dementiaako?

huolissaan

Olen alkanut olla huolissani äidistäni. Olisivatko dementian ensioireita. Kun kerron jonkun asian, ei muista sitä enää myöhemmin. Ajattelin ensin että se johtuu vain siitä kun hän ei kuuntele vaan rupeaa puhumaan omista asioistaan eikä keskity mitä sanon hänelle.
Sitten on sellainen asia että kaikki pitää tapahtua samalla tavalla kuin ennenkin, muuten menee ihan sekaisin. Kun on autoni kyydissä on kauppaan mentävä aina samaa reittiä, muuten alkaa heti huolestua ja kyselee, eikö me mennäkään kauppaan. Minulla on parantumaton sairaus (syöpä) ja koskaan hän ei kysele siitä mitään en tiedä muistaako hän aina että minulla edes on mitään, ainakaan tarkalleen.
Ei muista lapseni syntymäpäiviä, eikä enää ole pariin jouluun ostanut edes hänelle joululahjoja, vaikka aina on ennen muistanut.
Tekee aina samanlaisia ruokia ja leivonnaisia kuin ennenkin, vaikka kerää koko ajan uusia ruokaohjeita. Ja syyttää isääni muistamattomaksi, vaikka tuntuu että häntä ärsyttää itseään kun ei muista.

Anteeksi, tuli pitkä kirjoitus, mutta pitäisikö olla huolissaan? Hän kyllä pärjää kotonaan, kunhan kaikki sujuu aina samaan malliin kuin ennenkin eikä mikään asia muutu.

3

335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 419

www.muisti.com/nettitestit/haastattelukaavake/
      Muistikeskuksen sivulla voi täyttää tuollaisen omaiselle tarkoitetun kaavakkeen, siellä myös vastausten tulkintaan suuntaa antava ohje.

Mainitsemasi seikat voivat viitata alkavaan muistisairauteen. Kannattaa siis tutkia.

• hyvää hoitoo
    • hoida.

No viimeistään nyt ruokavalio kuntoon ja ulos liikkumaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      121
      4600
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      69
      2662
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      80
      1695
    4. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      9
      1176
    5. Jos vielä joku päivä nähtäis...

Miten suhtautuisit minuun, mies?
      Ikävä
      66
      892
    6. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      46
      886
    7. Nyt se on varmaa kuntajakoselvitys

Ensi viikolla tuöee kuntaministeri ulos ja kertoo asiasta.
      Ähtäri
      21
      863
    8. Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi

Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu
      Ikävä
      122
      849
    9. Yhteen hiileen velanottoveljet V P K

Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N
      Pyhäjärvi
      67
      817
    10. Olisin valmis tutustumaan uudelleen

En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.
      Ikävä
      50
      789
    Aihe