Taloyhtiöntoiminta, missä kuluttajan

oikeudet menee

Tuttu osti syksyllä 2012 Cittarista Candy merkkisen pakastimen. Parin kuukauden kuluttua huomasi. Pakastimen alla puulattiassa musta märkä läntti. Pakastimesta puuttui eristeet pohjasta. Huone ilma kondensoitui pakastimen kylmään pohjaan ja vesi tippui lattialla. Tuttu otti yhteyttä taloyhtiöön/isännöitsijään. Paha virhe. Taloyhtiö tilasi, tutulta mitään kysymättä, huoltomiehen. Huoltomies uusi koko MH lattian. Noin puolivuotta kului, tutulle tule taloyhtiöltä yli 2000€ laku. Tutun siskon mies on kirvesmies/urakoitsija, olisi varmaan edullisemmin hoitanut lattian korjuun. Tuttu ilmoitti ettei maksa, ei ole tilannut korjausta. Otti Cittariin yhteyttä, Cittari ei ottanut hoitaakseen asiaa. Soitteli Candyn puhelimeen, ja yritti saada vastaavaa puhelimeen. Vain hoono soomi joka kyseli, kuka asensi laitteen, kuka asensi laitteen. (Kuka laittoi töpselin rasiaa??)
Otti yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Sai sitten Candysta jonkun vastaavan langan päähän. Oli puhe että hoittaa asian isännöitsijään. Isännöitsijä ei vastaa puhelimeen. Puhelut menee vastaajaan. Isännöitsijä ei soita vastaajaan jätettyihin soittopyyntöihin. Nyt tuli tutulle isännöitsijältä lappu, kokouksessä käsitellään huoneiston haltuunotosta.
Minä en voi millään ymmärtää että jos taloyhtiö menee tilaamaan korjautuksen niin miten maksumieheksi joutuu huoneistonomistaja? Eikö huoneistonomistaja saa korjata lattiiaa omaa laskuunsa? Miten Candy vetäytyy vastuustaan? Miten Cittari vetäytyy vastuustaan hoitaa asiaa? Miksei kotivakuutus hoida asiaa, peris rahat sieltä keltä kuuluis?

15

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arkkupakastin kysees

Tarkennuksena, vapaasti lattialla pidettävä arkkupakastin

• mitn

Aika hankala tilanne ja huonosti toimittu isännöitsijältä. Kuitenkin korjausvastuu rakenteista kuuluu taloyhtiölle ja korvausvastuu taas osakkaalle ja taloyhtiö voi kyllä korjata rakenteita osakkaan laskuun. Kuitenkin itsekin olen käsittänyt että osakkaalle tulisi tarjota mahdollisuus myös itse korjata vahingot ja vasta jos mitään ei tapahdu, niin sitten taloyhtiö hoitaisi asian ja laskuttaisi osakasta.

Mielestäni osakkaan kotivakuutus olisi paras mahdollisuus rahan saannille. 2000€ tulee maksaa taloyhtiölle tai riitauttaa se käräjille, mutta maksamatta jättäminen ilman riitauttamista voi johtaa tuohon asunnon haltuunottoon.

• mitn

lisään vielä, että itse en riitelisi taloyhtiön kanssa vaan maksaisin sen 2000€ ja yrittäisin periä sitä muualta. En kyllä tiedä kenelle se vastuu lopulta kuuluu, mutta mielestäni näistä toimijoista taloyhtiö on vähiten syyllinen.

• vastuun pakoilua

Eikö taloyhtiö asukasta kuulematta ole tässä rempannut.
      Mitä tuttuja on liikkeissä töissä ja vastuussa niin aina on viallisen tuotteen ja sen aiheuttamat vahingot menneet liikkeen kautta maahantuojalle/edustajalle.
      Eikö tässä olisi pitänyt vakuutusyhtiön hoitaa asia, siitähän he perivät vakuutusmaksua. Korvaus sieltä sitten minne se kuuluu.
      Ei monellakaan työtön/eläkkeellä ole varaa maksaa monen tonnin laskuja.

• isän serkun kummin

joo meikäläisenkin siskon kummin kaiman velipojan eukko ei oikein tajua mitään. kirjoittaa aina nettipalstoille sekaivia valituksia, eikä hoida asioita asianosaisten kanssa.
      Se muijan veljen siskon isän käly kans olettaa, että ne isännöitsijät ja kodinkonemyyjät päivystää nettipalstoilla ja vastailee sitä kautta kysymyksiin.

• mikään ei hoidu

Tämä on ensimmäinen kerta kirjoittaa. Asia on tosi. Taloyhtiönvakuutus palautti laskut, siksi vasta ½-vuoden päästä laskut huoneistonomistajalle. Huoneistonomistajan kotivakuutuspalautti laskut. Valokuvat viallisesta laitteesta ym todistukset olleet aina mukana. Taloyhtiö aloitti virheellisesti kun oletti että taloyhtiönvakuutus hoitaa asiat. Kun taloyhtiönvakuutuksella oli kaikki tarvittavat paperit ym. se olisi voinut periä kulut ym viallisen tuotteen maahantuojalta ja asia olisi ollut OK. Myös taloyhtiö olisi voinut periä kulut viallisen tuotteen maahantuojalta ja asia olisi OK.

• 0hm0

""Tämä on ensimmäinen kerta kirjoittaa. ""

Juu, ethän edes aloittanut ketjua.

• höpsistä pussiin

Tuskin huoneiston haltuunottoa voidaan toimeenpanna näillä perusteilla.

• varmasti voidaan

Haltuunottoon on riittänyt korkeimman oikeuden perusteella 500€:n maksamaton yhtiövastike(pitkältä ajalta ja huomautusten jälkeen). pykälän 4 mukaisen kunnossapitotyön maksamattajättäminen on myös peruste haltuunottoon, joten aivan varmasti yhtiö voi ottaa asunnon haltuunsa ja maksaa osakkaan velat vuokratuloilla.

Sähkölaitteet kuuluvat selvästi osakkaan vastuulle, eikä taloyhtiön. Minusta tässä tapauksessa taloyhtiö on korjaajan roolissa(vaikka onkin itse itsensä kutsunut ja toiminut hieman kyseenalaisesti), jolloin osakkaan on maksettava maksu korjaajalle ja itse hoidettava perintä vastuulliselta. Ei remonttimiehille voi sanoa että en muuten ollut itse vahingosta vastuussa että alkakaapa perimään saatavianne sittarista.

pykälä 4:
        Yhtiö voi teettää kunnossapitotyön osakkeenomistajan kustannuksella, jos osakkeenomistaja lyö laimin lakiin tai yhtiöjärjestykseen perustuvan kunnossapitovelvollisuutensa ja laiminlyönnistä voi aiheutua haittaa yhtiölle tai
        toiselle osakkeenomistajalle.

• taloyhtiö väärin toi

"pykälä 4:
      Yhtiö voi teettää kunnossapitotyön osakkeenomistajan kustannuksella, jos osakkeenomistaja lyö laimin lakiin tai yhtiöjärjestykseen perustuvan kunnossapitovelvollisuutensa ja laiminlyönnistä voi aiheutua haittaa yhtiölle tai
      toiselle osakkeenomistajalle. "
      Tässä tapauksessa ei ole laiminlyöntiä tapahtunut ja kunnossapitovelvoitetta ei ole voitu toteuttaa kun siihen ei ole annettu mahdollisuutta.
      Itsehankittu remppaaja tulee halvemmaksi koska siinä itse voi tehdä purku ym. työt ammattimiehen ohjauksessa ja itse voi hankkia tarvittavat tarvikkeet.
      Hallituksen jäsenet eivät sitten tällaisissa asioissa tiedä mitään. Eivät ole kuulleet mitään. Eivät tiedä mistä on kysymys.

• Tekninen_Tissi83

Olkaa ystävällisiä, älkääkä enää jatkossa kirjoittako tänne palstalle humalassa!

Itse tapaukseen otan kantaa sen verran, että lattian pintamateriaalista vastaa pääsääntöisesti osakas. En siis ymmärrä lainkaan, miksi tapauksesta on ilmoitettu isännöitsijälle jos ajatuksena kuitenkin on ollut korjata vaurio itse? Pakastimen kondensiovesi tuskin pääsee talon varsinaisia rakenteita kastelemaan, vaan vaurion luonne on lähinnä kosmeettinen. Myöskään vakuutus ei korvaa tällaista vauriota, koska tapahtuma ei täytä vakuutustapahtuman tunnusmerkistöä (äkillinen, ennalta-arvaamaton).

Tapauksen ratkaisemisessa on olennaista, miten asiasta on viestitty isännöitsijän kanssa. Mikäli yhtiötä on pyydetty korjaamaan lattia, lasku on täysin aiheellinen. Toki ammatti-isännöitsijän olisi kuulunut selittää maallikko-osakkaalle vastuunjaon periaatteet, mutta.... Oppirahat :)

• kirjoitusvirheitä tu

Aloittaja ei kirjoita humalassa (vaikka mahdollisia kirjoitusvirheitä on. Vaikka aloitus on yöllä aloitettu. Kaikki ei nuku yöaikaan)Juttu voi kuulostaa siltä, ettei ole totta. Huoneistonomistaja otti yhteyttä taloyhtiöön koska lattia on asunnon alkuperäinen. Rivitaloyhtiö. Taloyhtiö korjasi muutamaa vuotta aiemmin taloyhtiön laskuun erään huoneiston, kissain pissaamaan lattia. Vaikka sinulla on asunto-osake niin lain mukaan sinulla on vain hallintaoikeus asuntoon. Asuntoyhtiö sen viimekädessä omistaa. Asunnon "haltija/omistaja" on velvollinen hoitamaan asuntoa niin etteisen "arvo" laske.

• 0hm0

Miten sinä tunnet aloittajan asiat näin hyvin?

• sitä kuulee kyllä

En ole kyseinen henkilö. En asu samalla paikkakunnalla. Joillakin ystävä/kaveripiiri on isompi. Hoidimme joskus useanvuodenajan isännöintiä omassa as. oy:ssä ennen kuin muutimme omakotitaloon. En kommentoi enää tähän ketjuun.

• sellasta3

Minäkin ihmettelen, miksi aloittajan tuttu otti yleensä yhteyttä isännöitsijään kun olisi pitänyt ottaa kummin kaimaan, joka laittaa lattian kuntoon tutun lompakolla.
      Ilmeisesti oli kuluttajan oikeuksiaan peräämässä ja taloyhtiötä apuun huutamassa, kun olisi pitänyt ottaa lusikka puhtaaseen käteen ja alkaa laittaa lattiaa kuntoon.
      Voi näitä kuluttajaparkoja, kun taloyhtiö ei ota vastuuta heidän hankinnoistaan ja vahingoistaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3819
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2954
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1855
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      764
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      731
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe