Opiskelijan toimeentulo?

Isla.

Hei!

Olen 18-vuotias, täytän tänä vuonna 19-vuotta. Mä en oo peruskoulun jälkeen käyny mitään kouluja ja nyt haluaisin alkaa lukemaan ehkä yhtä ammattia. Oon asunu jo kahdessa omassa asunnossa, ekan kerran 16v ja toisen kerran nyt täys-ikäsenä. 16-18v mun elämisen makso vanhemmat ja mä vaan asuin ja olin, en tehny mitään, en käyny koulussa tai töissä. Se päätty vähän huonosti, en jaksanu siivota sitä asuntoo ja sinne puhkes vesivaurio, kun mä olin henkisesti niin huonossa kunnossa. Masentunut. Nyt täys-ikäsenä sain sit pitkän työn kautta, monen kuukauden ehtimisen jälkeen, hommattua itelleni uuden vuokra-asunnon yksityisen vuokran-antajan kautta. Oon maksanu nyt elämistäni 4000e perintörahoilla ja ne on nyt aika loppuun kulutetut muutamien kuukausien jälkeen. Niistä oon siis maksanu vuokraa, ruokaa yms. Mun vanhemmilla on mielenterveysongelmia ja isällä ollu alkoholismia, ne riitelee aina ja niistä samoista asioista. Oon kasvanu sellasessa kodissa. Sitten mua on rankasti koulukiusattu, joka hajotti mun pään ja myös fyysisen terveyden. Isän mielenterveysongelmat on esim. sellasia et sillä on narsistisia piirteitä. Meidän äitiä se on kiusannu jo pitkään, pienenä mä en älynny sitä ja kiusasin ja haukuin isän mukana äitiä, mut nyt aikuisena oon ruvennu tajuamaan sen homman. Sillä on vittumaisia katseita äitiä kohtaan, se siivotuttaa sillä kaiken, haukkuu sitä ja muutenkin käyttäytyy sitä kohtaan vähän huonosti. Tätä on jatkunut jo 21v, niin kauan kun ne on ollu yhessä ja ne ei oo eronnu, tuskin tulevat eroamaankaan. Eikä tolla äitilläkään oo jostain syystä kaikki menny ihan putkeen. Asunu 30v asti vanhempiensa luona, riippuvainen porukoistaan ja niiden hallinnassa, aina " minä soitan mun vanhemmille! " jos tulee jotain ongelmia esim. mun tai isän kanssa. Huutaa paskat housussa, riehuu, haukkuu isää hirveillä nimillä. Sillä ei oo ystäviä. Kumpikaan mun vanhemmista ei käy koskaan missään. Me ei olla koskaan käyty missään. Paitsi joskus oltu lomalla vuokramökillä ja nekin reissut on menny monesti päin helvettiä kun äiti ja isä rupeaa riitelemään...

Nyt tuntuu et se isän narsismi on alkanut kohdistua myös muhun, kun musta on tullu isompi ja aikuinen. Näyttää siltä et se on alkanu mua kohtaan käyttäytymään samalla tavalla kun äitiä. En tiedä onko tähän syynä se et mä en haluu samoja asioita kun se, läheskään, vaan mulla on omiakin ajatuksia ja tahtoa tehdä nuita, näitä ja niitä asioita. Mut tämmöstä oon miettiny syyks. Ennen oltiin isän kanssa tosi läheisiä, sillon kun minä olin pieni, rakastin mun isää selkeesti enemmän kun äitiä. Olin isän tyttö. Räkätettiin aina isän kanssa muille ihmisille, perseiltiin ja haukuttiin äitiä tai äitin puolelta isovanhempia koska isä alotti... Tämmöstä on ollu mun lapsuus.

Joskus musta tuntuu että isä ei rakasta mua enää ja mulla on siitä hirmu paha mieli. Koska tuo sen narsisminen käyttäytyminen on alkanu nyt myös mua kohtaan, kuten kerroin. Meillä on menny tässä perheessä välit nyt kaikilla kaikkien kanssa. Minä inhoon ja vihaan mun vanhempia. Tuntuu et mun vanhemmat inhoo ja vihaa mua. Syytän niitä siitä et ne on pilannu mun lapsuuden ja elämänkin jo aika hyvin tähän mennessä, koska eivät huolehtineet ja välittäneet musta niinku ois pitäny! mie oon saanu aina mitä mie oon halunnu ja melkeen aina tehdä mitä minä ikinä haluankaan, ilman rangaistuksia, sen kummempia rajoja ja joutunu elää tollasissa kotioloissa mistä kerroin myös. Syytän niitä jopa siitä et jos ne ois huolehtinu, välittäny musta ja rakastanu niinku ois pitäny nii tuskin oisin joutunu kiusatuks! koska minä käyttäydyin kuin lutka ja näytin huoralta, luultavasti kun en saanu kotoo sitä rakkautta ja huolenpitoo mitä oisin kaivannu ja mulla ei ollu sellasia kotioloja kun oisin halunnu. Ukki ja mummokin äitin puolelta (isän puolelta isovanhemmat kuoli jo kun olin hyvin pieni tai en ollut vielä ollenkaan olemassa.) niin löivät aina mua jos en totellu tai tehny just niinku ne halus, niillä meni aina hirmu helposti hermot, sitä sai sitten aina pelätä ja mut aina pakotettiin mummolaan, oli arki tai viikonloppu, syynä muka että en syö kotona kunnolla ja keskity koulun käyntiin. Niimpä mä harvemmin sain olla vapaa-ajalla sitten omien kavereiden kanssa oli arki tai viikonloppu kun pääsin mummolasta aina vasta niin myöhällä kotiin ja kukaan ei enää voinu olla siihen aikaan ja kun minut sysättiin sinne, niin mun omat vanhemmat pääs humputtelemaan omille menoilleen päälle kolmekymppisinä kun parikymppiset tai teinit, miten vaan halusivat, kun ei ollu lasta hoidettavana tai huolehdittavana vaan sen hoito oli jätetty ukille tai mummolle. Mummolassa mun ainoot virikkeet lapsena oli: yksin leikkiminen, tv:n katsominen, käyminen ukin ja mummon kanssa lenkillä, syöminen. Mä en käyny ees päiväkotia, joten mut sysättiin siitä suoraan esikouluun ja sit kouluun ja meidän perheessä ei oo muita lapsia. Ja aina välillä oli kivaa.

Niin mä mietin et onks tää teidän mielestä ollu ihan normaali lapsuus?

21

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Isla.

Mut joo...

Ettei tää mee kokonaan mun lapsuudesta puhumiseks ja en todellakaan hae tällä nyt sääliä tai mitään... ! mä vaan selitin tuon tähän, jotta tajuisitte miten vaikea ja vaikealta mun tilanne tuntuu. Mut jatkan nyt sit ihan siihen asiaan.

Niin nyt oon tässä 16-19v aikana toipunu sen verran ja kasvanu varmaan myös ihmisenä, aikuistunu, et vihdoin oisin valmis etenemään mun elämässä ja haluaisin lähtee opiskelemaan ehkä yhtä ammattia. Koska ilman ammattia, on tosi vaikee saada töitä. Ja etenkään sellasen alan minkä töitä haluais tehdä. Koska mä en nyt haluu minnekkään paska siivoojaks päätyä... sanotaan nyt, et semmosta duunia tekee mun molemmat vanhemmat. Tosin äiti ei oo enää töissä, se on sairas, mut sitä ei huvittaiskaan. Senkin se on myöntäny suoraan. Ja isä on, mut äiti elää vähän niinku sen siivellä, huijaa lääkäreitä, kun väittää et syö lääkkeitään ja väittää et ne ei toimi, vaikka ei oo syöny ollenkaan sairauteensa niitä ja koittaa nyhtää nyt useaa vuotta putkeen eläkepapereita, tuloksetta. Ja ei mun vanhemmat ollu sillon päälle kolmekymppisinä kun olin pieni niin halukkaita paiskimaan duunia sillonkaan. Oltiin tosi veloissa, köyhiä. Ukki ja mummo makso äitin puolelta meidän elämisen, kun muuten meillä ois saattanu mennä koti alta ja tulla niinku mitä tahansa vaikeuksia nyt tuleekaan kun perhe on tosi köyhä ja veloissa. Maksovat mm. jotain velkoja isän puolelta. Näin oon ymmärtäny. No ei siitäkään sen enempää, vähän henkilökohtasia asioitahan mä selitän, mut nimettömänä ja anonyyminä voi hyvin avautua. Kun toiki on vaan nimimerkki millä kirjotan.

Niin tosiaan nyt kun haluaisin lähtee kouluun je edetä elämässäni paremmin kun omat vanhempani ja päästä mm. parempaan työhön ja ammattiin niin kun mulla ei oo tuloja nyt mistään. Ei MISTÄÄN. Mä en vissiin saa ees toimeentulotukea koska asun nyt porukoiden luona, kun se mun edellinen kämppä ei ollukkaan hyvä, vaan aika romu kämppä, jossa kaikennäköstä melu häiriöö... en viihtyny siel kurjas vanhassa 60-luvun lähiö läävässä. :( niin miten mä pääsisin muuttamaan johonkin nättiin ja uuteen ja perus siistiin kotiin, suht halvalla vuokralla ja opiskelemaan tuota ammattia mitä haluan ja tulisin toimeen, ilman vanhempien apua??

Kun ei ne nyt mua enää ees pahemmin auta. Väittävät aina et ovat hyviä vanhempia kun ovat maksaneet mulle niin paljon kaikkee... Mut tuo henkinen puoli on ollu sit niin ja näin. Mut mun pitäis kunnioittaa ja arvostaa niitä ja pitää hyvinä vanhempina, kun taloudellisesti on tehty mun eteen niin paljon.

Niin tuossapa ne kysymykset tulikin.

En haluais mun vanhemmille enää kertoo minne muutan, mikä mun puhelinnumero on tai ruinata rahaa ja olla niiden armoilla...

• V3344444

Jos sulla ei ole mitään tuloja niin vaikeaa on muuttaa yhtään mihinkään. Voit tietty koittaa etsiä töitä ja jos löydät, niin mennä töihin ja tienata rahaa ja sen jälkeen etsiä omaa asuntoa, jotta voit maksaa vakuudet, vuokrat, muut laskut ja ruoka.

Haet nyt opiskelemaan sitä alaa, mikä kiinnostaa. Jos pääset kouluun, haet opintotuen, asumislisän ja opintolainan. Sossusta ei heru rahaa, koska opintolaina pitää ottaa.

Sitten laitat hakemuksen opiskelijä asuntoloihin, jos siellä kaupungissa, minne menisit opiskelemaan, sellainen on? Harva opiskelija nimittäin pystyy asumaan omassa vuokra yksiössään. Solu asunto on monille opiskelijoille ensimmäinen asumismuoto, valitettavasti.

Eli

a) ensin laitat hakemuksen sinne kouluun ja sille alalle, johon haluat opiskelemaan.

b) koitat hakea töitä ja tienata sillä tavalla rahaa, jotta pystyt muuttamaan vuokra asuntoon, näin ollen sun ei tarvitse välttämättä mihinkään opiskelija asuntoon muuttaa.

c) jos töitä ei löydy, sun pitää asua kotonasi niin kauan että saat tiedon, pääsitkö opiskelemaan. Jos pääsit, sitten laitat hakemuksia opiskelija asuntoihin. Voit laittaa toiveeksi että haluat yksiön, mutta yleensä soluasunto on se, minne pääsee. Kun asuu jonku aikaa solussa (vuoden tai yli), voi päästä yksiöön, ehkä.

• Isla.

Joo tuonne soluun en kyllä haluais...

Vaan oman asunnon ja rauhaa! ja kun sen ei tarviis olla yksiöö kummempaa kun mä yksin asun...

Tuntuu et sillat on tämmösellä ihmisellä kaikki poikki. Ja ainut ratkasu mikä ois niin itsemurha.

On niin väsynyt ja loppu.

• V3344444

Jos haluat omaa rauhaa ja oman vuokra asunto yksiön, niin sitten sun pitää nyt alkaa ettimään niitä töitä. Katso mol.fi sivustolta, löytyykö sieltä päin töitä ja laita hakemuksia. Jos pääset töihin, saat rahaa ja sitten voit huoletta vuokrata itselles asunnon.

• rasvaniska

pistä hyvä mies jo ne hihat heilumaa ja lopeta se itkemine. Työ miehen tiellä pitää!

• Isla.

Mä oon nainen.

Okei, mut mimmosii töitä? oon yrittäny esim. siivousfirmoihin joihin ei koulutusta tartte mut en silti oo saanu paikkaa..

Voiko kukaan avittaa tuossa työpaikan löytymisessä?

Koska nyt tais tulla yömajaan lähtö... tai kadulle.

• Ota selvää

Puhelinhaastattelijan hommakin kai kivempaa kuin kadulla asuminen...:/
        Onko työkkärissä ehdotettu mitään työkokeilua, harjoittelua, oppisopimuspaikkaa yms.?

• Isla.

En oo käyny työkkärissä, kun en oo aatellu jäädä tälle paikkakunnalle missä mun porukatkin nyt asuu. Voinko mä mennä siis mihin tahansa työkkäriin? ja oon miettiny tota oppisopimushommaa kyl... saako siitä jotain rahaa? ja pääseeks noihin työkokeiluihin tai harjotteluihin sille alalle minne mä oon halunnu?¨

Minkälaista on sit se puhelinhaastattelijan työ? paljon siitä saa palkkaa? pystyyks sitä tekee opiskelujen sivussa suht vaivattomasti?

Niinku mitä rahaa ja tukia opiskelija ylipäätään saa? riittääkö ne elämiseen kuukaudessa omassa asunnossa?

• voivoivoi

"Siis kun mä en haluais täällä omalla paikkakunnalla mennä työkkäriin tai minnekkään hommiin täällä... täällä ei ole mukava olla, eikä kivoja ihmisiä."

Voin vakuuttaa, että samanlaisia on ihmiset muuallakin, ei ne sen kivempia ole missään. Ja mikään paikkakunta ei toivota tervetulleeksi uutta asukasta ilman työtä tai opiskelupaikkaa.

Toivottavasti teit sen hakemukseen opiskelemaan. Kyllä se siitä sitten niin kuin muillakin alkaa sujua. Asuntolaan asumaan, ei se niin kauheaa ole. Parempi se on kuin kotonasi. Tulevaisuus on sitten parempi joka tavalla.

• V3344444

Sun pitää mennä sen asuinpaikkakunnan työkkäriin, jossa asut. Sä ilmeisesti nyt kuitenkin siinä kotonasi vielä asut jonku aikaa, joten mene ilmoittautumaan työkkäriin. Sieltä voi löytyä sulle jotain hommaa.

Oppisopimuskoulutuksessa sä saat työehtosopimuksen mukaista palkkaa. Tietopuolinen opetus tapahtuu koulussa ja sen ajalta saat olikohan se päivärahaa muistaakseni. No, kuitenkin jotain rahaa siltä ajaltakin saa. Ja mahdolliset matkakustannukset.

Oppisopimuksen työpaikka opiskelijan täytyy hommata itse. Koulu ei sitä sulle etsi. Eli netistä kannattaa koittaa ettiä, myös työkkäri voi auttaa tässä asiassa. Jos löydät oppisopimuspaikan niin sitten sun asuinkuntasi oppisopimustoimistoon ottamaan yhteyttä ja asiat alkaa rullaamaan.

Jos taasen opiskelet ammattikoulussa, saat opintorahan asumislisän opintolainan. Jos et halua nostaa opintolainaa, sitten sun täytyy kärvistellä opintorahalla asumislisällä, joilla ei pitkälle pötkitä. Sen vuoksi todella moni opiskelija joutuu turvautumaan opintolainaan, ellei ole rikkaita vanhempia jotka auttaa, perintöä tai jotain muuta kanavaa, jota kautta massia tulee. Monet opiskelijat käyvät opiskelujen ohella töissä, elleivät halua opintolainaa ottaa.

• Byro B

Etsivään nuorisotyöntekijään voit ottaa yhteyttä. Hän ymmärtää taustasi ja osaa neuvoa monta juttua, ettei hakemisesi mene harakoille. Tyrmäykset vievät energiaa. Lue työkkärin ja kelan sivuilta juttuja tuista ja koulu/työasioista. Tiedät, ettei ilman koulutusta työtä saa, se on hyvä alku. Sun pitää varmaan hakea jonnekin nyt yhteishaussa vai haitko jo? Tuista on turhaa haaveilla, jos ei hae kouluun.

• Isla.

Siis kun mä en haluais täällä omalla paikkakunnalla mennä työkkäriin tai minnekkään hommiin täällä... täällä ei ole mukava olla, eikä kivoja ihmisiä.

Niin ja sitä oppisopimuspaikkaa meinasin ehtii sieltä kauempaa toiselta paikkakunnalta, niin tuota mitäs sitten...? meenkö mä sitten sen paikkakunnan oppisopimustoimistoon vai hä?

Paljonko tuo opintoraha ja asumislisä ois yhteensä? mä kyllä pystysin ehkä kärvistelee aika vähälläkin...

Minkäslainen juttu tuo opintolaina sit on?

Ja mitä työtä mä voisin saada helposti ja mistä? pystynkö sillon asumaan esim omassa kämpässä vai mitenkä?

Kun sinne soluun mä en todellakaan haluais !!

• Isla.

Enkä oo hakenu viel yhteishaussa ja kuten sanoin etten haluis olla tällä paikkakunnalla yhteydessä mihinkään ja jäädä tänne jankkaa asioita..

Oon miettiny jopa et pitäiskö mun hankkii rahaa sit jotain ei laillista keinoo kautta...

Kun eikö sosiaalitoimisto ees auta?

• V3344444

Siis.... Jos sä saat jostain kauempaa oppisopimuspaikan, niin sieltä, mistä saisit oppisopimuspaikan, menet sen kunnan/kaupungin oppisopimustoimistoon. Ensin siis sinun täytyy löytää oppisopimuspaikka.

Esim. jos haluat opiskella vaikkapa varastonhoitajaksi oppisopimuksella, niin sinun pitää soitella tai koittaa netistä etsiä sen alan yrityksiä, että ottaisivatko varastonhoitajaksi sinua oppisopimuksella. Ja toi varastonhoitaja oli nyt esimerkkinä.

Opintoraha ja asumislisä vaihtelee. Riippuu asumismuodosta ja asuuko vanhempien luona vai yksin. Näin muistelisin mutta kannattaa Kelalta lukea näistä paremmin. Minulla aikoinaan kun opiskelin niin asumislisä ja opintotuki yhteensä olivat 426€ (ennakonpidätyksen jälkeen)

Opintolaina on valtion takaamaa lainaa, joka maksetaan sitten valmistuttua pikkuhiljaa pois. Kelalle tehdään eka hakemus tuosta lainan hakemisesta, tästäkin voit lukea paremmin Kelan sivuilta.

Ei kukaan voi sanoa, mitä töitä voisit saada. Sun täytyy itse koittaa hakea avoimiin työpaikkoihin esim mol.fi sivuston kautta.

Paremmin pystyt yksin asumaan, jos saat töitä.

Sosiaalitoimisto ei auta opiskelijoita. Opiskelijan tuloja ovat opintotuki asumislisä opintolaina. Jos opintolainaa ei saa (esim. on luottotiedot menneet) niin silloin sossu auttaa rahallisesti.

Jos ei ole opiskelija ja asuu yksin ja tuloja ei ole, sossusta saa toimeentulotukea. Mutta jos asut kotona, et saa toimeentulotukea koska vanhempien tulot vaikuttaa.

Jos pääset opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, sossu voi ehkä auttaa asunnon etsimisessä. Mutta opiskelijoiden täytyy kyllä ensisijaisesti hakea opiskelija asuntoa opiskelija asuntosäätiöiltä.

• Isla.

Onko se pakko siis hakea sitä opiskelija asuntoa? miks ei muka oma yksiö käy?

Ja okei, saat 426e omaa rahaa. Mut milläs maksat sit vuokran, koska toi vois mennä yksittäisesti siihen ja sit tarviis elämiseen vielä rahaa...

Eikö sillä opintolainalla voi maksaa sit elämistä omassa yksiössä?

Ja paljon saa palkkaa oppisopimus koulutuksessa? saako silti sen opintotuen ja asumislisän?

Onko noita töitä miten helppo saada? oon joskus yrittäny joihinki siivousfirmoihin joihin ei tarvii koulutusta mut en oo silti saanu sitä paikkaa...

Ja oon huomannu et en täällä saa edes tuota toimeentulotukea.

• Isla.

Ja mitä työpaikkoja mun kannattais hakea?

• V3344444

"Onko se pakko siis hakea sitä opiskelija asuntoa? miks ei muka oma yksiö käy?"

Kyllä on pakko hakea, jos sulla ei ole tuloja vuokrata yksityiseltä vuokranantajalta asuntoa.

Nii-in.. Ei tuolla 426€:lla paljoa eläkään. Siksipä itsekin joskus opiskelu aikoina tein töitä. Sun kannattaisi vaikka Kelalta kysellä tuosta opintolaina hommasta, koska itse en ainakaan noita asioita tarkkaan muista, että tuleeko se laina edes joka kuukausi tilille vai ei.

Oppisopimuksessa saa palkkaa alan työehtosopimuksen mukaisesti, katso sen alan palkkausta netistä, mikä sua kiinnostaa. Aloja on erilaisia ja kaikissa omanlaisensa palkat.

Tässä hyvä linkki, suosittelen lämpimästi käyttämään googleakin näissä asioissa jos mietityttää.

http://www.opintoluotsi.fi/Opiskelu/Oppisopimus/

Tällä hetkellä kun ajat ovat mitä ovat, voi työt olla tiukassa. Mutta aina kannattaa yrittää. Siivoushommaa, lastenhoitoa, kaupan kassa ym..

mol.fi mene katsomaan sieltä, ellet ole jo katsonut.

Siellä on työpaikka ilmoituksia, oletko tehnyt koskaan mitään esim. kesätöitä? Jos olet tehnyt jotain, vaikka siivousta tms. Niin se on aina eduksi kun haet töitä.

• V3344444
    • Isla.

En oo tehny kesätöitä, mut niitäki vois harkita.

Niin onko se oppisopimuksella tehtävästä työstä ja opiskelusta palkka sit sellanen et sillä elättää kuukaudessa ihtensä ja pystyy myös vuokraamaan yksityiseltä asunnon?

Mitä tapahtuu jos en hae sinne opiskelija soluun? kun mä en todellakaan sinne haluais, vaan omaa rauhaa, enkä tarvii mitään kaksiota, yksiökin käy.

Tuntuu ihan oikeesti et tää kaikki on niin tiukkaa et joutuu hankkimaan kohta rahaa jopa epärehellistä kautta...

• otahuomioon

Otahan, Isla, huomioon, että mikään paikkakunta ei ole kovin innostunut ottamaan sinua asukkaakseen, ellei sinulla ole työ- tai opiskelupaikkaa. Siinä suhteessa ihmiset ovat kaikkialla yhtä ikäviä kuin nykyisellä kotipaikkakunnallasi, elleivät vielä ikävämpiä.

Toivottavasti teit sein hakemuksen opiskelemaan.

• V3344444

"Niin onko se oppisopimuksella tehtävästä työstä ja opiskelusta palkka sit sellanen et sillä elättää kuukaudessa ihtensä ja pystyy myös vuokraamaan yksityiseltä asunnon?"

On tai ei. Riippuu ihan miten itse käytät sitä rahaa.

"Mitä tapahtuu jos en hae sinne opiskelija soluun?"

No siis.. Jos pääset opiskelemaan, etkä kuitenkaan hae opiskelija asuntoa, sitten sun täytyy kulkea koulussa joko kotoasi käsin, tai olla menemättä koko kouluun. Koska sulla _ei_edelleenkään_ole_tuloja jotta voisit vuokrata yksityiseltä asunnon, mikäli siis et ole saanut jotain töitä.

Yhteishaku loppuu klo 15.00. Kannattaisi hakea?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      122
      4730
    2. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      4
      3354
    3. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      125
      3147
    4. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      25
      2573
    5. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      60
      2280
    6. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      18
      1759
    7. Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1364
    8. Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista

Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh
      117
      1225
    9. Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?

Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut
      Elokuva
      8
      1223
    10. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      4
      968
    Aihe