Olen sairastanut anoreksian, josta paranen tällä hetkellä. Fyysisesti voin jo muuten melko hyvin, mutta yksi ongelma minua vaivaa. Minulla on todella usein erinäisiä vatsakipuja, ja näitä on ollut nyt suunnilleen puolen vuoden ajan. Rupesin syksyllä syömään tietoisesti enemmän kuituja, sillä minulle tulee epämukava olo jos vatsani ei toimi kerran päivässä. Kuidunsaantini on joka päivä suunnilleen 45-50g, eli ei mitään älyttömiä määriä. Olen miettinyt, voiko vatsakipuiluni olla tälläisen kuitumäärän syytä. Uloste on pääsääntöisesti löysää, mutta ei ripulimaista. Toisinaan on päiviä jolloin en ulosta laisinkaan, ja silloin vatsa vasta onkin kipeä, ja näin voi käydä siis silloinkin vaikka kuituja olen syönyt. Toisaalta mietin, voiko syömishäiriöllä olla jotain osaa asiaan? Jos suolistoni on tavallista herkempi eri ruoka-aineille? En ole kehdannut lääkärissäkään käydä, koska jos vain kehottaisivat vähentämään kuitujen syöntiä, sillä sitä en halua tehdä...
Olisiko kenelläkään antaa mitään neuvoja? :(
Vatsakipuilu
3
135
Vastaukset
- parantunut
Enpä tuohon osaa nyt mitään sen kummempaa neuvoa antaa, mutta koita muistaa että olet parantumassa syömishäiriöstä. Ei kannata tai voi olettaa kropan toimivan täysin normaalisti heti kun alkaa syömään, siinä menee aikaa ennen kuin asiat alkavat toimia normaalisti. Vatsalla varsinkin menee aikaa, kun ei se ole tottunut ruokaa säännöllisesti saamaan. ;)
- herkkämahainen
Siitä on nyt suunnilleen vuosi, kun päätin parantua ja aloin syömään kunnolla. Voiko vatsan tottuminen todella kestää näin kauan? :(
- Brummmm
Syötkö tarpeeksi? Niin että siellä suolessa myös on "materiaalia" tulla ylos kerran päivässä?
Juotko tarpeeksi? Kuidut lisäävät nesteen tarvetta.
Saattaa olla myös ns. ärtyneen paksusuolen oireyhtymä, joka on vaaraton mutta kiusallinen.
Siihen liittyy kipuja suolistossa, ilmavaivoja, turvotusta. Ripuli ja ummetus saattaa vaihdella. Stressi pahentaa kipuja. Itselläni on, ja anoreksialla hankittu! Kiroan sitä joka päivä. Rajoittaa syömistä, kun esim. karbohydraatteja ja sokeria en siedä ollenkaan. Joskus teksi mieli pullaa tai karkkia. En voi jos en halua monen päivän vatsatuskia!
Ja kyllä se elimistön palautuminen kestää, vuosi ei vielä ole pitkä aika!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423880Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393466- 703078
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912920Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851914- 351908
- 241749
- 321693
- 291691
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231644