Kofeiini, nikotiini, tyroksiini..

Pullero75

Onko täällä ketään hypotyreoosia sairastavaa, joka on lopettanut kofeiinin käytön (siis myös teen, limsat, suklaa yms.) tai tupakoinnin tyroksiinihoidon aikana? Miten se on vaikuttanut olotilaan, painoon, veriarvoihin?
Sairastan itse kilpparin vajaatoimintaa ja olen tyroksiini-lääkityksellä. Saan kahvinjuonnista välillä hikoilu- ja ahdistuskohtauksia, mutta lopettaminen ja jopa vähentäminenkin tuntuu ylivoimaiselta. Uskoisin paniikkikohtausteni helpottavan jos pääsen stimulanteista eroon. Tyroksiinin annostusta on laskettukin toisinaan, vaikka lab-arvot ovat olleet lähempänä vajista kuin liikatoimintaa.
Kertokaahan myös vinkkejä vieroitukseen!

3

1307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissus

Kahvin juomisen ja tupakoinnin lopettamisen jälkeen äkilliset hikoilukohtaukset ja sydämen tykyttelyt loppui ainakin minulla. En ole vielä lopettanut suklaan syöntiä, teetä ja colajuomia menee satunnaisesti mutta maltillisia määriä, eivätkä oireet näillä palaa. Tupakoinnin lopetin hieman itseäni huijaten, jätin ajatusten tasolla itselleni luvan poltella jos siltä tuntuu. En siis käyttänyt purkkaa tai laastareita vaan rauhoittelin nikkiksen ajattelemalla että jos huomenna ei helpota niin haen askin. Pariin otteeseen hainkin, mutta pikku hiljaa alkoi olla parempi olo polttamatta. Kahvista en erityisemmin edes pitänyt, joten sen jättäminen oli helpompaa.

Lääkitystä ei ole näiden muutosten jälkeen tarvinnut säätää. Nyt kun nikotiini ja kofeiini eivät ole entiseen tapaan sekaamassa kuvioita, entinen annostus on ok, joskin sitä joutunee jossain vaiheessa nostamaan kun vaiva kilpparissa pahenee ajan myötä.

• Pullero75

Kiitos vastauksesta!
        Olen ollut pitkiäkin aikoja polttamatta, mutta aina sortunut tupakoimaan kun painonnousu on ahdistanut liikaa. Uskon silti jättäväni tupakan lopullisesti lähiaikoina. Olo on aina huomattavasti parempi savuttomana. Kahvi sen sijaan onkin kimurantimpi huume. Jos olen vuorokauden ilman kofeiinia, saan niin helvetillisen olon etten osaa edes kuvailla sitä kunnolla. Silti kuitenkin kahvin juominenkaan ei aina tunnu hyvältä, vaan hikoilen ja pumppu tikittää, ahdistaa ym. jonkin aikaa juomisen jälkeen.
        Ehkäpä yritän taas ensin vähentää ja sitten lopettaa kofeiinin saannin kokonaan. Pitäisi tehdä itselleen joku suunnitelma ja laittaa päivämäärä ylös milloin lopetan kokonaan. Ohhoijaa, vaikealta tuntuu!

• Ex nisti

Kannattaa ensin vähentää kahvin juonti siihen pisteeseen, että vieroitusoireet pysyvät juuri ja juuri poissa. Itselläni se oli puolitoista kupillista aamuisin ja iltapäivisin. Jos yritti jättää iltapäiväkahvin väliin, niin illalla oli helvetinmoinen päänsärky. Kun sitten lopettaa kokonaan, niin vieroitusaikana voi tuskaa yrittää lievittää kofeiinittomalla kahvilla. Siinäkin on tosin kofeiinia ihan merkittäviä määriä, mutta itselläni se auttoi vieroitushoidossa.

Vihreää teetä voi jatkossa juoda aivan huoletta muutaman kupin päivässä jos haluaa. Siinä on niin vähän kofeiinia, ettei maltillisilla määrillä johda riippuvuuteen.

Itselläni lopettaminen aiheutti 3 päivän totaalisen horkan ja lihas ja niveloireet jatkuivat muutaman viikon. Positiivista kilpirauhasvaivaisille yleisen vaivan palelemisen kanssa oli, että se helpotti myös. Kofeiinihan tunnetusti supistaa ääreisverenkiertoa, joka sitten aiheuttaa palelemista. Kofeiini myös laskee TSH:ta, joka sitten aiheuttaa T4 hormonin laskua. Kofeiini sotkee myös muuta hormoni toimintaa mm. adrenaliini, kortisoni, insuliini, testosteroni, kasvuhormoni...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe