oikeuteen todisteiksi?

hanski4

Menemme huoltajuuskiistaan oikeuteen. Voiko oikeudessa käyttää tekstiviestejä toista vastaan? Siis sellaisia, joissa esim toinen tunnustaa lyöneensä tai uhkailleensa. Entä voiko ottaa videota toisen käyttäytymisestä? Ja miten paljon on merkitystä asianajajalla?

3

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • barrister

Ota heti yhteyttä juristiin, rahapulassa oikeusaputoimistoon. Voi käyttää ja on usein käytettykin, ehkä poliisille pitäisi myös käydä näyttämässä em. viestejä.
      Hyvä asianajaja on puoli voittoa. Harvat asianajajat ovat hyviä perheoikeuden suhteen, yritä selvittää esim. yksin-ja yhteishuoltajien liitosta ketä suositellaan.

• vähän kokemusta

Asianajalla on suuri merkitys, koska jos vastapuolella sattuu olemaan hyvä ja sinulla huono niin tuollaiset tekstiviestit ovat todisteena aivan yhtä tyhjän kanssa. Video ei kelpaa suomen lakien mukaan todisteena ilman että olet tehnyt kuvattavalle selväksi että häntä saatetaan kuvata. Hyvänä esimerkkinä tästä on teiden varsilla olevat ilmoitukset tiekameroista ja kaupassa valvontakameroista, ei ne siellä huvikseen ole! Ne on siellä sen takia että ilman sitä että on selkeästi kerrottu että sinua kuvataan niin sitä ei voi käyttää todisteena oikeudessa.

Olen hakenut lähestymiskieltoa exälleni joka uhkasi tappaa minut kun olin raskaana. Noh, nämä asiat tapahtui neljän seinän sisällä ja näin ollen ei ollut kolmatta osapuolta todistamassa. Poliisi sanoi suoraan, että ei kannata lähteä oikeuteen ilman kunnon todisteita.

Lapsesi isä ei välttämättä vielä tiedä että näitä todisteita ei voida käyttää häntä vastaan, mutta valitettavasti asianajaja nämä sille selvittää. Toisaalta jos mies on myöntänyt sinulle, niin sehän on askel joka on todella vaikea väkivaltaisen ihmisen ottaa, entä jos hän on valmis myöntämään sen oikeudessakin? Minua mies aina sanoi hullluksi ja että olen kuvitellut kaiken.

Ja sitten on vielä se että jos lyönneistä ei ole muuta todestetta kuin sinun sana ja tekstiviesti niin täällä oikein hyvässä valtiossa nimeltä Suomi, se ei merkitse mitään. Jokaisen lyönnin jälkeen pitäisi mennä lääkäriin jotta siitä on mustaa valkoisella.

Mutta todistajat onkin sitten niitä joita voit käyttää. Onko ihmiset nähnyt sinua mustelmilla? Onko ehkä naapurit joskus kuulleet jotain?

Itselläni oli oikeudessa kun haettiin lähestymiskieltoa minua kohtaan, niin tietysti vinopino lääkärintodistuksia, poliisiasiakirjoja ja sitten oli vielä naapuri kutsuttu todistamaan.

Sitten on vielä se karu asia, että saattaa olla aivan eri asia onko miehesi lyönyt vain sinua vai sinua ja lapsia. Tämä on sitten täysin tuomarinharteilla. On vain tullut kuultua vähän kaikenlaista siltä saralta. Onpahan pahimmillaan äidiltä otettu lapset huostaan kun on elänyt väkivaltaisen miehen kanssa ja kuitenkin jo eronnut, tai ainakin tälläinen väite on olemassa, tietenkään kyseistä tapausta sen enempää tuntematta on hyvin vaikea sanoa mutta kovasti on somessa jaettu aikanaan tälläistä tietoa

• korjaus edelliseen

Kirjoitin hieman epäselvästi. Ensimmäinen jossa sanon että lähestymiskieltoa ei lähdetty hakemaan on tapauksesta kun olin raskaana ja mies tosiaan uhkasi tappaa jos en aborttia tee. Väkivaltaa ei tässä suhteessa ollut. Muutin sitten muualle eikä olla tekemisissä enää oltu.

Ja tämä toinen jossa ollaan oikeudessa haettu lähestymiskieltoa niin on vuosia aikasemmasta suhteesta jossa oli väkivaltaa useasti. Jotenkin vain ajatuskatkossa en sitä tuohon alkuperäiseen tekstiin saanut kirjoitettua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      20
      11408
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      46
      3964
    3. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      113
      3140
    4. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      134
      2454
    5. Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?

Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin
      Maailman menoa
      96
      2171
    6. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      200
      1814
    7. Sofia Virralle täydet 12 pistettä!

Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.
      Maailman menoa
      307
      1069
    8. Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?

Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta
      Kuhmo
      18
      865
    9. Toisten elämän moralisointi

Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte
      Tunteet
      143
      785
    10. Missä milloin

Missä milloin nähdään?
      Ikävä
      53
      729
    Aihe