Dieselautot testissä

hoopee

Tekniikan Maailma testasi (1/2004) seikkaperäisesti dieselit Audi BMW,Jaguar,MB ja Volvo.

Lienette monet tähän teokseen jo tutustuneetkin, mutta itse sain tämän käsiini vasta nyt. Siksi siitä innoissani nyt kertomaan toisillekin. Hyvä näin. Tämä tutkimus kertoo hyvin paljon tärkeää asiaa - autoon sijoitettavasta rahasta.

Edesmennyt isäni sanoi usein, että kyllä jokainen mies pystyy auton ostamaan, mutta eri asia on pystyykö sillä enää ajamaan.

Itse olen aina lähtenyt siitä, että autolla pitää voida "pörrätä". Eli lähteä aina silloin kun siltä tuntuu ja mieli tekee, eikä laskea kaiken aikaa mitä se ja se reisu maksaa - hyvin usein "bensoissa", sillä niinhän moni ajattelee, kävelee ja kallis auto seisoo tallissa.
1. Mitä bensa ja diesel auto maksaa ostaessa?
2. Mitä ne maksaa käytettäessä?
Ennen muuta silloin kun sillä oikein kunnolla pörrää? Eli millä näistä autoista on edullisinta pörrätä?

Jaggehan se tietty on.

Ei kun lukemaan vielä toiseen ja kolmanteenkin kertaan juttua, kun en oikein kaikkea vielä sulattanut. Onpa mielenkiintoinen ja valaiseva tutkimus.

En laita tutkimusta tähän, kun ei ole lupaa, mutta sen saanee TM:n nettisivulta tilata, josta sen itsekin tilasin.

3

615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoopee

Yön yli nukutuani tajusin, että saattoin tahattomasti loukata kirjoituksellani bensa-autoilijoita. Sitä en todellakaan vilpittömästi ottaen tarkoittanut. Vaan kun olin niin innoissani, etten nänyt metsää puilta ja kun itselläni rahat "kortilla", niin tulee aina pohdittua sitä rahapuolta.

Eli anteeksi kovasti bensafaneille.

jk. Huomasin kyllä ja totta on, että täällä hyvä porukka. Pidetään sitä arvossa, eikä kohtuuttomasti haukuta naapurinkaan peliä. Minunkin ensimmäinen autoni v. 65 oli käytettynä osatamani Volga - kääntyvillä selkänojilla ja hauskaa oli. Sen jälkeen on ollut jos jonkin laista vekotinta MB:n ohessa. Nyt siintää mielessä uusi S-Type 2.7D V6 A Exlutive. Saa nähdä kuinka äijän käy.

• xk8

Eikös tuo bensa vs. diesel ole ihan matematiikalla ratkaistava kysymys. Suomessa saa ajella jo jonkin verran ennenkuin diesel-malli kannattaa eli kaupunkioloissa bensa voi olla se edullisin vaihtoehto.

Dieselit ovat myös yleensä koneina enemmän käyttöön tarkoitettuja ja bensakoneissa on enemmän nautintoa (V8..V12). Toisaalta tuoreimmissa dieseleillä, uusi s-type 2.7D mukaanlukien, on jo mukavasti potkuakin.

Ainakin omassa tuttavapiirissä löytyy useampikin talous, jossa on diesel-auto käyttöön ja lisäksi "harrastuksena" kakkosautona joku bensa-auto. Yhden auton talouksissa en ole mitään bensa vs. diesel-tilannetta havainnut, ihmisillä on se mitä ovat katsoneet järkeväksi..

• XJR-98

Ei tarvitse pyytää anteeksi.
        Toiset tykkää dieselistä, toiset bensasta.
        Itse käyttäisin mieluiten ilokaasua vai mitä se nyt on :) Pääasia että "kyä lähtee..."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40