Hei kaikki tieteiliät! Elikkäs olen ostamassa mahdollisesti N. 7-8m kuidutettua puuvenettä etukajuutalla juhannukseksi. Onko teillä antaa vinkkejä miten rungon yleiskunnon voi katsoa. Onko tiettyjä paikkoija josta ehdottomasti tarvitsee katsoa ainakin köli tarvitsee. Kokemuksia huonoista ja hyvistä veneistä. Rahaa ei ole kuin 3000e käyttää koska olen 17v 3 vuoden ajan olen säästänyt kaikki kesätyö rahat ja nyt vene kuume on hurja. Myös mitkä konemerkit on luotettavimpia. Dieseliä lähinnä ajattelin. Kuuleeko äänestä jos kone tarvitsee huolltoa tai on joku muu vika. Lasikuitu veneiden hinnat on pilvissä joten ei kiitos. Juu eikä tarvitse pienempiä veneitä ehdotella perheessä löytyy jo kunnon pulpettivene ja pienempi moottorivene nyt on tarkotus hommata matkavene jotta pääsisi yöpymään ja kaljalle kavereiden kanssa :D
Kuidutettu puuveneen osto! Kokemuksia kiitos!
20
1459
Vastaukset
- Jokotaas.
Miten sulla taas on tuo sama kuume?
Etkös taannoin kyselly ihan samaa ja vastauksiakin tuli paljon!
Lue siitä ketjusta.
Kysy ensin iskältä saatko lähteä veneen rohjolla kavereidenkanssa saaristoon kaljoittelemaan. - KokenutVeneilijä
Älä osta vielä tuota kirjoittamaasi kuidutettua venettä ennen kuin olet tarkistanut vaikka Ruotsista olevien lasikuituveneiden tarjonnan, siellä ainakin viime kesänä oli hyvin edullisia ja kohtuullisen kuntoisia veneitä tarjolla. (Ehkä myös Virossa?).
Jos kuitenkin pitäydyt kuidutetussa veneessä pitäisi tietää kuinka hyvin se on tehty ja missä veneenrakennusvaiheessa, elikä onko vene alkujaankin rakennettu ja tarkoitettu kuidutettavaksi vai onko joku vanha puuvene kuidutettu "saattohoitona" uudelle omistajalle?
Kuidutetusta pitää tutkia kaikki näkyvät puuosat erityisesti vedenpinnan alapuolella olevat miten lahoneita ne on? ja tietysti myös kuidutuksen kiinni olo jota voi arvioida koputtelemalla ulkoa päin.
Ota ennen ostoa mukaan joku luottettava kokenut veneet tunteva henkilö.
Moottori olisi tietysti hyvä olla joku tunnettu merkki.
Kuntoisuutta ei juurikaan pysty äänestä päättelemään, jonkin verran voisi päätellä kuntoa helposta ja nopeasta käynnistymisestä.
Hyvä ja paras/varma kuntotesti olisi sylinterien vuotomittaus, öljynpaineenmittaus ja jäähdytysnesteen analyysi.
( Saattaapi joku suurempi vika kuulua äänestä kolisemisena tai muuna epäilyttävänä ääneneä?).
Nuo kaljareissut kavereiden kanssa voisit kuitenkin unohtaa, koska silloin hyvin usein tulee vesillä pienempiä tai suurempia ongelmia, onhan vanha sanontakin "joukossa tyhmyys tiivistyy". - 1+1=3
Kuidutetussa puuveneessä yhtyy molempien materiaalien huonot puolet.
- Yanmarilla
Osta vaan se paatti, jos joku kohta on pehmeää, lisää lasikuitua vaan. Kun sitä on yli sentin, voit kaapia mädäntyneet puut pois ja ajaa vielä edelleen, jos moottori pelaa. Vakuutusta ei siihen varmaan myönnetä, omavastuu on siis 100%, mutta ei sulla varmaan olikaan rahaa vakuutusmaksuja maksella, niillä rahoilla saa paljon polttoainetta, jollakin se on opeteltava veneilyn alkeet. Niin minäkin olen alkanut 48 v. sitten ja nyt on 7. hytillinen venho menossa ja aina se on mukavaa, tuo veneily meinaan.
- vm 41
Tehkää kaverien kanssa ennen kelluva sauna, sillä ei muita kännissä tapa, kuin vaan itsensä. Enemmän siitä on iloa kuin jostain puolimädästä ruuhesta. Ei riitä että ostaa sen veneen, rahaa palaa vikojen kunnostukseen jotka löytyvät kun myyjän perävalot häipyvät. Jos nyt välttämättä tuollaisen purtilon haluat ostaa, niin osta se keväällä kun se on vesillä, ja kone käy ja sulla on menovedet valmiina veneelle sekä itselle.
- veneellinen poju
eipä siinä sen kummempaa, katsot missä kunnossa on ulkoa/sisältä ja tsekkaat koneen.
ihan samat jutut puuveneissä kuin muissakin.
lisäksi veneestä näkee kyllä heti päältä onko sitä pidetty hyvin.
ota joku kaveri mukaan joka tietää moottoreiden päälle, kuidutuksen kunnon ja sisätiloista puun kunnon näet kyllä itsekin.
muista hinta-laatusuhde.
onnea venekaupoille! Muista kauppoja hieroessasi ettei mikään vene ole maailman viimeinen myytävänä oleva. Ole cool.
Kolmella tonnilla saa jo ihan veneitäkin, tuollainen kuidutettu rotisko on yleensä käytännössä rahojen heittämistä kokkoon. Muutamia silmään sattuneita hauskoja vaihtoehtoja, jotka voisi olla sopivia nuorelle miehelle.
http://www.nettivene.com/purjevene/jokker/544116
http://www.nettivene.com/purjevene/folkboat/543406
http://www.nettivene.com/moottorivene/puuvene/545037
http://www.nettivene.com/moottorivene/puuvene/545268
http://www.nettivene.com/purjevene/h/544130- enimirkki1
Kyllä Vanhami periaatteessa on oikeassa sillä (yleensä) kuidutetut puuveneet on aika huonokuntoisia. Hyväkuntoisia on harvassa ja nekin pitää osata katsoa.
Olen kuiduttanut itse kaksi venettä ja omistanut kolme kuidutetua joista yksi oli 9 m pitkä, 3,2 m leveä fiskari. Siihen tein n. 1,5 vuoden pituisen remontin kotipihassani.
Suosittelen ehdottomasti mieluummin aitoa puuvenettä. Lasikuitista ei kannata ostaa ensinnäkin hinnan vuoksi ja toiseksi voi todeta ettei lasikuituisia matkaveneitä tuossa kokoluokassa ole olemassa joissa olisi merikelpoinen runko ja vielä tuohon hintaan sopivia. Plaanarit yms. jenkkilelut ja useimmat "merkkiveneet" kannattaa unohtaa heti alkuun.
Jos kuitenkin päädyt kuidutettuun kannattaa ehdottomasto tsekata ainakin seuraavat asiat huolella:
Puurungon yleiskunnon näet sisäpuolelta taskulampun, piikin ja pikkuvasaran kanssa. Haalarit päälle, 2 h aikaa ja pilssiin ryömimään. Koputtele/pistele erityisesti kölin ja ensimmäisen toisen lautaparin kunto ja aivan erityisesti keula- sekä peräpiikistä. Kaaret pitää katsoa kaikki, etenkin alapäästään. Jos pari kaarta on poikki/huonoja mutta muut vielä hyviä , -se ei ole vaarallista kuidutetussa veneessä. Tsekkaa myös sisältäpäin kannet. Erityisesti taskulampuna ja em. työvälineiden kanssa sivukansien ja laitojen yhtymäkohdat sekä muutenkin kannen ja laitojen yhtymäkohdat. Myös ikkunoiden kiilakumien ja ovien karmien ympäristöt on kovia lahoamaan.
Lasikuidutuksen paksuus kannattaisi saada tietoonsa. Mitä paksumpi, sitä parempi! Jos n. 7-8 m veneessä on vain yksi-kaksi kerrosta lasikuitua, se ei vielä juurikaan vahvista runkoa jos puuosat ovat huonot. (sellainen vene on vaarallinen vesillä) Vähintään puoli senttiä - mieluummin sentti tai enemmän on riittävä kuidutus tuon kokoluokan veneelle.
Kuiditus pitää käydä erittäinm huolella läpi, painelemalla voit tuntea onko kuitu jostain selvästi irti. Riskipaikkoja ovat yleensä juuri laitojen yläosat sekä kölin ja potkuriakselin seutu. Samaten kaikki kohdat joissa kuitua on pitänyt taittaa jyrkälle mutkalle. Myös koputtelemalla voit kuulla selvän eron missä kohtaa kuitu on kunnolla kiinni, missä taas irronnut. Irronneen kuidun alla on melkein satavarmasti lahoa puuta ja rakenne heikentynyt.
