Moi!
Tulin miettineeksi onko muilla havaittavissa pienestäkin rasituksesta kovaa pulssia? Itselläni meni pari päivää sitten tälleen: 20 min reipas kävely 15min jalkakäytävää 5 min pururataa (joista 30m melko jyrkkää ylämäkeä). Muljahduksia ei ole missään välissä tuntunut rinnassa ja kipu vasemmassa rinnassa/selässä on tunnusteltavissa eli on lihasperäistä. Pientä hengästystä vieläkin ja ei tulisi mieleenkään nousta tuolilta ainakaan tuntiin.
Kävelylenkille pukiessa syke 100-110.
Kävelylenkki ensimäiset 5min syke 120
Seuraavat 5min 130
Ylämäki jonka jälkeen syke laski 175 -> 145
Seuraavat 10min syke 145
lenkin jälkeen seisoskellessa syke 140
20min lepoa lenkin jälkeen: Makuultaan 90-95 / aina makuullaan liikahtaessa syke nousee 100-120 / Rauhallinen kävely vessaan 120-130
Vessan jälkeinen verenpaine: 139/71
Nyt koneella istuessa 40min lenkin jälkeen. 95-110
Tuntemukset lenkin jälkeen:
Pientä heikotusta ja kevytpäisyyttä
Pientä hengästystä
Väsymys
Käytössä tällä hetkellä Liothyronin ja prednisolon. Oireet ovat olleet vuoden täysin samanlaiset, eli eivät ole kehittyneet parempaan päin. Kyseisistä lääkkeistä ei vaikutusta sykkeen käyttäytymiseen ja kahvin olen jättänyt pois, sekä alkoholin. Mitään tarkoituksenmukaista lenkkiä en ole kävellyt pitkään aikaan juurikin tämän sykkeen takia. Olo on varmasti pitkään huono tämä 20min (1,5-2km) kävelyn takia. Ainoat oireet tosiaan hengenahdistus ja nopea syke.
Astmaa tutkittu: ei ole (puhallustesti 540) (olen mies 178cm, 75kg)
Keuhkoröntgen, jonka kardiologi katsonut. Ei poikkeavaa sydämmen rakenteessa.
Holterointi vuosi sitten maaliskuussa: en liikkunut sinä päivänä paljon, joten syke hyvä eikä löydöksiä.
Sydäntäkuvaavia verikokeita otettu monesti päivystyksessä. Aina olleet normaalit. (oireet yleensä rahoittuneet)
Sydänfilmi otettu ainakin 10x päivystykseessä yleensä, mutt aina puhtaat.
Tulevia kokeita:
Vuoden jatkunut niin suostuivat yleisellä puolella ottamaan sydänultran & rasituskokeen. (Ajan saamisessa voi mennä 2vk - 2kk kuulema)
Minulla on tällä hetkellä diagnosoitu CFS, mutta haluan vielä nuo sydänkokeet. Virusvasta-aineet sun muut otettu, mutta poikkeavaa ei löytynyt.
Pahimmat oireeni ovat olleet alusta asti nämä: Syke nousee rasituksessa korkealle, eikä meinaa tulla sen jälkeen alas & lihasjumit (niskat, vasen ranne, vasen pohje, rintakehä (varsinkin vasen puoli).)
Kävin tänään kävelemässä testiksi 21min kävelylenkin. Kävelyvauhti oli hieman rauhallista kovempi, mutta ei kuitenkaan reipas. keskisyke lenkin ajalta oli 133 ja maximisyke 145, joka tuli lievässä ylämäessä. Korkeimmat sykelukemat sain pukiessani vaatteita lenkille lähtiessä (150) ja lenkiltä tuliessani eteisessä (155). En tuntenut lenkin aikana mitään kipuja tai muljahduksia, vaikakin pientä hengästystä oli ja huimausta (joka johtuu niskoista, jotka ovat super jäykät). nyt on kulunut 10min lenkistä ja tässä tietokoneella istuessani syke on edelleen 95-100. Tuolista noustessani syke pomppaa heti n.130.
Ylikunnossa en ole, sillä eihän se mitenkään ole voinut vuotta jatkua. Omalla kohdallani eniten häiritsee se kuinka pitkään syke on koholla lenkin jälkeen. Voisin kävellä vaikka 1h tuolla 130-140 sykkeellä rauhallisesti, mutta se pitää sykettä niin pitkään koholla lenkin jälkeen, että se ei ole kannattavaa. Onkohan tässä osaa autonomisella hermostolla, joka ei ns. havaitse rasituksen loppumista ja jättää kehon hyrräämään lenkin jälkeen?
Myös pots: oireesta minulle on puhuttu lääkärissä ja autonomisen hermoston toimintahäiriöistä. Se on myös mielenkiintoista, että vuosi sitten minulta otettiin rintarangan röntgen, jonka kardiologi katsoi ja totesi, että mitään rakenteellista vikaa ei löydy. Myös holter oli otettu, mutta sen syketasot, eivät vastaa ollenkaan nykyistä tasoa.
Seuraavat muutokset ovat tapahtuneet vuoden aikana:
Leposyke 50 -> 60-70 (iltaisin edelleen parhaimmillaan 52)
Syke seisomaan noustessa 100 -> 120-130
Kävellessä normaali vauhtia 120 -> 135-150
-Palautuminen kävelystä hidastunut tunneilla.
- Hemoglobini 150 -> 175 vuodessa.
Toisaalta kun miettii olen puoli vuotta ollut välillä petipotilaana ja välillä jalkeilla, mutta parhainakin päivinä kävely on jäänyt alle kaikkien suositeltujen askelmäärien. Tämän takia olen miettinyt vaihtoehtona yleiskunnon laskua, joka on osan sykemuutoksista tuonut. Myös yläkropan lihakset vaativat entistä enemmän verta, joten sekin saattaa nostaa vähän sykettä. Hierojalla kävin ensimäistä kertaa tällä viikolla, jossa hän totesi että rintakehästä ylöspäin kaikki lihakset ovat täysin jumissa ja hän ei ole minun ikäiselläni (22v) aikaisemmin nähnyt näin jumiutuneita lihaksia kahdenkymmenen vuoden uransa aikana.
Ala 75
Syke 61
Heti ylösnoustua mitattuna:
Ylä 157
Ala 84
Syke 77
Tämän jälkeen jonkun aikaa paikallaan:
Ylä 139
Ala 75
Syke 64
Ongelma ei siis ole ainakaan, että verenpaine romahtaisi.
Sykkeen vaihtelu
2
1660
Vastaukset
- bellis1
Pään MRI?, Chiari ?
- Anonyymi
Kullostaa ahdistukselta. Hampaiden yhteen puremista öisin / päivisin? Ruokavalio? Hermosto ainakin kierroksilla. Tee pitkiä hengityksiä ja pitkiä rauhallisia ulospuhalluksia 4sek ryppäissä (myös hapen pidätys sisällä ja ulospuhalluksen jälkeen) 5min-10min päivässä
Poista sokerit ja prosessoitu ruoka. Syö kilo kasviksia päivässä (4 osassa)
Lisää harmaasuolaa (merisuolaa) 1,5L vettä ja juot sen päivän mittaan tasaisesti.
Ota 1000mg C-vitamiinia päissä
Onko henkinen puoli missä jamassa? Tiedostamattomia traumoja?
Ja tiedän aloittajan viestin olevan jo vuosia vanha, mutta tässä tämä komentti seuraavalle tarvitsijalle
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3127272Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81213Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009