Onko täällä ketään hypotyreoosia sairastavaa, joka on lopettanut kofeiinin käytön (siis myös teen, limsat, suklaa yms.) tai tupakoinnin tyroksiinihoidon aikana? Miten se on vaikuttanut olotilaan, painoon, veriarvoihin?
Sairastan itse kilpparin vajaatoimintaa ja olen tyroksiini-lääkityksellä. Saan kahvinjuonnista välillä hikoilu- ja ahdistuskohtauksia, mutta lopettaminen ja jopa vähentäminenkin tuntuu ylivoimaiselta. Uskoisin paniikkikohtausteni helpottavan jos pääsen stimulanteista eroon. Tyroksiinin annostusta on laskettukin toisinaan, vaikka lab-arvot ovat olleet lähempänä vajista kuin liikatoimintaa.
Kertokaahan myös vinkkejä vieroitukseen!
Kofeiini, nikotiini, tyroksiini..
3
1322
Vastaukset
- kissus
Kahvin juomisen ja tupakoinnin lopettamisen jälkeen äkilliset hikoilukohtaukset ja sydämen tykyttelyt loppui ainakin minulla. En ole vielä lopettanut suklaan syöntiä, teetä ja colajuomia menee satunnaisesti mutta maltillisia määriä, eivätkä oireet näillä palaa. Tupakoinnin lopetin hieman itseäni huijaten, jätin ajatusten tasolla itselleni luvan poltella jos siltä tuntuu. En siis käyttänyt purkkaa tai laastareita vaan rauhoittelin nikkiksen ajattelemalla että jos huomenna ei helpota niin haen askin. Pariin otteeseen hainkin, mutta pikku hiljaa alkoi olla parempi olo polttamatta. Kahvista en erityisemmin edes pitänyt, joten sen jättäminen oli helpompaa.
Lääkitystä ei ole näiden muutosten jälkeen tarvinnut säätää. Nyt kun nikotiini ja kofeiini eivät ole entiseen tapaan sekaamassa kuvioita, entinen annostus on ok, joskin sitä joutunee jossain vaiheessa nostamaan kun vaiva kilpparissa pahenee ajan myötä.- Pullero75
Kiitos vastauksesta!
Olen ollut pitkiäkin aikoja polttamatta, mutta aina sortunut tupakoimaan kun painonnousu on ahdistanut liikaa. Uskon silti jättäväni tupakan lopullisesti lähiaikoina. Olo on aina huomattavasti parempi savuttomana. Kahvi sen sijaan onkin kimurantimpi huume. Jos olen vuorokauden ilman kofeiinia, saan niin helvetillisen olon etten osaa edes kuvailla sitä kunnolla. Silti kuitenkin kahvin juominenkaan ei aina tunnu hyvältä, vaan hikoilen ja pumppu tikittää, ahdistaa ym. jonkin aikaa juomisen jälkeen.
Ehkäpä yritän taas ensin vähentää ja sitten lopettaa kofeiinin saannin kokonaan. Pitäisi tehdä itselleen joku suunnitelma ja laittaa päivämäärä ylös milloin lopetan kokonaan. Ohhoijaa, vaikealta tuntuu!
- Ex nisti
Kannattaa ensin vähentää kahvin juonti siihen pisteeseen, että vieroitusoireet pysyvät juuri ja juuri poissa. Itselläni se oli puolitoista kupillista aamuisin ja iltapäivisin. Jos yritti jättää iltapäiväkahvin väliin, niin illalla oli helvetinmoinen päänsärky. Kun sitten lopettaa kokonaan, niin vieroitusaikana voi tuskaa yrittää lievittää kofeiinittomalla kahvilla. Siinäkin on tosin kofeiinia ihan merkittäviä määriä, mutta itselläni se auttoi vieroitushoidossa.
Vihreää teetä voi jatkossa juoda aivan huoletta muutaman kupin päivässä jos haluaa. Siinä on niin vähän kofeiinia, ettei maltillisilla määrillä johda riippuvuuteen.
Itselläni lopettaminen aiheutti 3 päivän totaalisen horkan ja lihas ja niveloireet jatkuivat muutaman viikon. Positiivista kilpirauhasvaivaisille yleisen vaivan palelemisen kanssa oli, että se helpotti myös. Kofeiinihan tunnetusti supistaa ääreisverenkiertoa, joka sitten aiheuttaa palelemista. Kofeiini myös laskee TSH:ta, joka sitten aiheuttaa T4 hormonin laskua. Kofeiini sotkee myös muuta hormoni toimintaa mm. adrenaliini, kortisoni, insuliini, testosteroni, kasvuhormoni...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."652242Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.2182119- 1171428
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711190Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj161183- 1041051
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73949Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki84930Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78899Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933875