Kolli vai naaras?

Kysyjä11111

kertokaapa paremmin tietävät mitä eroja on kolleilla ja naarailla (leikatuilla!) noin lemmikkikissoina? onko kollit agressivisempia, itsenäisempiä tms. vai onko eläin samanlainen sukupuolesta riippumatta jos se on leikattu? kumpaa itse suosisitte lemmikkinä ja miksi?

13

3508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moonlight

      Minä otin juuri kollikissan ja on sanottu että kollit pysyy ainakin pihaympäristössä silloin kun ne on leikattu.. (Riippuu tietenkin missä asuu) Mutta jos niinkuin on haittaa hiiristä ja rotista niin narttu on parempi... Se ainakin pyydystää niitä.. xDD

    • Eulalia

      Minulla oli todella itsenäinen ja aggressiivinen narttu, eikä se siitä muuksi muuttunut vaikka leikattiin. Sen tytär puolestaan oli kova pyydystämään kaikenlaista, aina oli ovella myyränraatoa rivissä kanttuvei tuon tuostakin...

      Kollit sen sijaan leikkauksen jälkeen olivat melkoisen lötköpötköjä. Itse tykkään kyllä sen verran rauhallisista eläimistä, että otan jatkossakin mieluummin laiskanpulskean kollin kuin hermostuneen nartun, joka jatkuvasti roikkuu ulko-ovessa kiinni kun pitää päästä sisään tai ulos. (Tosin nykyään en enää voi pitää kissoja ulkona, kun asun kerrostalossa.)

      • alkup.

        juu eli sisäkissaksi olisin kissaa hankkimassa, joten myyriä se ei tule löytämään oli kolli tai naaras. :)


    • onnellinen

      4 sisäkissan omistajana (3 narttua 1 kolli) voin suositella molempia sukupuolia lemmikiksi.Kollimme on tosiaan laiska,lutunen ja seurallinen.Tyttökissat muuttuivat sylivätysköiksi noin puoli vuotta leikkauksen jälkeen ja ruoka maistuu =D..Oikeita kehruukoneita ovat kaikki ja aamusella mukava herätä tassujen tarpomiseen.Mutta leikkausta kyllä suosittelen heti,kun ikä antaa myöten...sitä mouruamista ja suihkimista ei kestä kukaan! Kuulinpa kerran eräältä eläinlääkäriltä,että leikkaamaton sisäkissaksi syntynyt kolli ei muka koskaan "merkkaisi" reviiriään...tiedä onko totta.Ja jos otat useamman kissan,niin pitäydy yhdessä sukupuolessa tai soidinmenot ennen leikkausta on kaameat!!!Kokemusta on =D

      • alkup.

        sen verran mitä olen itse kuullut niin kollien leikkausta kannattaisi lykätä "niin pitkään kuin pystyy" eli about vuoden verran jos mahdollista, näin kolli kerkeää kasvaa täyteen kokoonsa. hyvin nuorena leikatut kollit jäävät eläinlääkärin mukaan pienemmäksi kuin myöhemmin leikatut.


      • onnellinen
        alkup. kirjoitti:

        sen verran mitä olen itse kuullut niin kollien leikkausta kannattaisi lykätä "niin pitkään kuin pystyy" eli about vuoden verran jos mahdollista, näin kolli kerkeää kasvaa täyteen kokoonsa. hyvin nuorena leikatut kollit jäävät eläinlääkärin mukaan pienemmäksi kuin myöhemmin leikatut.

        Noin vuoden ikäisenä meidän kolli leikattiin ja hyvin on kissa kasvanut ja jäntevöitynyt.Aikas isokin on vielä...=D


    • Tikru

      Meillä on ollut 3 viikkoa kaksi kissanpentua, kolli ja naaras. Olismme ottaneet pentueesta kaksi kollia, mutta ei ollut enempää.
      Erot olemme huomanneet jo nyt; kolli tulee usein ja itsekin syliin siliteltäväksi, naaras ei koskaan. Naaras on usein omissa oloissaan. Aiemminkin meillä oli narttukissa ja se ei ollut sylikissa edes leikattuna. Ehkäpä nartustamme tuleekin hyvä hiirikissa. Joten kollit taitavat olla seurallisempia.

      • alkup.

        no onpa hämmästyttävää! itse kun aina olen luullut että asia on juuri toisinpäin, että nartut on tuttavallisempia ja kollit tuittupäitä. olin jo puolittain päättänyt että kun ostan kissan, ostan nartun mutta nyt pitääkin alkaa miettiä oikein kunnolla.. :)

        toki ymmärrän että jokainen kissa on yksilö, mutta jos yleisesti tuntuu siltä että kollit on enemmän sylikissoja, pitänee alkaa miettiä kollia.


