Lapsiveden menolla alkava synnytys

Toinen toiveissa

Hei! Tiedustelisin, miten lapsiveden menolla alkanut pitkä ensisynnytys ennakoi tulevien synnytysten kulkua. Vesien menon jälkeen oli päivän heikkoja supistuksia, ja sitten olin 2 päivää synnytyssalissa käynnistyksessä. Alatiesynnytys onnistui lopulta. Mikä on todennäköisyys että seuraava synnytys alkaa myös vesien menolla ja etenee yhtä hitaasti/ei ollenkaan? Haluaisin toisen lapsen mutta ei houkuttele päiväkausien kivut, kohtutulehdukset ja sektiolla uhkailut...

4

3570

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

      Esikoisen kanssa minulla meni vedet rv38 4. Jäin odottamaan että jotain tapahtuisi, mutta ei vain tullut supistuksia. Soitin sitten synnärille ja lähdin näytille, kun olivat varmistuneet siitä että tosiaan oli tullut lapsivettä, minut otettiin osastolle seurantaan. Mitään ei edelleenkään tapahtunut, jaa aamuna 38 6 käynnistettiin synnytys oksitosiinitipalla kun tulehdusarvot olivat jo nousemassa.
      Tipanlaitosta kestikin sitten vain 5h kunnes lapsi oli sylissä. Lapsella oli kaikki hyvin vaikka itse sain tupla-antibiootit kohtutulehduksen takia...

      Odotin sitten että toinenkin lapsi tulisi "ajoissa" maailmaan, ja terkkarikin oli varma että vauva ei pysyisi sisällä laskettuun päivään asti. Vauva laskeutui jo rv34, ja rv36 terkkari ei edes meinannut löytää vauvan päätä kun hän oli jo niin matalalla odottamassa.... Hän syntyi sitten rv40 3, aamuyöstä alkoivat supistukset, parin tunnin kuluttuä lähdettiin synnärille ja olin 3cm auki, siitä pari tunia niin sain epiduraalin, epiduraalin jälkeen meni vedet ja jonkun ajan päästä vauva olikin jo tulossa, synnytyksen kesto 7h.

    • kolmen äiti

      Minulla meni esikoisesta vedet rv 37 1 aamulla. Supistukset alkoivat tunnin sisällä ja lapsi syntyi aika tasan 12 h vesien menosta.

      Toinen synnytys käynnistyi vesien menolla rv 39 2 eikä supistuksia näkynyt eikä kuulunut. 12 h myöhemmin menin sairaalaan, missä alettiin saman tien vauhdittaa synnytystä, koska tulehdusarvoni olivat koholla. Lapsi syntyi siitä n. 12 h myöhemmin eli vuorokauden verran meni vesien menosta.

      Kolmas synnytys käynnistyi epäsäännöllisillä supistuksilla rv 38 4 iltana. Vedet menivät seuraavana yönä ja vauva syntyi 2 h vesien menosta.

    • Aloittaja..

      Oksitosiinitippa ei edistänyt kunnolla synnytystä ensimmäisenä päivänä salin puolella ja toisena päivänä salissa valmisteltiin jo sektiota, mutta paikat oli 5 cm auki ja antibiootilla tulehdus talttunut. Lapsikin oli ok, niin lääkäri antoi yrittää. Toisena päivänä olin siis 9 tuntia oksitosiinitipassa, kunnes alatiesynnytys saatiin loppuun. Onko yleistä että oksitosiini toimii noin huonosti?

    • kokemus..

      Minulla synnytys alkoi supistuksila ja siitä muutaman tunnin päästä meni lapsivedet. Oltiin tällöin synnytysvastoonotolla koska supistukset tulivat 8 minuutin välein. Tästä huolimatta synnytin vasta reilu 36 tunnin päästä. oksitosiini tippa leitettiin klo 6 aamulla ja vauva syntyi sitten yhdeltä päivällä että kyllä siinäkin meni aika monta tuntia. Kätilö sanoi hieman ennen klo 12 että jos ei nyt tunnin sisällä ala ponnistusvaihe niin lähdetään sektioon. Sektioon ei tarvinnut lähteä koska tuo tunti ei ihan täyttynyt :)

      MInulla laskettiin synnytys alkaneeksi lapsivesistä, vaikka säännöllisiä supistuksia oli tullutkin jo jonkin aikaa.

      Minulle kätilö sanoi että vaikka ensimmäinen synnytys oli näin kauhean pitkä ja erittäin hitaasti etenevä niin ei se tarkoita sitä että seuraavakin olisi. Olihan se aivan käsittämättömän turhauttavaa kun supistukset olivat kipeitä ja tulivat säännöllisesti mutta siitä huolimatta ne eivät tehneet sitä avaamistyötä kunnolla. Ala ajattele sitä tulevaa synnytystä pahana asiana. Itse ainakin pyrin pitämään sen pois mielestä ja ajattelen että kyllä se palkinto siitä lähemmäs kahden päivän kärsimyksestä on sen arvoista.

      Ja tosiaan ekan synnytyksen kesto ei määritä toisen synnytyksen kestoa. Seuraava saattaa jo mennä hyvinkin nopeasti ja kun ajattelee että kun edes puolittuisi niin päästäisiin jo edes sillä päivän synnytyksellä :D

      Annettiinko sinulle muuten mahdollisuus käydä synnytystä läpi seuraavana päivänä kätilön kanssa? Minulle oma kätilöni sanoi että tälläisissä raskaissa synnytyksissä se on erittäin tärkeää, koska tälläisistä saattaa helpommin jäädä se synnytyspelko. Itse en kokenut tarpeelliseksi sitä juttelua, mutta ehkä sinun kannattaisi kysellä josko sinun olisi mahdollista keskustalla jonkun kätilön kanssa asiasta niin saat kunnon vastauksia jotka saattavat rauhoittaa mielesi. On erittäin ikävää jos toinen lapsi jäisi tekemättä sen takia että pelkäät synnytystä.

      Muistan itsekkin todella hyvin sen kauhean tunteen kun kätiö sanoi että tunnin päästä sektioon. Toisaalta olin jo niin väsynyt ja takana oli kaksi valvottua yötä niin sinänsä se tuntui hyvältä ajatukselta, mutta kuitenkin se oli erittäin puistattava. Olisi ehkä ollut parempi että minulle ei sitä oltaisi sanottu, tuli vähän sellainen tunne että kätilö hoputti minua, mutta enpä minä itse sitä synnytystä pantannut eikä se ollut minun päätettävissä että koska olen tarpeeksi auki ja alan ponnistamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe