Olen aikeissa hankkia n. 10 m moottoriveneen. Paljonko yläohjaamo tuo lisähintaa vastaavaan jossa ei ole, mitä hyviä/huonoja puolia, onko hintansa väärti? Kiitos asiallisista kommenteista!
Yläohjaamo
27
685
Vastaukset
- tietoo uupuu . . . .
Uutta, käytettyä, yksimoottorinen, kaksimoottorinen, bensa- vai diesel jne. jne.
- sportage
Noilla ei ole mitään merkitystä aloittajan kysymykseen, siinä kysyttiin yläohjaamon tuomaa lisähinta, ei moottoreita eikä muutakaan asiaan kuulumatonta.
- miti sitä
Flaikkari nostaa painopistettä ja lisää tuulipintaa.
Veneestä tulee epävakaampi ja hankalampi käsitellä erityisesti hitailla nopeuksilla.
Flaikkariveneissä näkyvyys alaohjaamosta on usein aika huono.
Lisääntynyt korkeus voi tuottaa hankaluukisa siltojen alituksissa.
Flaikkarille pitää aina virittää pressut.
Tupla härpäkkeet tuo tuplaongelmat.
Perhe viihtyy useimmiten sisätiloissa, ja ajamisesta tulee yksinäistä.
Mutta kauniilla ilmalla on todella kiva ajella flaikkarilta ja katsella maisemia.- 2 x Kad 44
ilmeisesti sulla ei ole kokemusta asiasta.
1. Painopiste on ok ja tuulipinnan lisäys, en ole huomannut ongelmia käytännössä, tosin flaikkarilla ollessa silmät ovat , 1,5-2 metriä korkeammalla joten navigointi ja tähystäminen on helpompaa, ei ole myös ikkunoita edessä.
2. en ymmärrä yhtään mitä tarkoitat epävakaudella ja hankaluudella käsitellä, mielestäni flaikkarilta on huomattavasti helpompaa seurata aluksen nurkkia ahtaissa satama manovereissa.
3. omastani ainakin näkyy mallikkaasti ulos ihan rennosti istuenkin, olen huomannut monien avoveneiden ajelevan seisaaltaan.
4. korkeus tuo joskus, tosin harvoin haittaa reitti suunnittelussa.
5. itse virittelen peitteen ja aikaa palaa 3min flakkarin koko n.3,5mx6m, monet eivät virittele koko kesänä.
6.jos tulee ongelmia, toisalta voi härpäkkeet toimia jommassa kummassa.
7. kyllä kuskikin :) huonolla säällä. Kyllä kauniilla säällä löytyy koko pesue vaimoineen yläohjamosta, siellä on mukava olla auringossa ja grillailla kaasugrillillä nauttia veneilyn parhaista hetkistä.
Lisäksi isommassa aallokossa aaltojen kolinat eivät kuulu yläohjaamoon ja moottorin hurinat vaimenevat vieläkin pienemmiksi.
Miinus puolelle laittaisin ainoastaan lisää pinta-alaa siivoamiseen ja vahaukseen.
Ylä ohjaamo on maku asia, josta ei kannata kiistellä. Käy kokeilemassa kumpaakin versiota, toden näköisesti päädyt yläohjaamolliseen.
- näin on
Katso myös, että männäntappein ei mene öljyä, eikä ne ole laakeroitu mitenkään. Parempi kun olisivat hitsattu sylinteriin ja mäntään kiinni.
- i,lkiloilop
.......... mutta eihän sellainen moottori toimi!
- Wankel määän
i,lkiloilop kirjoitti:
.......... mutta eihän sellainen moottori toimi!
Kyllä toimii! Männäntappipoju on linkittänyt tänne 78 jutuuppia, jossa ne oikein polttoaineetta pyörii 24 tuntia viikossa.
- Galeon340 fly
Itsellä olut tristan 315 ja nyt on galeon 340fly keulapotkuri on todella hyvä olla tuuli pintaa on enemän kun ilman fly ä helppo ajaa satamaan kun näkee joka puolelle ja kauniina kesäpäivänä on todella kiva kapistus ja galeon on isolla ylä ohjaamolla on sitten mukava kesällä syödä ylä kannella ja katsella maisemia omasta mielestä on ainoa vene fly suomen kesään
- tajunnanvirtaa!
Prinsess 35 oli hieno oli flaikkari siinäkin oli keulapotkuri mutta myös perässä kaksi potkuria koska oli kaksi konetta toinen diisel niin toinenkin mutta generaattoria ei on se ala isompi mutta myös hyvempi hyvässä tyvenessä sieltä kyllä näkikin ja sen takia paras moi moi
- nuukis
Mikä ihmeen aivopieru on se että flaikkarille pitää aina virittää pressut.
En käytä fb:llä pressuja, jos keli on märkä tms niin flaikkariveneellä ajetaan sisältä eikä kauniilla ilmalla tietenkään ajeta pressujen alta, eli tuommoinen tyhmyys tulee vain sellaiselta joka ei ole päässyt maistamaan yläohjaamovenettä.
Samaan tapaan flaikkari on huono kun siinä ei voi työntää kaljua kattoluukusta ulos eikä voi istua katolla ja ohjata jaloilla. Höh- 281
Samoilla linjoilla. Mulla on pienemmänpuoleinen FB-paatti ollut 12 vuotta ja ehkä 2 kertaa olen ajanut sisältä... myös sateessa ja myrskytuulessa olen ajanut ylhäältä. Ylhäällä ohjatessa tulee toisinaan mieletön tunne. Etenkin jos on pari-kolme brandy-paukkua vatsassa :) En ymmärrä täystäkättyjä veneitä ollenkaan
- 8io95r6t
281 kirjoitti:
Samoilla linjoilla. Mulla on pienemmänpuoleinen FB-paatti ollut 12 vuotta ja ehkä 2 kertaa olen ajanut sisältä... myös sateessa ja myrskytuulessa olen ajanut ylhäältä. Ylhäällä ohjatessa tulee toisinaan mieletön tunne. Etenkin jos on pari-kolme brandy-paukkua vatsassa :) En ymmärrä täystäkättyjä veneitä ollenkaan
Minä olen laittanut 17 metriä korkean taipuisan maston vielä yläohjaamon katolle. Myrskyllä, siis pitää olla 23 m/s vähintäänkin lähden ajamaan sieltä maston huilulta. Ohjaan tikilla ja luuhampaalla venettäni! Jesssssuuusss kun heiluu ja hurjaa ja ja en tarvi naista kuukauteen enkä kuukautisiakaan!
- ähäkutti
8io95r6t kirjoitti:
Minä olen laittanut 17 metriä korkean taipuisan maston vielä yläohjaamon katolle. Myrskyllä, siis pitää olla 23 m/s vähintäänkin lähden ajamaan sieltä maston huilulta. Ohjaan tikilla ja luuhampaalla venettäni! Jesssssuuusss kun heiluu ja hurjaa ja ja en tarvi naista kuukauteen enkä kuukautisiakaan!
Mitäs se kettu sanoikaan niistä pihlajanmarjoista?
- Tollo kun ei tajuu
Kirjoitin ihmisille, joilla on kokemusta veneilystä. Heille ei tarvitse kertoa, että flaikkarille laiteaan pressu satamassa olon ajaksi. Muille tietenkin pitää taivittaa rauutalangasta, mutta veneilypalsta on veneilijöille ei pyöräilijöille.
- niin se oon
Tollo kun ei tajuu kirjoitti:
Kirjoitin ihmisille, joilla on kokemusta veneilystä. Heille ei tarvitse kertoa, että flaikkarille laiteaan pressu satamassa olon ajaksi. Muille tietenkin pitää taivittaa rauutalangasta, mutta veneilypalsta on veneilijöille ei pyöräilijöille.
Älä viitti, kun et saa kuitenkaan laitetta öljyä männän läpi tihkuen laakerittomalle tapille.
- noloa ryypätä vesill
281 kirjoitti:
Samoilla linjoilla. Mulla on pienemmänpuoleinen FB-paatti ollut 12 vuotta ja ehkä 2 kertaa olen ajanut sisältä... myös sateessa ja myrskytuulessa olen ajanut ylhäältä. Ylhäällä ohjatessa tulee toisinaan mieletön tunne. Etenkin jos on pari-kolme brandy-paukkua vatsassa :) En ymmärrä täystäkättyjä veneitä ollenkaan
Mitä jos ajaisit selvinpäpäin ja joisit vasta satamassa, niin rahatkin riittäisi paremmin ja voisit juoda konjamiiniä ja käyttää tikkuviinat vaikka maalinohjennuksessa.
- Tristan315
Ajellut kolme kesää Tristan 315 Fly:llä, minimi mitat mihin yläohjaamoa rustailla. Hyvät puolet mitoissa on että yksi moottori riittää, pysyy kulut pienempinä.
Satamaan mennessä pyrin aina olemaan yläohjaamossa, siinä hahmottaa tilanteen paljon paremmin kuin sisältä kopista ajaessa. Toki vaatii kaverin joka avittaa kiinnittymisissä. Etupotkuri on lähes pakollinen, koska kyllä se tuuli ottaa melko helposti. Varsinkin kun yrittää ajaa hiljaa ahtaaseen paikkaan, tässä myös ne taidot vaikuttaa ei pelkästään tekniikka tai yläohjaamo itsessään.
Mutta kesällä pyrin aina ajamaan ylhäältä. Moottoriveneellä kun päästelee reilua 20 solmua niin viileämmällä säällä meinaa tulla vilu. En tiedä mitenkä isompien veneiden yläohjaamossa tuo ajoviima tuntuu, mutta Tristan 315 ilmanohjuri (pieni ikkunapleksi) ei jotenkin avita. Hienolla ja aurinkoisella säällä ei ole parempaa kun näkee maiseman ympärillä.- niskatjumissa
menisit sisällä ja nauti alaohjaamon tuomasta lämmöstä, mitä järkeä ikävällä kelillä siellä ylhällä kukkua?
Itse en ajele ylhältä, kuin lämpimillä keleillä ja jos pitkää matkaa (yli 30mailia) taivaltaa vauhdilla niin melkein mielummin sisältä silloinkin, paitsi runkonopeutta cruisaillessa. Satamassa mukavinta ajaa yläohjaamosta, mutta käy se alaohjaamostakin.
Kyllä se viima pukkaa isommissakin paateissa viuhuamaan vaikka pleksiä ja etäisyyksiä on, sillä on myös vauhtiakin. Vaikka ajelet maltillisesti 25solmua on se jo 46 kilometriä tunnissa ja siihen vielä tuulen vaikutus vaikka vastaiseen ajettaessa. Jos olet nähnyt taulukoita pakkasen purevuudeta tuulella, ymmärtää ilmavirran jäähdyttävän vaikutuksen vaikka olisi 20 astetta, saattaa ruveta niskat jumittamaan. niskatjumissa kirjoitti:
menisit sisällä ja nauti alaohjaamon tuomasta lämmöstä, mitä järkeä ikävällä kelillä siellä ylhällä kukkua?
Itse en ajele ylhältä, kuin lämpimillä keleillä ja jos pitkää matkaa (yli 30mailia) taivaltaa vauhdilla niin melkein mielummin sisältä silloinkin, paitsi runkonopeutta cruisaillessa. Satamassa mukavinta ajaa yläohjaamosta, mutta käy se alaohjaamostakin.
Kyllä se viima pukkaa isommissakin paateissa viuhuamaan vaikka pleksiä ja etäisyyksiä on, sillä on myös vauhtiakin. Vaikka ajelet maltillisesti 25solmua on se jo 46 kilometriä tunnissa ja siihen vielä tuulen vaikutus vaikka vastaiseen ajettaessa. Jos olet nähnyt taulukoita pakkasen purevuudeta tuulella, ymmärtää ilmavirran jäähdyttävän vaikutuksen vaikka olisi 20 astetta, saattaa ruveta niskat jumittamaan.Tuo on pelkästään vaatetuskysymys. Kun on hyvät varusteet, niin kasvoille tuleva viileäkin meri-ilma tuntuu pelkästään mukavalta. Pipo päähän, jos siltä tuntuu!
jsk1234 kirjoitti:
Tuo on pelkästään vaatetuskysymys. Kun on hyvät varusteet, niin kasvoille tuleva viileäkin meri-ilma tuntuu pelkästään mukavalta. Pipo päähän, jos siltä tuntuu!
Juuri näin. Koppiveneilijä ei koskaan voi koke merta ja meidän maailman mittakaavassa ainutlaatuista saaristoa samalla tavalla kun ulkona veneilevä. En edes tästä syytä edes ymmärrä heidän harrastustaan, eikö muullakin tavalla voisi hankkia statusta?
- 7yuii
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Juuri näin. Koppiveneilijä ei koskaan voi koke merta ja meidän maailman mittakaavassa ainutlaatuista saaristoa samalla tavalla kun ulkona veneilevä. En edes tästä syytä edes ymmärrä heidän harrastustaan, eikö muullakin tavalla voisi hankkia statusta?
Mutta kun sinä ruåttiksi Edkin kianssa lennätte sitä maanvetovoimaa 19 G rikki ja taas Japanissa oli maanjäristys.Lopettakaa!
- Ihq
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Juuri näin. Koppiveneilijä ei koskaan voi koke merta ja meidän maailman mittakaavassa ainutlaatuista saaristoa samalla tavalla kun ulkona veneilevä. En edes tästä syytä edes ymmärrä heidän harrastustaan, eikö muullakin tavalla voisi hankkia statusta?
Ainutlaatuisen paskaista saaristoa.
- hevonbrigde
Minulla on kyllä flybrigde omassa veneessä, mutta en uskalla mennä niin korkeelle korkeelle.. :)
- -flaikkari-
Yritä edes kerran. Takaan ettet pety.
- iu7kjyiu78k8iouk
Mullapa on Tirasassa vedenalinen ohjaamo. Siinä saa orgut ja kiksit kun liukussa mennään ja hilse lähtee....
- Miettinyt samaa
Onko kellään näppituntumaa aloittajan kysymykseen; paljonko tulee lisähintaa vastaavaan ilman?
- yi7ik7
Miettinyt samaa kirjoitti:
Onko kellään näppituntumaa aloittajan kysymykseen; paljonko tulee lisähintaa vastaavaan ilman?
Siihen varattu rahamäärä tylsimys!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti29546150Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!5411558Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy27611194Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump589956Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla958759Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua3116867Pakoputkipörisijä syttyi tuleen kesken ajon
Kyydissä oli 7 henkilöä, mutta hyvä onni matkassa epäonnistuneesta käyttövoimavalinnasta huolimatta, eikä kukaan loukka193909Borat ärhäkkänä, syyttelee kokoomusta vilpin suojelusta
Hänen mukaansa kokoomus seuraa ”toimettomana vierestä, kun vilpilliset firmat vievät urakat rehellisten nenän edestä”, j73616- 893520
Kalja-Kristus Kutsuu Luokseen
Nyt on Oikea Hetki Ottaa Ryppyys Vastaan! Lue Pelastusryyppy ja tee Promillista elämäsi Herra! Pelastusryyppy on teksti33470