Yhteishaku lähestyy ja olen harkinnut hakevani Helsingin yliopistoon opiskelemaan teoreettista fysiikkaa. Taidosta ei ole puutetta; lukion matematiikan ja fysiikan kurssien keskiarvot ovat päälle 9,5. Lisäksi YO-kokeiden tulokset tulevat olemaan vahvoja, sillä mitä nyt viime vuoden kokeita katselin, niin tehtävät olisivat olleet itselleni helpon ja normaalin välillä, ei siis lainkaan haasteita olisi tuottanut.
Haluaisin tiedustella että onko tälle tiedekunnalle mitään pääsykokeita? Lisäksi, millaista on opiskelu teoreettisen fysiikan puolella? Entä sukupuolijakauma?
Teoreettinen fysiikka
3
390
Vastaukset
- Heiiiiii
Olen myöhässä, mutta vastataan kuitenkin.
Luulen, että tulet tuon E:n rajan kirjoituksissa ylittämään, jolloin pääsykokeista ei tarvitse ressata.
Haet fysikaalisten tieteiden koulutusohjelmaan, jolloin ekana orientoivana päivänä sinulle annetaan käteen lappu, jossa kysytään tuutoriryhmäjakoa varten mieluisia pää- ja sivuaineita. Tätä on hyvä ennakoida jollain tasolla, mutta mihinkään et sitoudu, vaikka ruksailisitkin mitä sattuu.
Opiskelu on sitä ihteään, eli hyvinkin täyttävää ja mielenkiintoista jos aiheista tykkää. Varaudu kuitenkin siihen, että paljon asioita täytyy lukea itsenäisesti, vaikka lukion fysiikka olisikin lähellä kympin keskiarvoa. Mainittakoon, että mahdollisuudet lukea eri fysiikan alojen kursseja ovat hyvät, myös aineopintojen kursseille voit mennä hengaamaan ekana vuonna.
Sukupuolijakauma on tasaisempi kuin monet luulevat, mutta se kärkeytyy lopulliseen muotoonsa vasta, kun lääkis- ja insinöörihalukkaat ovat kävelleet ulos. Oletan että olet mies, joten huomautan vain lyhyesti, että ehkä ei kannata pelkkien naisten takia Kumpulaan hakea.
(selvennys: ei meidän naisissa/miehissä missään nimessä mitään vikaa ole; tarkoitin vain, että sukupuolijakauman ei kannata olla pääasiallinen hakukriteeri.) - descartes
Et ole myöhässä, luen tätä foorumin osiota vieläkin. Mutta jokatapauksessa hain tuohon fysikaalisten tieteiden ohjelmaan Helsinkiin, lisäksi myös matikkaan, kemiaan ja lääkikseen niin en sulje mahdollisia vaihtoehtojani pois.
- Karoliina Eufrosyne
Mielenkiinnosta kysyn sinulta descartes:
Miten kirjoitukset menivät odotuksiisi nähden?
Minullakin fy ja ke lukiotodistuksessa 10, mutta alustavat pisteet antavat aihetta odottaa kummastakin E:tä. Fysiikasta voi kyllä tulla L, mutta kemiasta selkeämmin vain E.
Tietysti nuo pisteet voivat muuttuakin vaikka mihin suuntaan. Mutta ainakin yksi L näistä aineista olisi ollut mieleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2152856
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1292780En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791796Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2371352Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va671351- 471108
- 991011
- 109876
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6843- 46833