Moniko ampeerinen akku vähintään tällaiselle kokoonpanolle?

tyyrpuuriin

Noniin elikkä moniko ampeerinen akku tarviis olla vähintään, jotta jaksais kunnolla soittaa? Nyt on 55A akku ja valot vilkkuu eikä tehot oo edes ihan täysillä. Kokoonpano: Hertzin 120W erkkasarja edessä, Ground Zero 12'' radioactive, Audison 1200W vahvari. Eli minkätehonen akku riittäs ettei valot vilku?

29

4501

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kassakas

      Mitenkäs toi virtapuoli? Minkäkokoista kaapelia sulla on virta ja maa puolella? Ja mihin oot maadoittanu vahvarin ja onko akulle laitettu lisää maita?

    • tyyrpuuriin
    • kassakas

      Akkuun lisää maita ja tarkista toi kontin maadoituksen paikka vielä. jos valot vielä vilkkuu niin hanki taakse toinen akku.

    • tyyrpuuriin

      Eli siis tään 55 amppeerisen pitäisi jaksaa pyörittää tätä kokoonpanoa? Kun kaveri sano että valot kun himmenee popitellessa että akussa ei riitä potku. Eli enkö siis tarvitsekkaan uutta akkua?

    • kassakas

      ja mistä oot ottanu herätteen vahvarille ja mikä vahvari on kyseessä?

    • tyyrpuuriin

      Mankalta on otettu eli sillä RCA johdon herätteellä. Audison SR1Dk 1200W on tuo vahvistin.

    • kassakas

      sillä rca:n mukana tulevalla narulla ei tee yhtään mitään. Suosittelen vaihtamaan sen paksunpaan esim. 2.5mm2 johtoon. Kannattaa myös mitata paljonko se akku luovuttaa virtaa auton ollessa käynnissä ja sammuksissa ja tarkistaa maadoituksen paikka. Niin ja onko tolle erkkasarjalle omaa vahvaria? Sillä ei ole merkitystä paljonko kaiuttimien markkinawatteja on vaan paljonko vahvarista saadaan watteja ulos ja kuinka monta amppeeria ne kuluttaa.

      Tuo Audison vie 70 amppeeria 14.4v jännitteellä jos se on kytketty yhteen ohmiin. Eli kyllä tuon akun pitää kestää ja riittää pyörittämään järjestelmää jos kaikki liitokset on kunnolla tehty ja oikein kytketty ja tukevasti liitetty akkuun ja auton runkoon.

      • ijgpeij3pi

        Selittäisitkö hieman tarkemmin, millä tavalla HERÄTEVIRTAPIUHAN vaihtaminen 2,5mm2 vahvuiseksi sinun mielestäsi vaikuttaa äänenlaatuun tai vähentää valojen vilkkumista?

        Mitä vahvistimen virrankulutukseen tulee, niin 70A ei taida ihan riittää 1200W tuottamiseksi, sillä 70A * 14,4V =1008W. Eli tehoa kuormastakin jäisi tuolla virralla puuttumaan lähes 200W, eikä vahvistimen häviöitä ole huomioitu vielä ollenkaan.

        .


    • kassakas

      äänenlaatuun se ei vaikuta mitenkään mut virta soittimelta vahvarille kulkee paremmin kun on paksumpi kaapeli käytössä. Topicin aloittaja ei ole kertonut mikä kytkentä on subbarille ja tuo virrankulutus on auton käydessä ja 1 ohmin kuormalla mitattu.

      • 4rtq34r

        Siellä herätevirtakaapelissa liikkuu sen verran pieniä virtoja että väittäisin RCA:ssa olevan paukkunauhan riittävän vallan mainiosti. Siellä ei kulje yhtään sen "paremmin" virtaa vaikka olisi paksumpi kaapeli. Vahvari joko saa herätteen tai ei saa sitä.


      • wreiwpirjfprw23

        Eli käytännössä sen piuhan paksummaksi vaihtaminen on täysin turha toimenpide. Herätevirta lienee korkeintaan milliampeerien luokkaa ja se ei taida kummoistakaan piuhaa tarvita kulkeakseen.

        Totean uudelleen, että 70A virralla ja 14,4V jännitteellä on mahdollista saada enintään 1008W tehoa, vaikka koko vahvistinlaitteiston hyötysuhde olisi 100%.

        Joku ei nyt tuossa yhtälössä täsmää.


    • kassakas

      eipää oo itellä kertaakaan valot vilkkunu tai muutakaan ongelmaa esiintyny omassa laitteistossa kertaakaan. Vahvareina kun on ollut GZNA4350X ja GZNA2350XII ja 60Ah akku. Ja subbari oli kahden oomin kuormalla.

      Jos se akku on huono niin ei silloin luovuta tarpeeksi virtaa laitteistolle jolloin voi esiintyy valojen vilkkumista.

    • kurttushow

      Virta tulee laitteistolle laturista, eikä akusta. Tai siis pitäisi tulla. Kun laturin virta ei riitä, jännite notkahtaa ja virtaa tulee silloin myös akusta. Siksi valot vilkkuvat kun jännite notkahtelee musiikin tahtiin.

      Perusongelma on siinä että jostain 70A laturista yritetään saada enemmän virtaa kuin se kykenee antamaan.

      • i34rjtgp3wo4jtfpw43o

        Miten se virta tulee laturilta silloin, jos/kun auto ei ole käynnissä?

        Valojen vilkkuminen johtuu siitä, että lampuille tuleva jännite ja virta vaihtelevat.

        Olennaista on löytää syyt siihen, minkä takia lamppujen jännite (ja virta) vaihtelee. Mahdollisia syitä tulee mieleen esim.

        * akku on huono ja jännite laskee kuormitustilanteessa (vaihda akku)
        * akun maadoitus on huono (korjaa maadoitus)
        * akun kenkä, kengät tai liitokset kaapeleihin ovat huonot, hapettuneet, huonosti kiinni tai muuten sellaiset, ettei luotettava kontakti ole mahdollinen (korjaa akun kengät ja kontaktit)
        * sähköt audiolaitteistolle on otettu siten, että kuormitustilanteessa lähdöt auton muille järjestelmille kuormittuvat ( ota sähköt audiolaitteistolle suoraan akulta)

        Eräs kysymys on sekin, vilkkuuko valot (samalla tavalla) myös moottorin käydessä, vai ainoastaan parkissa soitettaessa. Tai väheneekö valojen vilkkuminen moottorin käynnistämisen myötä. Jos vilkkuminen loppuu tai vähenee, voisi kuvitella, että laturi on jotakuinkin kunnossa ja ongelmat enemmänkin akusta peräisin.

        Jos taas vilkkuminen jatkuu samanlaisena moottorin käynnistämisestä huolimatta, syitä kannattaa hakea ennemmin liitoksista ja johdotuksista kuin akusta.


      • 3322qf
        i34rjtgp3wo4jtfpw43o kirjoitti:

        Miten se virta tulee laturilta silloin, jos/kun auto ei ole käynnissä?

        Valojen vilkkuminen johtuu siitä, että lampuille tuleva jännite ja virta vaihtelevat.

        Olennaista on löytää syyt siihen, minkä takia lamppujen jännite (ja virta) vaihtelee. Mahdollisia syitä tulee mieleen esim.

        * akku on huono ja jännite laskee kuormitustilanteessa (vaihda akku)
        * akun maadoitus on huono (korjaa maadoitus)
        * akun kenkä, kengät tai liitokset kaapeleihin ovat huonot, hapettuneet, huonosti kiinni tai muuten sellaiset, ettei luotettava kontakti ole mahdollinen (korjaa akun kengät ja kontaktit)
        * sähköt audiolaitteistolle on otettu siten, että kuormitustilanteessa lähdöt auton muille järjestelmille kuormittuvat ( ota sähköt audiolaitteistolle suoraan akulta)

        Eräs kysymys on sekin, vilkkuuko valot (samalla tavalla) myös moottorin käydessä, vai ainoastaan parkissa soitettaessa. Tai väheneekö valojen vilkkuminen moottorin käynnistämisen myötä. Jos vilkkuminen loppuu tai vähenee, voisi kuvitella, että laturi on jotakuinkin kunnossa ja ongelmat enemmänkin akusta peräisin.

        Jos taas vilkkuminen jatkuu samanlaisena moottorin käynnistämisestä huolimatta, syitä kannattaa hakea ennemmin liitoksista ja johdotuksista kuin akusta.

        En ole kurttu mutta vastaillaan nyt joutessaan silti.

        >>Miten se virta tulee laturilta silloin, jos/kun auto ei ole käynnissä?>Valojen vilkkuminen johtuu siitä, että lampuille tuleva jännite ja virta vaihtelevat. valo himmenee jne.

        Yleensä vilkkuminen saattaa poistua kun auto käynnistetään ja se johtuu siitä että laturi syöttää silloin sitä virtaa akun yli. Sammuksissa virta loppuu paljon helpommin ja siellä voi kyykätä yksi jos toinen virtalaite. Etenkin kun se akku koko ajan tyhjenee lisää.

        Liitokset, riittävät kaapelit yms. on toki oleellisessa roolissa. Sitten yleensä vaihdetaan akku ja viimeisessä vaiheessa laturi.

        Jos siellä on hyvä akku niin se paikkaa jonkin aikaa puutteellista laturia, kunnes akku alkaa tyhjetä koska laturi ei kerkeä sitä tankkaamaan. Sitten alkaa ne valot vilkkumaan. Hyvä laturi taas hoitaa koko homman kun auto on käynnissä, vaikka siellä olisi vähän surkeampikin akku.


      • 4irtgjp3w49i+0p29
        3322qf kirjoitti:

        En ole kurttu mutta vastaillaan nyt joutessaan silti.

        >>Miten se virta tulee laturilta silloin, jos/kun auto ei ole käynnissä?>Valojen vilkkuminen johtuu siitä, että lampuille tuleva jännite ja virta vaihtelevat. valo himmenee jne.

        Yleensä vilkkuminen saattaa poistua kun auto käynnistetään ja se johtuu siitä että laturi syöttää silloin sitä virtaa akun yli. Sammuksissa virta loppuu paljon helpommin ja siellä voi kyykätä yksi jos toinen virtalaite. Etenkin kun se akku koko ajan tyhjenee lisää.

        Liitokset, riittävät kaapelit yms. on toki oleellisessa roolissa. Sitten yleensä vaihdetaan akku ja viimeisessä vaiheessa laturi.

        Jos siellä on hyvä akku niin se paikkaa jonkin aikaa puutteellista laturia, kunnes akku alkaa tyhjetä koska laturi ei kerkeä sitä tankkaamaan. Sitten alkaa ne valot vilkkumaan. Hyvä laturi taas hoitaa koko homman kun auto on käynnissä, vaikka siellä olisi vähän surkeampikin akku.

        Miten sen nyt tuonkin asian taas ottaa.

        Mitenkään laturin merkitystä vähättelemättä minä tulkitsen asian olevan niin, että pääasiallisesti virta laitteistolle tulee akulta ja laturin tehtävä on pitää akun varaustila hyvänä.

        Kun katsotaan esim. Varta-akkujen tietoja; http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/products/automotive/blue-dynamic/

        huomaamme, että esim. 12V / 52Ah akun kylmäkäynnistysvirta CCA (kts. tarkemmin http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/support/battery-definitions/ ) on 470A.

        Aika harvassa taitavat olla sellaiset henkilöautojen laturit, jotka moisia virtoja pystyvät tuottamaan, etenkin, jos vaaditaan, ettei jännite alita 12V.

        Toisaalta voihan sitä ajatella niinkin, että yritäpä käyttää autosi laitteistoa, kun olet poistanut järjestelmästä kaikki akut. Kaikki laturit poistamalla käyttö onnistuu kuitenkin jonkin aikaa.


      • trehgw4r
        4irtgjp3w49i+0p29 kirjoitti:

        Miten sen nyt tuonkin asian taas ottaa.

        Mitenkään laturin merkitystä vähättelemättä minä tulkitsen asian olevan niin, että pääasiallisesti virta laitteistolle tulee akulta ja laturin tehtävä on pitää akun varaustila hyvänä.

        Kun katsotaan esim. Varta-akkujen tietoja; http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/products/automotive/blue-dynamic/

        huomaamme, että esim. 12V / 52Ah akun kylmäkäynnistysvirta CCA (kts. tarkemmin http://www.varta-automotive.fi/fi-fi/support/battery-definitions/ ) on 470A.

        Aika harvassa taitavat olla sellaiset henkilöautojen laturit, jotka moisia virtoja pystyvät tuottamaan, etenkin, jos vaaditaan, ettei jännite alita 12V.

        Toisaalta voihan sitä ajatella niinkin, että yritäpä käyttää autosi laitteistoa, kun olet poistanut järjestelmästä kaikki akut. Kaikki laturit poistamalla käyttö onnistuu kuitenkin jonkin aikaa.

        Ei sitä laturia olekaan tarkoitettu auton käynnistykseen. Vastahan se alkaa pyörimään kun auto on käynnistetty. Tottahan toki akku on sitä käynnistystä varten ja siksi sieltä pitää huimia hetkellisiä virtoja saadakin irti.

        Laturilla ei ole mitään tekemistä auton käynnistyksen yhteydessä enkä oikein ymmärrä miksi se seikka vedettiin mukaan.


      • 4r324r
        trehgw4r kirjoitti:

        Ei sitä laturia olekaan tarkoitettu auton käynnistykseen. Vastahan se alkaa pyörimään kun auto on käynnistetty. Tottahan toki akku on sitä käynnistystä varten ja siksi sieltä pitää huimia hetkellisiä virtoja saadakin irti.

        Laturilla ei ole mitään tekemistä auton käynnistyksen yhteydessä enkä oikein ymmärrä miksi se seikka vedettiin mukaan.

        Asianhan on helppo ymmärtää niin kun miettii paljonkos siellä vahvarin terminaaleilla on sitä jännitettä auton ollessa käynnissä. No yleensä n. 12,8V. Paljonkos siellä sitten on kun auto on käynnissä? No yleensä yli 14V. Akun oma lepojännite on 12,8V niin mistä sinne se yli 14V tulee? Laturiltapa hyvinkin.

        Tietenkään autoa ei ole tarkoitettu toimivaksi pelkästään akulla tai pelkästään laturilla, vaan ne tekee tiimityötä.


      • 39t54ierpgf2pöowle
        4r324r kirjoitti:

        Asianhan on helppo ymmärtää niin kun miettii paljonkos siellä vahvarin terminaaleilla on sitä jännitettä auton ollessa käynnissä. No yleensä n. 12,8V. Paljonkos siellä sitten on kun auto on käynnissä? No yleensä yli 14V. Akun oma lepojännite on 12,8V niin mistä sinne se yli 14V tulee? Laturiltapa hyvinkin.

        Tietenkään autoa ei ole tarkoitettu toimivaksi pelkästään akulla tai pelkästään laturilla, vaan ne tekee tiimityötä.

        Tiimityötä kyllä, mutta kumpi tiimin jäsenistä on se, jonka voimin homma edelleen toimii (vähän aikaa), vaikka toinen poistettaisiin pelistä?

        .


      • wfwqfe
        39t54ierpgf2pöowle kirjoitti:

        Tiimityötä kyllä, mutta kumpi tiimin jäsenistä on se, jonka voimin homma edelleen toimii (vähän aikaa), vaikka toinen poistettaisiin pelistä?

        .

        Mitähän sä yrität nyt ajaa tuolla takaa?

        Joo akulla auton vehkeet toimii sen aikaa kun akussa riittää jerkkua. Jos auto on käynnissä ja välistä poistetaan akku niin homma toimii yhtälailla ja eikä hyydy ennenkuin auto sammutetaan. Eli se auto kyllä toimii sillä pelkällä laturillakin. Käynnistykseen tarvitaan sitä akkua.

        Ootko sä se sama tyyppi taas joka väittelee joka asiasta jos joku ei oo samaa mieltä?


      • wirejwpiorejfpwo
        wfwqfe kirjoitti:

        Mitähän sä yrität nyt ajaa tuolla takaa?

        Joo akulla auton vehkeet toimii sen aikaa kun akussa riittää jerkkua. Jos auto on käynnissä ja välistä poistetaan akku niin homma toimii yhtälailla ja eikä hyydy ennenkuin auto sammutetaan. Eli se auto kyllä toimii sillä pelkällä laturillakin. Käynnistykseen tarvitaan sitä akkua.

        Ootko sä se sama tyyppi taas joka väittelee joka asiasta jos joku ei oo samaa mieltä?

        "Jos auto on käynnissä ja välistä poistetaan akku niin homma toimii yhtälailla"

        Toimiiko? Oletko kokeillut? Jos, niin mikä auto ja mikä laitteisto?

        Ei, en minäkään ole kokeillut, mutta herkästi tulee mieleen sellainen ajatus, että laturin suodattamaton tasajännite ilman akun tasaavaa vaikutusta aiheuttaisi melkoista rätinää äänentoistolaitteistoon.

        "Ootko sä se sama tyyppi taas joka väittelee"
        Väittelyyn tarvitaan aina vähintään kaksi osapuolta, joten...


      • gdhkok
        wirejwpiorejfpwo kirjoitti:

        "Jos auto on käynnissä ja välistä poistetaan akku niin homma toimii yhtälailla"

        Toimiiko? Oletko kokeillut? Jos, niin mikä auto ja mikä laitteisto?

        Ei, en minäkään ole kokeillut, mutta herkästi tulee mieleen sellainen ajatus, että laturin suodattamaton tasajännite ilman akun tasaavaa vaikutusta aiheuttaisi melkoista rätinää äänentoistolaitteistoon.

        "Ootko sä se sama tyyppi taas joka väittelee"
        Väittelyyn tarvitaan aina vähintään kaksi osapuolta, joten...

        Tää on taas täysin pointiton keskustelu. Sä vedät aiheen johonkin millä ei oo edes mitään virkaa tässä ketjussa. Tunnistan kirjoitustyylisi samantien enkä lähe enää näihin provoihin mukaan. Lisäksi oot jälleen kerran väärässä. Tee oma ketju näistä sivujuonistasi niin katotaa ketä kiinnostaa väitellä sun kanssa.


      • rwipgwor
        gdhkok kirjoitti:

        Tää on taas täysin pointiton keskustelu. Sä vedät aiheen johonkin millä ei oo edes mitään virkaa tässä ketjussa. Tunnistan kirjoitustyylisi samantien enkä lähe enää näihin provoihin mukaan. Lisäksi oot jälleen kerran väärässä. Tee oma ketju näistä sivujuonistasi niin katotaa ketä kiinnostaa väitellä sun kanssa.

        "Tää on taas täysin pointiton keskustelu."
        Onko joku väittänyt sellaista?

        Kaikesta huolimatta sinä et kuitenkaan malta olla vänkäämättä.

        Mikä sinun ongelmasi oikein on?


      • hfhkij
        rwipgwor kirjoitti:

        "Tää on taas täysin pointiton keskustelu."
        Onko joku väittänyt sellaista?

        Kaikesta huolimatta sinä et kuitenkaan malta olla vänkäämättä.

        Mikä sinun ongelmasi oikein on?

        Kiva kun kysyit. Sinä oot.


      • weriw3pfoi
        hfhkij kirjoitti:

        Kiva kun kysyit. Sinä oot.

        Jahah?

        Selittäisitkö tarkemmin?


    • inssi vm 2007

      On totta että auto toimii ilman akkua, kunhan se on saatu ensin käyntiin. Vuosi taisi olla 2004 tai 2005, kun itse olin Stadian(nykyinen Metropolia) sähkövoimatekniikan puolella niin kaverit autopuolella virittelivät Ford Escortin(liekö vuosimalli jokin -95 tms. toimimaan ohituskytkimellä ilman akkua. Oli siellä jotain humppavehjettäkin. Phoenix Goldin vahvari, Cervin Wegan subbari jne.

      Ongelma taisi olla että kun laturi joutuu liiallisen kuormituksen kohteeksi alkaa se pukkaamaan ylijännitettä, joka voi olla vahingollista auton sähkölaitteille. Jos vahvarissa olisi reguloitu virtalähde sille ei kaiketi aiheutuisi kummempaa hallaa. Kohtuu kuormituksella laturi pyörittää kaikkia auton sähkölaitteita ihan hyvin.

      • ewrkfpo32w4erpfo2r

        "On totta että auto toimii ilman akkua, kunhan se on saatu ensin käyntiin."
        Vanhempien autojen osalta varmaan pitää hyvinkin pitkälti paikkansa. Hiukkasen edelleen epäilyttää uusimpien autojen elektroniikkahärvelit, näinköhän niiden suojaukset on rakennettu kestämään akun antaman suodatuksen täydellistä puuttumista.

        Olin myös luullut, että suodatuksen puute aiheuttaisi äänentoistolaitteistossa kiusallisen voimakkaita häiriöitä, mutta ilmeisesti sitten ei.

        .


    • oik3j+21fd

      Alkuperäisen kysymyksen esittäjä jos ostaa vaikka sen 55ah keltaisen optiman ja laittaa johdotukset kuntoon. Tuo akku on pitkä ikäinen ja menee hyvin käytettynäkin kaupaksi jos siitä eroon haluaa päästä. Ei sitä auton oman laturin voimalla mitään järeitä laitteistoita soiteta.

    • tyyrpuuriin

      Noniin aika kattava tietopläjäyshän tuota on tullut kaikenkaikkiaan, paljon on asia keskustelua herättänyt loppujen lopuksi. Eiköhän sitä näillä tiedoilla mennä etiäpäin että johdotukset ja maadoitukset kuntoon eikä tarvitse uutta akkua. Kiitokset kattavasta tietopaketista :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      95
      1660
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

      Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1531
    3. Tämän hetken

      Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      136
      1422
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1420
    5. Katsotko mieluiten

      Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      76
      1326
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1195
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

      Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      265
      1075
    8. Vieläkö sä toivot

      Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1001
    9. Voi Rakas siellä

      Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      965
    10. Pidätkö kaivatustasi

      Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      37
      947
    Aihe