Kannanottoni ulkomaalaiskeskusteluun

Kamuttaja-Setä

Minulla on ollut tilaisuus elämäni varrella olla töissä kymmenistä eri kansoista olevien ihmisten kanssa, niin korkeasti kuin vähän koulutettujen kanssa.
Kokemusta on kertynyt niin Suomesta kuin muista maista joissa olen asunut.
Olen myös itse työllistänyt eri maalaisia.
Viimeksi olen ollut kutsuttuna työnantajien edustajana maahan muuttajien työllisyyskursseilla, kertomassa mitä suomalainen työelämä on, ja mitä työnantaja edellyttää myös ulkomaalaiselta työn tekijältä.

Ymmärtääkseni kulttuuri- ja kansanluonne erot vaikuttavat kaikkeen työhön liittyvään, annan jonkun esimerkin.
Joillain kansallisuuksilla tuntuu olevan hyvin vaikeaa ymmärtää työaikojen ehdottomuus ja että niitä on myös noudatettava.
Joillain on vaikea hyväksyä esim. naisia esimiehiksi.
Samoin erilaisin syin vaaditaan eri vapauksia siitä, mitä tarvitsee tehdä.
Alkoholin käytön kieltäminen on joillain kansoilla vaikea pala niellä.

Huomioiden nämä erot niin olen huomannut kuinka moni muun maalainen voi olla erittäin hyvä työntekijä, kunhan hänet saa ymmärtämään, että nyt tehdään asiat "suomalaisittain" eikä "muunmaalaisittain".
Itsellä töissä olleista on ehkä parhaat olleet kiinalaisia.

77

594

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kallis lysti

Lieksassa kotouttaminen on alunalkaen mennyt väärille raiteille. Ei ollut osaamista kotouttaa elämään maassa maan tavalla.

• Kamuttaja-Setä

Jos kaikki tai puoletkin siitä pitää paikkansa siitä mitä täällä on kirjoitettu, niin todella on mennyt pieleen kotouttaminen.
        Kyllä siinnä ei osaaminen olisi pahitteeksi.

• tavalli1
        Kamuttaja-Setä kirjoitti:

Jos kaikki tai puoletkin siitä pitää paikkansa siitä mitä täällä on kirjoitettu, niin todella on mennyt pieleen kotouttaminen.
        Kyllä siinnä ei osaaminen olisi pahitteeksi.

kyllä nää on kotoutuneet vallan mainiosti käyttämään sosunpalveluja hyväkseen ,,ei kait niistä kukaan ole tullut Lieksaan työnperässä,,kun niitä töitä ei ole ???

• 8+14

Koneinsinöörit ei ole helppoja kotoutumaan. Tiivis yhteisö, tietävät mikä homma menee läpi, mikä ei.

• Puhut järkeä

Näin se on. Suomessa ei voi asua sopeutuneena ellei ymmärretä tehdä asioita suomalaisin tavoin sivilissä ja työssä.
      Unohdit kuitenkin suomalaiseen yhteiskuntaan, työelämään ja sopeutumiseen vaikuttavan asian, uskonnon. Uskontoa ei voi tuoda työpaikalle ja työskennellä sen sanelemin ehdoin.
      Maailmassa on alueita joiden kansanluonne, kulttuuri, työmoraali ja uskonto tekevät sopeutumisen suomalaiseen yhteiskuntaan ja kaikkeen työhön liittyvään mahdottomaksi.

Kun ulkomaalainen sopeutuu yhteiskuntaan ja työskentelee elääkseen, ei sitä suomalainen katso pahalla. Muistat varmaan "venepakolaiset", Atlantin takaa tulleet pakolaiset ja jugoslaavit niin ymmärrät mitä tarkoitan.

• Kamuttaja-Setä

En minä uskontoakaan unohtanut vaan jätin jotain tarkoituksella auki.
        Törmäsin tuohon "uskontomuuriinkin" silloin tällöin, ja vihjasin siihen tuolla etteivät kaikki hyväksy naisia esimiehiksi.
        Uskonnoissa joissa naisilla on hyvin alistettu asema se muodostaa ongelman myös Suomessa oleville.
        Siinnä ei suvaitsevaisuus auta vaan he tulkitsevat sen heikkoudeksi.

Minä en ollut koskaan "suvaitsevainen" eri kulttuureille, tavoille tai uskonnoille, vaan vaadin, että työ on tehtävä niin kuin se kuuluu eikä niin kuin huvittaa.
        Vapaa-aikana tehkööt mitä hyvänsä.
        Tein sen heti selväksi, ja jos se ei sopinut niin valinta oli toisen osapuolen.
        Osa ei ottanut työtä vastaan joistain näistä edellä esiin tulleista syistä.

Jotkut jopa esittivät minulle luettelon mitä heidän tapojaan minun pitää noudattaa ennen kuin he suostuvat tulemaan töihin.
        Listat heitin roskakoriin heti.

Lieksassa on tehty monta hyvin alkeellista virhettä kotouttamisessa.

• parts Hikka

En minä uskontoakaan unohtanut vaan jätin jotain tarkoituksella auki.
        Törmäsin tuohon "uskontomuuriinkin" silloin tällöin, ja vihjasin siihen tuolla etteivät kaikki hyväksy naisia esimiehiksi.
        Uskonnoissa joissa naisilla on hyvin alistettu asema se muodostaa ongelman myös Suomessa oleville.
        Siinnä ei suvaitsevaisuus auta vaan he tulkitsevat sen heikkoudeksi.

Minä en ollut koskaan "suvaitsevainen" eri kulttuureille, tavoille tai uskonnoille, vaan vaadin, että työ on tehtävä niin kuin se kuuluu eikä niin kuin huvittaa.
        Vapaa-aikana tehkööt mitä hyvänsä.
        Tein sen heti selväksi, ja jos se ei sopinut niin valinta oli toisen osapuolen.
        Osa ei ottanut työtä vastaan joistain näistä edellä esiin tulleista syistä.

Jotkut jopa esittivät minulle luettelon mitä heidän tapojaan minun pitää noudattaa ennen kuin he suostuvat tulemaan töihin.
        Listat heitin roskakoriin heti.

Lieksassa on tehty monta hyvin alkeellista virhettä kotouttamisessa.

Tuo Kamuttajan kirjoitus on kuin suoraan näistä Lieksan lähiöistä, joissa kotouttaminen ja elämänarki kohtaavat.
        Taloyhtiöissä on olemassa säännöt ja juurtuneet perinteet, joiden mukaan kerrostaloissa on asuttu ja eletty.
        Kotouttamisen alkuvaiheissa ja nytkin paraikaa on päivittäin tilanteita, joissa kotoutustoimista johtuen, osa asukkaista elää omalla tyylillään, välittämättä näistä säännöistä. Valtaosalle, ei näitä ohjeita, sääntöjä ja yms. ole kerrottu. Johtunee ihan siitä, että kotouttamiseen osallistuneilla palkansaajilla, "työntekijöillä" ei ole minkäänlaista tietoa eikä taitoa lähiöasumisesta.
        Yleisin asia mikä on esille noussut, on se, että maahanmuuttaja on vaatimalla vaatinut, käyttäen sanaa. minä haluan tämän heti.

Tämä minä haluan kulttuuri on aivan varmasti Lieksan oma oppi, tänne tulleille maahanmuuttajile. Oppi on siinä suhteessa ikiliikkuja, kun yksitaho opettaa minä haluan kulttuuria, niin ympäröivä yhteiskunta eli lieksalaiset, joutuu opettamaan kulttuuria, saahan sitä haluta, mutta kun ei kaikkea voi saada.
        Ja tätähän on opetettu jo yli neljä vuotta, joten voi kysyäkin aiheellisesti, meniköhän oikein.

• sankkilantie <3
        parts Hikka kirjoitti:

Tuo Kamuttajan kirjoitus on kuin suoraan näistä Lieksan lähiöistä, joissa kotouttaminen ja elämänarki kohtaavat.
        Taloyhtiöissä on olemassa säännöt ja juurtuneet perinteet, joiden mukaan kerrostaloissa on asuttu ja eletty.
        Kotouttamisen alkuvaiheissa ja nytkin paraikaa on päivittäin tilanteita, joissa kotoutustoimista johtuen, osa asukkaista elää omalla tyylillään, välittämättä näistä säännöistä. Valtaosalle, ei näitä ohjeita, sääntöjä ja yms. ole kerrottu. Johtunee ihan siitä, että kotouttamiseen osallistuneilla palkansaajilla, "työntekijöillä" ei ole minkäänlaista tietoa eikä taitoa lähiöasumisesta.
        Yleisin asia mikä on esille noussut, on se, että maahanmuuttaja on vaatimalla vaatinut, käyttäen sanaa. minä haluan tämän heti.

Tämä minä haluan kulttuuri on aivan varmasti Lieksan oma oppi, tänne tulleille maahanmuuttajile. Oppi on siinä suhteessa ikiliikkuja, kun yksitaho opettaa minä haluan kulttuuria, niin ympäröivä yhteiskunta eli lieksalaiset, joutuu opettamaan kulttuuria, saahan sitä haluta, mutta kun ei kaikkea voi saada.
        Ja tätähän on opetettu jo yli neljä vuotta, joten voi kysyäkin aiheellisesti, meniköhän oikein.

"Taloyhtiöissä on olemassa säännöt ja juurtuneet perinteet, joiden mukaan kerrostaloissa on asuttu ja eletty. "

Joo mennään kirveellä sisään toisten asuntoon ja hakataan kaikki :) Tai sitten koko vuokrakasarmi pulputtelee yhteiset kiljut ja riehuvat naapurustossa kuin ellun kanat. Voi niitä aikoja. :D

• oet suurrasisti

Olet palstan pahin rasisti. Mielstäsi pitäisi suvaitsevaisuus julistaa kielletyksi ja kohdella ulkomaalaisia kuin orjia. Monet heistä tulee vanhoista sivistysmaista joiden eedessä suomalaiset voisivat nostaa hattua ja ottaa opikseen. Taidat oll aoikein riistäjäkapitalisti ja orjatyövoiman käyttäjä. Tarpeeksi olet tuottanut lieksalle häpiää joten nyt saa riittää. Kukaan ei halua enää sinun kirjoittavan sanaakaan, ja ihannoivan suvaitsemattomuuttaa.
      LÄHDE HÄIVY KATOA HETI

• trolololololooo

Hehe, trolli yrittää esittää ammattiloukkaantujaa. :)

• trolololololooo
        trolololololooo kirjoitti:

Hehe, trolli yrittää esittää ammattiloukkaantujaa. :)

Vielä isompi nauratus näistä plussista tälle viestille. Joku näistä kantapannupäistä kirjoitti ton viestin kännipäissään että sais edes jotain keskutelua aikaiseksi. Ja kaikki vaan plussaa xD

• Lieksan uudet Herrat

Somalit pitävät suomalaisia heikkoina ja siksi he eivät kunnioita meitä. Kuka heikkoa kunnioittaisi? Tästä varmuuden antaa heille vielä se, kun hyysäämme heidät ja annamme rahaa käteen vaikka ei kylän töihin osallistuta. He eivät ymmärrä tätä. Kaikki hunaja tulee tekemättä mitään. Autokin on alla ja komeat vaatteet yllä. Heidän kulttuuriinsa se ei kuulu ulkamaalaisten paapominen. Siellä vieraille anneta rahaa ja asuntoja. Sellainen vieraita joita Somalaiassa kohdellaan kuin somalia Suomessa on ylempään kastiin kuuluvia. Tämän roolin somalit ovat omaksuneet? Kiitos liiallisen hyysäyksen ja liialliset sossutuet.

• ylimielisyys

Tämä näkyy lieksalaisessa katukuvassa ja virastoissa jos satut samaan aikaan asioimaan somalien kanssa.

• Kamuttaja-Setä

Ollen ollut pyynnöstä joillain paikkakunnilla selventämässä toimintakulttuuria maahanmuuttajien suhteen.
      Eräällä paikkakunnalla olivat uudet tulokkaat halunneet kunnan omistamaa suurta rakennusta itselleen käyttöön ilman vuokraa.
      Ilmoittivat tekevänsä siitä kotouttamis- koulutus ja kulttuurikeskuksen.
      Kunnanisät oli aivan haltioissaan.
      Kunnan asioista päättävälle virkamiehelle oli joku maininnut, että kannattaa minut ottaa asiasta päättämistilaisuuteen mukaan.

Menin ja keskustelin maahanmuuttajien kanssa.
      Aikani keskusteltua minulle selvisi totuus.
      Siihen auttoi myös se, että ymmärsin jonkin verran heidän kieltään, jota he luulivat ettei kukaan suomalainen voi ymmärtää.
      Tajusin mitä he keskenään puhuivat.

Totuus oli tämä; siitä haluttiin tehdä Moskeija jonne naisilta ja lapsilta olisi pääsy ehdottomasti kielletty.
      Kun kerroin tämän päättävälle kunnan virkailijalle niin talon luovutus raukesi siihen paikkaan.
      Vastapuolen neuvottelijat myönsivät sellaisen olleen tarkoitus ja ihmettelivät kuinka saatoin sen tietää.
      He eivät olleet minulle vihaisia, vaan aivan selvästi sain heidän kunnioituksensa, joka ilmeni myöhemmin jopa heidän korkeasti arvostaman johtomiehensä kuoltua hautajaiskutsuna.
      He pyysivät myös minua puhumaan hautajaisissa ja minä puhuin
      Puheeni meni jopa heidän kotimaansa televisioon, koska kuollut oli entinen ministeri.

Niissä kulttuureissa ei kunnioiteta heikkoutta.
      Jos myönnetään etuja joita ei ole kantaväestöllä niin se tulkitaan niissä kulttuureissa sellaiseksi, että samalla myönnetään edun saaja arvokkaammaksi.
      Tämä johtuu vuosituhantisesta perinteistä niillä seuduilla, eikä se ole heidän ilkeyttään vaan lapsesta asti opittu asia.
      .

• Tunnen tavat

Nyt et kirjoita ainakaan somalikulttuurista, jos kertomuksessasi ylipäänsä on totta edes siteeksi.

• Kamuttaja-Setä
        Tunnen tavat kirjoitti:

Nyt et kirjoita ainakaan somalikulttuurista, jos kertomuksessasi ylipäänsä on totta edes siteeksi.

En kirjoittanutkaan tuossa somaleista vaan irakilaisista ja joka sana on kirjaimellisesti totta.
        Tuo entinen ministeri oli kurdi.

Somalit on kansanryhmä jonka kanssa en ole ollut tekemisissä lainkaan.
        Voin kuitenkin sanoa tuntevani aika hyvin islamia, joka vaikuttaa heidän asenteisiinsa, ajatusmaailmaansa ja toimintatapoihin.

• Ope Turusta

Kiitos -kamuttaja-setä- !

Tätä asiaa eivät hyysärit ymmärrä. Siksi mennään suohon. Kannattaisi fundeerata, miten ennen integroiduttiin. Silloin ei ollut minkäänlaisia kotoutuskursseja eikä soosuturvia asuntoineen. Vastaus: tekemällä palkkatyötä. Näin ne aikaisemmatkin maahanmuuttajat ovat kotoutuneet.

Jos lieksalainen somali pantaisiin pakolla seisomaan sorvin ääreen 80h /2vkoa, hän onnistuisi. Sorveja vaan ei riitä kaikille joten liika somalimäärä on poistettava Lieksasta tai koko Suomen mitassa maasta.

Turun Varissuo on surullinen esimerkki suossa olemisesta. Porukka on pääosin työtöntä. Suomalaiset jotka ovat voineet, ovat muuttaneet alueelta pois.

Vapautunut asunto menee Lieksasta muuttaneelle Alin tapaiselle "vapaasti asuinpaikkansa valitsevalle" mamulle. Kun mamu saa valita asuinpaikkansa vapaasti, alue ghettoutuu kuten Varissuo.

Kotoutuuko Ali suomalaiseksi Varissuolla? EI. Siellä ei tarvitse elää suomalaisin tavoin. Siellä on riitävä määrä maanmiehiä Alille.

Onko työtä? Ei ole. Työttömyys ei haittaa koska asuminen on ilmaista ja rahaa tulee säännöllisesti tilille ja tarpeen mukaan saa "muita" tukia.

Eräässä Turun kaupungin omistavassa vuokrataloyhtiössä tuli ylimääräisenä korjauskuluina 680 000 euron remontit mamujen asumisaikana. Asukkaat eivät mitenkään ota osaa kuluihin. Asia salattiin Turkulaisilta.

• Gulla

En kirjoittanutkaan tuossa somaleista vaan irakilaisista ja joka sana on kirjaimellisesti totta.
        Tuo entinen ministeri oli kurdi.

Somalit on kansanryhmä jonka kanssa en ole ollut tekemisissä lainkaan.
        Voin kuitenkin sanoa tuntevani aika hyvin islamia, joka vaikuttaa heidän asenteisiinsa, ajatusmaailmaansa ja toimintatapoihin.

Mutta hyvin eri tavoin, aivan kuten kurdeillakin. Heitä on todella moneen junaan: erittäin segrekoituneista fundiksiin. Mitä kurdin murteista sinä ymmärrät. Kysyn kun puhun itsekin jotenkuten?

• ei hyysäri
        Tunnen tavat kirjoitti:

Kirjoitus täsmää myös somaleihin sillä yhteinen nimittäjä on islam. Länsimaisen kulttuurin kohteliaisuus tulkitaan nöyristelyksi ja sitä kautta peloksi. Pelko on halveksittavaa islamissa. Tämä pätee myös Lieksassa näin minulle ovat somalit kertoneet.

• Kielimiehiä
        Gulla kirjoitti:

Mutta hyvin eri tavoin, aivan kuten kurdeillakin. Heitä on todella moneen junaan: erittäin segrekoituneista fundiksiin. Mitä kurdin murteista sinä ymmärrät. Kysyn kun puhun itsekin jotenkuten?

Osuva nike sinulla. Hieno vinkki kielitaidostasi. Oletko muuten nähnyt, miltä ne näyttävät niillä seuduilla?

• Kamuttaja-Setä
        Gulla kirjoitti:

Hei Gulla!
        Noissa paikkaa moskeijaksi haaveilleissa oli osa Irakin arabeja joten he joutuivat keskenään puhumaan arabiaa josta ymmärrän jotain.
        Erikoisesti sana gib... varmisti asian.
        Parêzgeha Hewlêr on maakunnan nimi josta minulla on useimmat kurdituttavat jotkut jopa perheystäviä nykyään.

Kurdien suhtautuminen minuun muuttui kunnioittavaksi, mutta arabien vältteleväksi.

• Kamuttaja-Setä
        ei hyysäri kirjoitti:

Kirjoitus täsmää myös somaleihin sillä yhteinen nimittäjä on islam. Länsimaisen kulttuurin kohteliaisuus tulkitaan nöyristelyksi ja sitä kautta peloksi. Pelko on halveksittavaa islamissa. Tämä pätee myös Lieksassa näin minulle ovat somalit kertoneet.

Se on juuri noin sata prosenttisesti.

• Kamuttaja-Setä
        Ope Turusta kirjoitti:

Kiitos -kamuttaja-setä- !

Tätä asiaa eivät hyysärit ymmärrä. Siksi mennään suohon. Kannattaisi fundeerata, miten ennen integroiduttiin. Silloin ei ollut minkäänlaisia kotoutuskursseja eikä soosuturvia asuntoineen. Vastaus: tekemällä palkkatyötä. Näin ne aikaisemmatkin maahanmuuttajat ovat kotoutuneet.

Jos lieksalainen somali pantaisiin pakolla seisomaan sorvin ääreen 80h /2vkoa, hän onnistuisi. Sorveja vaan ei riitä kaikille joten liika somalimäärä on poistettava Lieksasta tai koko Suomen mitassa maasta.

Turun Varissuo on surullinen esimerkki suossa olemisesta. Porukka on pääosin työtöntä. Suomalaiset jotka ovat voineet, ovat muuttaneet alueelta pois.

Vapautunut asunto menee Lieksasta muuttaneelle Alin tapaiselle "vapaasti asuinpaikkansa valitsevalle" mamulle. Kun mamu saa valita asuinpaikkansa vapaasti, alue ghettoutuu kuten Varissuo.

Kotoutuuko Ali suomalaiseksi Varissuolla? EI. Siellä ei tarvitse elää suomalaisin tavoin. Siellä on riitävä määrä maanmiehiä Alille.

Onko työtä? Ei ole. Työttömyys ei haittaa koska asuminen on ilmaista ja rahaa tulee säännöllisesti tilille ja tarpeen mukaan saa "muita" tukia.

Eräässä Turun kaupungin omistavassa vuokrataloyhtiössä tuli ylimääräisenä korjauskuluina 680 000 euron remontit mamujen asumisaikana. Asukkaat eivät mitenkään ota osaa kuluihin. Asia salattiin Turkulaisilta.

Hei Ope Turusta.
        Kyllä on menty pahasti vikaan Turussa.
        Tuo mitä siellä ei on tehty ja tehdään ei ole kotouttamista vaan paremminkin ulkoistamista.
        Noin on ikävä kyllä toimittu monessa paikassa ja monessa maassa.
        Ei voi muuta sanoa kuin voi voi.

• Anu37v s-hoit. Kotka

Se on juuri noin sata prosenttisesti.

Perjantai-iltaisessa 14/3 a-studio illassa tämän muslimin asenne uhosi suoranaista halveksuntaa suomalaisia ja yhteiskuntaamme kohtaan. Musliminuorten epäonnistuminen ja syrjäytyminen on suomalaisten syy!!!
        Meidän on nöyristeltävä muslimeille! Pöyristyttävää!

Tuli hyvin esille vuosia Suomessa olleen muslimin asenne. Muuta ei olla suomalaisuudesta hyväksytty kuin kielitaito. Siihen sopeutuminen on jäänytkin. Suvaitsevaisuudesta ei ollut tietoakaan.
        Terrorismi-vihasaarnaajan maahamme tuloon hän ei nähnyt mitään estettä!

Hänet oli vielä kaikenhuipuksi trimmattu jollain kalliilla puhe- ja esiintymiskurseilla antaakseen katsojille "vakuuttavan" kuvan. Sekin romuttui kun meni henk.kohtaisuuksiin ja mainitsemalla suomalaisten olevan rasisteja.
        Henkilöstä jäi suuhun hyvin epäilyttävä ja vastenmielinen maku monella tavalla. Tuollaista henkilöä en missään tapauksessa haluaisi maamme päättäviin elimiin. Sinne hän tähtää. Me SUOMALAISET olisimme silloin gusessa.

• Gulla
        Kielimiehiä kirjoitti:

Osuva nike sinulla. Hieno vinkki kielitaidostasi. Oletko muuten nähnyt, miltä ne näyttävät niillä seuduilla?

Ikävä kyllä en ole käynyt niillä seuduilla, mutta lienevät samantyyppisiä Kreetalla, jossa olen niitä kuunnellut ja katsellut.
        Kielitaitoni on soranin kohdalla erittäin puutteellinen, koska en osaa juurikaan sitä kirjoittaa. Eräs tuttavani on tehnyt kyllä kieliopin ja alkeisoppikirjan siihen, tosin kohdekielenä on suomi, mutta kyllä sitä pystyy hyödyntämään.

• Kielimiehiä
        Gulla kirjoitti:

Ikävä kyllä en ole käynyt niillä seuduilla, mutta lienevät samantyyppisiä Kreetalla, jossa olen niitä kuunnellut ja katsellut.
        Kielitaitoni on soranin kohdalla erittäin puutteellinen, koska en osaa juurikaan sitä kirjoittaa. Eräs tuttavani on tehnyt kyllä kieliopin ja alkeisoppikirjan siihen, tosin kohdekielenä on suomi, mutta kyllä sitä pystyy hyödyntämään.

Tunnen kirjat sama henkilö osaa näköjään myös persian kielen. Siitä on helppo päätellä mistä hän on kotoisin.

• ei näy ei kuulu ei

Tuota kulttuuria ette muuten muuta mihinkään, mitä Lieksassa on harjoitettu. Aitiopaikalta katsottua, kuten kaupungin ylinjohto on esiintuonut. Aitiopaikalle on kutsuttu seitsemän viisasta miestä, katsomaan, kuulemaan ja neuvomaan. Ja nimenomaan neuvomaan.
      Mitä sieltä aitiopaikalta on näkynyt näiden viiden vuoden aikana.
      Paljonhan sieltä on katsottu, mutta nähty ei ole mitään.
      Paljonhan sieltä on kuunneltu, mutta kuultu ei olla mitään.
      Paljonhan sieltä on möläytelty, mutta opittu ei mitään.
      Milloinkahan valtuutetut ja viranhoitajat huomaa, että aitiopaikalta pääsee katsomaan ja kuuntelemaan sitä kulttuuria ihan katutasoille ja noihin lähiöihin. .

• Saa sujumaan yleensä

Olen jo useammin linkittänyt tänne todella hyvät sivut jotka auttoivat meitä saamaan kaikki taloyhtiön asukkaat ymmärtämään ja noudattamaan järjestyssääntöjä. Tulostimme ohjeet ko. tiloihin ja kävimme läpi asukaskokouksessa. Eipä ole sen jälkeen hankaluuksia ollut lukaan ottamatta yhtä sohvaa jätekatoksessa, jonka alkuperästä ei ollut tietoa.
        Talkoisiin mamut ovat tulleet mukaan. Osallistuminen samanlaisella tavalla näkyy olevan monille hyvin tärkeää.
        http://www.pakolaisapu.fi/fi/kotimaan-tyo/kotilo/materiaalipankki.html

• oiiih ku iiihaanaa

Just vai noin. Asukkaat tekee työn ja kotoutusväki nostaa palkan ja kulkee käsi kädessä pitkin raittia harrastaen niitä todella mukavia ja antoisia asioita.

• Vaikuta tai valita

Ei kaikki mamut tule ensin kotoutumiskoulutuksiin, vaan jotkut joutuvat odottamaan. Eikä kaikki aina mene jakeluun kun niistä, jossain luokkahuoneessa puhutaan. Minulla työssäkäyvänä ihmisenä on aina löytynyt sen verran aikaa, että olen tarvitsijaa neuvonut. Muut ovat neuvoneet pyykkituvassa jne...

En ole ollut palkan perässä, enkä kateellinen muiden palkasta. Omaa ja kaikkien asumisviihtyvyyttä on edistetty talkoohengessä tässäkin asiassa.
        Toki voisin vain kotona lojua ja tänne valittaa, kun eivät he osaa lajitella ja väärään aikaan menevät pyykkitupaan yms...

Tämä on ollut hyvä tapa tutustua ihmisiin. Englannilla ja kuvilla on selvitty. Tekstit ovat lukeneet omalla kielellään.

• sille pienet
        Vaikuta tai valita kirjoitti:

Ei kaikki mamut tule ensin kotoutumiskoulutuksiin, vaan jotkut joutuvat odottamaan. Eikä kaikki aina mene jakeluun kun niistä, jossain luokkahuoneessa puhutaan. Minulla työssäkäyvänä ihmisenä on aina löytynyt sen verran aikaa, että olen tarvitsijaa neuvonut. Muut ovat neuvoneet pyykkituvassa jne...

En ole ollut palkan perässä, enkä kateellinen muiden palkasta. Omaa ja kaikkien asumisviihtyvyyttä on edistetty talkoohengessä tässäkin asiassa.
        Toki voisin vain kotona lojua ja tänne valittaa, kun eivät he osaa lajitella ja väärään aikaan menevät pyykkitupaan yms...

Tämä on ollut hyvä tapa tutustua ihmisiin. Englannilla ja kuvilla on selvitty. Tekstit ovat lukeneet omalla kielellään.

Lieksalainen kotoutusohjelma.
        Opetetaan lieksalaiset maahanmuuttajien elämäntapoihin ja olemaan uskollisia ja tunnollisia kuuntelemaan, mitä kunnanjohto vähän väliä möläyttelee. Hiljentykäämme.

• yks pölöjä

No nyt tuli asiaa kerrankin. Kiitos Kamuttaja. Kun tämä koko paketti sijoitetaan, tässä tapauksessa Lieksaan kun täällä asutaan, niin Lieksan johtokin voisi uudestaan lukea ajatuksen kanssa. Meillä on omasta takaa työttömyyttä, ongelmia, epäinhimillisiä päätöksiä ja tällä haavaa Lieksan vammaiset on, ne heikommat Kaupungin hampaissa, olleet jo jonkin aikaa. Aina uusia päättömiä päätöksiä tehdään puolustuskyvyttömille ihmisille. Tasa-arvoa huudan perään. Eikö tarkoitus ollut, että muualta muuttaneet oppivat meidän tavoille. nyt on käynyt niin, että meillä ei ole samanvapautta. Kaikki käännetään rasismiksi, vaikka toinen ei sitä tarkoittaisi eli me olemme niitä heikompia, omassa kotimaassa.

• Abdul Hamdard

Apua aavikolta tulleille.

Tutustutaan sähkölieden ja kaasulieden käyttöön, pestään liesituuletin, säilytetään ruokaa jääkaapissa, lämmitetään ruokaa ja puhdistetaan mikro.

Paljastetaan jääkaapin ja pakastimen erot, vaihdetaan jääkaapin lamppu ja sulatetaan pakastin.

Tutustutaan uunin käyttöön, puhdistetaan uuni, käytetään vesihanaa ja käytetään ruokaöljyä.

Pyykätään, käydään suihkussa ja ollaan koskematta sähkölaitteisiin märkänä.

Ollaan hiljaa sisällä ja ulkona ja säilytetään tavaroita oikeissa paikoissa.

Käydään pesutuvassa omalla vuorolla, käytetään pesukonetta ja kuivausrumpua ja siivotaan omat jäljet.

Tutustu videoihin

http://www.socca.fi/kehittaminen/maahanmuuttajatyo/asumisen_tukimateriaalit

• EePo

Kannattaisikohan painua takaisin sinne savannille, jos ei osaa edes sähkölaitteita käyttää? Somaliassa ei ole enää sota ja jälleenrakentajia tarvitaan. Minua ainakin hävettäisi.

• iiikk!

"käydään suihkussa ja ollaan koskematta sähkölaitteisiin märkänä."

• heebonaut
        EePo kirjoitti:

Kannattaisikohan painua takaisin sinne savannille, jos ei osaa edes sähkölaitteita käyttää? Somaliassa ei ole enää sota ja jälleenrakentajia tarvitaan. Minua ainakin hävettäisi.

Miten opit käyttämään sähkölaitteita, jos niitä ei ole ikinä ole ollut lähettyvillä? Sama kun sanois normaali kantapeikolle. "Säädä tuo ydinvoimala silleen ettei sula ydin ihan kokonaan tai ei mieluummin ollenkaan."

Lähtötasoissa on eroja. Se mikä on meille arkipäivää ei välttämättä ole näille sarvesta tulijoille ihan selvää.

• ohikulkija ;)

Abdulille
        - Eka vaihtoehto on soittaa Anjalle ja joka laittaa korjausmiehet asialle ;)

• hepo hirnahtaa

Kuules Kamuttaja yksi kysymys. Koska taidat tuntea mamu asiaa pintaa syvemmälle niin otappa kantaa onko 500 pakolaista Lieksaan a) liian vähän b) sopivasti c) liikaa? Toinen kysymys, oletko rasisti vai hyyssäri?

• Kamuttaja-Setä

Olihan tuossa enemmän kuin yksi kysymys.

Määrää jos vertaa vaikka Suomen väkimäärään.
        Meille olisi pitänyt tulla 227,5 tuhatta maahan muuttajaa kerralla.
        Tuntuu aika paljolta.

En ole kumpaakaan, rasisti enkä hyyssäri, vaan olen kokemusta omaava realisti.

• minä olen normaali

Olihan tuossa enemmän kuin yksi kysymys.

Määrää jos vertaa vaikka Suomen väkimäärään.
        Meille olisi pitänyt tulla 227,5 tuhatta maahan muuttajaa kerralla.
        Tuntuu aika paljolta.

En ole kumpaakaan, rasisti enkä hyyssäri, vaan olen kokemusta omaava realisti.

Et taida olla normaali lieksalainen vaan aika epänormaali

• nostn syytteen

Tämä alitus on mitä törkeintä rasismia ja vihapuhetta, tähän päättyy kamuttajan vapaus. Raastuvalla tavataan.

• pysy poissa trolli

oletko som... asialla vai miksi reuhuat

• Anu Kotkasta

Kaikki kritiikki joka kohdistuu muslimiin on hänestä (muslimista) vihapuhetta.
        Jussin kanssa vietetyt 30 minuuttia pe-iltana sen taas osoitti. Tosiasioista ei saa puhua asiallisestikaan. Tuon tv- puolituntisen aikana Jussi mainittiin monta kertaa rasistiksi vain siksi, että hän mainitsi muslimille muslimeista johtuvia nega-asioita. Itse nämä asiat muslimi kiersi kaukaa kuin kissa sitä puuroonsa samalla kiistäen kaiken. Nuorten muslimien syrjäytymisen ja epäonnistumisen hän pisti suomalaisten syyksi!
        Neuvottele sitten asioiden korjaamiseksi tuollaisten husujen kanssa!
        Mahdotonta.

• Jet sutamai

Kanuttaja-Setä, paljonko maksoit maksoit heille?

• Kamuttaja-Setä

Nyt en ehkä ymmärrä kysymystäsi.
        Jos tarkoitat niitä jotka ovat olleet minulla töissä, niin täsmälleen saman jonka maksoin vastaavassa työssä tai vastaavan määrän tehneille suomalaisille.
        Jos tarkoitat jotain muuta niin selvennä.

• tiukka tavara oli,

sain muuten somali naiselta pesää viimeviikolla yllättävän äänekäs nainen..ensi kuussa tuun uudestaan.

• jgfäfdiog

Miksi et ole ottanut somaleja töihin. Entä onko ollut venäläisiä.

• Kamuttaja-Setä

Somaleja ei ole ollut tarjolla.
      Venäläisiä ei ole minulla ollut, mutta tuttavilla on.

• Täysikuu

Mieleni minun tekevi ja aivoni ajattelevi kysyä kaikilta Lieksan kuntapäättäjiltä; siis miksi oi miksi on tänne otettu täyshoitolaan "päivän polttamia"..Ei he kuulu tänne..Mieluiten voisimme ottaa orpolapsia tuosta naapuri-Venäjältä, hoitaa heitä ja antaa usko tulevaan elämään.. En ole rasisti, mutta kuitenkin ihmettelen tätä "ruskettuneiden" paappomista..Millä kyydellä nämä "pakolaiset" körötti Lieksaan..Lentäen varmaan ja välillä ehkä laivalla...Joo , rahalla saa..täysihoitoa Lieksassa....tv. VERONmaksaja

• tutkinnan paikka

Tuli vaan mieleen kun katsoin teeveetä, että miksi joku naisporukka kerää rahaa afrikkaan? Jos sinne lahjoittaa tietyn summan saa koulutettua muutaman naisen ammattiin? Miksei puhuta miesten ammattiin kouluttamisesta, eikös mies ole perheensä pää ja elättäjä eli työntekijä!

• Kamuttaja-Setä

Ajattelit asiaa, mutta kulttuuri on siellä erilainen.
        Hyvin monessa Afrikan maassa nimenomaan nainen on perheen elättäjä erityisesti maaseudulla.
        Siihen olisi saatava muutosta ja se on yksi kehitysyhteistyön tavoitteita.

Suomalaisesta tuntuu varsin oudolta tuollainen systeemin, mutta niin se vaan on siellä.
        Satun tietämään jonkin verran tavallista syvällisemmin erikoisesti Kenian ja Etiopian kehitysavusta.
        Olen sitä mieltä, että yli puolessa kehitysapuun uhratuista rahoista olisi tarvis tarkkailla ja harkita uudelleen miten niitä jaetaan.

• Eläke ope Lieksasta

Ajattelit asiaa, mutta kulttuuri on siellä erilainen.
        Hyvin monessa Afrikan maassa nimenomaan nainen on perheen elättäjä erityisesti maaseudulla.
        Siihen olisi saatava muutosta ja se on yksi kehitysyhteistyön tavoitteita.

Suomalaisesta tuntuu varsin oudolta tuollainen systeemin, mutta niin se vaan on siellä.
        Satun tietämään jonkin verran tavallista syvällisemmin erikoisesti Kenian ja Etiopian kehitysavusta.
        Olen sitä mieltä, että yli puolessa kehitysapuun uhratuista rahoista olisi tarvis tarkkailla ja harkita uudelleen miten niitä jaetaan.

Nyt kyllä maksasin jo melkein vaikka mitä jos joku voisi varmaksi kertoa kuka sinä oikein olet. Jos muuttaisit Lieksaan niin sinut joko lynkattaisiin lähimpään katulyhtypylvääseen tai äänestettäisiin vähintäin kaupunginvaltuustoon tai eduskuntaan...........Mietin kumpaan porukkaan lähtisin kimppaan. Olet huippuärsyttävä, mutta mamu asiassa sinä olet tosiaan realisti, et kummallakaan puolella. Sellainen voisi saada jotain järkeä hommaan ja sitä todella täällä tarvittaisiin......................Etkö voi vihjata enemmän kuka olet. Se on varmaa, että täältä olet, koska osaat murteella kirjoittaa virheettömästi.

• Lähde kaunis?
        Eläke ope Lieksasta kirjoitti:

Nyt kyllä maksasin jo melkein vaikka mitä jos joku voisi varmaksi kertoa kuka sinä oikein olet. Jos muuttaisit Lieksaan niin sinut joko lynkattaisiin lähimpään katulyhtypylvääseen tai äänestettäisiin vähintäin kaupunginvaltuustoon tai eduskuntaan...........Mietin kumpaan porukkaan lähtisin kimppaan. Olet huippuärsyttävä, mutta mamu asiassa sinä olet tosiaan realisti, et kummallakaan puolella. Sellainen voisi saada jotain järkeä hommaan ja sitä todella täällä tarvittaisiin......................Etkö voi vihjata enemmän kuka olet. Se on varmaa, että täältä olet, koska osaat murteella kirjoittaa virheettömästi.

Hei. Olen oppilas. Ajan. Mitä on, virheetön kirjoitus verbaalisena sanankäyttönä, tänä päivänä?

• Ilman Filosofiaa nau

Sota ja rauha. Koneet ja ymmärrys. Käyttötaito. Inhimillinen usko. Kokonaisuus. Aika.

• Opetuslaps

Ei ole aikaa, ilman filosofiaa. Katson, luen, elän. Koettelen ymmärrystäni. Kivaa. Eläke Ope? Historia vai kieli? Mitä Babylonin torni, heprean sanasta Bābhel, 'sekaannus', assyrialais-babylonialaisesta sanasta bāb-ili, mielestäsi ilmentää nyky Lieksalaista tilannetta?

• Mysteerihiljainen

Ei muuten kannata maksaa rakkaudesta yhtään mitään. Ellei tunne oikein. Ajan kanssa on vaikeaa tuntea oikeamielistä ainoaa todellisuutta. Vai onko se perusolemukseltaan mahdotonta? Käsittämättömän tuntemista. Ja. Minusta tuntuu. Aika ymmärrys ja rakkaus. On lainattu. Ellet ole itse vahva. Oikeamielinen. Kamuttaja-setäni et ole; jotenkin ystävällinen, itsenini mysteerin kanssa.

• olet hyvin sekava

mikä höyrypää sinä olet, kamuttajako ei ole oikeamielinen, perustele kantasi sitten kun selviät pilven pössyttelystäsi

• Niinhänseon.

Niin myös minä. Olen työskennellyt mm. Turkkilaisten, entisen Jugoslavian, Kreikkalaisten kanssa, kuin myös Suomalaisten, Ruotsalaisten ym.ym. kanssa. Suomalaisten sekä Ruotsalaisten työmoraali ulkomailla on täysin ylitse muiden. Me olemme ahkeria, osaavia, työhönpaneutuvia, huppuammattilaisia. Meillä on työmoraali aivan jotain muuta kuin Etelä-eurooppalaisilla veljillämme. Se, että onko siinä jotain ihailtavaa, on jokaisen omassa harkinnassa. Tätä samaa palloahan me osaavat ihmiset kuitenkin loppujen lopuksi tuhotaan. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt. Niinhän tuo mennee.

• Aitoajatus

Leipää. Lauluja. Pohjatonta sääliä. Endoin tahdoin rakkauden kieltävä.

• Ihme juttu

"Sinä et syö lihaa, mutta veljesi nielet elävältä." Oletko noin säälimätön?

• Asertiivi

Miten Moderni käsittää: kannanoton Toivottomaan kärkeen.
      Jumaloin kaikkea sitä, joka on kupista hattuihin.

• Kumuttajan kysymysme

Siis parasta pitkään aikaan.:)) :)) Enpäs ole. vaan olen Paras työllistäjä, jos tahdotte.

• keba2

On se kumma että aikuisia ihmisiä pitää paapoa kuin pieniä lapsia.Kotoutetaan kymmenen vuotta ja sitten selitellään näiden mamujen tekosia ja touhuja kulttuuri eroilla.Eikös jokaisen aikuisen pitäisi ottaa vastuu elämästään ja tekosistaan!?Sitten ymmärretään muslimi taustaisten halveksuvaa käytöstä meitä kantaväestöä kohtaan ja ollaan niin suvaitsevaisia.PERKELE,kenen maa tämä oikein on.Käsittääkseni suomalaisten.Jos ei kiinnosta elättää itseään ja kunnioittaa meidän tapoja niin ei muutakun takaisin lähtö maahansa.Jokainen voi nähdä mihinkä tälläinen hyysäys johtaa kun katsoo rakasta naapuriamme Ruotsia.Mamu tilanne on katastrofaalinen sivu vaikutuksineen.

Laitetaan rajat kiinni ja yritetään selvitä omalla porukalla tulevasta suur lamasta joka meille pohjolan asukkaille tulee.Tässä mamu asiassa toimii demokratia juuri niin hyvin k uin yleensäkkin suomessa.Enemmistö kansasta vastustaa asiaa mutta päättäjät vähät välittää kansalaisten mieli piteistä.Eli olemme kaukana oikeasta demokratiasta!

• Lisää tällaista Kamu

Tällaisia aloituksia lisää. Pyrähtihän se silti tähänkin sama häiriintynyt kommentoija jostain sontatunkiosta sotkemaan.

• lisää vai ei

mitä mieltä kamuttaja on pitääkö lieksaan ottaa lisää pakolaisia vai ei. et ole tuonut selvää kantaa esiin.

• dddddddddddddddddddd

minä kannatan lisää ainakin samanverran ne tuo valtiolta meille miljooni, ja antaa työpaikkoja

• krimin naali

tuodaan vaikka krimin tataareja

• topi torrakko
        krimin naali kirjoitti:

tuodaan vaikka krimin tataareja

No ei kyllä lisää muslimeita tarvita, nehän on sunnimuslimeita. Minä ainakin seison rajalla vastassa torrakko kädessä jos niitä lisää on tulossa.

• Kamuttaja-Setä

Jaa että pitääkö tuoda lisää.
      Siihen en ota enempää kantaa kuin sen, ettei millään paikkakunnalla Suomessa ole kantaväestöön verrattuna niin paljon pakolaisia.
      Eikä myöskään kotouttamista ole oikein hallitttu.

• Korisevasta

Tuo oli hyvä mielipide ja mainiosti perusteltu. Samaa mieltä.

• Oooohhhh

HalOOOO minä koin valaistuksen se valkeni yhtäkkiä NYT minä tiedän kuka on Kamuttaja-setä
      tämän tiedon vien mukanani hautaan en kerro edes Nurmisen kuustelussakaa.
      OOOOOohhhh

• nyt tiijätte

Minäpä kerron se on kevätniemen turusia

• huuuto
        nyt tiijätte kirjoitti:

Minäpä kerron se on kevätniemen turusia

ei ole sellainen, minä huuuudan asian aprillipäivänä Kolin laelta

• Partalanmäeltä lähtö

Partalanmäen Utriainen on kyseessä tai ainakin Utriaisten sukuun kuuluva. Voi olla Mähkönkin, mutta 90% varmasti juuri Partalanmäen.

• Lieksan visa

Martti vai joku muu veljeksistä ???????????????????????????????????????????????????????????

• Tunnen pojat
        Lieksan visa kirjoitti:

Martti vai joku muu veljeksistä ???????????????????????????????????????????????????????????

Ei mielestäni, mutta epäilen sitä joka oli Hyvinkäällä autokoulun opettajana. Vaiko sitä helikopterilentäjää joka oli Estonian pelastustöissä suorastaa sankari.

• taidat valehdella
        Tunnen pojat kirjoitti:

Ei mielestäni, mutta epäilen sitä joka oli Hyvinkäällä autokoulun opettajana. Vaiko sitä helikopterilentäjää joka oli Estonian pelastustöissä suorastaa sankari.

Oliko joku Utriainen estonian jutussa mukana ja sekö olisi kamuttaja

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      754
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      698
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      697
    Aihe