko.
Anoppi valitti, että rauta ei oikein toimi, lämpiää välillä ja välillä ei.
Avasin kojetulpan: siellä oli johtimet ristissä. - 1+2
Tämänkin totuus? kirjoitti:
Tämä on hauska palsta: asiaa ymmärtämättömät kirjoittelevat mitä sattuu, ja ottavat kantaa jonkun toisen sanomiseen muuttaen sen sisältöä:
Mistä ihmeestä 1 2 tietää, että kirjoittajan kertoma ei olekaan totta? Ja jos kytkentä on niin kuin 1 2 väittää, ei valaisin toimi. Ja senhän huomaa heti.Niin, katossa on kruunuvalopiste, eikä siihen useinkaan asenneta kruunuvalaisinta.
Kyllä se plafondi toimii ranenkin kytkennällä, kytkimen toisella vivulla syttyy valo ja toisella vivulla tulee valaisimen runkoon jännite.
Leveällä peukalolla käytettäessä tapahtuu molemmat. - Tämäkin totuus?
1+2 kirjoitti:
Niin, katossa on kruunuvalopiste, eikä siihen useinkaan asenneta kruunuvalaisinta.
Kyllä se plafondi toimii ranenkin kytkennällä, kytkimen toisella vivulla syttyy valo ja toisella vivulla tulee valaisimen runkoon jännite.
Leveällä peukalolla käytettäessä tapahtuu molemmat.Jaksatpas jankuttaa. Viestini oli: tällä palstalla kirjoitetaan asiasta ja asian vierestä. Ja terävimmät ajatukset näyttävät syntyvän aamuyöllä. Tosi paljon tulee viestejä aamuyön tunneilta. Miksiköhön?
Sähköturvallisuudesta kirjoittaminen on tärkeää, mutta jos puhuu asiasta, jota ei ymmärrä, tai siihen lisää epäoleellisuuksia, niin kannattaa olla hiljaa. Tällä saralla vähän sinne päin kirjoitetut viestit eivät ole järkeviä.
Minulla on S1 pätevyys, ja laaja kokemus, joten peukalon käyttöäkään ei tarvitse opettaa.
Missä on todelliset ammattilaiset, jotka antavat oikeita ja viisastelemattomia vastauksia. - hertzi1
Tämäkin totuus? kirjoitti:
Jaksatpas jankuttaa. Viestini oli: tällä palstalla kirjoitetaan asiasta ja asian vierestä. Ja terävimmät ajatukset näyttävät syntyvän aamuyöllä. Tosi paljon tulee viestejä aamuyön tunneilta. Miksiköhön?
Sähköturvallisuudesta kirjoittaminen on tärkeää, mutta jos puhuu asiasta, jota ei ymmärrä, tai siihen lisää epäoleellisuuksia, niin kannattaa olla hiljaa. Tällä saralla vähän sinne päin kirjoitetut viestit eivät ole järkeviä.
Minulla on S1 pätevyys, ja laaja kokemus, joten peukalon käyttöäkään ei tarvitse opettaa.
Missä on todelliset ammattilaiset, jotka antavat oikeita ja viisastelemattomia vastauksia.Monenko firman sähkötöiden johtajana toimit ?
Siitähän saa hyvää lisätienestiä... - A1 sähkäri
Rane ei huomannut kun kattokruunu oli Kristalli kruunu missä kaikki kynttilälamput palaa yhta aikaa.
- 1+2
Tämäkin totuus? kirjoitti:
Jaksatpas jankuttaa. Viestini oli: tällä palstalla kirjoitetaan asiasta ja asian vierestä. Ja terävimmät ajatukset näyttävät syntyvän aamuyöllä. Tosi paljon tulee viestejä aamuyön tunneilta. Miksiköhön?
Missä on todelliset ammattilaiset, jotka antavat oikeita ja viisastelemattomia vastauksia.Ei ne luvat ja pätevyydet näköjään auta hahmottamaan asian kokonaisuutta.
- 1 + 13
Kävinpä tuossa yhdessä remontti kohteessa laittamassa sähköt pois ja irooittelemassa tapetoijien tieltä pistorasiat ja muut, sekä lattianlämmityksen termostaatin.
Termostatti asiallisesti kyketty mutta kun rasian otti pois ja veti johtoja pidemmälle ilmeni että keviä oli "jatkettu" viimeiset 5 senttiä tunkemalla kevin jatkeeksi jotain mistä lienee harmaata johdinta ...
En kyllä ymmärrä miten on amattimies kehdannut tehdä moisen viritelmän, semminkin kun se kevi kuitenkin ylettyi noihin liittimiin ilman tuota lisäpätkää. - A1 sähkäri
Itse kirjoittelen "aamuyöstä" mutta en ole Suomessa.Täällä missä kirjoittelen on silloin päivä jo pitkällä.
Tämänkin totuus tuntuu olevan kaikki tietävä viisastelija.Joka ei edes lue kunnolla muiden tekstejä.
Lukee kuin piru raamattua,etsien jotain pilkun hässintää,joka viestistä.
Ikävä ihminen,mutta meitä on moneen junaan,ja osa jää kyllä asemallekin. - Sähkösetä
Olen saanut 3 sähköiskua TSIM:n takia.
1. löin asiakasta ja asiakas ei nostanut syytettä, kun kerroin, että nostan tapposyytteen jos vie asian eteenpäin (valehteli useaan kertaan että ei ollut koskenut sähköihin). Olin vielä myöhemminkin samassa asunnossa ja "pandakarhu" vain hymyili ja pyysi anteeksi...
2. Pistin keittiön käyttökieltoon, kun oli tehty "pientä pintaremonttia" ja keittö rempa tehty: Pistorasiat siirretty 0.75mm johdolla, jatkot jätetty ja massattu seinän sisään/ laatan alle, liesi kytketty surraamalla ja teipillä (1-vaiheinen) nollattu liedessä, mutta ei jakorasiassa jne...
3. Menin korjaamaan kattovalaisinta, kruunuvalaisin nollattu vaiheeseen, kun olen koskemassa kytkentöihin, asukas haluaa auttaa ja painaa kytkimet päälle ja laattalattia, niin sain iskun ja tipuin ja herään sairaalassa käsi kipsattuna... Onneksi vain käsi murtui...
Tsimin sähkötyöt ovat minulle punainen vaate vaikka voissa paistaisi ja sanoisivat osaavansa, mutta esim aloittajan tapauksessa se keltainen johdin ei ole maadoitus ja tuolla kytkennällä valaisin toimii, muttaa rungossa valaisimen päällä ollessa 230V.. JEP JEP - hertzi1
? En ole saanut yhtään sähköiskua...
noissa tilanteissa kyllä jotain outoa, itse kyllä kytken jännitteet pois keskuksesta/ryhmästä, kun ryhdyn moisiin hommiin ja ennenkaikkea, ensin koestetaan kohde ennenkuin kosketaan ? - A2 sähkäri
Minulle opetettiin ammattikoulussa 70 luvulla.Että sähkömies tekee itse työkohteen jännitteettömäksi.Ei saa edes kaveria pyytää apuun,koska informaatio voidaan aina ymmärtää jotenkin väärin.
En tiedä onko sama opetu vieläkin käytössä.- skjgreiogjerio
Eikö sähkäreillä ole tagilaitetta jolla lukitaan esim. sähkötaulusta pääkytkin pois päältä asentoon sähkömiehen itsensä toimesta ennen työhön ryhtymistä ja lukituksen voi poistaa vain sähkömies itse?
Mistäpä tällainen tavis voi tietää mitä virityksiä asuntoon on tehty aiempien omistajien toimesta jos ostaa käytetyn asunnon, pitäisikö asuntoon teettää täydellinen sähköjärjestelmän turvatarkastus ennenkuin uskaltaa rueta asumaan, voiko luottaa esim.. siihen että kattolamppujen johtojen värit ovat varmasti standardin mukaisia jos rupeaa sokeripalalla liittämään lamppua kattoon?
Jännitteenkoetin paljastanee jos lampun kuori on jännitteellinen?
Mikä on kev? Mistä saisi ehdottoman luotettavaa tietoa esim. kattolamppujen asennusta varten? Älkää vastatko että googleta, sieltä voi asiantuntematon löytää varmasti virheellistäkin tietoa.
- kokenut sähkäri
Keskiaikaisissa läävissä ei aina ole edes värejä johtimissa.
Vaan putket metallia ja varoketaulu vaihettu alkuperäsessä ollu 6A
sulakkeet.. talon nousujohtimet ei ees siedä kuormaa vaa päävaroke pimahtaa jos laittaa vempaimet päälle etenkin keittiös liika monta hellan levyy sekä uunin ja senjälkeen on listaa pitkin vedelty pintavetona ties mitenkä rasijoita kämpän ainoosta akkunansivulla olevasta
Semmosta ei ammattikouluissa opeteta edes valtuutetuille A-luokan urapoitsuille.- ftuygukhil
Mistäs tuommosia löytyy? Helsingin vanhat kerrostalot tulee nyt ekana mieleen, ellei nyt kaikki ole jo saneerattu.
- Löytyy löytyy.
ftuygukhil kirjoitti:
Mistäs tuommosia löytyy? Helsingin vanhat kerrostalot tulee nyt ekana mieleen, ellei nyt kaikki ole jo saneerattu.
Esimerkiksi meillä kesäpaikasta löytyy, tuolla maalla itäisessä ihme suomessa.
Alkuperäiset on, 1950 luvun alusta, oliko ne kangaspäällysteiset piuhat lyijyputken sisällä vai päinvastoin yli 60 vuotta vanhat joka tapauksessa. Kaksi pistorasiaa ja neljä kattovaloa, sulaketaulu (uusittu myöhemmin) jossa yksi 16A vissiin pääsulake ja yksi 10A. Onhan nuo pelanneet. Joskus kärähtää, usein ei.
Uusia pitäisi kun löytyisi edullinen sähkäri itä-suomesta. Tuntuu olevan kivien kantojen ja kaatuneiden puiden alla sellaiset miehet. En tarkoita Tee Se Itse Tepiä, että pätevyyttäkin voisi olla. Mutta ei kuitenkaan hinnaltaan sellainen kun nuo liikkeet jotka ovat nylkyreitä. Ei viitsi vapaa-ajan asumiseen sijoittaa mitään jumalattomia summia, kun käyttöaste on lähinnä kesäaikaan. - s.ähkö
Löytyy löytyy. kirjoitti:
Esimerkiksi meillä kesäpaikasta löytyy, tuolla maalla itäisessä ihme suomessa.
Alkuperäiset on, 1950 luvun alusta, oliko ne kangaspäällysteiset piuhat lyijyputken sisällä vai päinvastoin yli 60 vuotta vanhat joka tapauksessa. Kaksi pistorasiaa ja neljä kattovaloa, sulaketaulu (uusittu myöhemmin) jossa yksi 16A vissiin pääsulake ja yksi 10A. Onhan nuo pelanneet. Joskus kärähtää, usein ei.
Uusia pitäisi kun löytyisi edullinen sähkäri itä-suomesta. Tuntuu olevan kivien kantojen ja kaatuneiden puiden alla sellaiset miehet. En tarkoita Tee Se Itse Tepiä, että pätevyyttäkin voisi olla. Mutta ei kuitenkaan hinnaltaan sellainen kun nuo liikkeet jotka ovat nylkyreitä. Ei viitsi vapaa-ajan asumiseen sijoittaa mitään jumalattomia summia, kun käyttöaste on lähinnä kesäaikaan.mistäpäin löytyy löytyy löytyy, jos ei ole tolkuton matka niin sitähän voisi katsoa.
- Löytyy löytyy.
s.ähkö kirjoitti:
mistäpäin löytyy löytyy löytyy, jos ei ole tolkuton matka niin sitähän voisi katsoa.
Joensuun läheisyys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511407- 639770
- 1435537
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373625- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243173- 632783
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792573