Uusi mies ja hoitomaksujen nousu

iggyguk

Minulla on 3 vuotias lapsi. Lapsi on isällään joka toinen viikonloppu. Asumme aika lähellä toisiamme, joten matkakuluja ei oikeastaan ole.

Olen seurustellut uuden miehen kanssa ja nyt olemme muuttamassa yhteen. Itse jäin työttömäksi, mutta uudella miehellä hyväpalkkainen työ. Jos minä saan työn ja lapsi menee päivähoitoon hoitomaksut ovat maksimihoitomaksut. Isä maksaa elareita 150 euroa, vaikka voisi todennäköisesti vähän enemmän tulojensa ja menojensa mukaan maksaa. Laskeltaa elatusmaksuista isä ei ole suostunut tuloistaan ja menoistaan tehtävän. Minä itse matalapalkkaisella alalla, kun töitä saan.

Lastenvalvoja sanoi että hoitomaksut maksavat vanhemmat eikä se kuulu uudelle puolisolle, vaikka hänen tulot otetaankin huomioon hoitomaksuissa. Oikeusministeriön ohjeiden mukaan tuonikäisen lapsen elinkustannukset on 290 euroa ja hoitomaksut siihen päälle ilmeisesti, kun eihän ne voi siihen todellakaan mahtua mukaan. Ja tämäkin ohjeistus varmaankin se minimielinkustannukset. Isä ei kuitenkaan suostu maksamaan lisää elareita, kun puhuin tästä hoitomaksujen mahdollisesta noususta. Pitää varmaan mennä sitten oikeuteen asian kanssa.

Isältä saan siis 153 euroa ja lapsilisät 104 euroa, ja yksinhuoltajakorotuskin poistuu yhteen muuton takia. Joten minun maksettavakseni tulisi 33 euroa elinkustannuksia 283 euroa hoitomaksua (nousee elokuun alussa maksimihoitomaksu)=316 euroa, ja varmaan vähän enemmänkin jos tuo ohjeistus elinkustannukset on minimit. Minulla siis huonommat tulot kuin hänellä ja maksaisin silti yli puolet enemmän.

Hänelläkin uusi puoliso, joten elinkustannukset hänelläkin pienemmät kuin yksin. Tosin hänelläkin alle kouluikäinen lapsi, mutta hänen hoitomaksuthan kuuluvat hänen oikeille vanhemmilleen. Heidän vuokrakin todennäköisesti pieni asunnon koon ja sijainnin vuoksi. Isän tulot noin 2020 euroa ja minun korkeintaan 1850, riippuen minkä työn saan. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

9

208

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taas näitä...

No se on ihan ok, että maksat enemmän, kun saat pitää lastakin enemmän. Ihme tukien kinuajia joka paikassa, jotka kuvittelevat, että lapsen kulut kattaa kaikki muut. Aiotko käyttää paljonkin vielä energiaa, aikaa ja henkistä terveyttä muutamasta kympistä tai satasesta taistelemiseen? Pärjäätte varmasti ihan hyvin, vaikka menisitte eteenpäin ihan nykyisillä spekseillä.

• lueppas enmmän

Ei hoitomaksut nouse ja lisät poistu siksi että tulee uusi mies siihen, ja hänen oletetaan maksavan toisen lasten kulut, vaan siksi, että se rinnastetaan perheeksi! Kun perheen tulot nousee tuet poistuu ja osa maksuista nousee. Tuilla on tarkoitus auttaa yksin lasten kanssa asuvaa.
      Silloin onkin tarkkaan harkittava, asuuko yksin lasten kanssa vai ryhtyykö parisuhteeseen.
      Tuilla avustetaan kokonaisutta jos siihen on tarvetta, eikä katsota kuka on kenenkäkin isä tai äiti, vaan jos tulot siinä perheessä nousee, niin tuet loppuu, koska et ole enää yksinhuoltaja.

• iggyguk

Mutta niinkuin lastenvalvojakin minulle sanoi, vaikka uudesta miehestä tulee isäpuoli niin ei lapsen elättäminen silti hänelle kuulu. Ja noiden oikeusministeriön ohjeiden mukaan yhteenmuuton vuoksi minun elinkustannukset laskee 90 euroa, joten joo siitä vähennetään 50 euroa yksinhuoltajakorotus, ja voin maksaa siten 40 enemmän lapsen kuluista. Joten silloin minä maksan 275 euroa ja hän edelleen 150. Minusta vieläkin liian suuri ero.

• VäärinLaskit

Eipäs ole.
        x-miehesi maksaa 150.
        sinä maksat n. 175 (275-lapsilisä).

• 5jfn

Miksi lasta olet hoitoon viemässä jos itse olet työtön? Myös asumiskulusi puolittuvat, joten sinulle jää enemmän käteen kuin näissä laskelmissasi.

• iggyguk

Mutta niin jää miehellekkin enemmän käteen kun asuu uuden naisen kanssa. Ja sanoinkin että vien lapsen hoitoon sitten kun saan työn.

• ei stna!

Sinulla käytännössä asumiskulut puolittuvat uuden ukon myötä mutta ruikutat silti!!!!

• Isä.

Mulla myös lapsen äiti alkoi vaatia rahaa, kun uusi mies muutti hänen luokseen. Perusteena juurikin tuo, että hoitomaksut kasvaa ja yh-tuet poistuu.

Tietenkään en suostunut, sillä miksi minä maksaisin siitä, että hän muuttaa hyväpalkkaisen miehen kanssa yhteen.

Meillä tilanne oli kyllä aika erilainen:
      - itse olin pienituloinen ja he taas olivat keskituloisia.
      - lapsi vuoroviikoin kummalakin, joten äidille lapsilisä mutta ei elatusmaksua

Ehdotin, että voidaanhan siirtää lapsi luokseni kirjoille, jolloin vastaisin päivähoidosta ja saisin lapsilisät. Ei kelvannut, mutta lopetti rahan vaatimisen sentään.

• bvctytyet

Juu, ei uuden miehen tulo saa aiheuttaa sinulle elatusmaksujen nousua, kyllä ne maksut silloin maksaa se ex vaimo. Hänen perheensähän asia se on, jos tulot nousee.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      139
      3860
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      341
      2993
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      9
      1892
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1635
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1089
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      944
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      761
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      751
    Aihe