RAW kuvien kästtely

vielä jpeg

Moi. Onko mitään ns. Helppokäyttöistä ohjelmaa raw kuvien käsittelyyn. Tarkoitan tyyliin picassa.
Olis nopea ja vaivaton käyttää.

7

527

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rahattännevain

Maksa mulle 500EUR niin selitän miten se tapahtuu. Käteinen ennen tietoa aina.

• Löytyyhän niitä

Alla muutama. Muitakin varmasti löytyy.

maksulliset:
      - - - -
      Adobe Photoshop Lightroom
      DxO Optics Pro
      Phase One Capture One Pro
      Corel AfterShot Pro
      Apple Aperture 3

ilmaiset:
      - - - -
      Raw Therapee
      UFRaw
      Darktable
      Photivo
      Able RAWer

kameravalmisajien omat:
      - - - -
      Nikon View NX 2 (Nikon Capture NX2 >> maksullinen)
      Canon Digital Photo Professional (DPP)
      Sony Image Data converter
      Olympus Image Viewer 3

Moni kuvankäsittely-/katselu-ohjelma pystyy myös aukaisemaan RAW kuvia (esim IrfanView plugin)

• Yksinkertaista

Mä olen aloittanut ja jatkan vieläkin Canonin omalla ohjelmistolla. Siinä pystyy säätelemään valkotasapainon, kirkkaudet ja värikäyrät sekä terävöitykset. Myös linssivääristymän korjaukseen ja kohinanpoistoon on oma osio, en kyllä niitä juuri ole käyttänyt. Jopa pienten tahrojen manipulointi pois onnistuu, vaikkakin vähän kankeasti.

Varsinaisia filttereitä ja kuvan eri osien säätämistä eri tavoin tuolla ei pysty tekemään. Eikä myöskään varsinaisesti manipuloimaan, esim. leikkaamaan ja liimaamaan kuvan osia tuolla ei pysty.

• Löytyyhän niitä

Se on juuri näin. Näillä RAW kuvien "kehitys" -ohjelmilla ei kuvien editointia, eli mainipulointia yleensä harrasteta (pieniä korjauksia lukuunottamatta). Kuvien editointiin käytetään sitten omaa ohjelmaa kuten esim. Adobe Photoshop tai vastaavaa.

• Olis nopea

”Olis nopea ja vaivaton käyttää.”

—jos pitää olla helppo nope ja vaivaton niin kameran softa on aivan ylivoimaisesti helpoin, nopein ja vaivattomin.
      Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin valita kameran valikosta tallennusmuodoksi jpeg, eikö olekin helppoa ja ylivoimaisesti nopein?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä Yllätti

Kaivatussasi?
      Ikävä
      159
      1286
    2. Mikä oli suurin

Ongelma välillämme?
      Ikävä
      112
      1019
    3. Tämä meidän välinen tilanne

Se on tosi raskas mulle. Ihminen, jota haluan eniten elämääni, ihanin olento, enkä koskaan pääse näkemään häntä. Sydämen
      Ikävä
      35
      778
    4. Rakastamisesi tarkoitus

Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki
      Ikävä
      53
      726
    5. Mitä Kärnässä tapahtui?

Sinnen meni ambulanssi, paloauto, poliisiauto ja poliisimoottoripyörä.
      Lappajärvi
      8
      719
    6. Se katse...

Täynnä rakkautta. Kunpa olisin tajunnut.
      Ikävä
      70
      688
    7. En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen

Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää
      Ikävä
      50
      662
    8. Kohtalo antoi

sinulle vielä mahdollisuuden valita oikein. Et siihen tarttunut.
      Ikävä
      65
      621
    9. Hoikkana olet pysynyt, ja nättinä

Iloa silmille vähän liikaakin. Ei uskalla aina edes katsoa. Tulee liikaa kaipausta. Yhdelle ihanalle
      Ikävä
      23
      601
    10. Mitä eroavaisuuksia sinulla on

kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?
      Ikävä
      67
      578
    Aihe