Dieselautot testissä

hoopee

Tekniikan Maailma testasi (1/2004) seikkaperäisesti dieselit Audi BMW,Jaguar,MB ja Volvo.

Lienette monet tähän teokseen jo tutustuneetkin, mutta itse sain tämän käsiini vasta nyt. Siksi siitä innoissani nyt kertomaan toisillekin. Hyvä näin. Tämä tutkimus kertoo hyvin paljon tärkeää asiaa - autoon sijoitettavasta rahasta.

Edesmennyt isäni sanoi usein, että kyllä jokainen mies pystyy auton ostamaan, mutta eri asia on pystyykö sillä enää ajamaan.

Itse olen aina lähtenyt siitä, että autolla pitää voida "pörrätä". Eli lähteä aina silloin kun siltä tuntuu ja mieli tekee, eikä laskea kaiken aikaa mitä se ja se reisu maksaa - hyvin usein "bensoissa", sillä niinhän moni ajattelee, kävelee ja kallis auto seisoo tallissa.
1. Mitä bensa ja diesel auto maksaa ostaessa?
2. Mitä ne maksaa käytettäessä?
Ennen muuta silloin kun sillä oikein kunnolla pörrää? Eli millä näistä autoista on edullisinta pörrätä?

Jaggehan se tietty on.

Ei kun lukemaan vielä toiseen ja kolmanteenkin kertaan juttua, kun en oikein kaikkea vielä sulattanut. Onpa mielenkiintoinen ja valaiseva tutkimus.

En laita tutkimusta tähän, kun ei ole lupaa, mutta sen saanee TM:n nettisivulta tilata, josta sen itsekin tilasin.

3

604

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoopee

      Yön yli nukutuani tajusin, että saattoin tahattomasti loukata kirjoituksellani bensa-autoilijoita. Sitä en todellakaan vilpittömästi ottaen tarkoittanut. Vaan kun olin niin innoissani, etten nänyt metsää puilta ja kun itselläni rahat "kortilla", niin tulee aina pohdittua sitä rahapuolta.

      Eli anteeksi kovasti bensafaneille.

      jk. Huomasin kyllä ja totta on, että täällä hyvä porukka. Pidetään sitä arvossa, eikä kohtuuttomasti haukuta naapurinkaan peliä. Minunkin ensimmäinen autoni v. 65 oli käytettynä osatamani Volga - kääntyvillä selkänojilla ja hauskaa oli. Sen jälkeen on ollut jos jonkin laista vekotinta MB:n ohessa. Nyt siintää mielessä uusi S-Type 2.7D V6 A Exlutive. Saa nähdä kuinka äijän käy.

      • xk8

        Eikös tuo bensa vs. diesel ole ihan matematiikalla ratkaistava kysymys. Suomessa saa ajella jo jonkin verran ennenkuin diesel-malli kannattaa eli kaupunkioloissa bensa voi olla se edullisin vaihtoehto.

        Dieselit ovat myös yleensä koneina enemmän käyttöön tarkoitettuja ja bensakoneissa on enemmän nautintoa (V8..V12). Toisaalta tuoreimmissa dieseleillä, uusi s-type 2.7D mukaanlukien, on jo mukavasti potkuakin.

        Ainakin omassa tuttavapiirissä löytyy useampikin talous, jossa on diesel-auto käyttöön ja lisäksi "harrastuksena" kakkosautona joku bensa-auto. Yhden auton talouksissa en ole mitään bensa vs. diesel-tilannetta havainnut, ihmisillä on se mitä ovat katsoneet järkeväksi..


      • XJR-98

        Ei tarvitse pyytää anteeksi.
        Toiset tykkää dieselistä, toiset bensasta.
        Itse käyttäisin mieluiten ilokaasua vai mitä se nyt on :) Pääasia että "kyä lähtee..."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9849
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4266
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2956
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      226
      2640
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2634
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1833
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1676
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe