Sattui tuossa hetki sitten vesivahinko.
Tämä kiinnostanee monia. Vesivahingot kalliita, jos niikseen sattuu. Tiivistän asian yhteen sanaan. Selitän lisää sen jälkeen.
Vesivaroitin.
Tein aikanaan keittiöremontin.Ehkä kymmenisen vuotta sitten. Tein se itse ja hyvin. Kaikki rakennusalan ihmiset olivat suunnilleen agressiivisia, kun tein keittiöön täyden vesieristyksen. Keittiö kun lasketaan kuivaksi tilaksi, jos siellä ei ole lattiakaivoa. Toisaalta autotalli lasketaan märäksi tilaksi, jos siellä on lattiakaivo.
Kaiken takanahan on pisnes. Aina kun vesivahinko sattuu keittiössä, rautakaupat, kalustekauppiaat ja remonttifirmat hykertelevät tyytyväisinä suurehko remontti tiedossa.
Mä siis ite tein pirun hyvän keittiöremontin ja vesieristyksen, mitä siihen aikaan ei vaadittu, periaatteessa keittiö kuin kylpyhuone, ilman lattiakaivoa. Idea, jos vuoto tulee, se tulee keskelle lattiaa näkyviin, ei mene rakenteisiin. JA laitoin silloin keittiön kaapin sokkeliin hanan alle vesivaroittimen. Se alkoi piippaamaan tosiaan äsken. Tutkin asiaa, hanaliitoksen tiiviste vanhuuttaan kai kuoleentunut ja alkanut hiljakseen tihkumaan vettä.
Ei siis vakavaa vielä. Mutta jos olisi tihkunut ilman huomaamista muutamia kuukausia, tiskikaapin lastulevyrunko nyt ainakin olisi mennyt pilalle ja onhan siinä oma hommansa korjata sekin.
Sama oli muuten jokin aika sitten pesukoneen vesiliitännän kanssa. Siellä ei ole vesivaroitinta, mutta se on myös vesieristetty. Aloin kiinnittämään huomiota lattialle ilmaantuvaan lätäkköön. Tiiviste kuoleentunut liitännässä ajan oloon.
Tiiviste muutan kymmenen senttiä rautakaupassa, vaihtamiseen tarvitaan jakoavain ja putkipihdit. Aikaa vaihtamiseen kaikkinenensa menee muutama minuutti.
Vesivaroittimen ja itse toimisuuden ansiosta säästöt parhaimmillaan jo nyt kymmeniä tuhansia euroja.
Niettä vesieristys ei itse tehtynä maksa kuin satasia, vesivaroitin ehkä kympin, kannattaako niissä säästää ?
=DW=
Vesivahinko.
6
467
Vastaukset
Joo, telkkarissakin oli uutisia aiheesta.
Ihan Stadistakin.
Oli palo-kuntakin.
H.- että tälleen
Palo-kunta tulee kauenpaakin tarpeen tullen.
Tele-visiosta saa kauniinpia uutisia kuin tieto-koneesta.
Pohjaton on ihmis-kunnan tiedon-jano."että tälleen"
Joo, aamulla oli uutisissa juttu vesi-vahingoista.
Oli tuli-palo siellä.
Vakuutuksistakin on nykyään hehkutettu.
Minua huvitti, ihan kuin olisi kakaroille kerrottu.
H.
- L - L
Kalliita ovat. Vesivahingot.
Reilu 2-vuotta sitten saimme ilmoituksen vapaa-ajan asuntomme vesivahingosta.
Vahinko paljastui kun alemman kerroksen vaatekomeroon ja eteiseen alkoi tippumaan vettä.
Asuntomme oli tyjä. Olimme poistuneet sieltä pari kuukautta aikaisemmin ja pääventtiili oli kiinni.
Ainoa mahdollisuus oli se, että massiivisiin, huokoisiin rakenteisiin oli vuotanut aikojen saatossa riittävän paljon.
Talkkari näytti kuvat vahingoista ja ryhtyi valtuuttamanamme hommin.
1960 vedetyt teräsputket olivat täysin syöpyneet ja heppu uusi ne kylppäristä keittiöön saakka. Lattiat oli piikattava auki. Heppu näytti kuvat.
Putkien uusiminen,alakerran remppa ja kylppärimme täysremontti maksoi yhteensä 3200€.
Amme pois, tilalle tieteellisen näköinen suihkuseinä ja karkaistusta lasista valmistetut liukuovet. Uusi lavuaari, lattian laatoitus ja kaakelointi ympäri pömpelin.
Maksaessa tuntui kalliille mutta ei ole vertailupohjaa.
Halvemmatkin materiaalit olisivat kelvanneet.
Vakuutusta emme ole pitäneet koko aikana, 27-vuotta.
Varoitin ei ole tähän mennessä käynyt mielessäkään. Olisikohan se täytynyt sijoittaa alemman asunnon vaatekomeroon? - Ideanikkari
Miksi ei keittiöön voisi tehdä kunnon kaatoja (en tarkoita isännän ja emännän
välisiä kaatoja) ja lattiakaivoja , olisi helppo tehdä vesipesu .
Nykyään kun keittiöt on niin suuria .- ...
Tehdään niitä.
Rakennuspuoli vastustaa jyrkäsi, kaikki tapahtumattomat vesivahingot on pois remonttifirmoilta ja keittiökaappikauppiailta. Mä oisin laittanut kaivon, mutta isännöitsijä kielsi jyrkästi, se kun saa fyrkkaa aina, kun jossain tapahtuu vesivahinko ja pitää alkaa sitä tutkimaan ja junailemaan.
OK-taloissa muutamissa olen nähnyt kaivoja, osakeyhtiöissä niitä ei helpolla laiteta. Ja laitoskeittiöissä on tietenkin.
Keittiössä lutrataan päivittäin vedellä, on siellä kuitenkin vesipiste. Ja joku sulava pakastin vuotaa myös vettä. Vesi menee sinne mine se helpoiten pääse, useimiten talon rakenteisiin. Joku vesivahinko kerrrostalossa voipilata monta kämppää ja se on kallista se.
Nykyisin kaivo ei ole pakollinen, mutta mun käsittääkseni eristys on. Edistystä sekin, mutta jonnekin se vesisiis menee, vaikkapa olkkariin ja taas tuli remonttia.
Ja totta, kaivo helpottaisi siivousta. Jalalliset kaapit, niin voisi moppailla. Sitä en tiedä, mitä lattialle suunnitelluille sähkölaitteille pitäis tehdä, ei niitten alle oikein jalkojakaan voi laittaa. Laitoskeittiöissähän koneissa on aina jalat, että pitäisi ostaa kalliimpia koneita.
Ihan mahdollista ja laillista toteuttaa, rakennusalan ammattilaiset vastustavat jyrkästi, mutta ei ne voi sitä estääkkään, ainakaan OK-talossa.
=DW=
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423900Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393486- 703108
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912940Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851934- 351928
- 241769
- 321713
- 291711
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231664