En ilmeisesti onnistunut koskaan saamaan sinua ymmärtämään yhtikäs mitään. En ollut se, joksi sinä minua kutsuit ja luulit kai. En ollut liian nuori ja naiivi, vaan sinä olit. Ikäeromme on todellsuudessa toisinpäin. Nyt soudat ja huopaat, etkä osaa päättää.
Katselen kaikkea tuota kaukaa, vaikka olenkin se toinen osapuoli tässä sopassa jota meidän väleiksi kutsutaan. Kaveruudeksi, no, aivan vitun sama. Katselen, ja ihmettelen, etkö sinä itse näe miten ristiriitaisesti sinä käyttäydyt? Minun tekisi mieli asettaa kaikki lähettämäsi viestit viimeisiltä kuukausilta ja kysyä, että etkö huomaa miten oudosti sinä kanssani kommunikoit. Pakosti sinä sen itse huomaat!
En tiedä enää mitä tehdä. En kai voi muuta kuin nostaa käteni pystyyn, sanoa että luovutan. Sinä voitat. Tuo käytöksesi voittaa. Ei rakkaus tarkoita tuota. Ei toisen ihmisen arvostus ilmene noin. En näe sinussa enää sitä kauneutta, jonka joskus näin. En näe enää mitään syytä yrittää sukeltaa pintaa syvemmälle, odottaa jotain hetkeä jota ei ilmeisesti koskaan, ikinä tule.
Ikävä on, mutta vain niitä aikoja jolloin kaikki oli kaunista ja aitoa. En ole varmasti sen parempi, mutta olen koko ajan tiennyt mitä haluan. En souda ja huopaa kanssasi, minä olen vain yrittänyt tulla lähellesi. En enää yritä, päästän irti. Tule onnelliseksi. Sitä toivon todella.
Voisin kirjoittaa tämän viestin tälle ihmiselle suoraan. Mutta koska tämä kaikki on mennyt tähän, en voi. Olen raukkis joka lähettelee sekaisia ajatuksiaan jonnekin bittiavaruuteen, ja jos se ihminen täällä käy ja lukee tämän, niin saattaa tunnistaa itsensä tai olla tunnistamatta. Ei se mitään muuttaisi. Toivon, että joku toinen ihminen asettaa eteesi sen peilin, johon sinun kannattaisi ehkä vilkaista tullaksesi siksi sinuksi joka oikeasti olet. Rakastan sinua, ja siksi jätän sinut rauhaan vastedes.
"The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes."
-Marcel Proust
Viimeisen viestin ajatelmia
43
394
Vastaukset
- Laita viesti
Sinun kannattaisi sanoa hänelle suoraan miten asia on, ettei hän jää tähän painajaiseen, jossa itse olen. Ei kannata jättää toista epätietoisuuteen vaan kerralla peli selväksi. Muuten jää vuosia kestävä kaipuu ja ikävä....
- ap.
En oikeasti voi sanoa suoraan. En nyt ala tässä selittämään syitä, mutta me emme puhu tästä aiheesta. Aihe on olemassa vihjauksien muodossa, mutta oikeasti mitään ei ole. Hän pelkää tiettyjä asioita aivan kuollakseen. Mutta ei ymmärrä, että ne asiat näkyvät hänestä kilometrien päähän. No, ei siitä enempää. Ikävä varmaan jää, mutta en minä siihen kuole. Olisin kuollut jo. Olen varautunut kantamaan sen tunteen sydämessäni ja elämään sen kanssa. Se muistuttaa minua siitä, että meidän välillä oli joskus jotain niin upeaa, että se vieläkin tuntuu minussa. Kehoni ei ole unohtanut kauniita aikoja ja kahden sielun kohtaamista :)
- Laita viesti kuitenk
ap. kirjoitti:
En oikeasti voi sanoa suoraan. En nyt ala tässä selittämään syitä, mutta me emme puhu tästä aiheesta. Aihe on olemassa vihjauksien muodossa, mutta oikeasti mitään ei ole. Hän pelkää tiettyjä asioita aivan kuollakseen. Mutta ei ymmärrä, että ne asiat näkyvät hänestä kilometrien päähän. No, ei siitä enempää. Ikävä varmaan jää, mutta en minä siihen kuole. Olisin kuollut jo. Olen varautunut kantamaan sen tunteen sydämessäni ja elämään sen kanssa. Se muistuttaa minua siitä, että meidän välillä oli joskus jotain niin upeaa, että se vieläkin tuntuu minussa. Kehoni ei ole unohtanut kauniita aikoja ja kahden sielun kohtaamista :)
Meneekö miehelle vai naiselle? Jääkö toiselle miten paha kaipuu? Mielestäni on tosi ilkeetä toimia noin. Ikävä ja epätietoisuus on pahinta mitä ihmiselle tulee eteen.. Tiedän itse.. Itse varmaan pärjäät asian kanssa, mutta ajattelisit toistakin
- ap.
Laita viesti kuitenk kirjoitti:
Meneekö miehelle vai naiselle? Jääkö toiselle miten paha kaipuu? Mielestäni on tosi ilkeetä toimia noin. Ikävä ja epätietoisuus on pahinta mitä ihmiselle tulee eteen.. Tiedän itse.. Itse varmaan pärjäät asian kanssa, mutta ajattelisit toistakin
Ei toiselle mitään kaipuuta jää, olen aika varma. Jos hän kaipaisi, hän olisi toiminut toisin. Hän on aiheuttanut epätietoisuutta minulle, en minä hänelle. En yritä loukata häntä, vaan luovutan mahdottomuuden edessä. Olen niin ymmälläni hänen tempauksistaan viime ajoilta, etten voi käsittää tätä enää. Nyt jatkan eteenpäin. Olen tehnyt niin monta kertaa ennenkin, mutta aina jossain kohtaa kääntynyt katsomaan taakseni ja kaikki on alkanut uudelleen. Nyt olen oppinut, ettei sitä "suhdetta" ole tarkoitettu menemään mihinkään suuntaan. Se juna meni jo, niin sanotusti.
- yks akka
Nuoruus ja naiivius eivät aina kulje käsi kädessä. Jonkin sortin lapsenomainen tapa katsella maailmaa on tervettä säilyttää juurikin sen katsomiskyvyn vuoksi. Ihmettelyn taito. Kuin näkisi aina ensi kertaa siksikin, että tilanteet ovat aina universaaleja.
Puhun ehkä asian laidoilla. Laidoilla joissa vain taustapeilit, näen niistä taakse menneisyyteen, edessä pelkkä mustaverho. Itsendä kohtaaminen on usein vaikeinta. Itse on usein itsensä pahin pelko ja kummitus sekä myös pahin petturi.
no näin. Synkistelyä. Elämisen perusedellytys on se, että tykkää eniten itsestä ja omasta elämästä. Se on totuus. Muuten kuihtuu. Kukaan ei elä palvomalla muita.
Asian viereen taas. Huti. Kuhan iltani iloksi kujilla himmailen. Päätietä en nyt etsi.
ja taas, jos eräs lukisi tämän. Mä rakastan sua. Diinä sulle epäilemistä vaikka loppuelämäksi. :)
Yön iloja toivottelee eikä voivottele- ap.
Viestissäsi oli paljon hyviä pointteja ja ajattelemisen aihetta, kiitos :)
- yks akka
ap. kirjoitti:
Viestissäsi oli paljon hyviä pointteja ja ajattelemisen aihetta, kiitos :)
Harvemmin täällä palstalla näkee kirjoittajaa, joka on noin asiallinen kuin sinä eikä provosoidu vaan pysyy kilttinä. Minä aina kirjottelen mitä kumpuaa mieleen, vaikkei varsinaisia vastsuksia aloituksiin usein olekaan. Tämä omakaan tilanne kun ei helppo ole.
ootpas kiva. Toivottavasti asiati selkenevät. Turhautuminen on inhimillistä. Syvät tunteet ovat lahja. Nöyryyttä muttei nöyristelyä. - ap.
yks akka kirjoitti:
Harvemmin täällä palstalla näkee kirjoittajaa, joka on noin asiallinen kuin sinä eikä provosoidu vaan pysyy kilttinä. Minä aina kirjottelen mitä kumpuaa mieleen, vaikkei varsinaisia vastsuksia aloituksiin usein olekaan. Tämä omakaan tilanne kun ei helppo ole.
ootpas kiva. Toivottavasti asiati selkenevät. Turhautuminen on inhimillistä. Syvät tunteet ovat lahja. Nöyryyttä muttei nöyristelyä.Tuo viimeinen kappale sai vedet silmiini. Jotenkin minun tarvitsi, juuri nyt, lukea nuo lauseet inhimillisyydestä ja nöyryydestä ja muusta mistä kirjoitit. Ihan kuin tätä tunteiden aiheuttamaa hölmöilyäni ja tuskailuani olisi armahdettu jollain tapaa... :) Ehkä itse voin nyt suhtautua vähän kevyemmin tähän kaikkeen. Kiitos sinulle!
- yks akka
ap. kirjoitti:
Tuo viimeinen kappale sai vedet silmiini. Jotenkin minun tarvitsi, juuri nyt, lukea nuo lauseet inhimillisyydestä ja nöyryydestä ja muusta mistä kirjoitit. Ihan kuin tätä tunteiden aiheuttamaa hölmöilyäni ja tuskailuani olisi armahdettu jollain tapaa... :) Ehkä itse voin nyt suhtautua vähän kevyemmin tähän kaikkeen. Kiitos sinulle!
Ilmeisesti me olemme kokeneet jotain samanmoista.. olehan toki armollinen itsellesi. Kiva, jos välillä hieman edes helpottaa..
oon oppinut jo omat rajani. Joutunut miettimään yhtä ja toista. Oikeammin yhtä ja ainoaa.
- minä
en ole lähettänyt yhtään viestiä tänään. joku sekoittaa..
- gfac
Tiedän tuon kaiken.
Kiitos siitä kauniista viestistäsi (en vastannut siihen mutta ajattelin kyllä mielessäni kaikkea, mitä kerroit).
En halua olla oikukas, en halua. Mutta kun minä reagoin sinuun niin voimakkaasti. Ja kulunut aika. Ja tilanne. Ja kaikki.
Ja se, millainen sinä olet ollut.
Etkö oikeasti ymmärrä, että olen aivan paniikissa aina, kun olet siinä.
Sano kerrankin suoraan, mitä minusta haluat?- ap.
Tuskin olet hän, mutta voin vastata kuten olisit. Koska eihän täällä ikinä tiedä kuka ja kenelle ja niin edespäin.
Mistä kauniista viestistä kiität, vai tuosta aloituksesta?
Tuon toisen kappaleen uskon tavallaan, hän varmasti voisi sanoa noin :)
Mutta se, millainen minä olen ollut...? Mitä tarkoitat sillä, avaatko vähän?
Mitä haluan hänestä... Sanoinhan sen jo, että halusin päästä hänen lähelleen. Hyvin lähelle. Rakastaa, herätä vierestä. Kaikkea sitä. Vaikka se on järjetöntä, ollut koko ajan. - yks akka
ap. kirjoitti:
Tuskin olet hän, mutta voin vastata kuten olisit. Koska eihän täällä ikinä tiedä kuka ja kenelle ja niin edespäin.
Mitä haluan hänestä... Sanoinhan sen jo, että halusin päästä hänen lähelleen. Hyvin lähelle. Rakastaa, herätä vierestä. Kaikkea sitä. Vaikka se on järjetöntä, ollut koko ajan.Mitä järkeä rakkaudessa on?
Pelkkää hulluutta ja järjettömyyttä se on aina.
ja jotenki vaan sellasta, että sen vaan kuuluu olla niin. Hulluudessa sen ihme piilee. Mene ja tiedä. Selitäpäs se. - gfac
ap. kirjoitti:
Mitä haluan hänestä... Sanoinhan sen jo, että halusin päästä hänen lähelleen. Hyvin lähelle. Rakastaa, herätä vierestä. Kaikkea sitä. Vaikka se on järjetöntä, ollut koko ajan.Hän on itsekin ollut niin ristiriitainen ja viestinyt hyvin ristiriitaisesti.
Minä nyt olenkin sekaisin ja hukassa, se on totta. Se näkyy varmasti hänellekin, ja hän tulkinnee sen ehkä tahallisena oikutteluna.
Minulle se on sitä, että olen eksyksissä ja säntäilen sinne tänne yrittäen löytää reitin, jossa olisi turvallinen määränpää. Ja kun kaikki polut tuntuvat pelottavan oudoilta, niin pakokauhu iskee ja saa riuhtomaan entistä enemmän. Iltakin tulossa ja pimeä.
Kun rakastaa, niin lähellehän sitä haluaisi. - ap.
gfac kirjoitti:
Hän on itsekin ollut niin ristiriitainen ja viestinyt hyvin ristiriitaisesti.
Minä nyt olenkin sekaisin ja hukassa, se on totta. Se näkyy varmasti hänellekin, ja hän tulkinnee sen ehkä tahallisena oikutteluna.
Minulle se on sitä, että olen eksyksissä ja säntäilen sinne tänne yrittäen löytää reitin, jossa olisi turvallinen määränpää. Ja kun kaikki polut tuntuvat pelottavan oudoilta, niin pakokauhu iskee ja saa riuhtomaan entistä enemmän. Iltakin tulossa ja pimeä.
Kun rakastaa, niin lähellehän sitä haluaisi.Voi sinua :)
Toivottavasti löydät polun, jota kulkeminen aiheuttaa mielenrauhaa ja tuntuu sisimmässäsi oikealta.
- osuiko tämä?
Ai että nimesi sei ollut se minkä ilmoitit. Koskisiko tämä minua vai jotain toista.
- totuuden torvi
Ihan perseestä koko viesti.
ihmiset eivät keskustele noin
Piste
Hyvää elämää- ap.
Kiitos rehellisestä palautteestasi. En minä siinä keskustelekaan. Minä vain kirjoitin sekalaisia ajatuksiani, kun halusin purkaa ne jonnekin. Hyvää elämää sinullekin!
- Rooooooosa
Auta häntä näkemään.
Mene ja ole läsnä.
Kysy ja kuuntele.
Koita ymmärtää.
Rutista lujaa.
Hukassa oleva ihminen tarvitsee rakkaan joka hellästi ohjaa oikealle polulle. Jonkun joka on läsnä eikä lähde pois kulumallakaan. Sellaista on rakkaus. Se ei lopu haasteisiin.- ap.
Kiitos. Kaunis viesti. Ei rakkauteni häntä kohtaan lopu, siirryn vain sivuun ja rakastan hiljaa mielessäni. Kyllä hän tietää että rakastan.
- saattaa roihahtaa
Veikkaan villisti, et rakkaus tai yleensä voimakkaat tunteet sekoittaa arjen harmauden, toisen asiallisen käytöksen, kaverikortin näyttämisen, ikävän, kaipauksen, epävarmuuden, ym sotkuisten ajatusten sekamelska tekee toisesta sekoboltsin.. -Ei ehkä järkirakkaus ole tuollaista, mutta kuka sanoo että mitä sen pitää olla. Toinen voi lukea sinua ja sun merkkejä, että vain esim. pidät hupia toisen kustannuksella, nautit huomiosta tms. Siksi painii omien tunteidensa ja antamiesi merkkien ristiaallokossa -epävarmana ihmisenä ei luota siihen mitä joskus sielussa tuntui oikealta...ehkä siitä on jo niin kauan -ehkä se tarvisi muistutuksen...puhalluksen hiillokseen...
- minä
- aplle
Minä ainakin ymmärrän hänelle kirjoittamieni juttujen ristiriitaisuudenkin. Ei voi luulla, että en olisi niitä myöhemmin miettinyt. Mutta sellaista helposti syntyy kun asiat ei aina ole musta-valkoisia. Hänen kanssaan en olei kunnolla keskustellut joten hän ei voi tietää kypsyydestäni siltä pohjalta. Viestitkin voi ymmärtää niin väärin kasvotusten puhumiseen verrattuna ja millaisen vastaanoton saa silläkin oma vaikutuksensa.
Sinä ap: yritä selvittää asiasi kiinnostuksen kohteesi kanssa voihan olla että kumpikin teistä odottaa toisen yhteydenottoa. Ja olette kumpikin voineet ymmärtää jotakin väärin tai ainakin toinen teistä on ymmärtänyt jotakin väärin. Voisitko sinä omalta osaltasi rohkaista toista, olisiko aika otollisempi. Who knows.- ap.
Kiitos rohkaisusta. Kyllä minä olen yrittänyt tätä yhteydenottoa. Se ei nyt vaan näytä onnistuvan. Sekin on yksi näistä mahdottomuuksista hänen kanssaan. Tapaamista on kerta kaikkiaan mahdotonta sopia. Olisin todella halunnut nähdä hänet livenä. Se ei nyt vaan onnistu.
Vaikea selittää niin ettei selitä liikaa. Kaipa tällaiseen julkiseen kirjoitteluun liittyy sellainenkin ihmeellinen ristiriita, että toisaalta haluaisi hänen eksyvän tänne lukemaan nämä, ja samalla se olisi kamalinta ikinä. - en tarkoituksella
ap. kirjoitti:
Kiitos rohkaisusta. Kyllä minä olen yrittänyt tätä yhteydenottoa. Se ei nyt vaan näytä onnistuvan. Sekin on yksi näistä mahdottomuuksista hänen kanssaan. Tapaamista on kerta kaikkiaan mahdotonta sopia. Olisin todella halunnut nähdä hänet livenä. Se ei nyt vaan onnistu.
Vaikea selittää niin ettei selitä liikaa. Kaipa tällaiseen julkiseen kirjoitteluun liittyy sellainenkin ihmeellinen ristiriita, että toisaalta haluaisi hänen eksyvän tänne lukemaan nämä, ja samalla se olisi kamalinta ikinä.Se mitä olen hänen viesteistään saanut selville, on se että hänellä ei ole tunteita minua kohtaan. Jos olisi, varmasti ajattelisi minusta juuri noin kuin kirjoitit. Tuskin hän minuun enää haluaisi tutustua. Ei hän halua edes nähdä minua enää. Joko hän ei ole koskaan tuntenut mitään, tai sitten on ja olen satuttanut häntä liikaa. En tiedä enkä tiedä vastaisuudessakaan. Tiedän vain sen, mitä tunnen. Siitä päivästä lähtien kun nämä tunteet heräsivät häntä kohtaan, ovat ne olleet olemassa. Olen tuntenut häntä kohtaan joka päivä, ajatellut häntä joka päivä ja olen ollut varma siitä että haluan hänet, joka päivä. En ole jahkaillut yhtään. Minulla ei ole ollut tunteita ketään muuta kohtaan tänä aikana, en ole edes vilkaissut muihin. Olen koko ajan tiennyt, mitä haluan. Kyllä, olen varmaankin ollut ristiriitainen. En ole suoraan kertonut haluistani ja tunteistani, mutta luulisin hänen ymmärtävän miksi, ottaen huomioon tilanteensa. Ja myös sen, että ei hän ole minulle kunnolla kertonut omista tunteistaan. Mielelläni minä hänen kanssaan juttelisin ja selvittäisin tätä asiaa, jos hän haluaisi. Jos hän tuntisi minut paremmin, varmaan ymmärtäisi. Tämä kaikki on ollut minulle tietynlainen taistelu, jonka voitin tai itseasiassa hävisin liian myöhään.
Eipä tämä kuitenkaan varmaan ollut minulle, joten ihan sama...
- minä
- joo ei sovi mulle
Mitä paskaa? Juorusit ja ajoit mut nurkkaan. En ollut sitä tai tätä. So what? Mikä ihmeen täydellinen sulle pitäis olla? Tai no tiedetäänhän se. Joku joka hoitelee kaiken niin ettei arvon herran tarvitse vaivautua, olla vain itseensä tyytyväinen.
- ap.
Huh, tämä oli täysin huti! Ei ole sinulle minun viestini, voin taata!!!!
- Ei niin selvää
ap. kirjoitti:
Huh, tämä oli täysin huti! Ei ole sinulle minun viestini, voin taata!!!!
Paljon kiinni miten yrittänyt, onkohan toinen ymmärtänyt täysin voi olla molemminpuolista väärinkäsitystä.Yritä saada yhteys kunnollinen.Asiat kyllä selviää elämässä.
- hämmästyttää, kummas
ap:n henkilön täytyy olla täys hirviö, avaruusolio tai muuten vaan asua kauempana jos tapaaminen ja näkeminen ei onnistu.
- ap.
Siltä se tuntuu joo
- saippuapala!pulp
Just joo, älä selitä! Älä selitä! Se on just näin.
Mä annan sulle palan saippuaa joskus.
Annan sen ihan ilosta! HEHEHHEHHHEHH!- ....................
Mä olen niin kyllästynyt sun ajatuksiis ja kaikken muuhun shaisseen, Ja sä luulet että en ole tosissani. Mut hei annetaan olla, senkin typerä ääliö. HEH!
Ihan oikeasti haista akka vittu! - ap.
.................... kirjoitti:
Mä olen niin kyllästynyt sun ajatuksiis ja kaikken muuhun shaisseen, Ja sä luulet että en ole tosissani. Mut hei annetaan olla, senkin typerä ääliö. HEH!
Ihan oikeasti haista akka vittu!Joo. Ei minun "hän" koskaan puhuisi tuolla tavalla, joten taas oli huti. Ei ollut sinulle viestini, voit poistua :)
- ed.
ap. kirjoitti:
Joo. Ei minun "hän" koskaan puhuisi tuolla tavalla, joten taas oli huti. Ei ollut sinulle viestini, voit poistua :)
:D
- ei tehnyt
Kyllä mies jotain tekee jos on kiinnostunut.
- tuo viesti
antoi ymmärtää että sinä olet nuorempi ja se mies vanhempi. no silloin ei ollut mulle.
- JOKU JOSTAIN
ap.lle olisi riittänyt jo.tänään. En ole kirjoitellut yhtään TÄNÄÄN TÄNNE,jos ajattelet että viela soudan ja huopaan.Tästä jää so tupla maku suuhun.
Sori mutta joskus kysyy hermoja.- tunnet tämän
Ettei tule väärinkäsityksiä,jos tulee tunne että kirjoittelisin täällä
tai nimimerkki jota olen käyttänyt,se en ole minä.
Koska nyt otan välimatkaa tähän ja keskityn muihin intresseihin. - ei ap.
tunnet tämän kirjoitti:
Ettei tule väärinkäsityksiä,jos tulee tunne että kirjoittelisin täällä
tai nimimerkki jota olen käyttänyt,se en ole minä.
Koska nyt otan välimatkaa tähän ja keskityn muihin intresseihin.Tiedän. Tunnen sen kyllä.
- Villasukkakissa
Oletkohan ap mies ja yli kolkyt?
Jos olet niin laita viestiä sille (mulle).. Jutellaan asioista keskenämme. Eksyin piiiiitkästä aikaan tänne.- I'm not yours
Jos aloittaja olisi mies ja 40 niin olisin kyllä varma että nämä viestit on minulle. Niin syvältä sydämestä otti..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1393850Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362974Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt91882Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa61616Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41089- 71934
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38864- 44774
- 65741
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23741