Miten lämmittää maito matkalla?

32569

Meillä on kuukauden ikäinen vauva. Vauva syö rintapumpulla pumpattua äidinmaitoa.

Mikä on paras/helpoin tapa lämmittää maito vauvalle vauvan ollessa mukana keskustassa? Tiedän, että on olemassa maidonlämmittimiä mutta eivätkö ne vaadi pistorasiaa toimiakseen? Onko lastenhoitohuoneissa pistorasiaa? En ole vielä ollut vauvan kanssa liikenteessä.

Entä maidon lämmittäminen lasisessa pullossa juoksevan veden alla? Voiko äidinmaitoa säilyttää kauppareissun ajan termarissa lämpimänä vai meneekö se sitten huonoksi?

11

3686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hfcj

      En osaa sanoa noista lämmitysmahdollisuuksista, kun en ole itse niitä tarvinnut, mutta äidinmaidon säilyvyydestä vähän: uudelleen lämmitetty maito säilyy käyttökelpoisena vain tunnin. Sen sijaan juuri pumpattu maito säilyy hyvänä huoneenlämmössäkin jopa kuusi tuntia.

    • ei huolta

      Yleensä lastenhoitohuoneessa on mikro (paitsi jos tarkoitat sitä ihan vain vessaa, toisaalta olen niissäkin joskus mikroja nähnyt) , eli ei tarvitse mitään masiinoita kantaa mukana. Monissa isoissa kaupoissa on kahviloita (prisma, sittari ja muut kauppakeskukset) jos ei löydy lastenhoitohuonetta jossa on mikro niin kahviloissa kyllä lämmittää maidon.

      Itse olen myös antanut huoneenlämpöistä maitoa, oletko koskaan kokeillut minkä lämpöistä se äidinmaito on suoraan tissistä tulleena? Ei meinaan sekaan mitään kovin lämmintä ole.

      Voit lämmittää lasisessa pullossa veden ällä, mutta siinähän menee ikä ja terveys kun isomman lapsen maitotarvetta alkaa lämmittämään. Itse olen kyllä kaikkialla pärjännyt ilman etukäteise miettimistä siitä miten saan maidon lämmitettyä..

      Nyt tietenkin täytyy ihan kysästä, että miksi pumppaat sen maidon, etkö imetä? Siinä on meinaan sellainen huonopuoli että pumppaaminen ei riitä ylläpitämään (monissa tapauksessa, tietysti osalla riittää) maidontuotantoa yllä ja näin ollen maidontulo saattaa lakata nopeasti. Monethan eivät edes heru pumpulle, eikä pumppulla saatua maitomäärää pysty pitämään todellisena herumisen määränä

      • niksejä..

        ÄLKÄÄ JUMALAUTA LÄMMITTÄKÖ SITÄ MAITOA TAI MITÄÄN MUUTAKAAN RUOKAA MIKROSSA. ETENKÄÄN PIENILLE VAUVOILLE JA LAPSILLE TARKOITETTUJA!

        Jos kerran mikrossa lämmitetty vesi tappaa kasvin, niin mitähän se tekee maidolle ja vauvalle...?! ehkei suoranaisesti tapa.. jokainen tietty tekee miten itse parhaaksi oivaltaa.. O_o

        Tuossa linkki juttuun:

        Joo sen maidon voi pumpata suoraan siihen tuttipulloon ja sitten sen tuttipullon voi laittaa termospulloon ja siihen termospulloon kaataa lämmintä vettä. Kannattaa muuten ensin kuumentaa se termospullo ennen käyttöä tulikuumalla vedellä ettei se kylmä teräs ime veden lämpöä itseensä heti alkuunsa ;) samaa kikkaa käytän kahvin kanssa ja näin kahvi säilyy pidempään kuumana.


      • niksejä..
        niksejä.. kirjoitti:

        ÄLKÄÄ JUMALAUTA LÄMMITTÄKÖ SITÄ MAITOA TAI MITÄÄN MUUTAKAAN RUOKAA MIKROSSA. ETENKÄÄN PIENILLE VAUVOILLE JA LAPSILLE TARKOITETTUJA!

        Jos kerran mikrossa lämmitetty vesi tappaa kasvin, niin mitähän se tekee maidolle ja vauvalle...?! ehkei suoranaisesti tapa.. jokainen tietty tekee miten itse parhaaksi oivaltaa.. O_o

        Tuossa linkki juttuun:

        Joo sen maidon voi pumpata suoraan siihen tuttipulloon ja sitten sen tuttipullon voi laittaa termospulloon ja siihen termospulloon kaataa lämmintä vettä. Kannattaa muuten ensin kuumentaa se termospullo ennen käyttöä tulikuumalla vedellä ettei se kylmä teräs ime veden lämpöä itseensä heti alkuunsa ;) samaa kikkaa käytän kahvin kanssa ja näin kahvi säilyy pidempään kuumana.

        niin se linkki: http://www.snopes.com/science/microwave/plants.asp


      • väärää tietoa..
        niksejä.. kirjoitti:

        ÄLKÄÄ JUMALAUTA LÄMMITTÄKÖ SITÄ MAITOA TAI MITÄÄN MUUTAKAAN RUOKAA MIKROSSA. ETENKÄÄN PIENILLE VAUVOILLE JA LAPSILLE TARKOITETTUJA!

        Jos kerran mikrossa lämmitetty vesi tappaa kasvin, niin mitähän se tekee maidolle ja vauvalle...?! ehkei suoranaisesti tapa.. jokainen tietty tekee miten itse parhaaksi oivaltaa.. O_o

        Tuossa linkki juttuun:

        Joo sen maidon voi pumpata suoraan siihen tuttipulloon ja sitten sen tuttipullon voi laittaa termospulloon ja siihen termospulloon kaataa lämmintä vettä. Kannattaa muuten ensin kuumentaa se termospullo ennen käyttöä tulikuumalla vedellä ettei se kylmä teräs ime veden lämpöä itseensä heti alkuunsa ;) samaa kikkaa käytän kahvin kanssa ja näin kahvi säilyy pidempään kuumana.

        Äidinmaitoa ei saa lämmittää yli 55 asteiseksi. Alle tuon luvun ei mitkään tärkeät ainesosat "kuole" se on sitten oma moka jos kovin lämpimäksi sen laittaa!

        tietysti sinä saat lämmittää ihan mitä vain ja missä vain, sillä ei ole kenenkään muun elämässä mitään merkitystä.


      • Hahahaah...
        niksejä.. kirjoitti:

        ÄLKÄÄ JUMALAUTA LÄMMITTÄKÖ SITÄ MAITOA TAI MITÄÄN MUUTAKAAN RUOKAA MIKROSSA. ETENKÄÄN PIENILLE VAUVOILLE JA LAPSILLE TARKOITETTUJA!

        Jos kerran mikrossa lämmitetty vesi tappaa kasvin, niin mitähän se tekee maidolle ja vauvalle...?! ehkei suoranaisesti tapa.. jokainen tietty tekee miten itse parhaaksi oivaltaa.. O_o

        Tuossa linkki juttuun:

        Joo sen maidon voi pumpata suoraan siihen tuttipulloon ja sitten sen tuttipullon voi laittaa termospulloon ja siihen termospulloon kaataa lämmintä vettä. Kannattaa muuten ensin kuumentaa se termospullo ennen käyttöä tulikuumalla vedellä ettei se kylmä teräs ime veden lämpöä itseensä heti alkuunsa ;) samaa kikkaa käytän kahvin kanssa ja näin kahvi säilyy pidempään kuumana.

        Pientä lähdekritiikkiä suosittelen sinulle. Tuossa vesijutussa ei todellakaan ollut kyse mistään vedenpitävästä tieteellisestä testistä ja moinen tulos on osoitettu täysin vääräksi. Netissä törmää kaikenlaisiin hörhöjuttuihin, mutta kaikkea ei katsos kannata uskoa...


    • mitä ihmettä?

      mikroon ei kannata rintamaitoa laittaa...

      • hyvin toimii

        siellä ne monet kuitenkin sen lämmittää.. Monia muitakaan asioita "ei kannata" tehdä, mutta niin vaan tehdään ja hyvin toimii


    • erityisen äiti

      Aika nopeasti lämpenee haaleaksi kuuman veden alla eli voi lämmittää esim. vessassa lämpimässä vedessä. Vielä noeamin lämpenee, jos kahvilassa on laakeita kulhoja (esim. seisovan pöydän jäliruokamaljat) ja siihen (lähes) kiehuvaa, teevedeksi tarkoitettua vettä.

      Kuitenkin helpomalla pääsee, kun lämmittää mikrossa. Mikrossa lämmittäminen ei pilaa maitoa, ainoastaan herkimmät propiootit voi tuhoutua, tällä ei ole merkitystä satunnaisesti, jos maito yleensä lämmitetään vesihauteessa (tieto saatu vastasyntyneiden tehon hoitajalta ja tätä käytäntöä noudatettiin myös siellä).

      Lapselle ei ole haittaa vaikka joisi kylmää tai haaleaa maitoa, joten testaa suostuisi vauva juomaan maiton sa ilman lämmitystä. Näin pääset kaikkein helpoimmalla.

      • Hoitsu myös

        Juurikin näin :)


    • Hyvään oppii

      Jos vauva tottuu lämpimään maitoon niin myöhemmin on vaikeuksia saada juomaan maitoaan viileämpänä, näin meille kävi.
      Tosiaan ei se suoraan tissistä tullut maito kovinkaan lämmintä ole. Pullossa tarjotaan lämpimämpää.
      En kylläkään pumpattua maitoa lämmittänyt, sen harvan kerran kun jouduin lypsämään. Sitten kun, aika varhain, korviketta rupesin antamaan niin se tuli sitten lämmitettyä niin ihanan lämpimäksi, sitten ei viileämpi enään kelvannutkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe