Hei. En itse ole äiti (ainakaan vielä), vaan tulin tänne kysymään yhdestä vaikeasta asiasta.
Muistan joskus lukeneeni jutun kehitysvammaisen lapsen äidistä, joka kertoi vammaista lastaan odottaessaan lääkäreiden nihkeästä suhtautumisesta. Äiti kertoi, että lääkäri oli painostanut häntä ja lapsen isää tekemään abortin.
Lääkäri ja hoitaja olivat kuulemma suorastaan painostaneet heitä aborttiin. Siis toistuvasti ehdottanut suoraan aborttia, vaikka vanhemmat olivat jo sanoneet, että haluavat lapsen! Tämä tapahtui Suomessa, joskus 2000-luvun alkupuolella.
En itse edes tunne ketään kehitysvammaista, mutta minua järkytti tämän äidin kokemus.
Asiaa hieman tutkiessani sain selville, että vielä (muistaakseni) 80-luvun lopulla Suomessa down syndroomaiset vauvat (joilla on usein jokin sydämen sairaus) eivät tarvitessaan saaneet sydänkirurgista hoitoa, vaan heidän annettiin kuolla sydänvikaansa. Vastaavasta sydänviasta kärsivät vauvat, joilla ei ole kehitysvammaa, kiidätettiin pika pikaa leikkaussaliin samaan hoitoa, jotta heidän henkensä saataisiin pelastettua.
Onko täällä ketään kehitysvammaisen äitiä, joka olisi kokenut vastaavaa, siis aborttiin painostamista tai muutoin penseää tai torjuvaa suhtautumista hoitohenkilökunnalta lapsen / sikiön kehitysvammaisuudesta johtuen? Tai ketään, joka olisi luotettavasta lähteestä kuullut sellaisesta?
Minua kiinnostaa, kuinka yleistä tällainen suhtautuminen on Suomessa. Minua kiinnostaa erityisesti suhtautuminen raskausvaiheessa, mutta myös jo syntyneiden kehitysvammaisten lasten kohtelusta voi kertoa.
Kysymys: kehitysvammaraskaus - hoitohenkilöstön suhtautuminen?
2
131
Vastaukset
- Eugenismia 2014
Olemme tilanteessa, jossa abortti on käytännössä täysin vapaata hupia. Abortti-instituutio on aikaisemman eugenismin ja sosiaalidarwinismin jatke. Mukavuusabortin saa vielä myöhäisessäkin raskauden vaiheessa, kunhan lapsi on vammainen.
Vammaisten lasten ohella mukavuusaborteissa surmataan vuosittain n. 10500 täysin tervettä lasta - ilmoitusasiana ja julkisilla varoilla. Tästä huolimatta Suomi haluaisi esiintyä "sivistyneenä" ja "hyvinvointivaltiona".
Mukavuusaborttiin painostaminen ja pakottaminen on naisten pahin oikeusturvaongelma Suomessa 2014. Se on täysin sanktioimatonta väkivaltaa, sillä muodollisesti aborttiin pakotettu "anoo" itse lapsensa teilaamista. - oma kantani
no kyllä itse suhtaudun samalla lailla..
eli jos saisin tietää odottavani sairasta lasta ja olisi vielä mahdollisuus abortoida niin kyllä tekisin abortin, en tietoisesti lähtisi sairasta lasta pitämään.
kun onhan sekin kustannuskysymys niin vanhemmille kuin yhteiskunnalle. mitä järkeä on tuoda maailmaan lapsi joka ei ehkä kykene itse huolehtimaan itsestään? ei pystyisi käymään töissä ja tämä lapsi elätettäisiin yhteiskunnan varoilla(jotka nekin vähäiset).
ja sitten on myös tämä syrjiminen/kiusaaminen yms.
kyllä mielestäni on ihan oikein että tällaisissa tapauksissa todellakin TARJOTAAN aborttia parempana vaihtoehtona. kyllä se vanhemmillekin on huomattavasti raskaampaa huolehtia sairaasta kuin terveestä lapsesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11566Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras921485Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221041Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva199940- 123842
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2787Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42751Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29750- 7714
- 60693