Mikä on transihminen?

Tietämätön

Viestini tarkoitus ei ole loukata ketään, mutta olen hieman sekaisin tietyistä asioista.

Eikö vain että transihminen ja transsukupuolinen on kaksi eri asiaa? Ainakin wikipedian mukaan on näin. Transsukupuolinen tuntee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen, mutta transihminen vain pukeutuu vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin? Vai? Pukeutuuko transihminen vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin, koska saa siitä seksuaalista mielihyvää? Vai voiko tämkin vaihdella ihmisestä ihmiseen?

13

1194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietämätön

      Ja onko transihminen ja transvestisuus sama asia?

    • lkjlkjl

      Mitähän Wikiä olet lukenut? Ainakin siinä on virhe jos väitetään tuollaista.

      Transihminen on suomalainen kattonimitys kaikille transryhmään kuuluville ihmisille. Heitä ovat:
      - Transvestiitit. Ovat tyytyväisiä sukupuoleensa mutta haluavat ajoittain eläytyä vastakkaisen sukupuolen elämään mm. pukeutumalla vastakkaisen sukupuolen vatteisiin.
      - Transsukupuoliset. He ovat ihmisryhmä joka kokee etteivät kuulu syntymässään määriteltyyn sukupuoleen vaan vastakkaiseen sukupuoleen ja haluavat korjata fyysisen ulkomuotonsa kokemansa sukupuolen mukaiseksi.
      - Transgenderit. Ihmisiä jotka kokevat olevansa sukupuolten välissä tai niiden ulkopuolella.
      Tarkemmat määrittelyt löytyy linkistä http://transtukipiste.fi/tietoa-sukupuolesta/

      Jos joku pukeutuu vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin saadakseen siitä seksuaalista mielihyvää, kyseessä on transvestiittinen fetismi.

      • tietämätön

        Kiitos!:) Tämä selvensi paljon.

        Siis wikipediassa luki, että transvestismi ja transsukupuolisuus eivät ole sama asia. Luulin että transvestiiti on synonyymi transihmiselle, mutta eipä ollutkaan. Eli transgender on synonyymi androgyynille?


      • ljlklj
        tietämätön kirjoitti:

        Kiitos!:) Tämä selvensi paljon.

        Siis wikipediassa luki, että transvestismi ja transsukupuolisuus eivät ole sama asia. Luulin että transvestiiti on synonyymi transihmiselle, mutta eipä ollutkaan. Eli transgender on synonyymi androgyynille?

        Vieläkin vähän virhettä. Transgender ja androgyyni ei ole sama asia. Transgenderiys on sukupuolen kokemista. Androgyynisyys taas enemmänkin elämäntapa jossa ei korosteta ulkoisesti kumpaakaan sukupuolta esimerkiksi pukeutumisessa.


      • tietämätön
        ljlklj kirjoitti:

        Vieläkin vähän virhettä. Transgender ja androgyyni ei ole sama asia. Transgenderiys on sukupuolen kokemista. Androgyynisyys taas enemmänkin elämäntapa jossa ei korosteta ulkoisesti kumpaakaan sukupuolta esimerkiksi pukeutumisessa.

        Joo, kiitos taas! Löysinkin äsken vanhan keskustelun noista kahdesta termistä. Tuolla -> http://keskustelu.suomi24.fi/node/11275110

        Nämä on aika hankalia nämä termit.


      • qxq
        tietämätön kirjoitti:

        Joo, kiitos taas! Löysinkin äsken vanhan keskustelun noista kahdesta termistä. Tuolla -> http://keskustelu.suomi24.fi/node/11275110

        Nämä on aika hankalia nämä termit.

        Joo...googlettaa vaan raakasti!! Pelottaa jo ajatellakkin ajatus, että oltais kaikki samanla.....
        mä ite oon transgender.


      • tietämätön
        qxq kirjoitti:

        Joo...googlettaa vaan raakasti!! Pelottaa jo ajatellakkin ajatus, että oltais kaikki samanla.....
        mä ite oon transgender.

        Mun tarkoitus ei edelleenkään ollut loukata, en vaan tunne näitä käsitteitä tarpeeksi. Mulle se on ihan sama mitä kukakin on, kunhan jokainen saa olla sellainen miksi itsensä tuntee. Ei se termistö ole tärkeintä tietenkään eikä mun tarkoitus ole lokeroida ketään mihinkään, mutta haluan vain että termit on hallinnassa etten käytä tai ymmärrä niitä väärin. Jos joku joskus kertoo olevansa transsukupuolinen, haluan tietää mitä se tarkoitta, etten sekoita sitä mihinkään muuhun, esim transvetismiin.

        Kiitos kuitenkin selventämisestä ljlklj :)


      • qxq
        tietämätön kirjoitti:

        Mun tarkoitus ei edelleenkään ollut loukata, en vaan tunne näitä käsitteitä tarpeeksi. Mulle se on ihan sama mitä kukakin on, kunhan jokainen saa olla sellainen miksi itsensä tuntee. Ei se termistö ole tärkeintä tietenkään eikä mun tarkoitus ole lokeroida ketään mihinkään, mutta haluan vain että termit on hallinnassa etten käytä tai ymmärrä niitä väärin. Jos joku joskus kertoo olevansa transsukupuolinen, haluan tietää mitä se tarkoitta, etten sekoita sitä mihinkään muuhun, esim transvetismiin.

        Kiitos kuitenkin selventämisestä ljlklj :)

        NIMENOMAAN!!!! Osuitte juuri "naulan kantaan", mä vihaan lokeroimista, nykytieteellä ja yksilöilläkin tuntuu aina olevan tarve lokeroida juttu kuin juttu....Se on kyllä ihan ymmärrettävää (niinku uusien ja outojen asioiden pelkääminen),
        mutta toisaalta se taas ärsyttää helvetisti.
        Eikä tämä missään nimessä ollu loukkaus sua kohtaan tietämätön...... =)


      • transbender
        ljlklj kirjoitti:

        Vieläkin vähän virhettä. Transgender ja androgyyni ei ole sama asia. Transgenderiys on sukupuolen kokemista. Androgyynisyys taas enemmänkin elämäntapa jossa ei korosteta ulkoisesti kumpaakaan sukupuolta esimerkiksi pukeutumisessa.

        Älä sano "kumpaakaan sukupuolta". Se implikoi että sukupuolia on vain kaksi, mikä ei tietenkään pidä paikkansa.

        Voit vaihtoehtoisesti sanoa "kumpaakaan valtasukupuolta".


      • Ajattelemista
        transbender kirjoitti:

        Älä sano "kumpaakaan sukupuolta". Se implikoi että sukupuolia on vain kaksi, mikä ei tietenkään pidä paikkansa.

        Voit vaihtoehtoisesti sanoa "kumpaakaan valtasukupuolta".

        Kyllä asia on niinkin että kun ihminen on "hukassa" sukupuolestaan, hän taistelee epätoivoisesti sitä sukupuoltaan vastaa jonka VAIN TUNTEE olevan sisällään. Eihän hän siinä tilanteessa voi kokea kuuluvansa kumpaankaan sukupuoleen. Tiedän tämän todeksi ainakin omalla kohdallani.
        Sukupuolenkorjaukseen mennään sitten kun tämä epäselvä tilanne on selvinnyt. Toiset/jotkut taas ei siihen lähde kun on todettu tämän liian vaikeaksi ja liian paljon uhrauksia vaativaksi.
        Sukupuolten välimaastoon jääminen on tämänkin jälkeen pysyvä olotila, tämä "näkymätön toinen ihminenkään" kun ei sieltä silti näinkään katoa pois!


    • Termit ovat aika hienovarainen asia: On hyvä tietää, mitä ne tarkoittavat, ettei tule niitä vääriin ihmisiin julkisesti liittäneeksi. Toisaalta termi voi tarkoittaa eri ihmisille henkilökohtaisesti eri asiaa. Jos siis joku esimerkiksi sanoo olevansa transvestiitti, transgender tai transsukupuolinen, ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä oletuksia siitä, minkälainen ihminen hän on.

      Tästä esimerkkinä on usein virheellinen olettama, että transvestiitti on pelkästään mekoista pitävä mies tai että hänen suhteensa vastakkaisen sukupuolen asioihin on puhtaasti seksuaalinen.

      Toisaalta ei pitäisi mennä luettelemaan ehtoja, joita toisen on täytettävä ollakseen se, mitä ilmoitti olevansa.

      Tästä klassisia esimerkkejä ovat lausumat, joissa joku ei voi olla transnainen, koska hän pukeutuu liian naisellisesti ja toisaalta vastakkainen väittämä, että hän ei pukeudu tarpeeksi naisellisesti. Ensimmäistä kuulee joskus toisilta transnaisilta ja toista "suuren yleisön" edustajilta.

      Ainoa järkevä tapa suhtautua asiaan sosiaalisessa kanssakäymisessä on antaa ihmisen kertoa itsestään sen verran kuin hän on siihen halukas. Tätä kutsutaan oikeudeksi itsemäärittelyyn. Samalla voi ehkä varoa omassa puheessaan lausumia, joista paljastuu oma, hyvin mahdollisesti pieleen mennyt määritys. Jos tilanne on jostain syystä pakottava (tämä on todellisuudessa äärimmäisen harvinaista!), voi häntä toki kohteliaasti pyytää kertomaan, miten hän itse hahmottaa oman identiteettinsä.

    • transbender

      Ihan vain tiedoksesi: ei ole olemassa mitään "vastakkaista" sukupuolta. Moinen käsitys on binäärinen ja väärä. Lisäksi, sanomalla "tuntee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen" vihjaa sitä, ettäkö henkilö ei olisi sitä sukupuolta mitä hän on; sana "vastakkainen" vaatii kaksi verrattavaa tilaa.

      • Meressä on tämä ranta, vastaranta ja siinä välissä ulappa. Transvestiitti voi kokea toisen binäärin sukupuolen itselleen syntymässä määritettyyn nähden "vastakkaiseksi" tai kellua siinä jossain määrittämättömällä alueella.

        Itse hahmotan naissukupuoli- ja miessukupuoli-identiteetit toisistaa irrallisina ulottuvuuksina, jotka voivat olla joillakin lähes nollassa ja toisilla taas lähes maksimissa samaan aikaan. En tunnista sisäisesti muita sukupuoli-identiteettejä, mutta suon sellaisen kokemisen kaikin mokomin niille, joilla tällainen kokemus on.

        Ja kuten siis sanoin, ei kannata yrittää määrittää toisten identiteettejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      185
      4184
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      226
      2158
    3. 133
      1637
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1301
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      63
      1018
    6. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      171
      1014
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      77
      1007
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      942
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      915
    10. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      904
    Aihe