Taas yksi adhd? vaiko vain laiska ja saamaton?

26miesh

Olen pitkään yrittänyt löytää jotain selitystä näille omille ominaisuuksille ja miettinyt että johtuuko tämä mun saamattomuus ja pitkäjänteisyyden puute selkärangattomuudesta tai siitä että olen oppinut tähän kun jo lapsena päästettiin liian helpolla vai voiko tälle olla oikeasti jokin diagnoosi.

Minulla oli suuria vaikeuksia keskittyä koulun käymiseen oikeastaan koko peruskoulun ajan. Ensimmäiset muistikuvat on 1 luokalta kun opettaja nauratti tuntia seuraavia vanhempia sillä että minäkin olin kerrankin hereillä. Todistukseen kirjoitti huomautuksena että nukunko kotona kun olen väsynyt ja poissa oleva tunnilla. En koskaan muista koulussa nukkuneeni. En vain kyennyt seuraamaan opetusta yrityksestä huolimatta.

Vietin melkeinpä koko yläasteen oman pääni sisällä. Muistan yrittäneeni skarpata useamman kerran ja päättäneeni että nyt alan käydä koulua kunnolla, mutta vaikka kuinka olisin halunnut niin en pystynyt keskittymään opetukseen kahta minuuttia pitempään vaan vaivuin omaan haave maailmaan. En tehnyt juuri koskaan läksyjä enkä lukenut kokeisiin ja sain huonon todistuksen. Jos joskus onnistuin innostumaan lukemisesta tai läksyjen teosta niin pystyin helposti saamaan hyviä numeroita kokeista.

Ammattikoulusta valmistuin hyvällä arvosanalla mikä varmaan johtuis siitä että että suurinosa kursseista oli kiinnostavia asioita. Toki sielläkin monesti tunnilla seuraaminen oli mahdotonta mutta onnistuin saamaan kokeista hyviä numeroita ja pärjäsin hyvin muilla kursseilla.

Aikaisemmassa työpaikassa minulla oli suuria ongelmia pärjätä koska olin niin hajamielinen. Kyseisessä työssä olisi vaadittu tarkkuutta koska oltiin isojen rahasummien kanssa tekemisissä. Minulle oli täysin mahdotonta siihen aikaan keskittyä työtehtäviin siten että ei olisi tullut virheitä. Vaikka kuinka yritin psyykata itseäni ja muistutella niin olin jo unohtanut minuutin päästä. En mitenkään kyennyt keskittymään viittä minuuttia yhteen tehtävään vaan kämmäilin melkeinpä päivittäin ja työkaverit joutuivat aina katsomaan perään ja muistuttelemaan.

Myöhemmin tutustuin semmoiseen kirjaan kuin läsnäolon voima (mind fulness tapaista) ja sain siitä sen verran apua että pystyin keskittymään asioihin silloin kun oikein yritin. Nykyisin huomaan viettäväni taas aika usein aikaa omissa ajatuksissani ja elämä menee välillä niinkuin sumussa.

Nykyisin selviydyn normaali elämästä ja saan välttämättömät asiat hoidettua,
mutta suurin ongelmani elämässä tällä hetkellä on se, että en omaa minkäänlaista pitkäjänteisyyttä. En kykene aloittamaan mitään harrastusta. En pysty opiskelemaan tai luomaan uraa. En ole oikeastaan viimeiseen 10 vuoteen tehnyt mitään asiaa vapaaehtoisesti yli 3-4kk jaksoa. Kyse ei ole siitä ettenkö haluaisi tai innostuisi. Saatan innostua jostain asiasta ja silloin voin käyttää kaiken likenevissä olevan vapaa-ajan siihen että luen kaiken mahdollisen mitä siitä asiasta saan irti tai sitten jos en pääse tekemään tai perehtymään siihen kiinnostuksen kohteeseen niin elän sitä omassa päässäni. Saatan istua 8 tuntia koneen ääressä lukemassa artikkeleita ja foorumeita jostain asiasta ja sitten jos joku tai jokin keskeyttää minut niin suoraan sanottuna vituttaa kun joutuu kesken kaiken heittämään pois. Joskus jos innostun jostain niin kuvittelen omassa päässäni miten alan tekemään sitä ja miten onnistun siinä ja lopukse se kuvitelma saattaa kasvaa niin isoksi ettei se enää voi kasvaa isommaksi ja huomaan kuinka tyhjä se koko innostus loppujen lopuksi olikaan eikä sillä ollutkaan mitään annettavaa.
Tai sitten innostun jotain mutten pääse tekemään sitä jostain syystä niin turhaudun heti ja mietin vakavissani jopa parisuhteen lopettamista jotta voisin uhrata kaiken ajan tälle uudelle asialle.

Nämä innostukset eivät ole missään järkevässä mittasuhteessa. Ne tulee ja kestää muutamasta päivästä ehkä kuukauteen ja sen jälkeen joko tulee jotain uutta tai sitten jää vähän tyhjän päälle ja alkaa tulemaan levottomaksi.

Aina välillä tää johtaa siihen että kaikki tässä maailmassa menettää merkityksensä ja tuntuu ettei millään ole oikein väliä. Joskus tuon masennuksen kanssa on tullut elettyä pitkiäki ajan jaksoja mutta joskus taas tuntuu että sitä romahtaa pohjalle ja viikon päästä elämä näyttää taas jo paremmalle. Yleensä parikertaa vuodessa iskee tuo masennus.

7

481

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luonteenpiirre?
    • A:DH:D

      ADHD on aina tekosyy. Se on pseudosairaus, jolla useat ihmiset pyrkivät selittämään aikaansaamattomuuttaan ja huonoa elämänhallintakykyään, tai suoraan laiskuuttaan. Mutta on ihan normaalia olla aikaansaamaton ja laiska. Siihen ei sairautta tarvita. Erikseen ovat sitten aidot oikea neurologiset vauriot ja sairaudet (tosin niitäkään ei kyllä huumeilla hoideta), jotka vaikuttavat esim. kognitiivisiin kykyihin. Semmosia sairauksia ovat esim. alzheimerin tauti jne. Jos on ongelmia elämän kanssa niin sitten terapeutille ja jollekin joka voi opettaa elämänhallintaa jne. ja unohdat kaiken maailman sairausselityksen.

      Jos haluat tietää enemmän ADHD-huijauksesta niin www.adhdfraud.net on hyvä sivu ja kirja ihan valaiseva vaihtoehto.

      • Et tiedä mistään mitää. Mieluummin menisin kattoo youtube-kanava how to adhd videoita.


      • JärkiKäteenNyt

        "ADHD on aina tekosyy. Se on pseudosairaus, "

        adhd.fraud - ei kuulosta lainkaan uskottavalta sivustolta. Kannataisiko sun käydä vaikka PubMedissä tutustumussa lääketieteellisiin tutkimuksiin aiheesta ennen kuin päästelet sammakoita.

        Laaja hollantilaiskutkimus vertasi 3200 ADHD-potilaan magneettikuvia terveiden verrokkien magneettikuviin. ADHD-potilailla havaittiin pieniä muutoksia viideltä alueelta aivojen limbisessä järjestelmässä. Vaikka muutokset eivät olleet isoja, ne riittävät hyvin perustelemaan käyttäytymisen, oppimisen ja keskittymiskyvyn eroja terveiden ja ADHD-potilaiden välillä.

        Limbinen järjestelmä on aivoalueiden joukko, joka osallistuu mm. autonomisten toimintojen, motivaation ja tunteiden säätelyyn sekä yhdistää erilaisia tunnetiloja muistiin tallentuneisiin fyysisiin tuntemuksiin. Limbinen järjestelmä sijaitsee isoaivojen reunaosissa ympäröiden aivorunkoa.

        Mantelitumake säätelee tunnetiloja

        Hippokampuksella on tärkeä merkitys oppimisessa, muistamisessa ja tunteiden käsittelyssä

        Häntätumake vaikuttaa aivojen oppimis- ja muistijärjestelmään

        Aivokuorukka vaikuttaa mm. kehon motoriseen toimintaan

        Mielihyväkeskukus säätelee aivojen dopamiinintuotantoa

        Ja näillä alueilla ADHD-potilailla on eroja terveisiin verrokkeihin nähden. Hyvä uutinen on se, että tutkimus kiistatta osoittaa, ettei sairastuneiden oirekirjo johdu laiskuudesta tai luonteen heikkoudesta. Toinen hyvä asia on se, että muutokset, jotka ovat synnynnäisiä ja mahdollisesti periytyviä, katoavat yleensä iän myötä. Eli ADHD:ssä limbinen järjestelmä kehittyy hieman hitaammin kuin sen pitäisi. Aikuisiällä limbinen järjestelmä kehittyy vastaavaksi kuin terveillä verrokeilla.


    • 27tyttö

      Hei, oletko vielä täällä ap? Minulla täysin sama

    • ADHDitekkin
    • Hei!

      Olen 32v kohtuullisen hyvin menestynyt mies, joka on epäillyt sairastavansa ADHD:tä noin 10v ajan kun asia alkoi nousta enemmän esille. 10v sitten kun otin asian esille lääkäkärin kanssa minut tyrmättiin heti perusteluina se, että olin pärjännyt liian hyvin. (Lukio käytynä, vuosi armeijassa alikersanttina ja sillä hetkellä opiskelin ammattikorkeakoulussa)

      Aikajana asian suhteen on tainnut mennä niin, että kun olin lapsi koko sairautta ei edes tunnettu sen jälkeen noin 10v sitten sairautta pidettiin pelkästään alisuoriutujien ja ns. älyllisesti tyhmien ihmisten sairautena. olen yrittänyt tutkituttaa asiaa myös tämän jälkeen, mutta en löytänyt lääkäriä kuka olisi ollut tarpeeksi kiinnostunut tutkimaan asiaa / ottamaan minua vakavasti. Minut leimattiin aina masentuneeksi. Kokeilinkin useampaa eri masennuslääkettä (melkein kaikkia mahdollisia) ja ne pistivät pääni vaan enemmän sekaisin niin kokeilut loppuivat lyhyeen. Enää en koskaan sekaannu mihinkään SSRi tai SNRI lääkkeisiiin, koska en usko että ne toimivat ainakaan minulla.

      Olin varma omasta ADHD:stäni, koska sain satunnaisesti kavereilta Concertaa kokeiluun ja se vaikutti minuun välittömästi ja rauhoitti oireitani.

      Asia nousi taas uudelleen esille pari kuukautta sitten kun parisuhdeongelmat, riidat sukulaisten ja kavereiden kanssa ja työstressi nostivat ADHD oireeni todella pahoiksi. Päätin lähteä hakemaan apua yksityiseltä puolelta vaikka tiesin sen tulevan kalliiksi, mutta jotain oli tehtävä.

      Myös eri lehtiartikkelit menestyneistä aikuisista joilla oli todettu ADHD sai minut vakuuttumaan, että kyseessä ei ole pelkästään tyhmien ihmisten sairaudesta.

      Löysi viimein hyvän asiaan perehtyneen lpsykiatrin yksityiseltä puolelta, joka oli oikeasti halukas kuuntelemaan minua ja olimme heti ensimetreiltä lähtien samalla aaltopituudella. Hän osasi vastata jo lauseisiini ennenkuin olin edes ehtinyt sanoa niitä loppuun. Esim en ole masentunut vaan... Lääkäri sanoi ADHD oireet ahdistavat ja tuottavat ongelmia. Juuri tätä olin hänelle sanomassa.

      Ensimmäisellä käynnillä hän pyysi nämä dokumentit allekirjoitettuna: Äidin kertomus minun lapsuusvuosista (asiaa tuli 5 sivun verran), Avopuolison kertomus minusta viimeisimmän kuuden vuoden ajalta. Asiaa tuli myös 4 sivun verran ja sitten oma kertomus elämäni eri vaiheista lapsuudesta nykypäivään, Tein kattavan raportin elämäni eri vaiheista (6 sivua asiaa) ja toimitin lopuksi nämä dokumentit lääkärille.

      Tämän jälkeen lääkäri soitti minulle ja sanoi, että antamani dokumentit olivat riittävän vakuuttavia jatkotutkimuksiiin, joten sovimme, että täytämme yhdessä Diva 2.0 testin ja jos se antaa riittävästi tukea diagnoosille voimme aloittaa Concerta kokeilun. Keroin lääkärille rehellisesti, että olen kokeillut kyseistä lääkettä ja koin sen toimivan hyvin ja sain tehtyä paljon rästissä olleita töitä mikä helpotti ahdistusta ja stressiä työasioiden suhteen.

      Kävin ensimmäisellä käynnillä eilen ja täytimme testistä noin puolet, jonka jälkeen lääkäri kirjoitti minulle reseptin alkuun 18mg vahvuiselle Concertalle. Seuraava käynti on maanantaina milloin saan hyvin todennäköisesti virallisen diagnoosin kun testi on täytetyy loppuun ja lääkäri lupasi, että voimme kokeilla isompaa annostusta (36mg) mikäli koen saavani edes vähän hyötyä 18mg lääkkeestä.

      Olen hyvin toiveikas asian suhteen, koska jo 18mg annostus tuntui auttavan jonkun verran, mutta tänään otetuani niitå kaksi jolloin annos oli 36mg huomasin lääkkeen vaikuttavan entistä paremmin.

      Odotan toivekkkaana virallista diagnoosia, että saan vahvistuksen lähes 10v minua epäilyttäneeseen sairauteen / mahdolliseeen ADHD oireyhtymään

      Annan mielelläni lisää tietoa ja vertaistukea jos se kiinnostaa jotakuta ja haluan auttaa mielelläni muita ketkä epäilevät sairastavansa ADHD:tä

      Uskon, että minun kohdallani asian ratkaisi läheisteni antamat vakuuttavat lausunnot käytöksestäni.

      Koko tutkimus on tullut maksamaan minulle:

      Ensimmäinen käynti yksi tunti 200e
      Toinen käynti 200e
      Kolmas tuleva käynti 200e

      600e on paljon rahaa, mutta jos saan sillä lääkityksen ja häiriökäyttäytymiseni ja elämäni parempaan suuntaan koen sen olevan tuon summan arvoista.

      Minuun voi olla yhteydessä sähköpostitse: [email protected] ja jos juttuseura ja vertaistuki kiinnostaa voin keskustella asiasta myös whatsapissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2850
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2410
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2180
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1992
    5. 167
      1828
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1826
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1787
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1726
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1529
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe