canon 600d + 18-135 IS ?

kannattaako ostaa?

12

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • STM versio
    • 18-135?

      Itse kuvaan monesti aika vastaavalla yhdistelmällä, objektiivina juuri tuo vanhan mallin 18-135 IS (ei STM) ja runkona 100D, joka lienee kuvan laadun puolesta hyvin lähellä tuota 600D:tä. Kuvien laatuun olen ihan tyytyväinen, ja erityisen tyytyväinen olen ko. objektiivin käytännölliseen polttovälialueeseen. Se on sellaiseen "yleiskuvaukseen" oikein sopiva. 18-55:n kanssa tulee toisinaan harmiteltua, kun ei saa riittävän tiukkaa rajausta, ja sitten taas 55-250 käy välillä liian ahtaaksi. Ennen koitin pärjätä noilla, mutta nyt kun löysin tuon 18-135:n edullisesti eräästä poistomyynnistä, niin siitä on tullut minulle sellainen peruslinssi, jonka kanssa voi lähteä huoletta kävelylle.

      Niin, no onhan siitä mittauksissa löydetty puutteita, piirto ei ole kovin tarkkaa kuvan reunoissa eikä varsinkaan nurkissa täydellä aukolla. STM-malli olisi siltä osin mittausten mukaan parempi. No, on minulla tuon rungon mukana tullut 18-55 STM:kin, joka on myös antanut vähintäänkin yhtä hyvät mittaustulokset. Mutta käytännössä en kyllä ole eroa huomannut tavallisissa kuvissa noiden välillä, kun en mitään pikselintarkkoja vertailuja ole tehnyt. Johtunee aika paljon siitäkin, että katson kuvia ihan vaan Full-HD tarkkuudella tietokoneen näytöllä, jolloin pienen pienet erot katoaa kun kuva on pienennetty 18:sta parin megapikselin tarkkuuteen. Muuten kyllä tuosta STM-objektiivista tykkään, lähinnä pienen koon, keveyden ja äänettömyyden takia.

      Eli kaiken kaikkiaan tarkoitin kai sanoa, että kyllä tuo 18-135 IS on ihan OK peruslinssiksi, ei sen takia pakettia kannata hylätä. Pärjää sillä siinä missä tavallisemmalla 18-55 kittilinssilläkin, ellei paremminkin. Myöhemmin sitten kuitenkin tulee into ostaa uutta lasitavaraa, niin sitten voi vaikka hankkia muutaman primen "hifistelyyn", tai pitkän telen, makron tai mistä sitten alkaakaan kiinnostumaan, kun on päässyt hommassa vähän alkua pidemmälle. Runkonakin tuo 600D on ihan OK Canonin mallistossa siinä mielessä, että jos merkittävästi paremman haluaa, niin se maksaa jo paljon enemmän.

      Itse jos nyt ihan ilman kameraa olisin, niin voisin tuon paketin ostaakin. Tai ehkä alkaisin pähkäilemään ostaisinko sittenkin Nikon 5200 18-105 VR kitin Verkkokaupasta samaan hintaan... En kuitenkaan niin pinttynyt Canonisti ole, ettenkö voisi kallistua siihenkin suuntaan. Ihan mielenkiinnosta voisin kallistuakin, kun ei Nikoneista vielä ole mitään kokemusta.

    • Canonisti minäkin

      Ei kannata. Runko on ok, mutta zoomi on käytännössä hyödytön. Jos rungon mukana saa vaikka vanhan f/2.0 35 mm normaalin kohtuu hintaan, on paketti ok aloittelijalle.

      • klfjglkdjgkld

        Mitenniin hyödytön? Sun kommentti on hyödytön koska et perustele yhtään.


      • Viisas ostaja
        klfjglkdjgkld kirjoitti:

        Mitenniin hyödytön? Sun kommentti on hyödytön koska et perustele yhtään.

        http://www.cyberphoto.fi/info.php?article=x-m1silver1650 571 € ja sama runko ilman tuota zoomia :686 €.

        viisas ostaja välttää viimeiseen asti ns suttuzoomia vaikka saiskin sen ilamiseksi. Pelkästä rungostahan kannttaa maksaa jo paljon enemmän kun se zoomi pilaa sen rungon täysin. Pelkkä runkohan on paljon hyödyllisempi ilman tuyota zoomia.


      • Kannattee ostaa

        Runko on ok, ja zoomi on käytännössä ilmainen. Tuolla zoomilla voi ottaa 95% kaikista kuvista ja kun jättää ne loput 5% ottamatta niin muuta objektiivia ei tarvitse.


    • Näin se menee

      Kuten jo alkaa näkyäkin, niin se mikä jollekin kelpaa, on toiselle kuraa. Itse sen päätöksen joutuu viime kädessä aina tekemään, ja sitten kokemuksen myötä oppii hiljalleen tietämään, mikä itselle sopii ja mikä ei.

    • Zoomaillaan!

      Digikuva-lehden superzoom-testissä (nro 14/2013) EF-S 18–135 mm f/3.5–5.6 IS STM on Canon-runkoisiin tarkoitettujen tötteröiden testivoittaja.

      ”Hiljainen moottori ja muotoilu tekevät Canon EF-S 18–135 mm:stä hienostuneemman kuin EF-S 18–200. Terävyys on hyvä ja objektiivivirheetkin hyväksyttävissä. Testivoittaja. (85 %)

      (Pidempi 18–200 mm IS saa lukeman 81 %)

      Yhdellä näiden palstojen kirjoittajalla tuntuu olevan leppymätön viha ja katkeruus zoom-objektiiveja ja niiden tyytyväisiä käyttäjiä kohtaan. Perusteita on vaikea ymmärtää, mutta eipä noista mielipiteistä kannata mitään välittääkään. Persoonallisuushäiriöitä ja luonnevikoja vain kerta kaikkiaan on niin moneen lähtöön!

    • lumiallakin saa

      Anteeksi aloitteleva maalaisuuteni, mutta mitä tarkoittaa STM ja miten on mahdollista että samalla mallimerkinnällä (esinm. tässä 600D) kameraa on saatavissa jotenkin erilaisina? Mistä sen näkee?

      Valokuvaus voisi olla ihan kiva harrastus jos myös kameroita ja osia myytäisi niinettä puoli-idioottikin ymmärtää. Muutenhan myyjätkin myy vaan kalleinta vaikka ostaja ei sellasta tarvitsis. Yhdelle kaverille joka oli ekaa järjestelmäkameraa ostamassa, oltiin myymässä 7D:tä mut kaveri jätti ostamatta kun se oli hänen käsiin liian iso. Okei, onhan se varmaan hyvä en mä sitä epäile, ja ehkä alottelijakin saa sillä hyviä kuvia. Eikös kaikissa ole kuitenkin myös automaattiohjelmat? Mutta siis jos kahdessa kamerassa on jokin pieni ero vaikka kuinka pieni, niin se ero pitäis näkyä myös nimessä jolla kameraa myydään. Eli Canon EOS 600D / Canon EOS 600Dx (jos jälkimmäistä on paranneltu tai huononnettu). Eikä niin että se vaan pitää tietää tai ymmärtää jostain tarkemmasta tuoteselosteesta, tai että joku lehti on joskus arvostelussa maininnut.

      • Stepper motor

        ”mutta mitä tarkoittaa STM”
        —no se tarkoittaa sitä, että objektiivin tarkennusmoottori (ns. askelmoottori) ei metelöi niin kamalasti kuin sillä toisenlaisella tarkennusmoottorilla varustetut objektiivit.
        STM tarkoittaa myös, että et voi tarkentaa kun kamerssa ei ole virta ”päällä”.

        STM = Stepper motor
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Askelmoottori

        Niillä ei-STM objektiiveilla tulee paljon ammattimaisempi olo kun kaikki lähistöllä olevat kuulevat, että ”ammattikuvaaja” on paikalla.


      • ero on

        Ero on siinä, että eri "kiteissä" eli "paketeissa" voi olla erilainen objektiivi, vaikka runko olisikin täysin sama 600D.


    • dggafwde

      Ei kannata.

      Saat
      Canon EOS 700D hus EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM
      991 EUR

      vaikka cyberphoto.fi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      34
      2548
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      8
      1932
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      17
      1403
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1280
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1275
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      17
      1191
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1111
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1065
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1034
    10. 17
      1025
    Aihe