Miksi ette anna koiran haistella ympäristöä?

hurtta

Joskus kun on kävellen tai pyörällä liikkellä niin näkee tapauksia missä on koiran ulkoiluttaja koiran pysähtyessä nuuhkimaan mielenkiintoista hajua, riuhtaisee koiran liikkeelle ihan kuin omistaja haluaisi saada lenkin nopeasti hoidettua.

En siis halua yleistää, että kaikki tekisivät näin, mutta itselläni tekee pahaa nähdä kun ei saa tutkia ympäristöä.

Te jotka teette näin, miksi?. Siitä saa kuvan että lenkittäminen olisi jotenkin pakkopullaa, epämiellyttävää tai vastaavaa.

10

419

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+16

Esimerkiksi juoksuisen koiran kanssa on rasittavaa joskus lenkkeillä, kun nenä kokoajan maassa. Samoin uroksen kanssa, jos siellä päin liikkuu juoksuinen narttu. Jokaista hajua ja pissaa ei myöskään tarvitse tutkia.
      Tosin olen itsekin nähnyt, kun ei anneta haistella juuri mitään, ja se tosiaan on väärin. Kokoajan koira pohkeessa kiinni.

Itse kyllä annan melkoisen vapaasti haistella. Epäilyttävät asiat, esimerkiksi pensaikoissa tai muuten roskaisessa maastossa evään koiralta, sillä se saattaa löytää vaikka ihmisenpaskaa tai mitä tahansa syötävää.
      Samoin jos koira saa vainun vasta jälkikäteen, ts. palaa takaisinpäin, niin nykäisen pikkuisen, jolloin koira jatkaa eteenpäin. Meidän lenkeillä ei soudeta ja huovata ees taas.

• lenkittäjä

Minä olen opettanut koiran niin, että lenkkeillään vauhdilla, ja välillä on lupa jäädä haistelemaan.Näin saadaan pidettyä hyvä vauhti päällä, ja katson tarkkaan mitä koira haistelee, ettei syö mitään maasta tai haistele kakkoja.
      Kakoista saa koira haistelemalla itseensä madonmunia, joka tarkoittaa että jos koira haistelee kaikki kakat, se on täynnä matoja, madottamisesta huolimatta.
      Olen opettanut koiran niin, ettei se kakkoja haistele.Lenkillä kyllä on useampia hetkiä , kun annan koiran haistella, ei tarvitse koiraa rykiä, koira tietää jo koska haistelu se on luvallista.Myös nykyään varoitetaan myrkyistä, joten tarkkana kannattaa olla mitä se koira duunaa.

• remmirähjä

Meillä kävellään hihnassa aina reippaasti minun johdollani, luvan kanssa saa jäädä hetkeksi haistelemaan ja matka jatkuu heti kun minä niin sanon. Etenkin ihmisten ilmoilla missä tulee muita koirakoita vastaan en anna koirani haistella vaan vaadin siltä täysin minuun keskittymistä ja vieressä pysymistä. Tämä siksi että koirani on remmirähjä ja jos annan sen mennä täysin vapaasti hajujen perässä se ei silloin kiinnitä minuun huomiota ja toisen koiran vastaan tullessa alkaa rähjäämään. Siinä vaiheessa kun rähinä on jo päällä koirani huomiota on enään mahdotonta saada ja ison koiran fyysisesti piteleminen ei ole helppoa. Ennen tätä kyseistä koiraa olin itsekkin sitä mieltä että on suorastaan ilkeää kävelyttää koiraa koko ajan vieressä antamatta haistella mutta niin se vaan ajatustapa muuttui kuin sai omakohtaisesti huomata että tiukasti vierellä voi toisinaan olla kaikken kannalta parempi.

• ytrytuyuy

Samaan kiinnittänyt huomiota..on kahdenlaisia kuljettajia..jotkut antaa haistella ja jotkut vie koiriaan kurinalaisen armeijalaisesti.

Itse annan haistella normaalilla lenkillä se on koirien viestintää ja kuluttaa energiaa koiralta hyvin kun saa pohdiskeltua kuka kulki missäkin :) Itsekin luen aamulehden ja hajut on koirien aamulehti..nopeat lenkit sitten erikseen.

Minusta on väärin ettei koira saa toteuttaa lajinomaisesti hajujen haistelua vaan viedään jatkuvasti lyhyellä remmillä.

• tiukkapipoinen

Meillä yksi koirista on leikkaamaton uros. Ja kyllä se on aika tiukasti pidettävä ruodussa lenkillä käydessä. Jos sen antaa vapaasti haistella, niin se sinkoileen taukoamatta täysin päättömästi joka suuntaan ja pissaa joka ainoaan puskaan ja pensaaseen. Sellaisesta lenkistä ei yksinkertaisesti tule mitään, eikä minun ranteeni kestä sitä.

• Lenkkiälenkkiä

Haluan lenkin myös itselleni, en mitään paikallaan seisoskelua. Pissilenkillä saa haistella .On hyvä, jos koira osaa kulkea hihnassa, ja mennä haistelemaan luvan saatuaan. Varsinkin pyöräillessä on jopa vaarallista, jos koira omia aikojaan hyppää pusikkoon.
      Yleensä lenkkeillään flexeillä, niin saavat kuitenkin hetkeksi pysähtyä. Jos tuntuu jumittavan joka paikkaan, otan hihnat lyhyelle.

• nenä nuuskuttelemaan

Haistelu on koiran työtä. Me harrastamme joka päivä koirani kanssa "koirakävelyä". Koira vie kävelyttäjää. Se on mukavaa. Koirani on kiltti ja tottelevainen. Nuuskiminen tekee hyvää koiran hermoille ja on sen luonnollnen olotila. Sääliksi käy koiraa jonka ei anneta nuuskutella.

• Koiran

Itse lenkitän koiraa niin että kun mennään ''asia'' lenkille, silloin saa haistella ja tutkia paikkoja. Mutta sen jälkeen mennään energian purku lenkille, juostaan pyörän vieressä ja vedetään pieniä sportteja ja tauko, niin että saa haistella poikaisesti pari metriä ja taas matkaan. Mutta yleisillä alueilla missä kulkee paljon ihmisä silloin koira pysyy vierellä ja ei pääse joka paikkaa nuuskimaan. Se on turvallista koiralle ja muille kulkijoille.

• 2 nuuskua

Kiva kuulla, että palstalaisten koirat saavat toteuttaa luonnollista tarvetaan ympäristön nuuskimiseen. Niin saa meidänkin koirat, kohtuudella tietenkin, että päästään eteenkin päin.

• ..........

Meillä ei nuuskutella, tai sitten nuuskutellaan. Jos ollaan juoksemassa, eli kuntoilemassa, niin siinä en anna käskyn alla nuuskia tippaakaan. Mutta, sitten kun on lupa, saa nuuskia kyllä. Tai kun mennään kontaktissa, niin silloin mennään kontaktissa, eikä kuono vie koiraa. Hallinnan perusasioita sekin. Eikä asia kuulu, kenellekkään muulle, milloin minun koirani nuuskii. Väitän, että pääsee nuuskimaan paljon, ja on jopa "nenätyöläinenkin". Mutta kun ollaan vaikka tosiaan fillarilenkillä, niin turvallisuussyistä ei mitään haahuiluita sallita. Ja sitten se, että nartunhajulle en päästä, koska koirani kuuluu ns. hormonihirmuihin. Ja näen kyllä jo ennen nenänmaahan iskeytymistä korvista, milloin joku juoksuinen on siellä merkkaillut. Ei se koira siitä kärsi. Enemmän kärsisi, jos en antaisi sille monipuolisia mahdollisuuksia toimintaan. Kuten yleensä ne pahimmat ihmettelijät tekevät. Ei ole yksi eikä kaksi koiranomistajaa, jotka kiertelevät koiran kanssa ainoastaan nuuskuttelulenkkejä, ja luulevat, että koiriansa hoitavat ja lenkkeilyttävät hyvin. Näillä samoilla ihmisillä on usein valtavan vaikeaa käsittää myös se asia, ettei koirat treffaile vastaantullessaan, vaan on niin kuin luonnollista, että se heidän koiransa saa ilman muuta tulla aina tervehtimään kaikki koiria.

En myöskään salli koirieni merkkailla jokaista lyhtpylvästä ja lumipaakkua, taikka naapureiden postilaatikoita. Itseasiassa ne tietävät jopa kakkapaikat, yleensä kakkaavat samaan paikkaan, ja vieläpä samaan aikaan, jolloin on helppo napata samaan paskapussiin molempien jätökset. Siitä on tullut meillä niin rutiinia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      272
      3388
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      103
      1683
    3. 68
      1249
    4. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1077
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      58
      1041
    6. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      50
      986
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      971
    8. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      199
      871
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      817
    10. Mitä tekisit jos

Aamulla vierestäni heräisit
      Ikävä
      47
      792
    Aihe