Olen 20v opiskelija, olen sairastunut pitkäaikaista masennusta ja yhden psykoosijakson. Psykoosijaksostani on noin vuosi ja olen pärjännyt ilman lääkkeitä jo noin vuoden. Yritän välttää sairastumista uudelleen monin keinoin kuten läheisten tuella ja positiivisella elämänasenteella mutta tajusin että yhtenä normaalia elämääni haittaavana ongelmanani on nykyään alkoholi. Olen aina ollut hiljainen ja ujo ihmisten seurassa ja välillä häpeän sitä. Useimmat opiskelijat kuten minä juovat usein tekosyynä sille että opiskelu ja työelämä on rankkaa. Alkoholihan tunnetusti pahentaa juuri masennusta ja psykoosia, sitä kun aina luulee että se tuo sitä hetkellistä nautintoa. Tuntuu että ongelmani ovat pahentuneet viimeaikoina enkä keksi oikein syytä, lähes joka päivä saa pelätä kaikenlaisia maksa- ja sydänsairauksia mitä sitten aikuisena voi tulla. Viimeaikoina on tuntunut että sairastun taas psykoosiin ja haluaisin vähentää juomista oikeasti. Haluaisin silti käydä kavereiden kanssa ulkona mutta miten pystyisi hillitsemään omaa juontiaan ja pitämään hauskaa selvinpäin? Ennen en edes juonut mutta nykyään tuntuu että on pakko juoda jotta pysyisi sosiaalisena ja pystyisi puhumaan ja kommunikoimaan ihmisten kanssa samalla tasolla siis seurapiireissä ja juhlissa. Pelottaa kun alkoholia saa niin helposti kaupastakin. En halua olla typerä ryyppääjä jota vanhempani häpeävät.
Alkoholi ja mielenterveys
dfhhh4
1
62
Vastaukset
- tsemppiä elämääsi
Vaikutat järkeävältä nuorelta. On hienoa, että olet tajunnut että alkoholi ei ratkaise ongelmia vaan tuo niitä lisää. Kannattaa otta ajoissa itseään niskasta kiinni. Kyllä sinä järki-ihmisenä voi sanoa ei tuolle vaaralliselle litkulle.
Maennukseenkin löytyy monia muita keinoja. Oletko kokeillut liikunnallisia harrastuksia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää2234534Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri4453288Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt142188Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa141850Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja51198- 741033
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar691025Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat25994- 75928
- 54926