Mitä jollei ole lainkaan mustasukkainen?

Hämmentynyt

Niin, kuten otsikkokin jo kysyy... mitä jollei tunne lainkaan mustasukkaisuutta? Eikö ns. normaali mustasukkaisuus kuulu tunteisiin, silloin kun välittää ihmisestä?

Olen reilun kuukauden seurustellut ikäänkuin kaukosuhteena ja mies kyllä kertoo olevansa erittäin rakastunut, mutta kerran jutellessamme tunnetiloista, hän sanoi ettei ole ikinä aiemmissakaan suhteissaan ollut mustasukkainen lainkaan.

Itse kyllä olen, mutta mielestäni "terveellä" tavalla ja minusta se vaan kuuluu parisuhteeseen. Muutoinhan sitä on täysin yhdentekevä, välinpitämätön, ilmaa...
Kyllä minulle ainakin syntyi tunne että voisin sitten tehdä mitä vain, milloin vain, kenen kanssa vain... eikä tuota rakkaudentunnustusta kovinkaa helposti pysty uskomaan.

Mitä mieltä olette?
Voiko tunne olla aito ilman minkäänlaista mustasukkais tunnetta?

18

2804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskomaton

      Ei se haittaa. Itse en ollut lainkaan mustasukkainen, moneen, moneen vuoteen, vaikka rakastin mahdottoman paljon. Korkeintaan olin mustasukkainen siitä, että joku saa viettää aikaa minun ihanan mieheni kanssa, kun itse en voi. Ei tarvinnut olla mustasukkainen, kun oli vakaa luottamus. Toisaalta ajattelin, että jos mies löytää jonkun toisen, hän ei sitten ole oikea minulle. Ei ollut mitään syytä epäillä ennen kuin paljastui, että mies on salaillut erinäisiä asioita.

    • luottamus pelaa

      itsekkään en osaa olla mustasukkainen, pidän sitä luottamuksen osoiteuksena ja jos toinen ei ole musta se on luottamusta minuun. en tietysti pidä siitä jos mies kävisi toista naista "silittelemään" mutta siinä vaiheessa mikään skitso kohtaus ei ole oikea ratkaisu vaan keskustelu onko minusta sallittua vai ei. mä pysytyn hyvin hyväksymään miehellä naispuoliset ystävät ja jos liikkuu ystävyyden rajan yli niin siinä vaiheessa rikkoo mun luottamuksen ja jos en luota toiseen en jää myöskään kuuntelemaan selityksiä eli se on musta valkoisesti sitten siinä vaikka sydäntä särkisikin.

    • Aiel*

      Viime suhteessani mies ei ollut lainkaan mustasukkainen minusta, ei koskaan kieltänyt menojani saati suuttunut jos kaveri-miehet soittivat tai tekstailivat.

      Ihana tyyppi, siihen asti kunnes totuus selvisi; en ollutkaan (kaikista vakuutteluistaan huolimatta) hänelle se ainoa, vaan yksi hänen "ringissään". Kun minulla oli omia menoja, hän vietti aikaansa jonkun toisen luona/sängyssä. Samoin kun riitaa tuli, ei jäänyt selvittämään, vaihtoi vaan hetkeksi rauhallisempaan maisemaan:)

      Kyllä minusta ainakin tosirakkauteen kuuluu tervettä omistamisen halua ja mustasukkaisuutta.

      • twiikeri1

        ei mitään tervettä mustasukkaisuutta ole olemassa. ikävöintiä voi olla, ja harmin tunnetta siitä ettei juuri silloin voi olla rakkaansa seurassa. mustasukk. on aina seurausta epäluulosta ja epäluottamuksesta, ei terveitä ilmiöitä parisuhteessa. sama kun hyväksyisit 'terveet nyrkkitappelut' tai 'terveen stalkkauksen'.


      • uskomaton
        twiikeri1 kirjoitti:

        ei mitään tervettä mustasukkaisuutta ole olemassa. ikävöintiä voi olla, ja harmin tunnetta siitä ettei juuri silloin voi olla rakkaansa seurassa. mustasukk. on aina seurausta epäluulosta ja epäluottamuksesta, ei terveitä ilmiöitä parisuhteessa. sama kun hyväksyisit 'terveet nyrkkitappelut' tai 'terveen stalkkauksen'.

        Mustasukkaisuus on tunne siinä missä muutkin. Ei se ole aina sairasta. Aika moni haluaa olla kullalleen se ainoa. Onko se omistamisen halua? Mustasukkaisuuden syitä voi pohtia eikä tunteen mukaan tarvitse toimia.


      • sdfasdsaas

        Ai jaa, mustasukkaisuus ei ole tervettä. Onko se muka kivaa kun aletaan juovuksissa rähinöimään? Tenttaamaan kaikenlaista ja hakkaamaan?


      • Kokemusta

        Jos vieraat miehet sulle soitteli ja menit miesten mukaan,älä ihmettele ettet voinut pitää kumppaniasi.


    • twiikeri1

      älä nyt sotke puuroja ja vellejä. mustasukkaisuus ei ole synonyymi välittämiselle, vaan tulosta omistuksenhalusta ja epäluottamuksesta. tuskin sinäkään olisit mustasukkainen esim. lemmikistäsi tai äidistäsi, mutta ei se tarkoita että ne olisivat sinulle 'ilmaa'. oon ollut ihanan miehen kanssa nyt 14v, kertaakaan ei ole kummallakaan tullut mustasukkaisuutta, koska luotetaan toisiimme. en voisi elää ilman häntä.

      • Tätä mieltä

        No jaa. Jos miehesi tai sinä liehakoisi toisen sukupuolen kanssa, luultavimmin tuntisitte mustasukkaisuutta omasta kumppanistanne.


      • Katso asiaa näin
        Tätä mieltä kirjoitti:

        No jaa. Jos miehesi tai sinä liehakoisi toisen sukupuolen kanssa, luultavimmin tuntisitte mustasukkaisuutta omasta kumppanistanne.

        Terveessä parisuhteessa ei liehakoida toisen sukupuolen kanssa. Siksi sitä mustasukkaisuutta ei ikinä synny ja siksi hyvän parisuhteen omistavat ihmiset eivät käsitettä mustasukkaisuudesta tunne. Hyvin yksinkertaista.


    • gfgnfhdrh

      Jokainen osaa määritellä sen, missä menee se terveen ja sairaan mustasukkaisuuden rajat. Luulen, että monen mielestä se ylittää terveen rajat kun toisen mustasukkaisuus alkaa haitata toisen/molempien elämänlaatua,

      "Mitä jollei ole lainkaan mustasukkainen?" No, sitten ei ole. Ei se automaattisesti sitä tarkoita, etteikö rakastaisi ja välittäisi. Jokainen myös näkee rakkaudenkin eri tavalla; toisen mielestä rakkaus on sielunkumppanuutta, toisen mielestä toisen omistamista ja kolmansien mielestä vapautta.

      En osaa itse pukea mustia sukkia jalkoihini. En suutu, masennu, itke tai vetäydy, jos näen pitkäaikaisen ihastukseni nauravan yhdessä kauniin ja hehkeän olennon kanssa. Tai olentojen ringissä. Pikemminkin nauran kaukana mukana ja uteliaana olisin halunnut kuulla heidän juttunsa.

      Toista ihmistä ei mielestäni voi omistaa, ei sitten millään. Minusta todellinen rakkaus on kaukana omistamisesta. Haluan joku päivä olla kahdenkeskisessä parisuhteessa ja jos käy niin, että kumppani pettää (eli suutelee tai harrastaa seksiä tai muuta intiimiä toisen kanssa) niin suhde on sitten siinä. Totta helvetissä se varmasti sattuu, koska luotti toiseen ja oli varma, että toinen ottaisi eron, ennenkuin lähtee toteuttamaan intiimejä tekoja muiden kanssa.

      Minun kanssani ei ole pakko olla. Miksi pettää, kun voi lähteä?

    • jeeeiiejjje

      Ihanne suhteessa ei ole mustasukkaisuutta! Eihän se mitään välittämistä ole vaan epävarmuutta jos on mustasukkainen

    • Miksi nyt vasta?

      Minun miesystäväni ei ollut ennen yhtään mustasukkainen mutta nyt on kun tajusi että minusta on eräs toinenkin kiinnostunut. Onko se sitten omistushalua vai rakkautta?

      • 11+7

        Omistushalulta kuulostaa. Samaa kokenut joskus.Suhde lopahti pian tämän jälkeen.


    • Rautalangasta vääntö

      On olemassa kahta eri mustasukkaisuutta. Aiheellista mustasukkaisuutta on, kun tiedät varmasti, että kumppani on kiinnostunut jostakin toisesta. Aiheetonta mustasukkaisuutta on, että kuvittelet hänen olevan kiinnostunut muista, vaikka se ei ole totta.
      Ihminen, joka ei ole mustasukkainen silloin kun siihen on aihetta, ei välitä oikeasti. Ihminen, joka ei ole mustasukkainen silloin kun siihen ei ole aihetta, luottaa kumppaninsa tunteiden aitouteen ja kestävyyteen.
      Ihminen, joka on mustasukkainen aiheettomasti, ei luota.

    • greysocks

      Minäkin olen ihmetellyt mustasukattomia ihmisiä :)

      Siis en nyt puhu vainoharhaisesta, väkivaltaisesta tai omistushaluisesta mustasukkaisuudesta.

      Mutta ihmettelen sitä tyyneyttä, jopa välinpitämättömyyttä, joka joillain on, eli "jos menee toisen kanssa, menköön, ei ollut silloin minulle se oikea". Ei sillä, ettei se olisi totta, mutta tuo tyyneys jotenkin kielii siitä, ettei ollut tunnetasolla investoitunut toiseen, koska vaikka se onkin totta ettei se pettäjä sitten ollutkaan se oikea, niin se silti yleensä SATUTTAA aivan helvatusti sen huomata ja toisen, ja rakkaussuhteen menettäminen. Ja se mustasukkaisuus on sitten sne vaiston heräämistä.

      Ja se sattuu sitä enemmän, mitä enemmän rakasti ja halusi jutun toimivan. Jos antaa toisen mennä tuosta noin vain, välittikö todella suhteesta ja tästä ihmisestä?

      Joten se, ettei ole minkäänlaista menettämisen pelkoa, ikinä missään määrin, jotenkin tuntuu henkilökohtaisesti oudolta.

    • Sannnnnnni

      Itse taas en pidä minkäänlaista mustasukkaisuutta terveenä -ehkä siksi että on siunaantunut parisuhde jossa mustasukkaisuus olisi järjetöntä. Toki jos mies pettäisi niin edessä olisi hermoromahdus, parisuhteen romahdus ja luultavasti jonkin painavan romahdus sen toisen naisen niskaan (tiedän ettei viimeksimainittu ole järkevää tai kohtuullista, mutta ihminen ei aina ole).

      Mutten pysty kuvittelemaan tilannetta jossa mies pettäisi. Hän ei ensinnäkään ole senluontoinen, ja koska tiedän että tuohon kyynikko toteaisi että moni vaimo on luullut samaa ja erehtynyt, huomautan myös että mies pitää asiansa täysin levällään -on syntynyt jonkinlainen kierre että koska en epäile, en nuuski, ja koska en nuuski, mies jättää puhelimensa pöydälle, sähköpostinsa auki ja joskus pyytää hoitamaan pankkiasiansa. Samaten omat asiani kerron miehelle kaikki, ja jos olen esim. jutellut ystävän kanssa jostain jota ei saa kertoa muille, saatan todeta että "voisitko tarkistaa muut viestini ja kertoa jos jotain tärkeää kun en nyt pääse koneelle, mutta älä lue Riinan ketjua koska hän puhui yksityisestä ongelmastaan" -ja hän ei lue.

      On ihana mielenrauha kun ei tarvitse olla mustasukkainen, en ymmärrä miten kukaan jaksaa muuten (tietysti alussa oli vain pakko luottaa, mutta koska molemmat luotimme tämä "en koskaan piilota mitään koska et nuuski ja kontrolloi" itseäänvahvistava tilanne syntyi).

      • uskomaton

        Ja sitä raskaammalta mielenrauhan menetys sitten tuntuukin. Kun on itse luottanut ja kuvitellut olevansa luottamuksen arvoinen ja käy ilmi, ettei toinen olekaan ollut niin rehellinen kuin on luullut. Siihen ei vaadita fyysistä pettämistä. Toinen on ollut yltiömäisen avoin - mutta vain valitsemissaan asioissa eli niissä, joita ei ole ollut tarvetta salata.

        Päällimmäisin tunne ei ollut mustasukkaisuus, vaan pettymys ja suru.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe