Oletko miettinyt omaa yritystä?

rohkea vai hullu

Minä sitä pyöritän mielessä koko ajan.
Hoidan nytkin kaikki asiakasneuvottelut, teen uusia tarjouksia, käyn kauppaa siivousaineista, palkkaan uusia siivoojia jne. Työsopimuksen kyllä tekee pomo mutta minä hoidan sen muun.

Palkkaa saan työnjohtajan palkan.
Samalla vaivalla perustaisin oman siivousliikkeen, kai.
Onhan se 18 kk suojaosuus liiton ansiosidonnaiseen ja voin alkaa vaikka työttömäksi, jos yritys menee nurin. Velkaa ei tarvisi ottaa vaan käyttäisin säästöjä hankintoihin.

Mitäs mieltä olette?
Siivojaksi ainakin pääsen takaisin, siksi ei kai olisi niin kauhean vakavaa, jos yrittäisin omaa.

28

316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnantajanm

En ikinä palkkaa entistä yrittäjää. Jos ei selviä yrittäjänä, ei selviä siivoojanakaan.

• kokeile vaan

Kyllä sinun kannattaa perustaa oma yritys. Olet muutenkin jo työssäsi joutunut hoitamaan kaikenlaista, sama jatkuu omassa yrityksessä. Kirjanpidon voi jättää kirjanpitäjälle.
        Perustamiskulujakaan ei juuri tule paitsi tarvittavat välineet ja aineet. Työajat voit määritellä, asiakkaat valita, jos oot luotettava hyvä siivooja, kyllä puskaradio toimii ja saat lisää asiakkaita. Alussa asiakkaita on vähemmän ja tulot jää pienemäksi, ellet sitten osa-aikaisesti tee muuta hommaa sivussa.

• Alalla vuodesta 1983
        kokeile vaan kirjoitti:

Kyllä sinun kannattaa perustaa oma yritys. Olet muutenkin jo työssäsi joutunut hoitamaan kaikenlaista, sama jatkuu omassa yrityksessä. Kirjanpidon voi jättää kirjanpitäjälle.
        Perustamiskulujakaan ei juuri tule paitsi tarvittavat välineet ja aineet. Työajat voit määritellä, asiakkaat valita, jos oot luotettava hyvä siivooja, kyllä puskaradio toimii ja saat lisää asiakkaita. Alussa asiakkaita on vähemmän ja tulot jää pienemäksi, ellet sitten osa-aikaisesti tee muuta hommaa sivussa.

Kannattaisi hankkia niitä asiakkaita ensin elikkä neuvotella valmiiksi, että saa muutaman asiakkaan, joiden avulla startata. Laskutus luonnollisesti 20 - 40% pienempi, mitä isot yritykset ottavat - yliahneille tulee äkkipaskainen loppu.
        Sekä kartoittaa muutenkin (ja olla ammattitaitoa) mitä kaikkea siivoustyötä pystyy tarjoamaan - myös tekemään. Pelkkä toimistosiivouskokemus puhtaalla rätillä pölyjä pyöritellen on hatara pohja alkaa yrittäjäksi. Kannattaa oppia ja osata kaikkea peruspesuista ikkunanpesuihin jne.

Aloittajan aloituksesta näkee, että siivota hän ei osaa pätkääkään vaan hallitsee enempi tuota nirppanokka puolta eli ei likaa käsiään. Kuka viddu ne työt tekee. Ei niitä hyviä siivoojiakaan löydy ja oteta tuosta vaan. Kestää todella kauan kokeilun ja pettymyksen kautta, että löytää sen "oman ryhmän" eli Teamin johon luottaa.

Aloittaja olisi konkurssissa 6 kuukauden sisällä.

• Eiuskalla

Kokeile ihmeessä jos siltä tuntuu. Itse en uskaltaisi, koska olen nössö. Ja teen tätä siksi, että edes työn osalta saavat aivot olla narikassa. Jos ei mitään muuta hommaa työn lisäksi olisi, niin voisin itsekin harkita. Kävisin kyllä ensin jonkinlaisen yrittäjäkurssin, missä varmaan kerrottaisiin kattavasti huomioon otettavia seikkoja.

Tuosta ekasta vastauksesta tuli mieleen entinen työtoveri, joka jaksoi ihan jokaiselle mainostaa, miten on kylläkin entinen siivousyrittäjä (laatutakuu). Hassuinta asiassa oli se, että se tuntui aika monen korvaan kuulostavankin ihan hienolta. Ainakin tuttavapiirissä tuntuu monella melkoista kitkuttelua olevan alkuun, mutta jos hommansa hyvin hoitaa niin mikä jottei onnistuisi.

Sellaisen toimivuutta vähän rohkenen epäillä, että itse tekisi vain työnjohdollisia hommia ja palkkaisi siivoojat heti alkuun erikseen. Kun tosiaan yhden hengen/pariskunnan yrityksissäkin on jokaisella ollut käynnistymisvaikeuksia.

• hullu vai rihkea

Ei kyllä minä aion itse siivota ja osallistun kaikkiin pesuspesuihin. Koska niiistä pidän.

Laittelin jo kysymyksiä TE keskukseen ja pankkiin, jossa osaavat neuvoa vakuutusasioita. Käväsen noissa esittämässä ajatuksia ja katson mitä sanovat.

"Jos ei selviä yrittäjänä, ei selviä siivoojanakaan."
      Heh, minulla on jo työtodistuksia joilla voi todistaa, että pärjään ainakin siivoojana.
      Ja en minä olisi ensimmäinen yrittäjä joka epäonnistuu ja palaisi takaisin työntekijäksi.
      Ei siinä ole mitään hävettävää.

Pidän teidät ajantasalla, ehkä joku muukin on samaa miettinyt.

• Kokemusta on.

"Laittelin jo kysymyksiä TE keskukseen ja pankkiin, jossa osaavat neuvoa vakuutusasioita. Käväsen noissa esittämässä ajatuksia ja katson mitä sanovat."

Aika hataralla pohjalla jos ei tiedä perusasioita. Nuo pitäisi olla itsestään selvyyksiä aloittavalle yrittäjälle.

• ...

Olen sitä miettinyt itsekin mutta en ainakaan vielä aion koska kilpailu on niin kovaa ja kovenee koko ajan. Alalla on myös huono hetki ekonomisesti.

• 15+12

meidän pikkukaupungissamme on pulaa osaavista lomitussiivouksen tekijöistä.
      laatu, työkoneet,välineet,motivaatio,osaaminen.

• väsynyt yrittäjä

Olen ollut siivousyrittäjä melkein 10 vuotta. Tänä aikana olen vanhentunut 20 vuoden verran. Firma on kyllä tuottanut koko ajan rahaa.

Tervetuloa mustien silmänalusien kerhoon.

• Alalla vuodesta 1983

:DDD

Asiaa kuomaseni.

Itse tosin olen välttynyt mustilta silmiltä kun olen tasapainottanut asiat aikatauluihin ja delegoinut ja työllistänyt jne.

Itse olen kyllä nuorentunut. Johtunee ettei ehdi syömään ja reipas ja ripeä työskentely pitää kunnon balanssissa :) Alan olla 60 ja jäähdyttelen jo. Vieläkin minua luullaan noin 50 ikäiseksi.

Kun muistelen tätä yli kolmenkymmenen vuoden "uraani" niin kuinka paljon oli 80 luvulla (ja myöhemmin) näitä alalle tulleita uusia, takin liepeet levällään ottivat lopputilejä siivousliikkeistä ja perustivat yrityksiä. Kymmeniä.
        Heti ostettiin autoja velaksi ja koneita ja laitteita... Joo toden totta. Tunnen vain 3 jotka ovat onnistuneet ja heistäkin kaksi on lopettanut. Sen sijaan noihin epäonnistujiin olen törmännyt eri työkohteissa, kun ovat palanneet velkaisina ja korvat luimussa takaisin siivousliikkeisiin.

Tämä vuosi vielä. Sitten olen 60 ja jään ansaitulle, hyvälle eläkkeelle. Terveenä ja kuntoisena. Eläisin kyllä ilman eläkerahojakin. Matkustelu odottaa. Toivottavasti mie en romaha :)

• hullu vai rohkea

Hei, voisitko kertoa paljonko suurin piirtein pitää olla kuukausilaskutus, että kannattaa jättää oma työ.
      Tällä hetkellä mulla olisi varmoja asiakkaita 4200 euron verran kuussa.
      Ja noita suursiivouksia kyllä jo nyt kysellään.

• Alalla vuodesta 1983

Kyllä tuolla laskutuksella alkuun pääsee toiminimellä, jos et tyhjennä kassaa yksityiselämäsi menoihin ja et tarvitse investoida liian reippaasti. Ja ainahan kannattaa ottaa lisää siivouksia jos tarjolla on ja pystyy tekemään.

YEL maksuissahan saat reilun alennuksen uutena yrittäjänä eikä niitäkään tarvitse alkaa maksamaan heti, katselet rauhassa, alkaako tuloksia näkymään.
        Vastuuvakuudeksi riittänee se perus 500 000 euroa joka lienee 1000 euroa vuositasolla - kannattaa kilpailuttaa.

Lisäksi puhelinnumeroasi älä laita julkiseksi yhteenkään perustamispaperiin, pelkkä sähköpostiosoite. Sillä muuten kimpussasi on kaikenmaailman huuhaa soittajat, jotka tarjoavat vakuutuksia, nettisivuja, kyniä, kelloja, lehtiä, lomaosakkeita, mainostilaa, näkyvyyttä - kaikkea maan ja taivaan väliltä puhelin soi solkenaan, huijareita unohtamatta, ettet ehdi töitä tekemään kun joudut vastailemaan puhelimeen koko ajan.

Itsellä ollut numerot salaisia jo kymmenen vuotta. Niitä ei saa kuin asiakkaat ja yhteistyökumppanit. Mainontaankin jos sellaista tekee joskus, riittää meili osoite

• y. ritti

Laske keskiarvo vuoden kuukausista. Ja välinejutut pitää olla alun perinkin niin, että voit ottaa monen tason keikkaa.
      -Painehuuhtelukonekin, tekee monessa kohteessa jopa peruspesuissakin, missä on vuoroon syötettävä ja imettävä vettä. Perussettiin voi laskea myös hepasuodatinimurin. ja tavallisen laadukkaan. Paria tyyppiä lattianpesujuttuja, ehkä joku 10 pesinosaa alkuun, 20 mikroliinaa vähintään, plus erikoisjutut lisänä. Varrellinen pesuharja, pari harjaosaa. Tiskiharjoja eri värikoodein. Raskaansarjan pölyjen dusterointitarpeita- ja kevyemmän. Välikkörassia, muuta tarpeellista sälää.
      Kuivaimia muutamia erilaisia, niille lyhyt ja pitempi varsi. peruspesuhankain, tai pieni laika/harjakone. Ikkunanpesuvälineistöä. emästä, neutraalia ja happamampaa ainetta, sekä tarp. osin erikoisemmat...(desit, homepesut sun muu)
      Pyykkikone työpyykille. Kotikoneista huonoimmat taida kestää moista tavaraa...
      Arvaa onko itse tullut mietittyä. Ei vaan kannata tapella samoilla markkinoilla kuin moni muukin, tekee palkkatyönä kuten yrittäjä. Työtunnista voi laskea jäävän 15 euroa, jopa alle, jos ei tarvitse maksaa kellekkään.
      Toiset työt nyt (peruspesut etenkin) on kahdenkeikkaa, pitää olla kamu mukaan jonka kans homma kulkee.
      Osa duuneista ei ole ns. säännöliisiin aikoihin, kuten yritysten jutut, ja/tai erikoissiivoukset, varaudu tekeen työtä myös epämääräisiin kloaikoihin, ja joskus rankoissa henkisissä oloissa.

Eikä kranttu pidä olla. Keikkatyönä on hyvä ottaa niin monenlaisia kohteita ja siivoustyyppejä kuin mihin rahkeet riittää, tai mihin löytää kohtuudella opit. itse vaikka teen palkkatyönä, erikoisemmassa kohteessa kysyn ensin, mikä on se asia miksi siivotaan. Se selkiyttää omaa työtä, ja suojautumistarpeen, väline ja ainevalintojakin aika paljon- kemia on kiva juttu... Esim. palojälkikeikat on työmenetelmiltään sovellettava, johtuen sammutusainetyyppien eroista.

Verottaja kantsii muistaa. Ennakkoverollinen joutuu arvioimaan melko hyvin, minkä hankkii. Ja vähennyksiin kaikki minkä voi. Ulkopuolisella kannattaa teettää vain pakollinen, esim. laskutuksen pystyy nykyään tekemään jokainen itsekin, muitettava vaan että viikon tunnit on rajana sille mitä jaksaa- vapaatakin on oltava.

• yrittäjänm

Kirjoitin etten palkkaa entistä yrittäjää. Se oli siis kannustus. Olen palkannut pari entistä yrittäjää, ja tiedän mikseivät he ole nykyään yrittäjiä. Jos et tee yrittäjänä hyvin töitä, et tee toisenkaan töissä.

• 20+20

Yrittänyttä ei laiteta, sanoo sananlasku.
        Tuolla yli 4000 €:n summalla pärjää mainiosti, kunhan pitää kulut kurissa ja kohtuudessa.
        Kohtuullinen yrittäjäeläkemaksu kannattaa maksaa sairauden ja vanhuuden varalle.
        Keikkahommilla pelkästään ei pärjää. Vakipaikkojen lisääntyessä ne jäävätkin taka-alalle (ainakin minulla). Kannattaa valita työala jolle keskittyy.
        Työvälineet, kaluston, työtavat ja muut osaat valita työkokemuksesi pohjalta.
        Alihankintatöitä ei kannata ottaa eikä liittyä mihinkään ketjuun.
        Medianäkyvyyden kauppiaat soittavat heti yrityksen rekisteröimisen jälkeen. Sano heille ei.
        Varma asiakas on aina varma vasta laskun maksettuaan. Lupaukset eivät aina pidä ja asiakkaiden tilanteet voivat muuttua.
        Olet esimiesasemassa. Työnantajan asiakkaiden vieminen voi aiheuttaa hankaluuksia.

Oma yritteliäisyys kannattaa aina. Onnea tulevaisuudellesi.

• hullu vai rohkea

Kiitos vastauksistanne.
      Olen jo saanut ajan yritysneuvojalle. Haen kuitenkin yrityslainaa jonkun verran, siinä on eka vuosi lyhennysvapaa.
      Auto on nyt omissa nimissä, se kai pitäisi vaihtaa ja ostaa firmalle oma, niin saisin korjaukset ja vakuutukset ym vähennyksiin. Oma autoa en kai voi myydä firmalleni?

Miksi ei kannattaisi ottaa alihankintatöitä. Minulla on tuttu joka omistaa pienen kiinteistöhuoltoyhtiön ja häneltä usein pyydetään kaiken kattavaa tarjousta ja hän ehdotti, että tekisin alihankkijana siivouspuolen.

Tänään eräs isännöintifirma kysyi alkaisinko päivystäväsiivojaaksi? Menisin siivoaaman yrjöjä, rikkoontuneita ikkunoita jne. Saisin laskuttaa jopa 50 euroa tunti.

• 4+8

Jotenkin rupesi maistumaan juttusi tehdyltä. Oletko aito?

Jos olet, niin ainakin hieman naivi.

Jos laitat autosi firman nimiin, niin millä ajat omat ajosi. Verottaja on tarkka asiassa ja voi käydä kalliiksi (vähennykset työ/yksityisajojen suhteessa centilleen ja etu voi jäädä pieneksi, jopa tappiolliseksi). Et sinä nykyisen työnantajan autollakaan aja yksityisajoja, ainakaan laillisesti. Auto omissa nimissä ja km-korvaus verotuksessa tai firmalta jos Oy. Kannattaa tutustua verottajan ohjeisiin.

Siivouksessa alihankinnalla tarkoitetaan sitä, että siivoaa toisen siivousfirman kohteita tämän määräysvallan alaisena. Maksettava hinta on mitätön ja kohdemitoitus tehty yleensä viimeisen päälle tiukasti. Näitä töitä kannattaa ottaa vain äärimmäisessä hädässä.
        Eri asia on oman tarjouksen perusteella tehtävä työ vaikkapa kiinteistöhuollon kumppanina. Alihankintaa sekin on, mutta määräysvalta omasta työstä on itsellä ja hintaan voi vaikuttaa paremmin.

ISS:llä töissä ollessani oli päivystysvuoroja joskus. Omien kohteiden päivystyksiä. Ei vieraiden.
        Yleensä siivousfirmat hoitavat omien kohteidensa vahingot, eivät muiden firmojen kohteiden, tietenkin nuo alihankinnan erikseen.
        Kello kolme sunnuntain vastaisena yönä tunnin keikka ja palkkana 50 €. Ei ole kannattavaa eikä järkevää. Tuollainen päivystys sitoo 24/7. Hyvästi lomat ja lyhyetkin reissut. Päivystäjä on heti paikalla. Jos työntekijän hommaan palkkaat, niin tappiota tulee ja rutkasti. Miten sinä tarjouksia laskevana esimiehenä menet tuollaiseen halpaan, että isännöitsijä ilmoittaa sallitun hinnan ja pidät sitä jopa hyvänä.
        Millainen isännöisijä tarvitsee erikseen päivystyssiivoojaa. Asiat sovitaan yleensä kohdetta hoitavan firman kanssa.

Mietiskele vielä yrittäjäksi ryhtymistä.

• hullu vai rohkea

Olen ihan oikea ja alihankintoja voin kyllä tehdä muillekin kuin siivousliikkeille.
      Monet isännöitsijät haluavat tehdä yhden sopimuksen kiinteistöfirman kanssa ja minä ottaisen sen siivouspuolen mutta laskutuksen hoitaisi se kiinteistöfirma isännöitsijälle.
      Minä en olisi yhteyksesissä isännöitsijään vaan hänelle siivouksesta vastaisi kiinteistöfirma.

Tämä on aika tavallista monessa paikkaa?

Kysyin autosta verottajalta ja kyllä voin muuttaa autoni firmalle.. Ei työajoista pitää olla ajopäiväkirja, työajoista ei. Ja huollot, vakuutukset ym menee vähennyksinä.

Ja tiedän etteivät kaikki siivousliikkeet hoida päivystyssiivouksia. Käyn niitä nytkin tekemässä vaikka meille ei kohde ole meidän kohteita.
      Isoilla siivousfirmoilla puuttuu siivoojia eivätkä ne lähde pikaisiin siivouksiin

Ainakaan sinun kirjoitusten perusteelle en muuta ajatuksiani yritäjättäjyydestä. Aika hataraa oli ns. tietosi. ISS;n siivoojana ei paljon opi muuta kuin siivoamaan huonosti.

• 4+8

Missä kohdin tiedoissani on hataruutta?
        Olin töissä ISS:llä, nyt ole siivousyrittäjä toiminimellä.
        Lue kirjoitukseni ajatuksella.

Tottakait verottaja sanoo, että laita autosi firman nimiin.
        Verottaja saa enemmän verotuloja.
        Vähennykset autosta saat siinä suhteessa mikä on työajon ja yksityisajon suhde.
        Jos työajoa on 40 % auton kokonaiskilometrimäärästä vuotta kohden, niin voit vähentää 40 % auton kustannuksista. Suhteutettu osuus koskee myös ALVia. Ja ALVia et voi vähentää, jos siirrät nykyisen autosi firman nimelle.
        Firman nimelle rekisteröidystä autosta maksaisit vakuutusmaksut ilman boonuksia ja vähentäisit verotuksessa maksun suhteutettuna muihin ajoihisi.
        Vaihtoehtona on pitää auto omissa nimissä ja ottaa km-korvaus tai pitää kahta autoa, jolloin firman auton kulut voi vähentää täysimääräisinä. Kannattaa tarkasti laskea vaihtoehdot.
        Ajopäiväkirjaa täytyy pitää kaikista ajoista. Yksityisajoja ei tarvitse eritellä, kilometrimäärä riittää. Työajosta täytyy olla kirjattuna alku ja loppuaika, kilometrimäärä ja käyntipaikat.

En nyt oikein ymmärrä kommenttiasi ISSin siivoojista. Ovatko siivoojat mielestäsi niin tyhmiä, että heillä ei ole ymmärrystä mistään asiasta?
        ISSillä opin siivouksesta paljon enemmän, kuin laitoshuoltajakoulutuksessa.
        Monenlaiset kohteet ja ainainen kiire opettivat selviytymään ja toimimaan harkitusti kaikissa tilanteissa. Useimmat siivoojat ovat järkeviä ja käytännöllisiä ihmisiä. Ja nimenomaan ihmisiä, eivät jotain alempaa rotua.

Otin asioista selvää yrittäjäksi ryhtyessäni ja en haaveillut varmoista kohteista ja varmoista tuloista. Lähdin yrittäjäksi ns. jalat tukevasti maassa.

Sinun kirjoituksesta voi aistia hienoisen pilvilinnojen rakentelun. Ja ehkä hieman puutteellisen tiedon.
        Yrittäjyydestä ei noin vain pompsahdeta työttömyyspäivärahalle. Tämä on kaikkein tärkein asia, joka sinun tulee tietää ja selvittää.

Jos päätät ryhtyä yrittäjäksi, niin hanki tietoa vaikkapa yrittäjäjärjestöjen sivuilta ja selvitä tarkasti noitten luvattujen varmojen paikkojen "varmuus".

Jos sitten olet varma ja perustat oman firman, niin toivotan sinulle onnea ja menestystä.

• alottaja

Hohhoijaa..

Minä perustin jo yrityksen. Rakennan vaikka niitä pilvilinnoja.
      Joten en enää koe tarpeelliseksi jatkaa keskustelua.

• Hätähessu

Ja minä kun kerrankin sain kuvan, että kerrankin joku on harkiten ja ajatuksella liikenteessä. No ei sitten. :D Onnea matkaan kuitenkin, se on varmasti tarpeen!

• Pienyrittäjä

Heippa!

Juuri pistin oman yrityksen pystyyn.
      Etukäteen olin tiedustellut mahdollisia asiakkaita ja osa asiakkaistani onkin jo tuttuja vuosien takaa.
      Jos saat parikin omaa asiakasta, jotka ovat tyytyväisiä sinuun ja työnjälkeesi, niin uskallat aloittaa. Tyytyväisen asiakkaan kautta saa pian uusia asiakkaita.

Tosi hankalia nämä paperiasiat, mutta TE-keskuksesta sain apuun yritysneuvojan, jonka saatiin homma liikkeelle. Omaa aktiivisuutta on kyllä pakko olla! Apua ja neuvoja saa jos kysyy.

Mulla oli sama tilanne. Entisessä työpaikassa yrittäjä itse hoiti lähinnä rahaliikenteen, kaikki asiakkailta tuleva palaute ja uusien työntekijöiden haastattelu, perehdytys ja valvonta, siis aivan kaikki oli minun kontolla.

Vähemmällä pääsen nyt, vaikka yritykseni on vasta vähän aikaa pyörinyt....Pystyn paremmin pitämään huolta asiakkaista, kun kaikki päätäntävalta on minun, ei tarvi olla välikätenä....

• rohkea vai hullu

"Ja minä kun kerrankin sain kuvan, että kerrankin joku on harkiten ja ajatuksella liikenteessä. No ei sitten. :D Onnea matkaan kuitenkin, se on varmasti tarpeen! "

Ei tämä nyt niin hätäinen ollut.
      Tarvin firman nimen, kun eräällä isännöitsijällä oli menossa tarjouskyselyjä moniin rappuusiin ja halusin niihin tehdä tarjouksen. Tein ne kyllä ihan TE-keskuksen avulla eli he tarkastivat olivatko tarjoukseni ihan järkevä..

Kiitos Pienyrittäjä viestistäsi. Antoi uskoa omaan yrittämiseen.

• 7+10

Mitä TE-keskus ymmärtää siivoustarjouksista?
        Etkös sinä ollut pomona tekemässä tarjouksia entisessä työpaikassasi?
        Miksi niitä muilla teettää?
        Taidat tosiaan olla provo tai pilvilinnojen rakentelija.

• YR**

Herranjestas sentään, miksi täällä pitää tulla kommentoimaan tyhmiä! Rohkea rokan syö, ei muuta kuin rohkeasti yrittäjäksi. Itse olin keskustelun aloittajan kanssa kuvauksesta päätellen melko samanlaisessa tilanteessa n.5 vuotta sitten. Päätin lähteä yrittäjäksi, päivääkään en ole katunut vaikka tiukkaa on aika ajoin ollutkin. Ihan mahtavaa että ihmisiltä löytyy rohkeutta tällaisena aikan lähteä yrittäjäksi :D

• 7+10

Eihän tässä yrittäjyydestä oikeastaan ole kyse, vaan aloittajan ristiriitaisista ja ihmeellisistä kommenteista.
        Toimii/toiminut tarjousten tekijänä. Silti teettää/tarkastuttaa tarjouksensa TE-keskuksella, jolla on kyky ainoastaan todeta tarjouksen muodollinen pätevyys. Porrassiivouksesta tarjouksen tekemiseen TE-keskuksen taito/resurrsit eivä riitä.
        Luulisi, että työnjohtajana toimiva/toiminut osaisi tehdä tarjouksen itsekkin, varsinkin kun niitä on työnantajansa puolesta tehnyt aiemmin.
        Onko hän tehnyt tarjouksen nykyisen työnantajansa firman puolesta? Jos on, niin voittaako hänen oma tarjouksensa vai työnantajansa tarjous? Mitä sanoo laki?

Aloittajan hatarat tiedot. Esimiesasemassa olevat ovat yleensä hyvin perillä yritystoiminnan laeista, vakuutuksista, autokuluista yms.
        Aloittaja veti herneen nenäänsä muutamasta kommentista. Esimies/yrittäjäksi aikova ei saa olla herkästi suuttuva.
        Rivisiivoojien halveksunta. Todella ihmeellinen kommentti häneltä.

• hullu vai rohkea

Voi taivas.

• 7+10

hullu vai rohkea
        Olet nyt muutaman viikon taivastellut.
        Miten menee?
        Pyöriikö oma yritys?

Olen hieman utelias, siksi kyselen.
        Tai oikeasti pakahdun uteliaisuuteeni.
        Helpota oloani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4750
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3384
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      126
      3180
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      26
      2617
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      70
      2332
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1779
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1384
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1245
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      9
      1233
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      1128
    Aihe