Terveyden biotieteet

Lukiofuki

Olen ensimmäistä vuotta lukiossa opiskeleva nuori ja kohta meillä on se aika, kun pitää valita seuraavan vuoden kurssivalinnat. Haluaisin tulevaisuudessa opiskella terveyden ja sen edistämisen parissa ja nyt minun tarvitsisi tietää, että minkälaista terveyden biotieteiden opiskelu on? Onko terevyden biotieteiden opiskelu paljon kemiapainotteista? Pärjäänkö opinnoissa jos luen lukiossa lyhyttä matikkaa, pitkää bilsaa ja pitkää kemiaa? Olen etsinyt netistä tietoa, ja jonkunlaista tietoa saanutkin, mutta näihin kysymyksiin en ole löytänyt selkeää vastausta. Olisi hienoa jos joku alaa tunteva osaisi auttaa. :)

2

964

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tietäjä

      Kokemuksesta voin sanoa, että ei kannata hakea mihinkään koulutusohjelmaan, jonka nimessä on bio (biotieteet, biokemia, biologia ym.). Tiedän itse kymmeniä kyseisiltä aloilta valmistuneita maistereita, jotka ovat joko työttöminä tai tekevät pakon edessä väitöskirjaa, jonka jälkeen jäävät todennäköisesti työttömiksi tai tekevät pätkätöitä huonolla palkalla.

      Jos haluat terveyden parissa opiskella, niin suosittelen farmaseutin tai sairaanhoitajan opintoja. Farmaseutin tutkinto työllistää todella hyvin ja voit työskennellä monissa eri tehtävissä, kuten apteekissa, sairaalassa tai lääketeollisuudessa. Kannattaa opiskella pitkä kemia ja biologia.

    • Patevaaan

      Itse terveyden biotieteitä opiskelleena voin vastata noihin opintoihin liittyviin kysymyksiin. Pitkää matikkaa et tule tarvitsemaan, vaikkakin matemaattinen ajattelukyky on hyödyksi. Koulutusohjelmassa eteen tulevat laksut ovat vaikeimmillaan hieman lukiokemiaa vaikeampia kemianlaskuja. Laboratoriotöissä täytyy osata perus konsentraatiolaskut ja yksikkömuunnokset; niillä pääsee jo pitkälle. Apuakin saa, jos jotain ei osaa.

      Pärjäät opinnoissa jos olet tosi fiksu tai ahkera. Jos olet molempia niin pärjäät todella hyvin:) Lukion biologia ja kemia on pääsykoemateriaalina niin niitä siis kannatta myös lukiossa opiskella. Englannin kielitaitoon kiinnittäisin myös huomiota jo lukiossa. Se on erittäin tärkeää, ja ainakin Turussa suunnitellaan jo maisteriohjelman vaihtamista englanninkieliseksi. Alalta on myös hyvät mahdollisuudet päästä ulkomaille töihin jos semmoinen kiinnostaa.

      Tutkimuksen parissa riittää osaaville töitä, enkä olisi niin huolissaan työttömyydestä, kuin edellä annetaan ymmärtää. Terveyden biotieteiden ohjelmasta päätyy myös ihmisiä tutkimuksen ulkopuolelle töihin. Terbiolaiset ovat työllistyneet verrattain hyvin.

      Jos apteekkityö kiinnostaa niin farmaseutiksi vaan. Farmaseutin tutkinnolla voi hakea myös terveydenbiotieteiden maisterivaiheeseen, ja tämmöinen kombinaatio voi ollakkin erittäin kannattava, jos apteekkityö ei olekkaan juttusi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      247
      2429
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      180
      1557
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1113
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1109
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      977
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe