Opettajan liksa

Marko84

Eli mikä on lukion opettajan palkka? Tunti- / vakiopen? Ylemmällä, eli filosofian maisterin tutkinnolla. Siis peruspalkka (ilman lisiä). Olen netistä hakenut (katsonut amliiton sivuilta), mutta vaikeeta ymmärtää;) *Tyhmä*

24

19594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opa

      Riippuu aineesta, äidinkielen ja kielten opettajilla taitaa olla parhaat liksat. Eiköhän kaikilla lukiossa kuitenkin liiku C50:stä ylöspäin, kun luokanopettajallakin on vähintään C48.

      • Opettaja

        Ei se aineesta riipu vaan tuntimääristä. Äidinkielen ja kielten opettajilla on jossain määrin helpompi saada ylitunteja, kun opetusvelvollisuus on pienempi, mutta sinänsä peruspalkka on sama jos ylitunteja ei ole ja jos koulutus on sama. Oma peruspalkkani ilman ylitunteja ja määrävuosikorotuksia sekä palvelulisiä on C54 eli hiukan yli 2100 euroa kuussa brutto.


      • Opa
        Opettaja kirjoitti:

        Ei se aineesta riipu vaan tuntimääristä. Äidinkielen ja kielten opettajilla on jossain määrin helpompi saada ylitunteja, kun opetusvelvollisuus on pienempi, mutta sinänsä peruspalkka on sama jos ylitunteja ei ole ja jos koulutus on sama. Oma peruspalkkani ilman ylitunteja ja määrävuosikorotuksia sekä palvelulisiä on C54 eli hiukan yli 2100 euroa kuussa brutto.

        Eikös tuntiopettajan palkka riipu opetusvelvollisuudesta? Toki tiedän nuo erot ylitunneissa, jotka käytännössä vaikuttavat palkkaukseen kertomallasi tavalla, mutta olenkos tuon tuntiopettajan palkan jotenkin pieleen muistellut? Ajattelin, että ainakin raa'assa tuntipalkassa oli ihan eroja. :o


      • Marko84

        "Eiköhän kaikilla lukiossa kuitenkin liiku C50:stä ylöspäin, kun luokanopettajallakin on vähintään C48." Mitä tarkoittaa C48 ja C50?

        Tarkoitin kieltenopeja =)

        Hmm... Olin sijaisena lukiossa kaksi päivää ja sain 23,80 €/tunti. Kahden pvän bruttopalkka oli 295 €. Eikös siis kuukaudessa pitäs tulla bruttoo enemmän ku 2100 €?


      • ...
        Marko84 kirjoitti:

        "Eiköhän kaikilla lukiossa kuitenkin liiku C50:stä ylöspäin, kun luokanopettajallakin on vähintään C48." Mitä tarkoittaa C48 ja C50?

        Tarkoitin kieltenopeja =)

        Hmm... Olin sijaisena lukiossa kaksi päivää ja sain 23,80 €/tunti. Kahden pvän bruttopalkka oli 295 €. Eikös siis kuukaudessa pitäs tulla bruttoo enemmän ku 2100 €?

        Aika hyvä tuntipalkka mielestäni.

        Itse olen gradua vaille valmis FM (englanti) ja ohjaan/tutoroin HY:n avoimessa enkun tekstinymmärtämisen kurssia - tuntipalkka on 23 euroa! Valmistuneella t-palkka olisi 29 euroa.


      • Opettaja
        Opa kirjoitti:

        Eikös tuntiopettajan palkka riipu opetusvelvollisuudesta? Toki tiedän nuo erot ylitunneissa, jotka käytännössä vaikuttavat palkkaukseen kertomallasi tavalla, mutta olenkos tuon tuntiopettajan palkan jotenkin pieleen muistellut? Ajattelin, että ainakin raa'assa tuntipalkassa oli ihan eroja. :o

        Kun en ole koskaan tuntiopettajana ollut, niin vastasin siis vain vakinaisen lehtorin palkkauksesta. Olisi kai pitänyt sen verran tarkentaa...


      • Opettaja
        Marko84 kirjoitti:

        "Eiköhän kaikilla lukiossa kuitenkin liiku C50:stä ylöspäin, kun luokanopettajallakin on vähintään C48." Mitä tarkoittaa C48 ja C50?

        Tarkoitin kieltenopeja =)

        Hmm... Olin sijaisena lukiossa kaksi päivää ja sain 23,80 €/tunti. Kahden pvän bruttopalkka oli 295 €. Eikös siis kuukaudessa pitäs tulla bruttoo enemmän ku 2100 €?

        Sinulla oli siis kahdessa päivässä jo 12 tuntia ilmeisesti tuon mukaan. Se merkinnee, että viikossa olisi aika huomattava määrä ylitunteja kun velvollisuus on lehtorin virasta riippuen 18 tai 19. Tuleehan sitä liksaa silloin, jos ylitunteihin on mahdollisuus, mutta nykyisin alkavat monessa koulussa ylituntimäärät olla aika pieniä.

        Ainahan ylitöitä tekemällä - jos siihen mahdollisuus on - paremmin tienaa kuin vain peruspalkalla. Mutta tuntimäärät kun opettajilla vaihtelevat vuosittain niin palkkakin vaihtelee. Jos tuosta laskee että tunti olisi 23,80 ja olisi vain pelkkä 18 tuntia viikossa eli se opetusvelvollisuus, niin viikossa saisi tuollaiset 430 euroa bruttona, ja kun siitä laskee kuukausipalkan niin ei päästäisi edes 2000 euroon.


      • Opa
        Opettaja kirjoitti:

        Kun en ole koskaan tuntiopettajana ollut, niin vastasin siis vain vakinaisen lehtorin palkkauksesta. Olisi kai pitänyt sen verran tarkentaa...

        Alkuperäinen kysyjä tiedusteli molempia vaihtoehtoja. Joten molempi vastaus parempi.

        Ainakin taannoin myös yli viiden päivän sijaisuudet muuttivat palkkauksen pienemmäksi (muutti kuukausipalkkaiseksi), itsekin olisin jossain sijaisuudessa saanut kuudesta päivästä huonomman palkan kuin viidestä päivästä. Pyyhittiin papereista lopulta koko kuudes päivä pois, vaikka kyseisen koulun johtaja ei ajatuksesta erityisesti lämmennyt...

        Silloin olin siis epäpätevä (taisin jotain "kandilisää" ollut puhunut) ja vailla korkeakoulututkintoa ja pätevänä ei ole tuollaista tullut tehtyäkään.


      • ....
        Marko84 kirjoitti:

        "Eiköhän kaikilla lukiossa kuitenkin liiku C50:stä ylöspäin, kun luokanopettajallakin on vähintään C48." Mitä tarkoittaa C48 ja C50?

        Tarkoitin kieltenopeja =)

        Hmm... Olin sijaisena lukiossa kaksi päivää ja sain 23,80 €/tunti. Kahden pvän bruttopalkka oli 295 €. Eikös siis kuukaudessa pitäs tulla bruttoo enemmän ku 2100 €?

        Itse olin lukiossa sijaisena ja sain 31,7 euroa/tunti. En tiedä onko palkassa ero valtion ja kaupungin koulun välillä...


      • Marko84
        Opettaja kirjoitti:

        Sinulla oli siis kahdessa päivässä jo 12 tuntia ilmeisesti tuon mukaan. Se merkinnee, että viikossa olisi aika huomattava määrä ylitunteja kun velvollisuus on lehtorin virasta riippuen 18 tai 19. Tuleehan sitä liksaa silloin, jos ylitunteihin on mahdollisuus, mutta nykyisin alkavat monessa koulussa ylituntimäärät olla aika pieniä.

        Ainahan ylitöitä tekemällä - jos siihen mahdollisuus on - paremmin tienaa kuin vain peruspalkalla. Mutta tuntimäärät kun opettajilla vaihtelevat vuosittain niin palkkakin vaihtelee. Jos tuosta laskee että tunti olisi 23,80 ja olisi vain pelkkä 18 tuntia viikossa eli se opetusvelvollisuus, niin viikossa saisi tuollaiset 430 euroa bruttona, ja kun siitä laskee kuukausipalkan niin ei päästäisi edes 2000 euroon.

        Ko. opettajalla on tässä jaksossa 22 oppituntia. Yhdeltä oppintunnilta saa 1,25 tunnin liksan eli 23,80 * 1,25 = 29,75 / yx oppitunti. Sit näitä tunteja on siis 22 viikossa > 654,50 € / vko. Kuukaudessa tulee siis 2618 €.


      • Opettaja
        Marko84 kirjoitti:

        Ko. opettajalla on tässä jaksossa 22 oppituntia. Yhdeltä oppintunnilta saa 1,25 tunnin liksan eli 23,80 * 1,25 = 29,75 / yx oppitunti. Sit näitä tunteja on siis 22 viikossa > 654,50 € / vko. Kuukaudessa tulee siis 2618 €.

        Siis ylitunteja on, joten palkka nousee sitä mukaa. Kuulostaa ihan normaalilta tuo kuukausipalkka, jos kyse on kielenopettajasta ja tuosta tuntimäärästä. Hiukan tosin ihmettelen tuota 1,25 kerrointa, koska lukion normaali kerroin on 1,1 mutta en tiedä kuinka kyseisessä koulussa on lukioresurssia käytetty palkkaukseen.


      • Yx ope
        Marko84 kirjoitti:

        "Eiköhän kaikilla lukiossa kuitenkin liiku C50:stä ylöspäin, kun luokanopettajallakin on vähintään C48." Mitä tarkoittaa C48 ja C50?

        Tarkoitin kieltenopeja =)

        Hmm... Olin sijaisena lukiossa kaksi päivää ja sain 23,80 €/tunti. Kahden pvän bruttopalkka oli 295 €. Eikös siis kuukaudessa pitäs tulla bruttoo enemmän ku 2100 €?

        on, että lyhytaikaista sijaisuutta tehneet saavat tuntipalkassaan kesälomakorvauksen. Sen vuoksi tili on suurempi kuin vakitusen open. (Tietysti riippuu myös palvelulisistä ja määrävuosikorotuksista)


      • 43 v opena
        ... kirjoitti:

        Aika hyvä tuntipalkka mielestäni.

        Itse olen gradua vaille valmis FM (englanti) ja ohjaan/tutoroin HY:n avoimessa enkun tekstinymmärtämisen kurssia - tuntipalkka on 23 euroa! Valmistuneella t-palkka olisi 29 euroa.

        Oli hyvä palkka mutta ei ole enään jos ei ole täysiä tunteja saavat vähemmän palkkaa kuin minä 43 vuotta työtä tehneenä eläkettä.
        Joten paremminkin on ollut. Itse sain pienempää palkkaa viimeisenä 10 vuoten vaikka palkkaluokka oli ylempi koska tunnit väheni.


    • pöö

      Kannattaa mennä opettamaan äidinkieltä johonkin aikuiskoulutuskeskukseen.
      Mun äiti saa yli 3000e/kk eli paljon enemmän (kai?) mitä lukiossa tai peruskoulussa opettavat..?

      • aik.op

        eipä oo sen parempi - eikä aikuispuolella oo just vakipaikkoja...


    • varma tieto

      ne jotka osaa tekee mitä vaan ne jotka ei osaa ryhtyy opettamaan. liian kova palkka 5-6 tunnin päivistä ja kolmen kuukauden lomista. miksi keittäjät ja siivoojat eivät saa. EPÄKOHTA SUOMEN MAASSA!!!

      • Soppamies

        Hölynpölyä


      • poh

        hohhoh, en tunne ketään opettajaa (ja tunnen monta!) jolla olisi noin lyhyitä päiviä! herraisä kyllähän opettajan päivä on pitempi kuin ne pidetyt tunnit. vuosi-/viikko-/tuntikohteiseen suunnitteluun menee todella paljon aikaa, ja kokeiden suunnittelu ja arviointi, ja koko kurssin arviointi ja... helvetti.


      • häääähhh???????
        poh kirjoitti:

        hohhoh, en tunne ketään opettajaa (ja tunnen monta!) jolla olisi noin lyhyitä päiviä! herraisä kyllähän opettajan päivä on pitempi kuin ne pidetyt tunnit. vuosi-/viikko-/tuntikohteiseen suunnitteluun menee todella paljon aikaa, ja kokeiden suunnittelu ja arviointi, ja koko kurssin arviointi ja... helvetti.

        Olin ala-asteella luokanopettajan sijaisena ja tuntipalkaksi sain 9,5 e!!!!!!!!!!!!!!Miten mahdollista kun olen kuullut monelta taholta että olisi n 18e....


      • amkope

        Niinhän sitä luulisi. Ihan helvetisti on muuta työtä kuin tuntien pitäminen. Ja se opettaminen osaa olla joskus melko vittumaistakin.

        Mik epäkohta siinä on jos maksetaan työmarkkinasopimuksen mukaista palkkaa? Siinä opettajan hommassa on kovat pääsyvaatmukset.


    • nbnbnbnbn

      Peruspalkka taitaa olla alle kole tonnia, mutta muutamalla ylitunnilla ja ikälisällä tuohon tulee aika paljonm päälle. Esim. itsellä liksa hieman yli 4000€/kk. Lukiota ja yläkoulua.

    • duunari..

      Kovat on palkat... Ja päälle 3 kk kesäloma, kyllä kelpaa!

      • Sprachenlehrerin

        Kelpaa, kelpaa! Turha kuitenkaan olla kateellinen. Emme me sitä palkkaa tyhjästä saa, emmekä kesälomaakaan. Koulupäiville tulee kyllä pituutta sen verran, että loman tunnit on tehty etukäteen sisään. Olen ihan varma, että monet muutkin haluaisivat talven mittaan tienata pitkän kesävapaan, mutta kaikilla aloilla se ei ole mahdollista.

        Kaikilla opettajilla ei todellakaan ole viiden päivän työviikko. Minä ja useat kieltenopettajakollegani aloitamme viikon työt sunnuntai-iltapäivällä. Tiedän, koska tästä on ollut töissä puhetta ja se tuntuu olevan aika yleistä. Eivätkä illat ole meille vapaata aikaa, useita tunteja menee koulutyön suunnitteluun, kokeiden korjaukseen, yhteydenpitoon koteihin, vanhempaintapaamisiin... Pitikö tämäkin nyt vielä erikseen sanoa?

        Opettajilla ei myöskään ole koskaan mahdollisuutta vaikuttaa itse lomansa ajankohtaan, vaan se määräytyy yksiselitteisesti koulun työpäivien mukaan.

        Ei opettajille tarvitse olla kateellinen, alalle hakeutukoon jokainen, joka haluaa ja pystyy. Kaikissa töissä on hyvät ja huonot puolensa.


    • 665

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe