Ankein biisi

Angstibiisejä

Mitä varten pitää soittaa inhottavan angastisia biisejä radiossa, vaikka joku iskelmälaulaja sellaisen levyttäisikin?
Aikanaan, siis joskus 50-60- luvulla muistaisin että radiossa ei saanut soittaa esim. Peltoniemen Hintriikan surumarssia lauletttuna, kun kuulemma oli niin surulliset sanat. Instrumentaalina sitä "kivirekibiisiä" kyllä kuuli.

http://www.youtube.com/watch?v=8gtmyz1V1OI

Nykyään sais olla sama homma. Tosi ankeat fiilikset tulee kun melkein joka päivä kun nousen ylös ja laitan radion päälle, kun muutenkin on nuutunut olo, niin eikös Novalta tule tämä hirvitys. Pitäis kieltää lailla tämän soittaminen. Voi laukaista pahasti masentuneella ihmisellä vaikka minkälaisen reaktion! En ole masikseen taipuvainen mutta tässsä biisissä on jotain tosi kylmäävää!!

http://www.youtube.com/watch?v=dAtgDMPDqSg

Onks teillä muilla jotain sellaisia biisejä joiden kuuntelua haluaa karttaa niiden alakuloa aiheuttavan vaikutuksen takia?

29

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Suomessa oli ankara sensuuri aikoinaan ja melko pitkäänkin.

      En ollut aikoihin kuullut "Peltoniemen Hintriikan surumarssi"a. Kyllä se on äärettömän kommunistinen piisi sanojensa puolesta. Suomessa kun piti olla sotien jälkeen pyhäkoulupuolueeton. Mutta piisissähän siis selkeästi yhteiskuntakritiikkinen kannanotto. Tossa videolla esittäjänä vielä Liisa Tavi, tulipunainen kommunisti aikoinaan.

      Jennin uusi tuotanto perustuu ideana shamanismiin ja kansanperinteeseen. Itkuvirsiinkin, eivät ole soittokiellossa, vaikka varmaan jotkut sitä haluaisivatkin. Muutama kultalevy vaikuttanee asiaan. Joskus kuuskytluvulla Irvinin levyt oli radiosoittokiellossa...

      Suomalaiset on pitkälti slaavilaisia noin mentaliteetiltaan, surullinen musa, vaikkapa virret aina olleet suosittuja kansalaisten keskuudessa. Ja periaatteessa melkein kaikki länsimainen rock-musa perustuu pitkälti jenkkiläiseen bluesiin, jota afrikasta sinnepakkoroudatut tummat soittivat itseäkseen lohduttaakseen ja tarinoita kertoaakseen. Että ei mun mielestä synkistelymusassa mitään ihmeellistä ole.

      Jaa surullinen piisi, laitetaan yksi kansanlaulu, uusversiona.Kansanlauluthan on myös suusanallista perimää, you know runonlaulanta.

      Jolly Jumpers; Areavaara murder:

      http://www.youtube.com/watch?v=Q5wjgctu1hw

      =DW=

    • Soonnäin

      Vai ei saanut soittaa radiossa.. Ennen meitä suojeltiin kyllä ihan eri tavalla, meni melkein paapomisen puolelle :) Nyt mennään taas kohti toista rajaa, kaikki täysin vapaata, väkivalta, seksi, ihan kaikki.

      Joskus oli muistaakseni sellainen tutkimus, että tietyn musatyylin (esim. metalli)kuuntelijat olivat masentuneimpia kuin toiset. Sitä tutkimus ei kertonut, että voiko olla niinpäin että ihminen tietyssä tilassa kuuntelee enemmän angstimusaa. Itse kuuntelin Apulantaa, Evanescencea ja Linkin Parkin levy Hybrid Theory kun erosin. Juoksin ja itkin, ja se tuntui puhdistavalta. Paremmalta kuin että vaan olisin pitänyt kaiken sisälläni.

      Kaikkein eniten ahdistusta herättävä jota nyt suoralta kädeltä muistan, on Limp Bizkitin Break stuff. Siinä hoilataan että pakkasin moottorisahan. Tämä bändi joutuikin pitämään pitkän paussin Woodstockin festivaalin jälkeen -99, missä heidän esiintymisen aikana ihmiset alkoi tapella ja raiskata päättömästi. Limp Bizkitiä syytettiin siitä että heidän biisit villitsivät paikalla olevia, ja että eivät tajunneet pysäyttää konserttia.

      Tässä on muuten äärettömän suurillinen biisi. Ja äärettömän kaunis. Jos tarvii saada kyynelkanavat auki, niin tämä toimii kuin Pieni talo preerialla-sarja :)

      http://www.youtube.com/watch?v=XwOKAyfRdeo

    • L - L

      Mitäpä siitä jos sanoma ja melodia ovat "samaa maata" mutta mielestäni eräs irvokkaimmista esityksistä on mainos jossa heppu ( Kuosmanen? ) jodlaa surkealla äänellä mollissa "suuuoomalaaiinen voooittaa aaainaa"!

      On myös lukuisasti saman tyyppisiä jodlauksia joissa on vastaavaa ristiriitaa.

      Latinot ovat iloisia. Kuolevatkin iloisissa sävelissä, kapinoinnista puhumattakaan. Bella tsau, tsau, tsau jne.

    • Mulla olis ollut tähän kans yks biisi, mutta en löytänyt sitä tubesta millään arvailemallani nimellä.
      Se kerto jostain äidistä joka joutui mieron tielle kun synnytti aviottoman lapsen ja lopussa se kietoi jonkun narun sen lapsen kaulaan ja tappo sen. Vähän saman tyylinen ku toi sun hintriikka juttus. Joku balladi se varmaan oli.

      • Astridin valssi


        Sanat Astridin valssiin. Hieno, surullinen kappale. Esitti ainakin Tuula Liuski ja Leena Viiri.

        Etkö muista kun aurinko hymyili, kun uskollisuutesi sain?
        Ja kuinka se niittykin vihannoi, kun mä syliä Astridin hain.

        Oi etkö sä hellivä isä ois, sillä onhan lapsesi tää.
        Hän isänsä hoivissa kasvaa vois, taikka muuten se mierolle jää.

        Miksi luotit sä leikkeihin keväimen, sillä tottaa en ajatellutkaan.
        Olen kyllä jo käteni antanut, vaan en antanut Astridille.

        Mies ylevä oon, enkä rupea sinun lastasi hoivaamaan.
        Ei lakikaan sinuun sido mua, vaikka kuinka sä soisit sen.

        Oi isä ja äiti, rakkahat, mulle anteeksi antakaa.
        Mun pientä lastani armahtakaa,hänet luoksenne ottakaa.

        Älä saavu sä silmäimme etehen, sinä kurja ja onneton.
        Kun kehtasit sinä vanhempais nimeä tyystin tahria noin.

        Oi isä ja äiti armahtain, minä vieläkin nuori lien.
        En jaksa yksin kulkea, näen edessäin mieron tien.

        Olit ennen sä lapsemme rakkahin, nyt sielusi saastunut on.
        Et enää lapsemme olla voi, ala lähteä, hyvästi!

        Täällä istuitte lämmössä lietehen, paha tieltä mun tänne toi.
        Yksin pienen lapseni kanssa kai teidän luoksenne jäädä voin?

        Ei ole tämä kievari kulkijain pois luunne te laittakaa.
        Kuka käskis kaikkia kurjia kera lastensa majoittaa!

        Hän kulki hanget ja kahlasi jäät yli myrskyn ja pakkassään.
        Hän kulki kuolemanuuvuksiin, luo päässyt ei kenenkään.

        Jos kannikka hänelle jostakin tai riekale annettiin,
        sen lapsi sai, vaan itsensä oli nälkä ja paleli.

        Nyt myrsky käy ja humisee, hän lastansa katselee.
        Se itkee, pieni, ja vaikeroi, salo kaamea humisee.

        Hän nauhan otti vyöltänsä, kietoi pienokaisen kaulaan sen.
        Ei enää kärsiä tarvi sun, minun lapseni, hyvästi jää.

        Ja poskia kuolemankalpeita vielä kerran hän suutelee.
        Nyt lapsosen hyvä olla on ja pienoinen vaikenee.

        Kun taas tuli kevät ja lämmin sää ja aukes nuo talven jäät,
        niin Astridin jälkeen vankilan rautaportit ne kiinni jää.

        Lähde:

        Suuri toivelaulukirja. 18 (2005). Toimittaneet Virpi Kari, Ari Leskelä. F-Kustannus: Helsinki.


      • lusiina kirjoitti:

        Astridin valssi


        Sanat Astridin valssiin. Hieno, surullinen kappale. Esitti ainakin Tuula Liuski ja Leena Viiri.

        Etkö muista kun aurinko hymyili, kun uskollisuutesi sain?
        Ja kuinka se niittykin vihannoi, kun mä syliä Astridin hain.

        Oi etkö sä hellivä isä ois, sillä onhan lapsesi tää.
        Hän isänsä hoivissa kasvaa vois, taikka muuten se mierolle jää.

        Miksi luotit sä leikkeihin keväimen, sillä tottaa en ajatellutkaan.
        Olen kyllä jo käteni antanut, vaan en antanut Astridille.

        Mies ylevä oon, enkä rupea sinun lastasi hoivaamaan.
        Ei lakikaan sinuun sido mua, vaikka kuinka sä soisit sen.

        Oi isä ja äiti, rakkahat, mulle anteeksi antakaa.
        Mun pientä lastani armahtakaa,hänet luoksenne ottakaa.

        Älä saavu sä silmäimme etehen, sinä kurja ja onneton.
        Kun kehtasit sinä vanhempais nimeä tyystin tahria noin.

        Oi isä ja äiti armahtain, minä vieläkin nuori lien.
        En jaksa yksin kulkea, näen edessäin mieron tien.

        Olit ennen sä lapsemme rakkahin, nyt sielusi saastunut on.
        Et enää lapsemme olla voi, ala lähteä, hyvästi!

        Täällä istuitte lämmössä lietehen, paha tieltä mun tänne toi.
        Yksin pienen lapseni kanssa kai teidän luoksenne jäädä voin?

        Ei ole tämä kievari kulkijain pois luunne te laittakaa.
        Kuka käskis kaikkia kurjia kera lastensa majoittaa!

        Hän kulki hanget ja kahlasi jäät yli myrskyn ja pakkassään.
        Hän kulki kuolemanuuvuksiin, luo päässyt ei kenenkään.

        Jos kannikka hänelle jostakin tai riekale annettiin,
        sen lapsi sai, vaan itsensä oli nälkä ja paleli.

        Nyt myrsky käy ja humisee, hän lastansa katselee.
        Se itkee, pieni, ja vaikeroi, salo kaamea humisee.

        Hän nauhan otti vyöltänsä, kietoi pienokaisen kaulaan sen.
        Ei enää kärsiä tarvi sun, minun lapseni, hyvästi jää.

        Ja poskia kuolemankalpeita vielä kerran hän suutelee.
        Nyt lapsosen hyvä olla on ja pienoinen vaikenee.

        Kun taas tuli kevät ja lämmin sää ja aukes nuo talven jäät,
        niin Astridin jälkeen vankilan rautaportit ne kiinni jää.

        Lähde:

        Suuri toivelaulukirja. 18 (2005). Toimittaneet Virpi Kari, Ari Leskelä. F-Kustannus: Helsinki.

        .ja sävel:

        http://www.youtube.com/watch?v=1l6iX-9MpjU



      • Nittaminax kirjoitti:

        Juuri tämä ja on niin surullinen ku olla ja voi. Miten lie muistitkin nimen.

        En muistanutkaan, sävelen vain ja sitten googletin ja sattui löytymään.


      • lusiina kirjoitti:

        En muistanutkaan, sävelen vain ja sitten googletin ja sattui löytymään.

        Ja mää yritin tupesta suoraan. Olis varmaan munkin kannattanut guuglettaa ensin suoraan.


    • demeter1

      Ihmiset suhtautuvat angstiinsa eri tavoin. Minun keinoni on siedätys. Angstibiisit auttavat siinä, ne vapauttavat, eivät lisää minun alakuloani..

      Eli mulla on paljonkin alakuloa hoitavia kappaleita: Hintriikan surumarssi, Loirin Leino-tulkinnat, Hectorin "Lumi teki enkelin eteiseen", Yön "Jousenlaulu" ...
      Yölla on muitakin sopivan rikkinäisiä ja rikkovia biisejä...

      Tuon Jenni Vartiaisen biisin sanat ovat kauniit, runoutta suorastaan...

      Tuosta Suomen angstisemmasta kappaleesta oli kisakin muutama vuosi sitten. Peltoniemen Hintriikan surumarssi voitti sen. Hyvänä kakkosena tuli Hectorin "Lumi teki enkelin eteiseen".

    • Whiskey in the Jar, masentaa minut aina.
      Kunnes keskityn vain melodiaan.
      Minua alkaa pelottaa että ruukku tyhjenee.

      H.

    • ---2

      Onhan aloitusbiisi aikoinaan valittu ankeimmaksi, tosi Tapio "rautalapio" Rautavaaran laulamana

    • Miksi minä joudun niin usein tuskan valtaan.
      Miksi minulle ei armoa suoda?
      Minut sysätään armotta sinne sivuun.
      Mistä nosteta ei minua koskaan enää?

      "Love, love me do.
      You know I love you,
      I'll always be true,
      So please, love me do.
      Whoa ccc, love me do."

      H.

    • Osaa ne olla ankeita ulkomaillakin...Joan Manuel Serratin tarina miehestä joka ei omistanut mitään ei edes puuta mihin ripusti köyden joka ei sekään ollut hänen omansa saa minun aurinkoni menemään pilveen aina.

      https://www.youtube.com/watch?v=KC5_dMgon38

      • Leonor Gonzalez Mina levytti joskus aikojen alussa (seitskytluvun alussa, luulen) upean surullisen ja sydäntävihlovan laulun orjuudesta: "Vaikka omistajani tappaisi minut niin siihen kaivokseen en mene".
        https://www.youtube.com/watch?v=ZE9y_tpoc-s


    • Minä tykkään Peltoniemen Hintriikan surumarssista. Se vapauttaa jotain minussa.

      • Anonyymi

        Aivan,,,se on niin puhdistava ja koruton.


    • iikkaitku

      Lapsena, kun kuuntelin tiikerihaita, tuli itku. Julma tiikerihai:(

    • ,.,.-'¨*+
    • konnarinna
      • Musiikki ei ainakaan ole kovin melankolinen vaan jopa hyökkäävän kova ja sanoihin sopimaton.


      • konnarinna
        Nittaminax kirjoitti:

        Musiikki ei ainakaan ole kovin melankolinen vaan jopa hyökkäävän kova ja sanoihin sopimaton.

        Sanoma on tärkein, ja eiköhän Chydenius tiennyt, mitä sävelsi. Hyökkäävähän oli Ilmarikin.


    • ...

      Yks piisi.

      Tämä kai ekoja englanninkielisiä piisejä, jonka sanat opin ulkoa. Noh, sanat on helpot. Mutta niin perkuleellisen surullinen rakkauslaulu, kuin olla ja voi. Ja piisi itessään niin stanan kaunis. Levyllä vielä hauska kontrasti, seuraava piisi on FX, jota en vieläkään tajua, hauskaa äänimaisemaa, tai jotain. Mutta tää piisi on siis yks kauneimmista surullisista rakkauslauluista, mitä ikinä kuullut.

      BLACK SABBATH; CHANGES :

      http://www.youtube.com/watch?v=DToXnlvSTWo

      =DW=

    • reppuriika

      Siinäpä ongelma. Kun meillä jokaisella on yskilöllinen maku ja mielikuva siitä erittäin surullisesta, sinulla oma ja minulla oma ja jollain kolmalle se omansa.
      Nykyään kun kaikki on sallittua?
      Toosa kiinni jos ei korvat kestä. Niin itse ratkaisen.

      • "reppuriika"

        Kannatan.
        Ankeuttajat eivät olleet hauskoja Potterillekaan.

        H.


    • cheater
    • A.T.

      "Onks teillä muilla jotain sellaisia biisejä joiden kuuntelua haluaa karttaa niiden alakuloa aiheuttavan vaikutuksen takia?"

      On, ja katso nyt itse näkyykö tuolla videolla ainuttakaan iloista naamaa. Tämä kammotus on ylitse muiden, mutta en sitä radiosta ole kuullut vaan joku linkitti keskustelupalstalle.

      http://www.youtube.com/watch?v=kb9GgkwJbb4

    • Anonyymi

      Äiti on raukee. Siteeraus yhdestä pikkujutusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      654
      4814
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3519
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3241
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      169
      2498
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2329
    6. 255
      1899
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1467
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1363
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1359
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe