Olut ei sovellu enää vatsalle

Mies

Moikka, mistä mahtaisi johtua se, että olut ei enää sovi vatsalle? Ennen oluenjuonti ei aiheuttanut minkäänlaisia oireita, mutta nyt vatsani ei tunnu kestävän sitä.

Tulee huonovointisuutta ja vatsaan tuntuu kerääntyvän ilmaa. Nykyään en pysty enää yli kymmentä pulloa juomaan - tulee tunne että tulee laatat mikäli jatkan siitä eteenpäin.

Alkoholia kestän kyllä muuten huomattavasti enemmän. Esim. koskenkorvan tai viinin kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Minulla ei pitäisi olla mitään allergioita, mutta olisikohan tässä kuitenkin kyse jostain allergisesta reaktiosta minkä joku oluessa oleva aine aiheuttaa?

36

34003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minni

      Joo, joimme komeamman puoliskoni kanssa kesälomalla yhteensä n. 30 koria kaljaa. Nykyään mieheni yrjöää joka aamu kahvia juotuaan ja vähänkin rasvaisempi ruoka närästää oikein kunnolla. Mistä lie johtuu? Jokin bakteeri/hiivatasapaino järkkyy? Vai? Ennen ei ollut tuollaisia kiusallisia vaivoja.

      • Kohtuus

        Ei kait kenenkään sisukset kestä tuollaista kuormitusta, kait syömisissä ja juomisissa pitää olla jokin tasapaino. Olutkin lienee nautintoaine eikä ole tarkoitettu litroittain kurkkuun kaadettavaksi. Hiiva ja hiilihappo yhdessä sekoittaneet mahan ja liekö siellä jo vatsakatarrin poikasta...

        http://www.tohtori.fi/termi.php3?terID=2458&termit=gastriitti


      • tuttua...
        Kohtuus kirjoitti:

        Ei kait kenenkään sisukset kestä tuollaista kuormitusta, kait syömisissä ja juomisissa pitää olla jokin tasapaino. Olutkin lienee nautintoaine eikä ole tarkoitettu litroittain kurkkuun kaadettavaksi. Hiiva ja hiilihappo yhdessä sekoittaneet mahan ja liekö siellä jo vatsakatarrin poikasta...

        http://www.tohtori.fi/termi.php3?terID=2458&termit=gastriitti

        Ai ei kestä sisukset tuollaisia määriä? Olen itse karvan päälle puolitoistametrinen en nyt niin kamalan lihava yksilö. Joimme 30 koria suhtkoht puoliksi kesäloman aikana ja maksa-arvoni ovat vain laskusuunnassa! Miksi siis olunen kuormittaa n. 127 kiloista enemmän kuin minua?


      • imutus
        tuttua... kirjoitti:

        Ai ei kestä sisukset tuollaisia määriä? Olen itse karvan päälle puolitoistametrinen en nyt niin kamalan lihava yksilö. Joimme 30 koria suhtkoht puoliksi kesäloman aikana ja maksa-arvoni ovat vain laskusuunnassa! Miksi siis olunen kuormittaa n. 127 kiloista enemmän kuin minua?

        en nyt ihan tuollaisia määriä juonut, mutta minun maksa-arvoni ovat kyllä pahasti koholla kesän jälkeen! Kaiken lisäksi on alkanut ilmeitä muitakin oireita, verenpainetta, lihashalvauksia...joten mielenkiinnolla haluaisin tiettää, missä arvoissa sinun maksasi on?


      • tuttua...
        imutus kirjoitti:

        en nyt ihan tuollaisia määriä juonut, mutta minun maksa-arvoni ovat kyllä pahasti koholla kesän jälkeen! Kaiken lisäksi on alkanut ilmeitä muitakin oireita, verenpainetta, lihashalvauksia...joten mielenkiinnolla haluaisin tiettää, missä arvoissa sinun maksasi on?

        v. 2003 kesällä ja siitä eteenpäin ne ovat olleet n. 100 (gamma-gt) pintaan joka mittauskerta. Nyt kesän jäljiltä tulos oli 30! En ollut uskoa korviani, luulin pääseväni lukemissa lähes "miljoonaan"! Entä itselläsi?


      • sitsontiainen
        tuttua... kirjoitti:

        Ai ei kestä sisukset tuollaisia määriä? Olen itse karvan päälle puolitoistametrinen en nyt niin kamalan lihava yksilö. Joimme 30 koria suhtkoht puoliksi kesäloman aikana ja maksa-arvoni ovat vain laskusuunnassa! Miksi siis olunen kuormittaa n. 127 kiloista enemmän kuin minua?

        Ei kait se maksa ole ainoa elin jonka saa paskaksi kovalla juomisella. Saattaa pystyä pitkäänkin kurkkuun kaataa, mutta yleensä tulee tuolla vauhdilla yks'kaks stoppi - ennemmin tai myöhemmin...Herra tietää, muttei etukäteen kerro...

        Onnea valitsemallasi tiellä!


      • histori1954ä
        imutus kirjoitti:

        en nyt ihan tuollaisia määriä juonut, mutta minun maksa-arvoni ovat kyllä pahasti koholla kesän jälkeen! Kaiken lisäksi on alkanut ilmeitä muitakin oireita, verenpainetta, lihashalvauksia...joten mielenkiinnolla haluaisin tiettää, missä arvoissa sinun maksasi on?

        Sonnat tuli housuun väkisin ja verenpaineet ylhäällä.

        Ikuiset purkit ja pakkaukset rupesi ärsyttämään, sekä verotus. Tosi kallista.

        Siihen loppu kaljan kittaaminen ja stereon huudatus.

        Nykyisin omassa huoneessa kirjoittelen kirjaa ja en käy missään.


      • Anonyymi

        No ei ole ihme jos yrjöää, liiallinen vatsan kiusaaminen aineilla kuten olut ja muut alkoholipitoiset juomat ovat sotkeneet sisäelimet kunnolla .
        Kannattaa mennä lääkäriin ja saada kuulla miten vatsa toimii silloin kun on normaalit elintavat .
        Kun kori kaupalla koittaa olutta niin harva vatsa Sitä kestää pitemmänpäälle.
        Joten kai sillä miehelläsi on inflammation sisä elimissä johon on lääkkeitä saatavana
        Maksa , huima, ja ohutsuoli ovat kovalla koetuksella pienemmistäkin määristä alkoholia


      • Anonyymi
        tuttua... kirjoitti:

        Ai ei kestä sisukset tuollaisia määriä? Olen itse karvan päälle puolitoistametrinen en nyt niin kamalan lihava yksilö. Joimme 30 koria suhtkoht puoliksi kesäloman aikana ja maksa-arvoni ovat vain laskusuunnassa! Miksi siis olunen kuormittaa n. 127 kiloista enemmän kuin minua?

        Vaikea uskoa että maksa arvot ovat laskussa siitä määrästä olutta


      • Mies

        Ei ole syynä tuo. En paskanna verta eikä vatsani ole kipeä. Vatta on täysin kunnossa mutta suuria määriä olutta se ei kestä.


      • krisse
        Mies kirjoitti:

        Ei ole syynä tuo. En paskanna verta eikä vatsani ole kipeä. Vatta on täysin kunnossa mutta suuria määriä olutta se ei kestä.

        ...Olis keliakia iskenyt...ne ei ohrapirtelöitä kestä.


      • Mies
        krisse kirjoitti:

        ...Olis keliakia iskenyt...ne ei ohrapirtelöitä kestä.

        Hyvä veikkaus. Oireet tuntuisivat täsmäävän. Täytyypä käydä testeissä ja selvittää asia. Eikö tuon keliakian saa selville nykyään ihan verikokeesta?


      • Eukko
        Mies kirjoitti:

        Hyvä veikkaus. Oireet tuntuisivat täsmäävän. Täytyypä käydä testeissä ja selvittää asia. Eikö tuon keliakian saa selville nykyään ihan verikokeesta?

        Minun miehelläni mikään muu kuin olut ei aiheuta oireita. Luulisi keliakian ollessa kyseessä myös esim. ruisleipä tekevän mahan kipeäksi?

        Ilmoittele kuitenkin miten sulle käy/selviääkö syy. Osaan informoida omaakin siippaa testeihin :)


      • Mies
        Eukko kirjoitti:

        Minun miehelläni mikään muu kuin olut ei aiheuta oireita. Luulisi keliakian ollessa kyseessä myös esim. ruisleipä tekevän mahan kipeäksi?

        Ilmoittele kuitenkin miten sulle käy/selviääkö syy. Osaan informoida omaakin siippaa testeihin :)

        Joo, sama tässä itsellä. Siksi tuo ihmetyttääkin. No, täytyy ottaa asiasta selvää. Kirjoittelen tänne kun saan selvyyttä. Kahdesta viikosta kuukauteen voi mennä.


      • Eukko
        Mies kirjoitti:

        Joo, sama tässä itsellä. Siksi tuo ihmetyttääkin. No, täytyy ottaa asiasta selvää. Kirjoittelen tänne kun saan selvyyttä. Kahdesta viikosta kuukauteen voi mennä.

        Jään odottamaan vastaustasi :)

        Siihen asti pitänee tuoda siipalle vain pelkkää lonkeroa, heh heh..


    • Eukko

      Sama homma meillä. Ennen mies pystyi juomaan olutta ongelmitta mutta nykyään maha turpoaa ja tulee kipeäksi jo yhdestäkin oluesta.
      Syytä ei ole saatu selville, lääkäriin kun lähdetään vasta sitten kun hätä on todellinen..

      • Tyttö

        Kyseessä voisi olla vilja-allergia, mutta siitä kannattaisi puhua allergialääkärin kanssa, joka tietää tavan tutkia asiaa. Olut on tehty mallaksesta, joka on vehnää. Oireet kuulostavat ihan vilja-allergian oireilta, koska minä saan sellaisia oireita kaikista viljatuotteista.


      • mie
        Tyttö kirjoitti:

        Kyseessä voisi olla vilja-allergia, mutta siitä kannattaisi puhua allergialääkärin kanssa, joka tietää tavan tutkia asiaa. Olut on tehty mallaksesta, joka on vehnää. Oireet kuulostavat ihan vilja-allergian oireilta, koska minä saan sellaisia oireita kaikista viljatuotteista.

        .....


      • Anonyymi

        Aina parempi mahdollisuus tulla teveekai jos menee lääkäriin kun vaivat alkaa, eikä odottele
        Kun ” hätä on todellinen” sillä silloin voi olla niin että sairaus on mennyt krooniseksi ja että sisäelimet ovat pahasti vaurioituneet.


    • N26

      Mulle tulee maha kipeäksi nykyisin siideristä. Ennen join sitä kevyesti 7 pulloa illassa. Nyt jo yhdestä kertyy ilmaa mahaan, nenä menee heti ensimmäisen huikan jälkeen tukkoon ja muutenkin tulee turvonnut ja pahoinvoiva olo.

      Olisiko syynä oluen/siiderin hiivat tai joku käymishässäkkä tms?

    • pervokki

      olen myös itse huomannut. vatsa sekoaa ja päästelen varpusparvia pönttöön. oikeasti ennen ei ole ollut kaljasta tällasta ongelmaa

      • valmistusmenetelmä

        ..voisi olla syy vatsavaivoihin. Valmistaminen tapahtui 10 vuotta sitten eri tavalla. Kannattaisi siirtyä kossuun ja lantrata sitä esim. puolukkamehulla. Se olisi terveellisempää.


    • Rommia

      Olut turvottaa ja ahdistaa niin että tuntuu kuin henki salpautuisi. Syytä en minäkään tiedä, mutta en juo enää olutta. Vain joskus lasillisen ruoan kanssa. Itse en ole koskaan saanut kymmentä pulloa juoduksi samana päivänä, maksimi lienee ollut 7- 8 pulloa ja tavallisemmin 4 - 6 pulloa. Ja konjakki närästää. Punaviini aiheuttaa päänsärkyä ja närästystä. Punaviineistä kalliit lajit eivät närästä, mutta konjakista myös ne. Minulle sopivat parhaiten kirkkaat juomat ja valkoviini. Nykyään juon rommia ja toisinaan vodkaa tai pottuviinaa kohtuullisia määriä. Ei mitään oireita!

      • No more beer

        Sama tääl. En koskaan juonu paljoa olutta, tosin väkeviä oluita viimeaikoina. Mutta nyt tuli stoppi, yhdenki oluen ottaa niin nousee kurkkuun närästys, niin että tuntuu että tulee oksennus. (todella kova palantunne kurkussa). Onko oluessa jokin aine joka ei sovi vatsalle? Koska KAIKKI (siiderit, brandyt, rommit, viinit, vodkat...) muut alkoholijuomat sopivat, ei aiheuta mitään vastaavaa oiretta.


      • No more beer kirjoitti:

        Sama tääl. En koskaan juonu paljoa olutta, tosin väkeviä oluita viimeaikoina. Mutta nyt tuli stoppi, yhdenki oluen ottaa niin nousee kurkkuun närästys, niin että tuntuu että tulee oksennus. (todella kova palantunne kurkussa). Onko oluessa jokin aine joka ei sovi vatsalle? Koska KAIKKI (siiderit, brandyt, rommit, viinit, vodkat...) muut alkoholijuomat sopivat, ei aiheuta mitään vastaavaa oiretta.

        Onko kukaan huomannut halvempien kotimaisten oluiden takana valmistusaineluettelossa kohtaa "tärkkelys". Se on suomeksi "käymiskelpoista jätettä erinäisistä teollisuusprosesseista". Saksassa oli ennen eurostoliittoa selvät säännöt mistä olutta saa tehdä ja mistä ei. Vaikka Saksassa on aina juotu paljon olutta, puhdas aine on pitänyt sairastumiset vähäisinä. Nämä ekonomin speciaalioluet ovat paljon käytettynä takuuvarmoja terveydenpilaajia. Itse en voi enää juoda lainkaan suomalaista olutta eikä kyllä tee mielikään. Suolistotähystys on edesssä aiheutuneiden vahinkojen selvittämiseksi. Suosittelen samaa kaikille paljon huonolaatuista olutta nauttineille ja sille allergisoituneille


      • Anonyymi
        No more beer kirjoitti:

        Sama tääl. En koskaan juonu paljoa olutta, tosin väkeviä oluita viimeaikoina. Mutta nyt tuli stoppi, yhdenki oluen ottaa niin nousee kurkkuun närästys, niin että tuntuu että tulee oksennus. (todella kova palantunne kurkussa). Onko oluessa jokin aine joka ei sovi vatsalle? Koska KAIKKI (siiderit, brandyt, rommit, viinit, vodkat...) muut alkoholijuomat sopivat, ei aiheuta mitään vastaavaa oiretta.

        Niin kun ne muut alkoholi juomat turruttaa aivot ettei tunne vaivaansa mutta sekin auttaa vaan vähän aikaa joten kantsii mennä lääkäriin vaivasta.


    • Juoppomikko

      Kaverilla oli nuorempana ongelma että 2 kaljaa kapakassa ja ilmaa tulee ja sylkee puskee suusta ulos kun niin pahaa teki, kesti jotain 2 vuotta ja nyt pystyy vetämään 15pulloo ilman ongelmia, tosin en suosittele ihan niin paljoo juomaan.

    • Hiivas

      Itse olen aina juonut lähes vaan olutta, ja pian parikymmentä vuotta on ollut epämääräisiä vatsavaivoja, pahaa hajua, epämiellyttävää oloa, väsymystä.. Kaikkeen tottuu, mutta oluesta en halunnut luopua. Viimein kaiken vihreään teehen, hiivattomaan ruisleipään, täysjyviin, kahvin vähentämiseen ym. siirtymisen jälkeen, oireiden jatkuessa päätin kokeilla oluesta luopumista. Vaihdoin oluen punaviiniin, ja täytyy sanoa että olo on kuin uudestisyntyneellä, jo viikon jälkeen ilman olutta. Viikonloppuna join pullon punaviiniä, eikä tullut edes krapulaa, ainakaan sellaista mihin olin tottunut. Suoli toimii ja olo on kevyt kuin keijukaisella ja kaikki tuntuu paljon kirkkaammalta ja selkeältä. Lisäksi vuosia kestänyt masennus on saanut ihan uuden käänteen, positiivisen ja hyvän olon. Olut paha, punaviini hyvä? Toki alkoholimäärät on vähentynyt, kun punaviiniä ei tee mieli juoda joka päivä, vain pari kertaa viikossa.. Omat päätelmät on, että olen monia vuosia kärsinyt "hiivasyndroomasta", kaikkine epämääräisine oireineni. Olueen en enää koske! Jos jotain luomun tai kuivahkon punaviinin lisäksi, niin joku tislattu lonkero.
      Tietysti joku tipaton kuukausikin voisi tulla kysymykseen jossain vaiheessa, muttei tarvitse heti kaikkea kivaa lopettaa ja voi hyvin mielin punaviiniä nauttia

      • Anonyymi

        Miksi alkoholia yleensä käytetään niin paljon?
        Ihmiset puhuu ihan kun se olisi luonnollinen asia maailmassa että juodaan , silti luulisi kaikkien tietävän alkoholista tulevat haitat , sillä valistusta siitä on joka paikassa .
        Kaikki alkoholista aiheutuneet sairaudet maksaa paljon yhteiskunnalle kunnennemmin tai myöhemmin kroppa alkaa reagoimaan .


    • Anonyymi

      Täälläkin 2-3 vuotta jatkunut epätietoisuus että miksi olut turvottaa vatsan ilmapalloksi!
      Nyt olen kokeeksi siirtynyt kirkkaaseen viinaan jota lantraan appelsiinituoremehuun. Ja näyttää kovasti siltä että olut saa jäädä. Oireita ei tule mistään muusta juomasta tai ruuasta kuin oluesta.

    • Anonyymi

      Omalla kohdallani voin sanoa, että vastaavat oireet pahentuneet 30 ikävuoden jälkeen. Erityisesti lidlin tietyistä saksalaisoluista ja lähes kaikista suomalaisista oluista tulee kaamea närästys, joka alkaa yleensä kahden josku jopa yhden oluen jälkeen.

      Tietyt saksalaiset laatuoluet menee mukisematta (ei koskaan aiheuttaneet närästystä), samoin osa ale-oluista, erityisesti belgialaiset mahani tuntuu kestävän paremmin.

      Myös aito lonkero menee mutta ei käymisteitse valmistettu. Epäilen että tämä liittyy johonkin hiivasyndroomaan, kuten aiemmin tuli ilmi.

    • Anonyymi

      Samoja oireita täällä. Sanoisin että siinä 35-vuotiaana alkoi olut vääntää vatsassa ja suolessa. K***o-oluet tuntuvat olevan helpompia. Ne ovat gluteiinittomia, mikä viittaisi keliakiaan. Minulla ei kuitenkaan ole minkään muun viljatuotteen kanssa ongelmaa, joten arvelen vaivan olevan nimenomaan oluthomma. Ehkä mainitsemani olut tehdään muutenkin eri tavoin.

      Tunnen myös muita, jotka ovat vanhemmiten heittäneet kaljat pois ja siirtyneet tisleisiin.

      • Anonyymi

        Niin tehdäänkin eri tavalla. Kukko-oluet on täysmallasoluita, eli ei käytä lisänä ohratärkellystä.

        Vain vesi, ohramallas ja humala...kuten ennen vanhaan!


    • Anonyymi

      Ota huomioon.se,että olut menee päähän,mutta myös niveliin,lihaksiin ja aivoihin

    • Anonyymi

      Tuohon on helppo lääke olemassa,juo lonkeroa oluen sijasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1136
    Aihe