ms-kysely

ljk1

Hei.Olen 34 vuotias mies ja tällä hetkellä diaknoosina nivelpsoriasis mutta olen kokeillut kaikki reumalääkkeet läpi ja niistä ei ole ollut apua.neurologian polilla lääkärit olivat kokoustaneet ja nyt tutkitaan onko minussa joku lihastauti tulossa on luuntiheysmittaus lihsentsyymikoe ja enmg-tutkimus.oireena minulla on
-Voimakas kipu lihasten kiinityskohtiilla,nivelissä ja jänteissä
-Lihasjumit lähes kaikki lihakset ovat kivi kovia vaikka en ole pystynyt tekemään lähes vuoteen mitään
-raajojen puutuminen ja tuntopuutokset esim:tämän kirjoittaminen on erittäin hankalaa
-näkö heikkeni yhtä-äkkiä reilusti toisessa silmässä pari vuotta sitten joutu hommaamaan lasit
-puhumisen vaikeus sanat välissä hukassa voi toki johtua vahvoista lääkkeistä
-Muistin huonontuminen
-seksuaaliset ongelmat ja haluttomuus
-erittäin voimakas väsymys aamulla olen pari tuntia virkeä
-lihasheikkous erityisesti vasemmassa kädessä mm.maitopurkin nosto vaikeaa myös jalkojen voimat ovat hävinneet kompurointia jne..
-mielialan vaihtelut
Eikö nämä oireet viittaisi että olisi syytä epäillä ms-tautia

2

241

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höm..

      Ei välttämättä!
      Odota lääkärin tutkimusta,ei kannata tehdä itse johtopäätöksiä.

    • Tarinani

      Nuo oireet, joita kuvailit, aloittaja, ovat ymmärtääkseni ns. yleisoireita. Ne voivat johtua mistä vain.

      Minulla on ollut kuvaamiasi oireita joitakin ripotellen vuosien varrella, joskus enemmän, joskus vähemmän. Vuosia olivat poissakin siinä välissä.

      2012 vuoden loppupuolella diagnosoitiin MS, kun oireet tulivat kauhealla rysäyksellä niin, etten esim. pystynyt olemaan pystyasennossa, saati kävelemään jne. MS-tautini diagnosoitiin magneettikuvien ja likvorin perusteella.

      Nyt voin hyvin ja elän normaalia elämää. Olen pistoslääkityksellä.

      Mutta tosiaan, kuvailemasi oireet kuulostavat laajakirjoisilta. Niihin voi olla syynä monetkin sairaudet tai tilat. Tai sitten ihan voimakas stressi, masennus tms.

      Pääasia, että niiden syytä tutkitaan. Älä anna periksi, ennen kuin saat oireillesi selityksen ja toivottavasti hoidon.

      Älä ainakaan ala stressata MS-taudista. Kaipa on sittenkin todennäköisempää, että syynä on jokin muu kuin MS. Tätä tautia kannattaa alkaa pohtia vasta, jos tulee jotain spesifejä MS-taudille tyypillisiä oireita, kt selkeä näköhermontulehdus, liikuntakyvyttömyys tms.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      78
      3218
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      1972
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1841
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1395
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1375
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1099
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1028
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      844
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      830
    Aihe