Kaamea olotila, väsynyt

52v

Olo alkaa olla aika kaamea...
Onko muilla vastaavia oireita, kaikkia yhtä aikaa?:

Kuukautiset tuli viime vuonna enää kaksi kertaa ja tänä vuonna ei ole enää kuulunut.
Vähitellen on alkanut tulla pään kuumotus-paine-kohtauksia, joiden jälkeen pukkaa hieman hikeä, ei nyt ihan riesaksi asti, mutta kuitenkin.
Viime kesänä alkoivat, mutta syksyllä ja talvella katosivat joksikin aikaa, kunnes nyt taas, kun aurinkoiset säät alkoivat (valolla jotain vaikutusta näihin äkkinäisiin muutoksiin?) pamahtivat päälle oikein kunnolla, niitä tulee nyt yhtenään.
Samaan aikaan aloin kärsiä myös pitkästä aikaa rytmihäiriöistä, joita mulla oli joskus, kun kuukautiset alkoivat ekaa kertaa heittämään, mutta siitä on jo vuosia.
Rytmihäiriöitä ei ole ollut aikoihin, kunnes nyt. Toissayönä iskivät oikein massiivisina.
Verenpaine on aina ollut alhainen, vähän liikaakin, mutta nyt on alkanut tulla eri tilanteissa (kuten nyt näiden rytmihäiriöiden yhteydessä ja usein terveydenhoitajan mittauksessa) sellaisia vähän aikaa kestäviä ihme piikkejä, että alapaine huitelee jossain 100 pintaan ja yläpaine 160.

Sitten tää palelu näiden hikoilujen välissä. Aamulla mittasin jo lämmönkin, mutta ei ole kuumetta. Olen välillä kuin horkassa.
Ja sitten lihakset "kouristelee", eli tuntuu kuin olis jotain pienimuotoisia kramppeja. Nukahtamisvaiheessa saatan herätä siihen, että en saa henkeä. Viime yönä totesin, että kaulan lihakset jotenkin jännittyi itsekseen ja sitten taas herpaantuivat. En ole kyllä varma, onko sitten myös lisäksi jotain liiallista rentoutumista ajoittain kurkun alueella, taas vastapainoksi.
Mutta tuollaista kramppaamista mulla on ollut jo n. parin vuoden verran ja usein ennen kuukautisia. Samaan aikaan usein myös noita viluoloja. Ihan siis jaksottaista.

Labroja on otettu jo moneen kertaan, eikä niissä ole ikinä mitään ja lääkärit ei oikein tunnu ymmärtävän näitä mun oireita.
Kun olen kysellyt tosta estrogeenista, niin mm. terveyskeskuslääkäri sanoi, että heillä ei mitään aleta mittailemaan ja mitään hormoneja ei kannata käyttää, kun tulee vaan syöpä. Eivät tk:sta halua niitä määrätä. Työterveyslääkärikin totesi, että kannattaa tosiaan yrittää pärjätä ilman, jos vaan pystyy. Työterveydessä eivät ole myöskään suostuneet tutkimaan asiaa ollenkaan.

Gynellä kävin viimeksi muutama vuosi sitten ja silloin otettiin kilpirauhasarvot ja fsh, jotka olivat normaalit.
Nyt ei ole ollut, syystä ja toisesta, varaa yksityiseen lääkäriin aikoihin, joten ei ole mitään mahdollisuuksia päästä lähiaikoina gynelle.

Nyt tähän samaan putkeen iski eilen vielä järkyttävä migreenityyppinen päänsärky, joka jatkui edelleen tänä aamuna. Nyt sain sen lievittymään buranalla, mutta olo on vähän toisaikainen ja sydän tuntuu käyvän edelleen vähän ylikierroksilla.
Tätä kirjoittaessa on tullut jo kolme kuumaa aaltoa...

Painoa mulla ei ole paljon, mutta olen ihan muutamassa vuodessa lihonut yhtäkkiä 5-6 kg. Ei tosin kovin sinänsä haittaa, kun lähtöpaino on ollut alhainen (painoindeksi ennen aina 18-19), mutta kaikki mikä nykyään tulee, tuntuu vaan kertyvän vatsaan.
Lisäksi kolesterolit on nousseet yhtäkkiä ihan hups vaan, kokonaisarvo 7.3 ja LDL 5!!! On ne ennenkin olleet koholla, mutta ei näin paljon. HDL onneksi kuitenkin 1.5 ja triglyt ok.

Lisäksi on joka puolella kolotuksia, lihaskipuja, nivelkipuja ja kaikenmaailman luukalvon- ja jännetulehduksia tulee harvinaisen herkästi. Työterveyslääkärin mukaan vain pelkkää huonoa onnea...

Näitä oireita alkoi siis ilmaantumaan pikku hiljaa jo vuosia sitten, olivat jonkun aikaa viime vuoden puolella tauolla, kuin jokin tasaantumisvaihe ja nyt sitten tulivat oikein kunnon rytinällä ja tuntuu siltä, kuin olis taas muuttumassa ja nytkähtämässä tämä prosessi eteenpäin.

Pakko näillä kaikilla oireilla on joku yhteys olla, vaikka lääkärit ei tätä myönnäkään. Osa lekureista on pitänyt täysin luulotautisena ja tyrkyttävät selitykseksi jotain psyyken häiriötä, jota mulla ei kylläkään ole. Jotkut varovaisesti arvelleet, että joo, "saattaa" olla alkavia vaihtarioireita, mutta kukaan ei suostu auttamaan asiassa yhtään mitään.

8

418

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tut

Mene hyvä ihminen gynekologille niin saat apua! Ei voi olla rahasta kiinni...

• ap.

On ikävä kyllä rahasta kiinni ihan oikeasti. Voi, kun tässä puuttuu rahat paljon muuhunkin tarpeelliseen, jotka on pakko laittaa etusijalle, koska muuten en pääse enää edes kulkemaan työpaikalleni (huonopalkkainen osa-aikatyö sovitellulla työmarkkinatuella, mutta muuta ei tällä hetkellä ole ja ilman tätä olisin vieläkin köyhempi). Talous monen muunkin syyn summana (mm. puolison tulojen romahtaminen) ollut katastrofaalisessa tilassa ja viime kuussa saatiin muutamaan laskuun toimeentulotukea, mutta yksityisellä lääkärillä käynti ei kuulu mukaan toimeentulotuen piiriin.
        Että ihmisillä voi kyllä olla monikin asia rahasta kiinni ja joutuvat oikeasti elämään parin euron päiväbudjetilla. Kaikki luottomahdollisuudetkin on jo tässä hätätilassa käytetty, enempää ei pysty enää mistään lainaamaan.

• Maarit 1

Kannattaa lukea gynekologi Maija Kajan kirjoittama kirja.Siitä saat paljon
      hyvää tietoa.

• Ts empii

Terveyskeskuslääkäreillänettä on velvollisuus hoitaa. Vaadi fsh mittaukset ja sen mukaan hormonihoito. Niitä on erilaisia, kaikki ei sovi kaikille. Mutta älä ota evorel merkkiä, on suht uusi ja kallis. Estrena geeli on edullinen ja hormonikierukka sen kanssa tulee edulliseksi. Kyllä tämän pitäisi hoitua kunnallisella puolella. Vaadi, lyö nyrkkiä pöytään ja ota tarpeen vaatiessa yhteyttä paikallisen terveysk vast lääkäriin.

• think!

Missä terveyskeskuksessa saa gynekologian erikoislääkäreiden palveluja?
        Entä onko hyvinkin yleistä että 52-vuotiaalta mitataan fsh?
        Sopiiko mielestäsi hormonikorvaushoito migreenityyppistä päänsärkyä sairastavalle?

• Pinkthinkpink

Ei tarvitse erikoislääkärin palveluja, fsh testi riittää. Terveyskeskyslääkäri osaa reseptin kirjoittaa siinä kuin yksityinenkin tai erikoislääkäri. Kierukan kanssa on eri juttu. Myös masennuslääkkeillä hoidetaan vaihtareita, ja niitä on todella edullisiakin valmisteita. Kokemusta on.t

• l.l.

Työskentelen itse sairaalassa ja ärsyttää kaltaisesi "nyrkkiä pöytään" -ihmiset.,
        jotka saapuvat vastaanotolle reseptivaatimuksineen. "Tiedot" useimmiten googletetaan tai sitten kumminkaimanserkku on saanut hyvän avun jostakin lääkkeestä.
        Minkähän takia on erikoislääkäreitä, mitä luulet?
        FSH:n määritys on useimmiten tarpeeton, tärkeämpää on gynekologinen tutkimus ultraäänineen.

• Pinkthinkpink

Varmasti ärsyttää, mutta nykyään kaikki palvelut ovat niin onnettomia terveyskeskuksissa, että vaatimalla asiaa, sitten ehkä saa. Jos ko lääkäri esim kielimuurin takia sattuu ymmärtämään. Jos tervkeskuslääkäri ei tee gyn tutkimusta, niin silloinhan fsh mittaus selvittää asian. Mutta tässä nyt yritän auttaa ihmistä, jolla ei ole varaa mennä yksityislääkärille. Meillä kun valitettavasti on joukossamme myös niitä, joilla ei ole ylim rahaa. Toki on hyvä, että erikoislääkäreitä on, siitä olen samaa mieltä. Ja myös siitä, että vaativat valittavat asiakkaat ärsyttävät, myös omalla, vaikkakin ihanalla alalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eutanasia?

Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?
      Arvot ja etiikka
      4
      12356
    2. Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?

Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä
      Arvot ja etiikka
      4
      11143
    3. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      174
      5064
    4. Veli Sofia teki urosmehiläisen työn

Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa
      Maailman menoa
      28
      3679
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      196
      3524
    6. Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."

Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss
      Suomalaiset julkkikset
      44
      3047
    7. Unisex-vessat

Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu
      Tunteet
      108
      2769
    8. Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman

nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie
      Maailman menoa
      37
      2117
    9. Jäit kiinni siitä

että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky
      Ikävä
      13
      2108
    10. Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin

Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy
      50 plus
      19
      1935
    Aihe