Kannattaisi tehdä lopullinen ostopäätös vasta kun saat katsottua veneen myös vedessä päin. Kevät on siitä hyvä aika että pian on vesillelasku edessä. Voit tarkastaa veneen ensin kuivalla maalla ja veteen laskun jälkeen myös vedessä.
Tärkeää: Kuidutettu vene EI saisi vuotaa! Jos se vuotaa, on ongelmia/remonttia tiedossa.
Moottorista on vaikea sanoa mitään asintuntevampaa mutta ainakin se pitää käynnistää ja katsoa että käy kaikilla kierrosalueilla tasaisesti ilman sivuääniä. Kannattaa myös testata että vaihteet toimii ja potkuri pyörii kumpaankin suuntaan. Pakosarja jäähtyy yleensä merivedellä ja sen kunto pitää tarkistaa koska merivesi sitä ruostuttaa. Kone jonka lohko jäähtyy glykolilla on parempi verrattuna ns. "merivesijäähdytteiseen": Jos koneessa on kölijäähdytys, tsekkaa tarkasti kuivalla maalla ettei veneen alla olevissa jäähdytysputkissa ole vuotoja ja että ovat hyvässä kunnossa. Jos taas muu lauhdutin, katso sen kunto.
Ja sitten se kaikkein tärkein: unohda ne ryyppyreissut veneillessäsi! ja valmistaudu tekemään käsityöremonttia jos kerran kuidutettuun päädyt! (Rahaa tulee menemään takuuvarmasti remontointiin jossain muodossa)
Toivottavasti hankintasi onnistuu! Hyvää veneilykesää! Jos mahd. ota joku veneitä tunteva mukaan katsomaan venettä. enimirkki1 kirjoitti:
Kyllä Vanhami periaatteessa on oikeassa sillä (yleensä) kuidutetut puuveneet on aika huonokuntoisia. Hyväkuntoisia on harvassa ja nekin pitää osata katsoa.
Olen kuiduttanut itse kaksi venettä ja omistanut kolme kuidutetua joista yksi oli 9 m pitkä, 3,2 m leveä fiskari. Siihen tein n. 1,5 vuoden pituisen remontin kotipihassani.
Suosittelen ehdottomasti mieluummin aitoa puuvenettä. Lasikuitista ei kannata ostaa ensinnäkin hinnan vuoksi ja toiseksi voi todeta ettei lasikuituisia matkaveneitä tuossa kokoluokassa ole olemassa joissa olisi merikelpoinen runko ja vielä tuohon hintaan sopivia. Plaanarit yms. jenkkilelut ja useimmat "merkkiveneet" kannattaa unohtaa heti alkuun.
Jos kuitenkin päädyt kuidutettuun kannattaa ehdottomasto tsekata ainakin seuraavat asiat huolella:
Puurungon yleiskunnon näet sisäpuolelta taskulampun, piikin ja pikkuvasaran kanssa. Haalarit päälle, 2 h aikaa ja pilssiin ryömimään. Koputtele/pistele erityisesti kölin ja ensimmäisen toisen lautaparin kunto ja aivan erityisesti keula- sekä peräpiikistä. Kaaret pitää katsoa kaikki, etenkin alapäästään. Jos pari kaarta on poikki/huonoja mutta muut vielä hyviä , -se ei ole vaarallista kuidutetussa veneessä. Tsekkaa myös sisältäpäin kannet. Erityisesti taskulampuna ja em. työvälineiden kanssa sivukansien ja laitojen yhtymäkohdat sekä muutenkin kannen ja laitojen yhtymäkohdat. Myös ikkunoiden kiilakumien ja ovien karmien ympäristöt on kovia lahoamaan.
Lasikuidutuksen paksuus kannattaisi saada tietoonsa. Mitä paksumpi, sitä parempi! Jos n. 7-8 m veneessä on vain yksi-kaksi kerrosta lasikuitua, se ei vielä juurikaan vahvista runkoa jos puuosat ovat huonot. (sellainen vene on vaarallinen vesillä) Vähintään puoli senttiä - mieluummin sentti tai enemmän on riittävä kuidutus tuon kokoluokan veneelle.
Kuiditus pitää käydä erittäinm huolella läpi, painelemalla voit tuntea onko kuitu jostain selvästi irti. Riskipaikkoja ovat yleensä juuri laitojen yläosat sekä kölin ja potkuriakselin seutu. Samaten kaikki kohdat joissa kuitua on pitänyt taittaa jyrkälle mutkalle. Myös koputtelemalla voit kuulla selvän eron missä kohtaa kuitu on kunnolla kiinni, missä taas irronnut. Irronneen kuidun alla on melkein satavarmasti lahoa puuta ja rakenne heikentynyt.
Kannattaisi tehdä lopullinen ostopäätös vasta kun saat katsottua veneen myös vedessä päin. Kevät on siitä hyvä aika että pian on vesillelasku edessä. Voit tarkastaa veneen ensin kuivalla maalla ja veteen laskun jälkeen myös vedessä.
Tärkeää: Kuidutettu vene EI saisi vuotaa! Jos se vuotaa, on ongelmia/remonttia tiedossa.
Moottorista on vaikea sanoa mitään asintuntevampaa mutta ainakin se pitää käynnistää ja katsoa että käy kaikilla kierrosalueilla tasaisesti ilman sivuääniä. Kannattaa myös testata että vaihteet toimii ja potkuri pyörii kumpaankin suuntaan. Pakosarja jäähtyy yleensä merivedellä ja sen kunto pitää tarkistaa koska merivesi sitä ruostuttaa. Kone jonka lohko jäähtyy glykolilla on parempi verrattuna ns. "merivesijäähdytteiseen": Jos koneessa on kölijäähdytys, tsekkaa tarkasti kuivalla maalla ettei veneen alla olevissa jäähdytysputkissa ole vuotoja ja että ovat hyvässä kunnossa. Jos taas muu lauhdutin, katso sen kunto.
Ja sitten se kaikkein tärkein: unohda ne ryyppyreissut veneillessäsi! ja valmistaudu tekemään käsityöremonttia jos kerran kuidutettuun päädyt! (Rahaa tulee menemään takuuvarmasti remontointiin jossain muodossa)
Toivottavasti hankintasi onnistuu! Hyvää veneilykesää! Jos mahd. ota joku veneitä tunteva mukaan katsomaan venettä.Asiallisesti ja hyvin vastattu. Itse en periaatteessa ole kuidutettua venettä vastaan. Hyvin tehty terveelle ja kuivalle rungolle kuidudettu vene voi olla pitkäikäinen ja asiallinen kaveri vuosikymmeniksi. Lisäksi yksi tapa tehdä one off runkoja on vääntää rimarunko, johon päälle vedetään kunnolla lasikuitu. Tämä tapa on ihan hyvä keino tehdä vene.
Jutun aloittaja puhui kolmen tonnin kuidutetusta veneestä. Tuossa hintaluokassa ne tuppaavat yleensä olemaan perunakellarille ja dieselöljylle haisevia pommeja, joista kannattaa pysyä kaukana.
- jyrkkäeikuidutetuill
Kuidutettua puuvenettä täytyy kyllä aina vähän epäillä...en ainakaan ostaisi sellaista. Osta puuta tai lasikuitua, älä yhdistelmää. Sittenkin joku veneitä tunteva tuttu paikalle katsomaan.
Jotenkin vaan kuulostaa riskialttiilta yhdistelmältä: kudutettu laho pommi ja nuoria, kokemattomia ja kaljoissaan olevia yllytyshulluja jotka saavat yhtäkkiä päähänsä lähteä hakemaan Tallinnasta lisää...huh. Jättäkää se läträys vähemmälle vesillä! Tai sitten veneellä saareen, otatte sielä kaljaa ja tulette aamulla takaisin, suht selvin päin. - iso d
tässä vähän puuveneestä...
"Keväiset turvottelut, halkeamien tukkimiset erilaisilla vahoilla ja kiteillä, jotta vene ei menisi suoraan pohjaan, puusoien kosteana pitämin jos vesillasku viivästyi, aikainen ylösnosto pakkasten pelossa, ikuinen märkä pilssi ja kosteus sisällä, puhumattakaan jatkuva jonkun paikan hiominen ja lakkaaminen. Se on sitä puuveneilijän arkea. "
eli valintaa tehdessä mieti haluatko veneillä vai haluatko kuivailla , turvotella, skrabata, lakata ja yrittää jatkuvasti pettää itteensä uskottelemalla että täs ois jotain hienoo.
lainaukset ketjusta puuveneen hyvät puolet.- iso d
ja tuo nyt ihan vain siksi ettei mene vain puuveneen ylistämiseksi.
taas... hienoja puuveneet kyllä ovat. itsekin sellaista katsellut, mutta kun ei ole aikaa, ei paikkaa. - kekkuli
iso d kirjoitti:
ja tuo nyt ihan vain siksi ettei mene vain puuveneen ylistämiseksi.
taas... hienoja puuveneet kyllä ovat. itsekin sellaista katsellut, mutta kun ei ole aikaa, ei paikkaa.nettiveneessä useita edullisia ja hyvännäköisiä yksilöitä tarjolla...
- 2 x kad44
Oletko katsellut ruotsista blocket.se tarjontaa, sieltä saattaa löytyä mielenkiintoisia yksilöitä tuossakin hinta luokassa.
Muistelkaa omaa nuoruuttanne ja kaljoittelua. Ymmärtäähän tuon, vai jääkö omat oluet juomatta ensi kesänä?- Enimirkki1
Eipä jää oluet ensi kesänäkään juomatta mutta vesillä en kännissä ajele, se on ehdotonta. Niin paljon ja kauan olen vesillä kulkenut ja kokenut että mitä tahansa melkein voi sattua siellä kaikesta huolellisuudesta ja valmistautumisesta riippumattakin että jos siihen vielä kännit pistää päälle niin katasrofin ainekset on koossa. Vesillä ei ole varaa yhtään pelleillä.
Puuveneen omistajan voin kertoa että työtä on. Tosin se lohduttaa että veneeni on satakertaa kauniimpi ja yksilöllisempi kuin kymmenen sarjatuotantotupperwaaraa.
Puuveneen käsittelystä ja käytöstä vähän riippuu myös se työmäärä. Nimittäin itsellä ei ole muuta kuin öljyäminen (tervaus) joka kevät, jota edeltää yleensä yhden päivän pituinen siivoaminen lehdistä, roskista ym. Öljyäminen kestää päivän.
Tilkitä ei tarvitse, koska vene on hyväkuntoinen eikä vesille laskiessa vuoda kuin n. 3 tuntia jonka joutuu siellä odottamaan mutta sekään ei olisi pakko sillä vuoto on niin hidasta että pilssipumppu ehtii oikein hyvin, varmuus vaan on parasta. Kolmen tunnin jälkeen vettä ei enää juurikaan tule kuin vähän tihkumalla.
Toki pilssi on vähän märkä koko kesän mutta suurin osa on avoveneessä sadevettä. Ei haittaa mitään sillä puuvene ei oo moksiskaan, sehän hengittää ja kuivuu taas. Rakenne o nmuoviveneeseen verrattuna luja ja kestää esim. pieniä kolhuja paljon paremmin.
En lakkaa, en maalaa muuta kuin myrkkymaalin (joka pitää tehdä lasikuituveneessäkin). Sanoisin että työmäärä on kohtuullinen. Tokihan se on mukava maaliskuisessa auringossa lintujen laulaessa ottaa toimistotöistä vapaapäivä ja haistella hyvää tuoretta tervantuoksua kun se imeytyy ruskeakylkisen puuveneen kylkilautoihin, välillä hörppiä kahvia termospullosta ja katsella kun joutsenet uivat sulapaikoissa sekä miettiä että montakohan viikkoa vielä pitää odottaa vesillelaskuun... Ah Pieniä elämän nautintoja!
Toista se on muovivenemiehillä "vähine töinensä"!
Ehdottomasti puuvene!
- 2 x Kad44
Juu, en meinannutkaan ajossa, vaan kun olet rantautunut. Ja ilmeisesti nuorimies ajatteli samoin.
Lainaus hänen tekstistään: "tarkotus hommata matkavene jotta pääsisi yöpymään ja kaljalle kavereiden kanssa :D
Turvallista veneilyä kaikille!- kekkulikakkuli
kyllä ammattimies voi pikku vihneessäkin seilata.
amatöörien kyllä kannattaa pysyä rannalla, ja silloinkin pitää pelastusliivit päällä.
- big ben
niinpä. pärearkin skrabaaminen onnistuu kyllä jallupäissäänkin...
- bosun
Ei nää persreiskat mitään jallun päälle ymmärrä.
Nillittävät täällä vuodesta toiseen sammuttimien huollosta ja dieselin hinnasta.
Pelatkaa vaikka kyykkää, köyhät. Ei maksa liikaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1649720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513159Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja432917- 612689
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012095- 1132023
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251923Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä571495Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121296- 281261