    • catwoman

      Mulla kaks leikattua narttua ja tappelut ovat todella raivoisia verrattuina kahden leikatun kollikissan tappeluihin, joita voi kutsua painiksi. Nartuthan ovat pomoja, joten heillä lienee sen takia kiivampia yhteenottoja ettei toiselle/toisille kissoille jää epäselväksi kuka on lauman pomo. Ettei tule taas hirveää ryöppyä, niin lisään vielä, että olen seurannun monta vuotta molempien sukupuolten käyttäytymistä. Laumassa, jossa on sekä kolleja että naaraita (leikattuja) vanhin naaras on pomo. Tai näin minä olen asian nähnyt omin silmin.

    • ensku

      leikattu on aina parempi vaihtoehto jos haluaa
      parempiluonteisien kissan.Jos leikkaat uroksen
      siitä on hyötyä että kissan pissi ei haise kirpakalle ja se ei ole koko aika mouruamassa ja hýppimässä ikkunoille(tiedän sen omasta leikatusta kissasta)naarasta en osaa sanoa

    • onnellinen

      Ja vielä palatakseni tuohon kumpi on parempi vaihtoehto, kolli vai naaras.Molemmat ovat mukavia.Kollista tulee oikea lutunen leikkauksen jälkeen,samoin tyttökissasta.Meillä ainakin tyttökissat muuttuivat leikkauksen jälkeen vielä enemmän hellyydenkipeiksi,ja ovat nykyään kauheita perässähiihtäjiä =D.

    • Cosmo&Wanda

      Itselläni on kaksi 10 kuukauden ikäistä kisua.. Kolli ja naaras..
      Kolli oli heti paljon hellyydenkipeämpi kuin naaras.. ajattelin että taitaa narttu tulla emoonsa kun ei antanut silitelläkään.. aina kun yritti koskea niin se väisty ja ihan niin ku sil ois ollu ilme että hyi älä koske muhun kun mun turkki likaantuu..
      No siitäkin on tullut oikea sylikisu.. tulee iltaisin nukkumaan mennessä ja aamuisin herätessä viereen tarpomaan ja nukkuukin vieressä.. Sitä ei ole leikattu vielä.
      Kollista tuli entistä hellyyden kipeämpi leikkauksen jälkeen.. huom.. se on jo leikattu.
      Oli alle puolen vuoden kun leikkautin ja mm tällä palstalla kyselin että onko kellään kokemuksia jos leikkaa liian aikaisin.. pelkäsin että jää pienikasvuiseksi..
      No.. en tiedä mut mun mielestä se on kyl ihan normaalin kokonen (ellei isompikin/iän huomioon ottaen??) ku täl hetkel painaa 4,5 kiloo ja ymmärtääkseni kasvu jatkuu vielä..
      Ja leikkaus noin aikaisessa vaiheessa siksi ettei tule mitään yllätyksiä.. ;)

    • Anonyymi

      Oman kokemuksen perusteella leikatut kollit ovat joko lötköpötköjä mammanpoikia, jotka haluavat olla kokoajan omien ihmisten sylissä/vieressä/silitettävänä, mutta vieraita kohtaan enemmän tai vähemmän arkoja. Sopii hyvin sisäkissaksi ja lapsiperheisiin.

      Tai vaihtoehtoisesti oman elämänsä erakko kuninkaita, jotka eivät silityksistä tai sylistä välitä. Vieraita ei pelätä, mutta ei myöskään pidetä vaan korkeintaan siedetään. Vahtivat ja suojelevat omaa laumaansa, varsinkin pienimpiä ja heikoimpia. Leikattuna loistava ulkokissa, vahtii ja suojelee pihalla lapsia ja muita lemmikeitä. Sisäkissana tarvitsee todella paljon omaa rauhaa ja tilaa, ei lapsiperheeseen.

      Leikatutuissa naaraissa en ole huomannut yhtä vahvaa joko tai jakautumista luonteessa. Kaikki ovat olleet enemmän tai vähemmän sosiaalisia, myös vieraita kohtaan, mutta ehkä vähän itsenäisempiä, ei samanlaista iilimatomaista ripustautumista ihmiseen kuin mamis kolleilla voi olla. Sosiaalinen naaras sopii hyvin lapsiperheeseenkin

      Kollit tuntuvat ikääntymisen myötä tulevan sosiaalisemmiksi ja naaraat päinvastoin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe